Министерски съвет Портал за обществени консултации

Проект на Постановление за изменение и допълнение на Тарифа № 5

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

24.09.2025 г. 23.10.2025 г. Неактивна

Номер на консултация

11568-K

Област на политика

Транспорт

Тип консултация

---

Тип вносител

Национално

С предлагания проект за изменение и допълнение на Тарифа № 5 се цели постигане на обективно съотношение между размера на таксите и разходите на административния орган при остойностяване на съответните административни и технически услуги, съобразено с актуалните икономически условия в страната и с реално извършените преки и непреки разходи за тяхното предоставяне. 

В допълнение, с предложения проект се осигурява съответствие на подзаконовия акт с действащата национална правна уредба и приложимото право на Европейския съюз (ЕС). Към настоящия момент част от административните услуги, предвидени в националното и европейското законодателство, се извършват безвъзмездно от Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ (ГД ГВА), без да се събират съответните такси за административно обслужване. Проектът обхваща дейности, за които понастоящем не са определени такси, но по които ГД ГВА осъществява конкретно административно обслужване и понася свързаните с това разходи. По този начин ще бъде завършен цялостният процес по администриране на дейностите от компетентния орган в областта на гражданското въздухоплаване. 

Предложена е отмяна на чл. 69 и 70 и изменения в чл. 99 от Тарифа № 5 с оглед § 6, ал. 1, т. 2 от Закона за въвеждане на еврото в Република България. Съгласно законовия текст държавните органи и органите на местното самоуправление приемат в 6-месечен срок от влизането в сила на закона изменения и допълнения в подзаконови нормативни актове, необходими за изпълнението на този закон във връзка с въвеждане на еврото като парична единица на Република България. Предвидено е тази група промени да влезе в сила от датата, определена в Решението на Съвета на Европейския съюз за приемането на еврото от Република България, прието в съответствие с чл. 140, параграф 2 от Договора за функционирането на Европейския съюз и Регламент на Съвета на Европейския съюз, приет в съответствие с чл. 140, параграф 3 от Договора за функционирането на Европейския съюз.

Предложените изменения с § 4 и § 5, касаещи чл. 113 и чл. 114 от Тарифа № 5, са предимно редакционни по характер и имат за цел да приведат използваната терминология, свързана с предназначението и класификацията на различните видове граждански летища, в пълно съответствие с актуалната нормативна уредба, установена в Закона за гражданското въздухоплаване (ЗГВ) и Наредба № 20 от 24.11.2006 г. за удостоверяване експлоатационната годност на граждански летища, за лицензиране на летищни оператори и оператори по наземно обслужване и за достъпа до пазара по наземно обслужване в летищата ( обн., ДВ, бр. 101 от 2006 г., изм. и доп., бр. 49 от 2007 г., бр. 38 от 2012 г., доп., бр. 26 от 2015 г., изм., бр. 34 от 2017 г., изм. и доп., бр. 40 от 2018 г., бр. 53 от 2018 г., бр. 80 от 2021 г., бр. 62 от 2023 г.).

Съгласно последните изменения в чл. 43 от ЗГВ терминът „летателни площадки“ отпада и на негово място се въвежда единният термин „летища“. Това налага и съответните промени в Тарифа № 5, като в частност в ал. 2 на чл. 113 се регламентира разграничение относно регистрацията и годишната проверка за съответствие на летищата по чл. 43, ал. 2, т. 4 от ЗГВ, които обслужват полети, различни от търговски въздушен превоз, с въздухоплавателни средства с максимална излетна маса под 5700 кг срещу заплащане или без заплащане, както и за технологични нужди на собственика без заплащане, включително вертолетните летища.

В допълнение, предвид обстоятелството, че действащите разпоредби са актуализирани за последно през 2008 г., включването на нови летища в чл. 113 и чл. 114 се налага с оглед осигуряване на съответствие с действащата редакция на чл. 43, ал. 2 от ЗГВ.

