В Закона за българските лични документи (ЗБЛД) е предвидено, че личната карта може да служи и като носител на удостоверение за електронна идентичност (УЕИ) (чл. 23, ал. 4 ЗБЛД) и че в електронния носител на информация (ЕНИ), съдържащ се в личната карта, може да се запише УЕИ и съответните му криптографски ключове освен в случаите на отказ на българския гражданин (чл. 20а, ал. 4, т. 2 вр. чл. 18, ал. 7, т. 1 ЗБЛД). Предвидено е също, че ЕНИ в документите за пребиваване по чл. 59, ал. 2, 3 и 4 ЗБЛД съдържа и УЕИ и съответните криптографски ключове в случаите когато чужденеца направи искане за издаване и записване на УЕИ върху ЕНИ в заявленията за издаване на документи за пребиваване (чл. 20а, ал. 5 вр. чл. 18, ал. 8, т. 1 ЗБЛД). Със Закона за електронната идентификация (ЗЕИ) министърът на вътрешните работи е определен като орган за електронна идентификация, който издава УЕИ. Съгласно чл. 20, ал. 1 от ЗЕИ министърът на вътрешните работи издава УЕИ по писмено заявление на лице по чл. 6 от ЗЕИ. Заявлението може да се подаде и чрез администратор на електронна идентичност или дипломатическо или консулско представителство на Република България. С промените в Правилника за издаване на българските лични документи се въвежда подаване на заявления за издаване и записване на удостоверение за електронна идентичност (УЕИ) при заявяване издаването на лична карта или документ по чл. 59, ал. 2, 3 и 4 ЗБЛД, във вече издаден български личен документ, както и за спиране, възобновяване и прекратяване на УЕИ, записан в електронен носител на информация (ЕНИ) на съответните видове документи. В проекта е разписан принципът, че за първоначално задаване и промяна на ПИН код в случай на забравен или блокиран такъв, титулярят следва да се яви лично в определени звена за административно обслужване с цел осигуряване на висока степен на сигурност на процедурата по издаване и ползване на УЕИ. С предложената правна уредба се регламентират компетентните звена в МВР за осигуряване на възможност за подаване на заявления по повод УЕИ с цел оптимизиране на организацията на работа на структурите на МВР и ясно разпределяне на компетенциите по прием и обработка на заявления за издаване и записване на УЕИ на български граждани и на чужденци съобразено с компетентността по прием на заявления за издаване на съответните видове български лични документи. Ще се намали административната тежест спрямо гражданите с улеснен достъп до електронни административни услуги, които заявят издаване и записване на УЕИ в лична карта, издавана съгласно Регламент 2019/1157, в случай, че не е направен отказ за издаването и записването му, и за чужди граждани, на които е издаден документ за пребиваване по чл. 59, ал. 2, 3 и 4 от ЗБЛД, които са заявили издаване на УЕИ. С приемане на предложените нормативни в ПИБЛД гражданите ще бъдат запознати с новите цели за обработване на вече предоставени лични данни за телефон и електронна поща, което ще доведе до съответствие на подзаконовия нормативен акт с нормативната уредба в областта на защита на личните данни. Ще се намали административната тежест за гражданите с регламентиране на възможността за уведомяване по телефон и електронна поща за предстоящо изтичане на срок на валидност на лична карта, паспорт и свидетелство за управление на МПС, което ще създаде ползи със своевременно подновяване на съответния документ в рамките на обикновена услуга. Т.е. на гражданите няма да им се налага да заявяват личен документ при бърза и експресна услуга, което ще ги облекчи финансово предвид по-високите държавни такси за тези услуги.
Министерство на вътрешните работи
Адрес: София, ул. „6-и септември“ 29
Електронна поща: priemna@mvr.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
22.07.2025
21.08.2025
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет