Министерски съвет Портал за обществени консултации

Проект на Стратегия за цифрова трансформация на Република България 2026–2030 г.

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

30.09.2025 г. 30.10.2025 г. Неактивна

Номер на консултация

11589-K

Област на политика

Държавна администрация

Тип консултация

---

Тип вносител

Национално

 

Стратегията за цифрова трансформация на Република България 2026–2030 г. е основополагащ  стратегически документ, който предоставя цялостна и съгласувана рамка за ускоряване на цифровото развитие на страната и постигане на целите на държавната политика в областта на дигитализацията. В основата ѝ са заложени визията за свързана, сигурна и приобщаваща цифрова държава, европейските приоритети в рамките на програмата „Цифрово десетилетие“ и националните цели за устойчиво икономическо и социално развитие.

 

Стратегията отчита водещите тенденции в развитието на технологиите и значението на цифровите умения като ключов ресурс за модерното общество. Чрез нейното изпълнение се осигурява прилагането на всеобхватен подход за модернизация на публичния сектор, развитие на иновации и изграждане на конкурентоспособна цифрова икономика с активно участие на гражданите, бизнеса и институциите.

 

Визията на Стратегията за цифрова трансформация на Република България 2026 – 2030 г. е страната да се утвърди като модерна цифрова държава с проактивно, сигурно и интелигентно електронно управление, основано на иновации, данни и устойчиви технологични решения. Цифровата трансформация следва да гарантира равнопоставен достъп до услуги и възможности за всички граждани и бизнес, да осигури висока степен на киберсигурност и прозрачност и да постави България сред активните участници в европейското Цифрово десетилетие, в пълно съответствие с европейските стандарти и ценности.

 

За реализирането на тази визия са заложени основни принципи, които да насочват политиката и действията на институциите. Сред тях са:

  • подход ориентиран към човека;
  • гарантиране на равен достъп и приобщаване на всички социални групи;
  • прилагане на принципите „Digital by default“ и еднократност при предоставянето на данни;
  • прозрачност, отчетност и етичност на цифровите решения;
  • високи стандарти за сигурност и защита на данните;
  • технологична неутралност и насърчаване на иновации;
  • оперативна съвместимост и пълна съгласуваност с европейските политики;
  • зелена цифровизация и принос към устойчивото развитие;
  • активно сътрудничество с бизнеса, академичната общност и гражданския сектор.

Отговорна институция

Министерство на електронното управление
Адрес: София, ул. Ген. Гурко №6
Електронна поща: mail@egov.government.bg

Лица за контакт

---

Начини на предоставяне на предложения и становища

Коментари

Общо 11 коментара

iptt 30.10.2025 15:49
Предложение от ИИСТТ на УНСС за включване на нова мярка към Направление „Публичен сектор“

Очаквано въздействие: Интерактивната карта и създадените на нейна основа индекси:

- ще бъдат ценен източник на информация за териториалното разпределение на дейността в културните индустрии.

- ще помогне за установяване на негативните и положителните тенденции в областта на творчеството и  интелектуалната собственост по общини. (Данните се извеждат и попадат в аналитичната част на ежегодния доклад в периода 2026-2030 г.);

- ще помогна за установяване на зависимости: финансиране - научноизследователска и развойна дейност на ниво държава и възможности за сравнение в Европа и света. (Данните се извеждат и попадат в аналитичната част на ежегодния доклад в периода 2026-2030 г.);

- ще помогнат за подготовка и аналитично извеждане на научнообосновани препоръки за политики и мерки на национално и общинско ниво в областта на творчеството и интелектуалната собственост. (Данните се извеждат и попадат в аналитичната част на ежегодния доклад в периода 2026-2030 г.).

∙          Обективно измерими, ясни индикатори за резултат:

Индикатор 1 –   Ежегоден доклад на ИИСТТ, съгласно меморандум с 6 национални партньорски организации, съдържащ аналитични данни по над 80 показателя за 265 общини, на български и английски език, онлайн достъпен на сайта на Института, предлагащ мерки на национално и на общинско ниво. Етапна цел за всяка година, в периода 2026 – 2030 г.

