С настоящата наредба се предлага приемане на държавния образователен стандарт (ДОС) за придобиване на квалификация по професията „Геодезия“ от Списъка на професиите за професионално образование и обучение по чл. 6 от Закона за професионалното образование и обучение (ЗПОО), утвърден със Заповед № РД09-2230 от 09.08.2024 г. на министъра на образованието и науката.
Динамичното развитие на технологиите в областта на географските информационни системи, дистанционните методи на измерване и цифровото картографиране са предпоставка за разработването на държавен образователен стандарт за придобиване на квалификация по професията „Геодезия“, който да е основата за подготовка на кадри с високо ниво на професионална компетентност. Професията „Геодезия“ е от стратегическо значение за развитието на редица сектори – строителство, териториално и устройствено планиране, кадастър, управление на земеделски и горски територии, инфраструктура и околна среда.
Проектът на акт е изготвен в съответствие с изискванията на Закона за професионалното образование и обучение и в контекста на нуждата от актуализиране на съдържанието на държавния образователен стандарт за придобиване на професионалната квалификация съгласно динамично променящата се икономическа, социална и регулаторна среда.
Наредбата за придобиване на квалификация по професията „Геодезия“ се издава на основание чл. 22, ал. 6, във връзка с ал. 2, т. 6 от Закона за предучилищното и училищното образование.
Министерство на образованието и науката
Адрес: София, София, бул. Княз Дондуков №2А
Електронна поща: priemna@mon.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
Общо 1 коментар
24.07.2025
25.08.2025
14.10.2025
Уважаеми, колеги, специалност "Геодезия" в Професионалните гимназии, би трябвало да е наследник на специалността "Геодезия, фотограметрия и картография" от Строителните техникуми. Средните специалисти, които тогава се наричаха "техници" се занимаваха предимно с полска работа и обработката на измерванията. Това са хората, които са на обекта и правят измервания. За тази цел трябва да познават добре инструментите и да могат да работят с тях. Към настоящия момент след редица промени в образованието часовете по практика са доста по-малко, а дисциплините с компютърни програми са повече от необходимото. Тъй като новите поколения се обучават на компютри от начаните класове, на тях не им е необходимо толкова обяснения и упражнения, колкото са били необходими на нас. За сметка на завидните им компютърни умения обаче, финната моторика и координацията в пространството са доста недоразвити. Поради тази причина смятам за наложително да се предвидят повече часове по практика по геодезия и топографско чертане.
Друг момент, който е доста необмислен според мен е тези специалисти да бъдат обучени да извършват математическа обработка на геодезическите измервания ,работа с ГИС системи,изработване на проекти за промяна на кадастралната карта и вертикално планиране. Първо - начина на подбор на учениците в професионалните гимназии не предоставя възможност в тези специалности да се запишат деца с необходимите знания, умения и качеств, за да бъдат обучавани на това. Второ- дори учениците да имат основата,часовете не са достатъчни да се предаде материала, така че да бъде разбран и трайно усвоен. И трето, но не по важност средните специалисти нямат право на проектантска правоспособност и на практика няма да могат да извършват тези дейности, докато не получат висше образование. От това следва, че професионалните гимназии ще подготвят кадри, които на практика няма къде да работят с така полученото образование, а там където техниците трябва да бъдат заместени (по обектите) след време ще се получи празнина. Всъщност тези специалисти вече липсват, а професионалните гимназии не "произвеждат" техни заместници. Връзката отдавна е скъсана.
Уважаеми, колеги, специалност "Геодезия" в Професионалните гимназии, би трябвало да е наследник на специалността "Геодезия, фотограметрия и картография" от Строителните техникуми. Средните специалисти, които тогава се наричаха "техници" се занимаваха предимно с полска работа и обработката на измерванията. Това са хората, които са на обекта и правят измервания. За тази цел трябва да познават добре инструментите и да могат да работят с тях. Към настоящия момент след редица промени в образованието часовете по практика са доста по-малко, а дисциплините с компютърни програми са повече от необходимото. Тъй като новите поколения се обучават на компютри от начаните класове, на тях не им е необходимо толкова обяснения и упражнения, колкото са били необходими на нас. За сметка на завидните им компютърни умения обаче, финната моторика и координацията в пространството са доста недоразвити. Поради тази причина смятам за наложително да се предвидят повече часове по практика по геодезия и топографско чертане.
Друг момент, който е доста необмислен според мен е тези специалисти да бъдат обучени да извършват математическа обработка на геодезическите измервания ,работа с ГИС системи,изработване на проекти за промяна на кадастралната карта и вертикално планиране. Първо - начина на подбор на учениците в професионалните гимназии не предоставя възможност в тези специалности да се запишат деца с необходимите знания, умения и качеств, за да бъдат обучавани на това. Второ- дори учениците да имат основата,часовете не са достатъчни да се предаде материала, така че да бъде разбран и трайно усвоен. И трето, но не по важност средните специалисти нямат право на проектантска правоспособност и на практика няма да могат да извършват тези дейности, докато не получат висше образование. От това следва, че професионалните гимназии ще подготвят кадри, които на практика няма къде да работят с така полученото образование, а там където техниците трябва да бъдат заместени (по обектите) след време ще се получи празнина. Всъщност тези специалисти вече липсват, а професионалните гимназии не "произвеждат" техни заместници. Връзката отдавна е скъсана.