С предложения проект се въвеждат нов вид такси за одобрение на ново издание или ревизия на ръководства, правилници, програми, курсове и процедури, които се прилагат за вече регистрираните летища и лицензирани летищни оператори. Предложението цели остойностяване на административни услуги, които досега са предоставяни безвъзмездно, като предвидените такси отразяват реалните административни разходи, свързани с актуализацията и поддържането на документацията в съответствие с нормативните изисквания. Правното основание за събиране на таксите се съдържа в чл. 120, ал. 4, т. 22 от ЗГВ, доколкото предоставяните административни услуги включват извършване на проверка за съответствие и последващо одобрение на документация, необходима за осъществяването на надзор и регулация върху дейността на съответния оператор.

С § 6 се създава чл. 114а, с който на основание чл. 120, ал. 4, т. 1а от ЗГВ се предвижда събирането на такси за издаване на единен сертификат за летище и летищен оператор, както и за извършване на годишна проверка за доказване на продължаващо съответствие с издадения сертификат. Новите такси по чл. 114а ще се прилагат по отношение на летищата, попадащи в обхвата на Регламент (ЕС) № 139/2014 на Комисията от 12 февруари 2014 година за определяне на изискванията и административните процедури във връзка с летищата в съответствие с Регламент (ЕО) № 216/2008 на Европейския парламент и на Съвета. В тази връзка, с предложения проект се предвижда въвеждането на нов вид такси за одобрение на ново издание или ревизия на ръководства, правилници, програми, курсове и процедури за вече сертифицирани летища и летищни оператори. Основанието за събиране на тези такси е предвидено в чл. 120, ал. 4, т. 22 от ЗГВ, доколкото предоставяните административни услуги включват извършване на проверка за съответствие и последващо одобрение на документация, необходима за осъществяването на надзор и регулация върху дейността на съответното летище или летищен оператор.

С § 7 от проекта на постановление се предлага създаването на чл. 114б, с който се въвежда такса за съгласуване на устройствени планове, включващи терени на летища, и инвестиционни проекти за изграждане на обекти в района на летищата и тяхната околност в обхвата на нормативно определените сервитутни зони и зоните на влияние, както и на въздушните трасета във връзка с осигуряване на сигурността и безопасността на въздухоплаването. Предложението произтича от правомощието на ГД ГВА, регламентирано в чл. 16б, ал. 1, т. 6 от ЗГВ, а основанието за събиране на таксата е изрично предвидено в чл. 120, ал. 4, т. 25 от същия закон.

С § 8-10 се предлагат изменения в чл. 115 от Тарифа № 5, както и отмяна на чл. 115а и чл. 115б. Промените в действащия чл. 115 са изцяло редакционни и целят прецизиране на терминологията, свързана със съответната административна услуга. Съществуващият текст на чл. 115а се предвижда да стане ал. 2 на чл. 115, предвид неговата логическа и функционална свързаност с чл. 115, тъй като урежда начина на определяне на броя обслужени самолети годишно за съответните летища.

Отмяната на чл. 120, ал. 4, т. 13 от ЗГВ води до отпадане на правното основание за събиране на такси за издаване на удостоверения за експлоатационна годност на системите и съоръженията за обслужване на пътници, обслужване и осигуряване на въздухоплавателните средства, товаренето и разтоварването на багажи, товари и поща. С оглед на това се предлага и отмяната на чл. 115б от действащата тарифа.

Размерът на таксите за издаване и годишна проверка за съответствие с условията, при които е издаден лицензът за оператор по наземно обслужване, остава непроменен и съответства на действащите към момента размери, предвидени в чл. 115.

Същевременно се предвижда въвеждането на два нови вида такси – за одобрение на ново издание или ревизия на ръководства, правилници, програми, курсове и процедури на вече лицензирани оператори по наземно обслужване, като основанието за събирането им се съдържа в чл. 120, ал. 4, т. 22 от ЗГВ, доколкото предоставяните административни услуги включват извършване на проверка за съответствие и последващо одобрение на документация, необходима за осъществяването на надзор и регулация върху дейността на съответния оператор.

С § 11 се предлага изменение на чл. 116 от Тарифа № 5, с което се предвижда събиране на такса за издаване на удостоверение за експлоатационна годност единствено за светотехнически системи за кацане, съответстващи на т. 13 от действащата разпоредба. Отмяната на таксите за останалите навигационни съоръжения се обосновава с изменението на чл. 120, ал. 4, т. 12 от ЗГВ (обн., ДВ, бр. 99 от 2011 г.), с което е въведено събиране на такса единствено за издаване на удостоверения за експлоатационна годност на „визуални аеронавигационни средства“, а терминът „навигационни съоръжения за въздушна навигация и кацане“ е премахнат.