Индикатор 2 - Ежегодно актуализиране на интерактивната онлайн базирана национална карта на интелектуалната собственост на УНСС, като под актуализиране се разбира запазване на всички данни от предходните години (по години и по общини), и ежегодно добавяне на нови данни за всяка следваща година, съгласно подписани меморандуми с 6 национални партньорски организации.  Етапна цел за всяка година, в периода 2026 – 2030 г.

Индикатор 3 - Ежегодно през месец февруари на всяка календарна година, в рамките на неформален работен форум в УНСС, изследователският екип на УНСС представя на 6-те партньори по меморандумите анализирани данни за предходната календарна година (съгласно 1.2. от предмета на меморандума от 25.01.2025 г.). Етапна цел за всяка година, в периода 2026 – 2030 г.

Индикатор 4 - Ежегодно през месец март на всяка календарна година, представяне на официален форум на УНСС актуализираната национална карта на интелектуалната собственост (по 265 общини) пред кметовете и представители на държавната власт и бизнеса в България (съгласно 1.3. от предмета на меморандума от 25.01.2025 г.). Етапна цел за всяка година, в периода 2026 – 2030 г.

Отговорна институция за реализирането на мярката: Институт за интелектуална собственост и технологичен трансфер (ИИСТТ) на УНСС (в партньорство с Министерство на културата, Патентно ведомство на РБ; НСИ; НСОРБ; НАПОС; Национална занаятчийска камара).

Предложение от ИИСТТ на УНСС за включване на нова мярка към Направление „Публичен сектор“

Очаквано въздействие: Интерактивната карта и създадените на нейна основа индекси:

- ще бъдат ценен източник на информация за териториалното разпределение на дейността в културните индустрии.

- ще помогне за установяване на негативните и положителните тенденции в областта на творчеството и  интелектуалната собственост по общини. (Данните се извеждат и попадат в аналитичната част на ежегодния доклад в периода 2026-2030 г.);

- ще помогна за установяване на зависимости: финансиране - научноизследователска и развойна дейност на ниво държава и възможности за сравнение в Европа и света. (Данните се извеждат и попадат в аналитичната част на ежегодния доклад в периода 2026-2030 г.);

- ще помогнат за подготовка и аналитично извеждане на научнообосновани препоръки за политики и мерки на национално и общинско ниво в областта на творчеството и интелектуалната собственост. (Данните се извеждат и попадат в аналитичната част на ежегодния доклад в периода 2026-2030 г.).

∙          Обективно измерими, ясни индикатори за резултат:

Индикатор 1 –   Ежегоден доклад на ИИСТТ, съгласно меморандум с 6 национални партньорски организации, съдържащ аналитични данни по над 80 показателя за 265 общини, на български и английски език, онлайн достъпен на сайта на Института, предлагащ мерки на национално и на общинско ниво. Етапна цел за всяка година, в периода 2026 – 2030 г.

Индикатор 2 - Ежегодно актуализиране на интерактивната онлайн базирана национална карта на интелектуалната собственост на УНСС, като под актуализиране се разбира запазване на всички данни от предходните години (по години и по общини), и ежегодно добавяне на нови данни за всяка следваща година, съгласно подписани меморандуми с 6 национални партньорски организации.  Етапна цел за всяка година, в периода 2026 – 2030 г.

Индикатор 3 - Ежегодно през месец февруари на всяка календарна година, в рамките на неформален работен форум в УНСС, изследователският екип на УНСС представя на 6-те партньори по меморандумите анализирани данни за предходната календарна година (съгласно 1.2. от предмета на меморандума от 25.01.2025 г.). Етапна цел за всяка година, в периода 2026 – 2030 г.

Индикатор 4 - Ежегодно през месец март на всяка календарна година, представяне на официален форум на УНСС актуализираната национална карта на интелектуалната собственост (по 265 общини) пред кметовете и представители на държавната власт и бизнеса в България (съгласно 1.3. от предмета на меморандума от 25.01.2025 г.). Етапна цел за всяка година, в периода 2026 – 2030 г.

Отговорна институция за реализирането на мярката: Институт за интелектуална собственост и технологичен трансфер (ИИСТТ) на УНСС (в партньорство с Министерство на културата, Патентно ведомство на РБ; НСИ; НСОРБ; НАПОС; Национална занаятчийска камара).

iptt 30.10.2025 15:48
Предложение от ИИСТТ на УНСС за включване на нова мярка към Направление „Публичен сектор“

Предложение от УНСС (Институт за интелектуална собственост и технологичен трансфер - ИИСТТ) за включване на нова мярка към Направление „Публичен сектор“, Стратегическа цел: Модерен, ефективен и ориентиран към човека публичен сектор, Сектор „Култура“, Оперативна цел 8: Развитие и внедряване на цифрови платформи и инструменти за достъп, съхранение и популяризиране на културното наследство и съвременните културни продукти, както следва:

Част I: Времеви график – 2026-2030

Нова мярка: Интерактивна онлайн базирана Национална карта на интелектуалната собственост на Република България (за 265 общини)

Съдържание: Мярката се състои в ежегодната актуализация на онлайн базираната интерактивна Национална карта на интелектуалната собственост на Република България по общини – налична на уеб адрес https://map.iptt-unwe.bg/, която е създадена в изпълнение на подписан меморандум за сътрудничество между УНСС, Патентно ведомство на РБ, НСИ, Министерство на културата, НСОРБ, НАПОС и Национална занаятчийска камара. Данните в картата се актуализират ежегодно, като данните от различните институции са от порядъка на 30 000 реда неструктурирана и в голяма степен недигитализирана информация. Интерактивната карта е първа по рода си в Европа, същата е защитена с подадени 5 марки на ЕС от името на УНСС (IP MAP; IP PROFILE; IP INDEX; Lap INDEX; IndP INDEX).

Връзка към целта: Мярката ще  осигури равнопоставен достъп до систематизирана информация в полза на  научните среди, администрацията, гражданите и бизнеса, като  Националната карта на интелектуалната собственост на Република България ще бъде ценен управленски инструмент при определяне на стратегическите приоритети за развитието на страната и алокиране на ресурси при формиране на държавните политики в областите на културата, образованието, иновациите, икономическия растеж, както и при създаването на локални инициативи от местната власт, с цел насърчаване на регионалната конкурентоспособност.

Ориентировъчен график: 2026-2030 г.

Отпуснат или планиран бюджет (в лева и в евро): Национален бюджет: 915 000 лв.

  • 2026: 183 000 лв.
  • 2027: 183 000 лв.
  • 2028: 183 000 лв.
  • 2029: 183 000 лв.
  • 2030: 183 000 лв.

Начин за определяне на прогнозния бюджет за мярката: Индикативно остойностяване на базата на разходите по създаването на Интерактивната онлайн базирана Национална карта на интелектуалната собственост на Република България (за 265 общини), които са на обща стойност от 192 500 лв., като от тази сума са извадени разходите за еднократните дейности за подписване на меморандуми на стойност 9500 лв., което прави по 183 000 лв. на година.

Предложение от ИИСТТ на УНСС за включване на нова мярка към Направление „Публичен сектор“

Предложение от УНСС (Институт за интелектуална собственост и технологичен трансфер - ИИСТТ) за включване на нова мярка към Направление „Публичен сектор“, Стратегическа цел: Модерен, ефективен и ориентиран към човека публичен сектор, Сектор „Култура“, Оперативна цел 8: Развитие и внедряване на цифрови платформи и инструменти за достъп, съхранение и популяризиране на културното наследство и съвременните културни продукти, както следва:

Част I: Времеви график – 2026-2030

Нова мярка: Интерактивна онлайн базирана Национална карта на интелектуалната собственост на Република България (за 265 общини)

Съдържание: Мярката се състои в ежегодната актуализация на онлайн базираната интерактивна Национална карта на интелектуалната собственост на Република България по общини – налична на уеб адрес https://map.iptt-unwe.bg/, която е създадена в изпълнение на подписан меморандум за сътрудничество между УНСС, Патентно ведомство на РБ, НСИ, Министерство на културата, НСОРБ, НАПОС и Национална занаятчийска камара. Данните в картата се актуализират ежегодно, като данните от различните институции са от порядъка на 30 000 реда неструктурирана и в голяма степен недигитализирана информация. Интерактивната карта е първа по рода си в Европа, същата е защитена с подадени 5 марки на ЕС от името на УНСС (IP MAP; IP PROFILE; IP INDEX; Lap INDEX; IndP INDEX).