С § 12 се изменя и допълва чл. 117 от тарифата. С предвидените промени се увеличават размерите на таксите по ал. 1–3, като това се обосновава със значителното нарастване на разходите за предоставяне на съответните административни услуги. Последното изменение на разпоредбата е извършено през 2015 г., а за периода до настоящия момент са налице съществени икономически изменения. По данни на Националния статистически институт индексът на потребителските цени за месец април 2025 г. спрямо месец януари 2015 г. възлиза на 150.8%, което представлява кумулативна инфлация от 49.3%. Наред с това, в посочения период е налице многократно увеличение на минималната работна заплата – от 360 лв. през 2015 г. до 1077 лв. през 2025 г., което представлява почти трикратен ръст. Значителен е и ръстът на средната работна заплата, която през третото тримесечие на 2015 г. е възлизала на 874 лв., докато през първото тримесечие на 2025 г. достига 2 443 лв. Налице е и значително увеличение в цените на консумативите, необходими за предоставяне на административните услуги. Като пример може да се посочи услугата по чл. 117, ал. 1 – издаване на идентификационни карти и пропуски за достъп до зоните за сигурност. През 2021 г. цената на лента за отпечатване на 300 карти е била 225 лв., докато към настоящия момент лента за 150 карти струва 190 лв. Посочените фактори обосновават необходимостта от актуализация на таксите, така че да се осигури необходимото финансиране на административните дейности и да се поддържа качеството на предоставяните услуги.

Предвидени са редакционни изменения в ал. 2 и ал. 3 на чл. 117 с цел осигуряване на съответствие с изискванията и терминологията, установени в Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/1998 на Комисията от 5 ноември 2015 година за установяване на подробни мерки за прилагането на общите основни стандарти за сигурност във въздухоплаването (Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/1998). 

В новата ал. 2, т. 8 е направена конкретизация на модулите за обучение, включени в Националната програма за обучение и сертифициране в гражданското въздухоплаване, които са свързани с издаването на сертификат за компетентност на лица (инструктори), провеждащи обучение по сигурността.

В чл. 117 се създадат ал. 5-7, с които на основание чл. 120, ал. 4, т. 30 и 31 от ЗГВ се предвижда събирането на такси за:

  • издаване и преиздаване на одобрения на пълноправен контрольор (регулиран агент), познат изпращач и пълноправен доставчик на стоки за полета; 
  • определяне на въздушен превозвач като „въздушен превозвач на товари или поща, осъществяващ превоз от летище в трета държава до територията на Европейския съюз“; 
  • одобряване на програми за сигурност или на изменение на програма за сигурност на оператори и лица, задължени да разработват, прилагат и поддържат програма за сигурност.

С въвеждането на тези такси се осигурява съответствие с изискванията на Регламент за изпълнение (ЕС) № 2015/1998 и Регламент (ЕО) № 300/2008 на Европейския парламент и на Съвета от 11 март 2008 година относно общите правила в областта на сигурността на гражданското въздухоплаване и за отмяна на Регламент (ЕО) № 2320/2002.

С § 13 се предлагат изменения в чл. 117а: 

В ал. 1 изрично се обособяват услугите, свързани с издаването на свидетелства за правоспособност и/или атестации на членовете на кабинния екипаж, за предоставянето на които ГД ГВА събира такси на основание чл. 120, ал. 4, т. 3 от ЗГВ. С изменението се предвижда такса да се заплаща за всяка отделна услуга. Таксите за предоставяните услуги съществуват и в действащата тарифа, като с предложеното изменение се цели тяхното прецизиране и съобразяване с конкретния вид свидетелство съгласно нормативните изисквания. Промените са продиктувани от необходимостта да се осигури съответствие с изискванията на Регламент (ЕС) № 1178/2011 на Комисията от 3 ноември 2011 г. за определяне на технически изисквания и административни процедури във връзка с екипажите на въздухоплавателни средства в гражданското въздухоплаване в съответствие с Регламент (ЕО) № 216/2008 на Европейския парламент и на Съвета (Регламент (ЕС) № 1178/2011), съгласно който ГД ГВА издава, потвърждава и преобразува свидетелства за летателна правоспособност на пилоти и атестации на членовете на кабинния екипаж. 