Връзка към целта: Мярката ще  осигури равнопоставен достъп до систематизирана информация в полза на  научните среди, администрацията, гражданите и бизнеса, като  Националната карта на интелектуалната собственост на Република България ще бъде ценен управленски инструмент при определяне на стратегическите приоритети за развитието на страната и алокиране на ресурси при формиране на държавните политики в областите на културата, образованието, иновациите, икономическия растеж, както и при създаването на локални инициативи от местната власт, с цел насърчаване на регионалната конкурентоспособност.

Ориентировъчен график: 2026-2030 г.

Отпуснат или планиран бюджет (в лева и в евро): Национален бюджет: 915 000 лв.

  • 2026: 183 000 лв.
  • 2027: 183 000 лв.
  • 2028: 183 000 лв.
  • 2029: 183 000 лв.
  • 2030: 183 000 лв.

Начин за определяне на прогнозния бюджет за мярката: Индикативно остойностяване на базата на разходите по създаването на Интерактивната онлайн базирана Национална карта на интелектуалната собственост на Република България (за 265 общини), които са на обща стойност от 192 500 лв., като от тази сума са извадени разходите за еднократните дейности за подписване на меморандуми на стойност 9500 лв., което прави по 183 000 лв. на година.

BIA_bg 29.10.2025 18:55
Становище на БСК

Становището на БСК е публикувано на адрес https://www.bia-bg.com/standpoint/view/34795/

Становище на БСК

Становището на БСК е публикувано на адрес https://www.bia-bg.com/standpoint/view/34795/

Николов И.И 08.10.2025 11:01
ЕПЦС - новата лична карта

„Портфейлът е безплатен и може да се използва както онлайн, така и офлайн“ - как ще се ползва електронна услуга офлайн!? 

Изниква въпроса - защо е всичко това? За да станем зависими от телекомите, които са чужда собственост - нямаш интернет-нямаш пари, диплома...идентификация! Задавате основите на един узаконен рекет и диктатура. Каква ще е гаранцията, че ще мога да ползвам своя ЕПЦС , ако не съм съгласен с хрониките на бнт, бтв и нова, или гласувам „неправилно“????

ЕПЦС - новата лична карта

„Портфейлът е безплатен и може да се използва както онлайн, така и офлайн“ - как ще се ползва електронна услуга офлайн!? 

Изниква въпроса - защо е всичко това? За да станем зависими от телекомите, които са чужда собственост - нямаш интернет-нямаш пари, диплома...идентификация! Задавате основите на един узаконен рекет и диктатура. Каква ще е гаранцията, че ще мога да ползвам своя ЕПЦС , ако не съм съгласен с хрониките на бнт, бтв и нова, или гласувам „неправилно“????

Desislava17 07.10.2025 08:35
Липсващи неща на първо четене
Бързо четене -  липсва стратегия за развиване  на български облаци, регионални центрове  за данни , оптична свързаност, извежхдане на български сателити за сателитен интернет, български динамични системи за взаимодействие между армия, мвр, БОП, и подобни.
Липсва стратегия за  бек-ъп, управление на товара по инфраструктурата, спешни мерки за прехварляне на данни.
Липсва стратегия за управление на базата на "плаваща" идентификация.
Липсва стратегия за създаване на автономни центрове за данни със собствени енергийни източници.
Много неща ви липсват, и това е само на първо четене
Липсващи неща на първо четене
Бързо четене -  липсва стратегия за развиване  на български облаци, регионални центрове  за данни , оптична свързаност, извежхдане на български сателити за сателитен интернет, български динамични системи за взаимодействие между армия, мвр, БОП, и подобни.
Липсва стратегия за  бек-ъп, управление на товара по инфраструктурата, спешни мерки за прехварляне на данни.
Липсва стратегия за управление на базата на "плаваща" идентификация.
Липсва стратегия за създаване на автономни центрове за данни със собствени енергийни източници.
Много неща ви липсват, и това е само на първо четене
Citizen2025 06.10.2025 03:13
СТРАТЕГИЯТА Е НАРУШЕНИЕ НА ВСЕОБЩАТА ДЕКЛАРАЦИЯ ЗА ПРАВАТА НА ЧОВЕКА

Текстът „..обществените услуги и административни процеси следва да бъдат проектирани и предоставяни по цифров път като основна, а не като алтернативна форма.“ предполага ЗАДЪЛЖИТЕЛНО условие за всеки гражданин да притежава, поддържа и оперира с цифрово устройство, респ. с ЦИФРОВА ИДЕНТИЧНОСТ за достъп обществените услуги и административни процеси.