В ал. 2 се предлагат изменения с цел съобразяване на разпоредбата с изискванията на Част-66 от действащия Регламент (ЕС) № 1321/2014 на Комисията от 26 ноември 2014 г. относно поддържането на летателната годност на въздухоплавателните средства и авиационните продукти, части и устройства и относно одобряването на организациите и персонала, изпълняващи тези задачи (Регламент (ЕС) № 1321/2014) и с чл. 358 от Наредба № 1 от 16.01.2003 г. за свидетелствата за правоспособност на авиационния персонал (Наредба № 1). Необходимостта от предложените изменения е обусловена от отмяната на Регламент (ЕО) № 2042/2003 на Комисията от 20 ноември 2003 година относно поддържане на летателната годност на въздухоплавателните средства и авиационните продукти, части и устройства и за одобряване на организациите и персонала, изпълняващ тези задачи (Регламент (ЕО) № 2042/2003) и приемането на Регламент (ЕС) № 1321/2014, който към настоящия момент урежда материята в областта на поддържането на летателната годност. Свидетелствата за правоспособност за техническо обслужване на въздухоплавателни средства, издадени в съответствие с Част-66 и/или Наредба № 1, предоставят права за извършване на техническо обслужване във всички организации за техническо обслужване, одобрени в държавите членки на ЕС, в организации за техническо обслужване, одобрени съгласно Част-145 и Част-М, Подчаст Е на Регламент (ЕС) № 1321/2014, както и дават възможност за самостоятелно сертифициране и допускане до експлоатация на въздухоплавателни средства. 

Отмяната на чл. 117а, ал. 3 относно таксата за явяване на теоретичен изпит се предлага, тъй като дублира чл. 128а от действащата тарифа. 

Също така, с проекта се предвижда отмяната на чл. 117а, ал. 4 относно заплащането на стойността на използваните книжки за свидетелства за правоспособност, тъй като същата не намира практическо приложение и е излишна. 

Таксите, предвидени в тарифата, покриват разходите, свързани с предоставянето на административните услуги – включително възнаграждения на служителите, поддръжка на инфраструктурата и оборудването, както и други оперативни разходи. С оглед на необходимостта от обезпечаване на тези разходи, както и от осигуряване на ресурси за автоматизация и дигитализация на административните процеси, се предлага актуализация на таксите. 

С § 14 се предвижда изменение в чл. 117б, като промените са основно редакционни и произтичат от отмяната на Регламент (ЕО) № 2042/2003 и приемането на Регламент (ЕС) № 1321/2014. Целта на изменението е осигуряване на съответствие с действащото европейско законодателство в областта на гражданското въздухоплаване чрез посочване на актуалния приложим нормативен акт.

С § 15 се предвижда изменение в чл. 117в, с което се актуализира препращането към релевантния действащ европейски акт – Регламент (ЕС) 2018/1139 на Европейския парламент и на Съвета от 4 юли 2018 година относно общи правила в областта на гражданското въздухоплаване и за създаването на Агенция за авиационна безопасност на Европейския съюз и за изменение на регламенти (ЕО) № 2111/2005, (ЕО) № 1008/2008, (ЕС) № 996/2010, (ЕС) № 376/2014 и на директиви 2014/30/ЕС и 2014/53/ЕС на Европейския парламент и на Съвета и за отмяна на регламенти (ЕО) № 552/2004 и (ЕО) № 216/2008 на Европейския парламент и на Съвета и Регламент (ЕИО) № 3922/91 на Съвета (Регламент (ЕС) № 2018/1139). 

Създава се т. 8 в б. „Б“ в таблицата за определяне на размера на таксата, която се събира при издаване на специално разрешение за извършване на полет за летателни апарати без съответствие със сертификат за тип. Основанието за събирането на таксата се съдържа в чл. 120, ал. 4, т. 24 от ЗГВ.