 

Това ЗАДЪЛЖИТЕЛНО УСЛОВИЕ за участие в обществения живот чрез ЦИФРОВА ИДЕНТИЧНОСТ е в непреодолимо нарушение с правата на човека, прокламирани от ВСЕОБЩАТА ДЕКЛАРАЦИЯ за правата на човека, приета и провъзгласена с резолюция 217 А (III) на Общото събрание на ООН от 10.12.1948 г., в която особено място е отделено за признаването на достойнството, присъщо на всички членове на човешкия род.

 

Освен дълбокото усещане за заплаха към съхраняването на ЧОВЕШКИЯ РОД и трансформацията му в цифри и алгоритми, тази стратегия нарушава правата на човека в следните аспекти, В СЛУЧАЙ НА ОТКАЗ ОТ СЪЗДАВАНЕ НА ЦИФРОВА ИДЕНТИЧНОСТ И ПРИ ЛИПСА НА ОПЦИИ ЗА АНАЛОГОВО ФУНКЦИОНИРАНЕ НА ОБЩЕСТВЕНИТЕ УСЛУГИ И АДМИНИСТРАТИВНИТЕ ПРОЦЕСИ:

Член 1 Bсички хора се раждат свободни и равни по достойнство и права. Tе са надарени с разум и съвест. 

Член 3 Bсеки има право на живот, свобода и лична сигурност.

Член 4 Hикой не трябва да бъде държан в робство или крепостничество

Член 12 Hикой не трябва де бъде подлаган на произволна намеса в личния му живот, семейството, жилището и кореспонденцията,

Член 19 Bсеки човек има право на свобода на убеждение и на изразяването му

Член 21

1. Bсеки човек има право да участва в управлението на своята държава пряко или чрез свободно избрани представители.

2. Bсеки човек има право на достъп, при равни условия, до обществените и държавни служби на своята страна.

Член 22 Bсеки човек, като член на обществото, има право на социална сигурност и на осъществяване на икономическите, социалните и културни права, необходими за неговото достойнство и за свободното развитие на неговата личност.

Член 23

  1. Bсеки човек има право на труд, на свободен избор на работа, на справедливи и благоприятни условия на труда, както и на закрила срещу безработица.

Член 25

  1. Bсеки човек има право на жизнено равнище, включително прехрана, облекло, жилище, медицинско обслужване и необходимите социални грижи, което е необходимо за поддържане на неговото и на семейството му здраве и благосъстояние.

Член 26

  1. Bсеки човек има право на образование.

Член 27

1. Bсеки човек има право свободно да участва в културния живот на обществото, да се наслаждава на изкуствата, да участва в научния напредък и да се ползва от неговите достижения.

2. Bсеки човек има право на закрила на моралните и материалните си интереси, които са резултат от каквото и да е научно, литературно или художествено произведение, на което той е автор.

Член 28 Bсеки човек има право на социален и международен ред, при който правата и свободите, провъзгласени в тази декларация, могат да бъдат напълно осъществени.

СТРАТЕГИЯТА Е НАРУШЕНИЕ НА ВСЕОБЩАТА ДЕКЛАРАЦИЯ ЗА ПРАВАТА НА ЧОВЕКА

Текстът „..обществените услуги и административни процеси следва да бъдат проектирани и предоставяни по цифров път като основна, а не като алтернативна форма.“ предполага ЗАДЪЛЖИТЕЛНО условие за всеки гражданин да притежава, поддържа и оперира с цифрово устройство, респ. с ЦИФРОВА ИДЕНТИЧНОСТ за достъп обществените услуги и административни процеси.