С § 16 се изменя чл. 117г с оглед актуализиране на препратката към приложимото европейско законодателство вследствие на отмяната на Регламент (ЕО) № 2042/2003 и неговата замяна с действащия към момента Регламент (ЕС) № 1321/2014. В допълнение, таблицата по ал. 1 се привежда в съответствие с действащата Наредба № 37 от 19.10.2016 г. за авиационните оператори, предвид отмяната на Наредба № 24 от 2000 г. за издаване свидетелства на авиационните оператори, извършващи специализирани авиационни работи,  както и на част от изискуемата документацията за одобрение.

С § 17 в чл. 117е се създава нова ал. 2, с която се актуализира размерът на таксата за издаване на разрешения за използване на радиостанции на въздухоплавателни обекти, като вместо досегашната обща такса, се предвижда заплащане за всяка отделно монтирана радиостанция в зависимост от вида на въздухоплавателните средства. Новият подход е разходно ориентиран и отчита наличното на борда радиооборудване на всяко въздухоплавателно средство. В леката авиация, както и при въздухоплавателните средства, които се използват за лични нужди, без права за извършване на търговски операции и непопадащи в категория „въздухоплавателни средства със сложна моторна тяга“, това оборудване е значително по-малко на брой в сравнение с въздухоплавателните средства със сложна моторна тяга. Това обуславя необходимостта от въвеждане на по-ниски административни такси при издаването на разрешенията за тях.

С § 18 в чл. 117ж, ал. 2 се извършват редакционни изменения, свързани с актуализиране на приложимото европейско законодателство. Промените произтичат от отмяната на Регламент (ЕО) № 216/2008 на Европейския парламент и на Съвета от 20 февруари 2008 година относно общи правила в областта на гражданското въздухоплаване, за създаване на Европейска агенция за авиационна безопасност и за отмяна на Директива 91/670/ЕИО на Съвета, Регламент (ЕО) № 1592/2002 и Директива 2004/36/ЕО и приемането на действащия понастоящем Регламент (ЕС) 2018/1139.

С § 19 се създава чл. 117з с оглед необходимостта от регламентиране на такси за административните услуги, въведени с Регламент за изпълнение (ЕС) № 2019/947 на Комисията от 24 май 2019 година относно правилата и процедурите за експлоатация на безпилотни летателни системи (Регламент (ЕС) № 2019/947).

С новосъздадения чл. 117з се дефинират размерите на таксите, които се събират за регистрация на оператор на безпилотна летателна система съгласно чл. 14, пар. 5 от Регламент (ЕС) № 2019/947, издаване на удостоверение за оператор на лека безпилотна летателна система („LUC“), разрешение за експлоатация в специфична категория; разрешение за експлоатация на безпилотна летателна система в клубове и сдружения за авиомоделизъм, разглеждане на декларации при условия и по ред, определени с Наредба № Н-6 от 11 април 2023 г. за условията и реда за експлоатацията на безпилотни летателни системи и надзора над техните оператори, за явяване на теоретични изпити от кандидатите за дистанционно управляващи пилоти и признаване на оправомощаващи документи, издадени от други държави членки на ЕС. Основанието за събирането на тези такси се съдържа в чл. 120, ал. 4, т. 21, 22, 28 и 32 от ЗГВ. 

В допълнение, с чл. 117з се определят такси за издаване на удостоверения за регистрация и за летателна годност на безпилотно въздухоплавателно средство, като основанието за събирането им се съдържа в чл. 120, ал. 4, т. 6 и т. 10 от ЗГВ.

С § 20 се предвиждат изменения и допълнения на чл. 124 от тарифата:

С предлаганите изменения по ал. 1 се конкретизира и допълва обхватът на таксите, събирани във връзка с дейността на авиационните учебни центрове. В т. 1 изрично се предвижда, че в изпълнение на изискванията на Наредба № 27 от 01.03.2000 г. за авиационните учебни центрове, ГД ГВА издава, продължава и изменя свидетелствата на авиационни учебни центрове.

Във връзка с изменението на чл. 120, ал. 4, т. 8 от ЗГВ в тарифата се въвеждат нови такси за издаване на сертификати на одобрени организации за обучение, сертификати на одобрени организации за оценяване на езикова компетентност за нуждите на гражданското въздухоплаване, както и за разглеждане на декларации по Регламент (ЕС) 2018/1119 на Комисията от 31 юли 2018 г. за изменение на Регламент (ЕС) № 1178/2011 по отношение на декларираните организации за обучение и Регламент (ЕС) 2018/1139.

Също така се предвижда събиране на нов вид такси за одобрение на ново издание или ревизия на ръководства, правилници, програми, курсове и процедури на вече сертифицирани авиационни учебни центрове, одобрени организации за обучение, одобрени организации за обучение на кабинен екипаж, както и одобрени организации за оценяване на езикова компетентност. Основанието за събиране на тези такси, предвидени в новосъздадените т. 6 и 7, се съдържа в чл. 120, ал. 4, т. 22 от ЗГВ, доколкото предоставяните административни услуги включват извършване на проверка за съответствие и последващо одобрение на документация, необходима за осъществяването на надзор и регулация върху дейността на съответния субект.

Създаването на нова ал. 2 в чл. 124 има за цел да въведе яснота относно събирането на таксите при изменения в одобренията, сертификатите и удостоверенията. С нея се конкретизира, че заплащането на такси се дължи за всяко отделно въздухоплавателно средство или всяко отделно действие по промяна на данни, включително при смяна на номиниран ръководител. По този начин се избягва нееднозначно тълкуване и се осигурява съответствие между извършената административна услуга и дължимата такса. 

Предлага се създаването на ал. 3 с оглед въведената нова т. 27 в чл. 120, ал. 4 от ЗГВ (ДВ, бр. 16 от 2021 г.), с която се регламентира събирането на такси за издаване на удостоверение за авиомедицински центрове или упълномощени преглеждащи лекари (АМЕ), одобрение на организация, провеждаща курсове по авиационна медицина и преглед на декларация на специалисти по трудова медицина (OHMP). 

В допълнение, се предлага въвеждането на нов вид такси за одобрение на ново издание или ревизия на ръководства, програми, курсове, процедури, правилници на вече сертифицирани авиомедицински центрове и одобрени организации, провеждащи курсове по авиационна медицина. Правното основание за събиране на таксите се съдържа в чл. 120, ал. 4, т. 22 от ЗГВ, доколкото предоставяните административни услуги включват извършване на проверка за съответствие и последващо одобрение на документация, необходима за осъществяването на надзор и регулация върху дейността на съответния субект.

В новосъздадената ал. 4 се регламентира нов вид такса за издаване на свидетелство за медицинска годност на авиационния персонал само в случаите при налагане или отмяна на ограничения в медицинските свидетелства и заключения, при насочване от упълномощен преглеждащ лекар или авиомедицински център, както и при обжалване на медицинската оценка/годност. В тези конкретни хипотези правомощие за издаване на свидетелството има ГД ГВА съгласно чл. 2, т. 1 и т. 10 и Глава трета, Част-MED от Наредба № 39 от 23.04.2015 г. за условията и реда за издаване на свидетелства за летателна правоспособност на пилоти, свидетелства за организации за обучение, обучаващи пилоти и кабинен екипаж, както и декларирани организации за обучение, и свидетелства за медицинска годност на авиационен персонал - пилоти и кабинен екипаж, в съответствие с изискванията на Регламент (ЕС) № 1178/2011 на Комисията от 3 ноември 2011 г. за определяне на технически изисквания и административни процедури във връзка с екипажите на въздухоплавателни средства в гражданското въздухоплаване в съответствие с Регламент (ЕО) № 216/2008 на Европейския парламент и на Съвета и контрола върху тях. Към настоящия момент тази административна услуга се предоставя безвъзмездно. Предложението има за цел нейното остойностяване, като основанието за събиране на таксата се съдържа в чл. 120, ал. 4, т. 3 от ЗГВ, в чийто обхват попадат и свидетелствата за медицинска годност на авиационния персонал, издавани от ГД ГВА в горепосочените случаи.

С предвидените нови такси по чл. 124 се цели остойностяване на административни услуги, които към момента се предоставят безвъзмездно от ГД ГВА, като по този начин се постига по-голяма финансова обоснованост и съответствие с принципа на разходоориентираност при административното обслужване.

С § 21 се предлагат изменения и допълнения в чл. 125:

С предвидените изменения на ал. 1 и 2 се въвежда заплащането на такса за издаване на свидетелства за авиационен оператор за търговски въздушен превоз, свидетелства за авиационни оператори, извършващи специализирани авиационни операции по смисъла на Наредба № 37 от 19.10.2016 г. за авиационните оператори и/или в съответствие с Регламент (ЕС) № 965/2012 на Комисията от 5 октомври 2012 година за определяне на технически изисквания и административни процедури във връзка с въздушните операции в съответствие с Регламент (ЕО) № 216/2008 на Европейския парламент и на Съвета (Регламент (ЕС) № 965/2012), както и приемането на декларации. Събирането на такси за предоставяните услуги е предвидено в чл. 120, ал. 4, т. 9 и т. 21 от ЗГВ, като съответните такси са предвидени и в действащата тарифа. С предлаганото изменение се цели тяхното прецизиране чрез съобразяването с конкретния вид свидетелство и извършваните действия съгласно приложимите нормативни изисквания.

Изменението се предлага в изпълнение на изискванията на Регламент (ЕС) № 965/2012, съгласно който ГД ГВА е компетентният орган по издаване, изменение и приемане на декларации във връзка със свидетелствата за авиационни оператори.

В допълнение се предлага въвеждането на нов вид такси за одобрение на ново издание или ревизия на ръководства, правилници, програми, курсове, процедури за вече сертифицирани авиационни оператори. Основанието за събиране на тези такси е предвидено в чл. 120, ал. 4, т. 22 от ЗГВ, доколкото предоставяните административни услуги включват извършване на проверка за съответствие и последващо одобрение на документация, необходима за осъществяването на надзор и регулация върху дейността на съответния оператор.

В ал. 4 се предвижда събиране на такси за издаване и удължаване на одобрение за ползване на тренажор. Предложението е свързано с привеждане на разпоредбата в съответствие с новосъздадената т. 29 в чл. 120, ал. 4 от ЗГВ (обн., ДВ, бр. 16 от 2021 г.), с която се въвежда събирането на тази такса.

С § 22 се предлага изменение на чл. 128а с оглед привеждането му в съответствие с новосъздадената т. 28 в чл. 120, ал. 4 от ЗГВ (ДВ, бр. 16 от 2021 г.), с която се регламентира основанието за събиране на такса за провеждане на теоретични изпити на авиационния персонал и издаване на сертификати за успешно издържани теоретични изпити. Изменението е съобразено с изискванията на Регламент (ЕС) № 1178/2011, съгласно който преди издаване, потвърждаване, признаване и/или преиздаване на свидетелства за летателна правоспособност, кандидатите следва да положат успешно пълния обхват от теоретични изпити, приложим за съответното свидетелство или квалификация.

  1. Целите, които се поставят с предлагания акт

С приемането на Постановление на Министерския съвет за изменение и допълнение на Тарифа № 5 за таксите, които се събират в системата на Министерството на транспорта и съобщенията, се цели да бъде постигнато съответствие между законовата и подзаконовата нормативна уредба, включително с актовете на Европейския съюз, относно административните услуги, предоставяни от ГД ГВА, част от които към момента се извършват безвъзмездно. Наред с това, друга основна цел е размерът на таксите да бъде съобразен с актуалните икономически условия и реалните разходи на ГД ГВА за предоставянето на услугите, в това число материално-техническите и административните разходи, свързани с изпълнението на задълженията на длъжностните лица с оглед на тяхната квалификация и изразходвано работно време.

  1. Финансови и други средства, необходими за прилагането на акта

Приемането на предложения проект на Постановление на Министерския съвет за изменение и допълнение на Тарифа № 5 не изисква осигуряването на финансови или други средства за прилагането му, тъй като всички регламентирани в проекта дейности/услуги се извършват в рамките на утвърдения бюджет на администрацията за съответната бюджетна година.

  1. Очаквани резултати от прилагането на акта, включително финансови

В резултат на извършеното прецизиране и преструктуриране на текстовете на Тарифа № 5, таксите ще бъдат ясно определени и обвързани с конкретните административни услуги, което ще гарантира предвидимост на разходите за всички заинтересовани страни. Въвеждането на нови такси и актуализирането на съществуващите ще осигури равнопоставени условия за обслужване на различните категории ползватели – търговски, учебни, медицински и частни, като всеки от тях ще заплаща справедлива и пропорционална цена за реално получената услуга. Това ще допринесе за повишаване на ефективността и устойчивостта при администриране на таксите в областта на гражданското въздухоплаване.

С предлаганите изменения размерът на таксите ще е приведен в съответствие с Методиката за определяне на разходоориентиран размер на таксите по чл. 7а на Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност и разходването им, приета с Постановление № 1 на Министерския съвет от 2012 г. В тази връзка и предвид липсата на определени такси за част от предоставяните към настоящия момент от ГД ГВА услуги, за които се ангажира административен ресурс – човешки и финансов, прилагането на акта значително ще намали системния и задълбочаващ се дефицит при финансирането им.

Съгласно чл. 3, ал. 1 от Методиката за определяне на разходоориентиран размер на таксите, разходите се калкулират на базата на разходите, извършени от административния орган през предходната година. Прилагането на акта ще има следното прогнозно финансово въздействие в стойностно изражение по години:

• За 2025 г.

  • Приходи – увеличение в размер на 395 550 лв.
  • Неданъчни приходи – увеличение в размер на 395 550  лв.

• За 2026 г.

  • Приходи – увеличение в размер на 1 186 600 лв.
  • Неданъчни приходи – увеличение в размер на 1 186 600 лв.

• За 2027 г.

  • Приходи – увеличение в размер на 1 186 600 лв.
  • Неданъчни приходи – увеличение в размер на 1 186 600 лв.

• За 2028 г.

  • Приходи – увеличение в размер на 1 186 600 лв.
  • Неданъчни приходи – увеличение в размер на 1 186 600 лв.

В обобщение, изчислено е финансовото въздействие върху държавния бюджет на предложения проект на Постановление на Министерския съвет за изменение и допълнение на Тарифа № 5 за таксите, които се събират в системата на Министерството на транспорта и съобщенията, като очакваният размер на приходите, които ще постъпват годишно в държавния бюджет, е 1 186 600  лв. 

Очакваният резултат от предложените изменения е изграждане на балансирана и финансово обоснована тарифа, която да гарантира законосъобразното и ефективно администриране на услугите в гражданското въздухоплаване и същевременно да осигури по-голяма предвидимост за ползвателите на услугите.

Предложеният проект на акт оказва въздействие върху държавния бюджет по смисъла на § 1 от Допълнителните разпоредби на Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация, с оглед на което е изготвена и приложена финансова обосновка съгласно Приложение № 2.1 към чл. 35, ал. 1, т. 4, буква „а“ от правилника. 

Проектът на постановление не е свързан с въвеждане на актове от правото на Европейския съюз, поради което не е изготвена и не се прилага към настоящия доклад справка за съответствието с правото на Европейския съюз. 

В съответствие с чл. 26, ал. 3 от Закона за нормативните актове, проектът на постановление, докладът,  частичната предварителна оценка на въздействието и становището на дирекция „Координация и модернизация на администрацията“ са публикувани на интернет страницата на Министерството на транспорта и съобщенията и на Портала за обществени консултации на Министерския съвет за срок от 30 дни. 

Резултатите от проведеното обществено обсъждане и становищата, постъпили в хода на съгласуването на проекта по реда на чл. 32, ал. 1 от Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация, са отразени в приложените към този доклад справки.

 

Лице за контакт:

Александър Семерджиев

Главен юрисконсулт

Отдел „Правни дейности“

Дирекция „Административни, правни и финансови дейности“

Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“

Телефон: 02/9371073

Е-mail: asemerdzhiev@caa.bg

 

 

Отговорна институция

Министерство на отбраната
Адрес: София, София 1000, ул.Дякон Игнатий 3
Електронна поща: cao@mod.bg

Лица за контакт

---

Мотиви за кратък срок

Начини на предоставяне на предложения и становища

Коментари

История

  • Начало на обществената консултация

    24.09.2025

  • Приключване на консултацията

    23.10.2025

  • Справка за получените предложения

    ---

    Справка или съобщение.

Моля изчакайте