 

Това ЗАДЪЛЖИТЕЛНО УСЛОВИЕ за участие в обществения живот чрез ЦИФРОВА ИДЕНТИЧНОСТ е в непреодолимо нарушение с правата на човека, прокламирани от ВСЕОБЩАТА ДЕКЛАРАЦИЯ за правата на човека, приета и провъзгласена с резолюция 217 А (III) на Общото събрание на ООН от 10.12.1948 г., в която особено място е отделено за признаването на достойнството, присъщо на всички членове на човешкия род.

 

Освен дълбокото усещане за заплаха към съхраняването на ЧОВЕШКИЯ РОД и трансформацията му в цифри и алгоритми, тази стратегия нарушава правата на човека в следните аспекти, В СЛУЧАЙ НА ОТКАЗ ОТ СЪЗДАВАНЕ НА ЦИФРОВА ИДЕНТИЧНОСТ И ПРИ ЛИПСА НА ОПЦИИ ЗА АНАЛОГОВО ФУНКЦИОНИРАНЕ НА ОБЩЕСТВЕНИТЕ УСЛУГИ И АДМИНИСТРАТИВНИТЕ ПРОЦЕСИ:

Член 1 Bсички хора се раждат свободни и равни по достойнство и права. Tе са надарени с разум и съвест. 

Член 3 Bсеки има право на живот, свобода и лична сигурност.

Член 4 Hикой не трябва да бъде държан в робство или крепостничество

Член 12 Hикой не трябва де бъде подлаган на произволна намеса в личния му живот, семейството, жилището и кореспонденцията,

Член 19 Bсеки човек има право на свобода на убеждение и на изразяването му

Член 21

1. Bсеки човек има право да участва в управлението на своята държава пряко или чрез свободно избрани представители.

2. Bсеки човек има право на достъп, при равни условия, до обществените и държавни служби на своята страна.

Член 22 Bсеки човек, като член на обществото, има право на социална сигурност и на осъществяване на икономическите, социалните и културни права, необходими за неговото достойнство и за свободното развитие на неговата личност.

Член 23

  1. Bсеки човек има право на труд, на свободен избор на работа, на справедливи и благоприятни условия на труда, както и на закрила срещу безработица.

Член 25

  1. Bсеки човек има право на жизнено равнище, включително прехрана, облекло, жилище, медицинско обслужване и необходимите социални грижи, което е необходимо за поддържане на неговото и на семейството му здраве и благосъстояние.

Член 26

  1. Bсеки човек има право на образование.

Член 27

1. Bсеки човек има право свободно да участва в културния живот на обществото, да се наслаждава на изкуствата, да участва в научния напредък и да се ползва от неговите достижения.

2. Bсеки човек има право на закрила на моралните и материалните си интереси, които са резултат от каквото и да е научно, литературно или художествено произведение, на което той е автор.

Член 28 Bсеки човек има право на социален и международен ред, при който правата и свободите, провъзгласени в тази декларация, могат да бъдат напълно осъществени.

Citizen2025 06.10.2025 03:12
СТРАТЕГИЯТА Е НАРУШЕНИЕ НА ВСЕОБЩАТА ДЕКЛАРАЦИЯ ЗА ПРАВАТА НА ЧОВЕКА

Текстът „..обществените услуги и административни процеси следва да бъдат проектирани и предоставяни по цифров път като основна, а не като алтернативна форма.“ предполага ЗАДЪЛЖИТЕЛНО условие за всеки гражданин да притежава, поддържа и оперира с цифрово устройство, респ. с ЦИФРОВА ИДЕНТИЧНОСТ, за да получи достъп до обществените услуги и административни процеси.

Това ЗАДЪЛЖИТЕЛНО УСЛОВИЕ за участие в обществения живот чрез ЦИФРОВА ИДЕНТИЧНОСТ е в непреодолимо нарушение с правата на човека, прокламирани от ВСЕОБЩАТА ДЕКЛАРАЦИЯ за правата на човека, приета и провъзгласена с резолюция 217 А (III) на Общото събрание на ООН от 10.12.1948 г., в която особено място е отделено за признаването на достойнството, присъщо на всички членове на човешкия род.

Освен дълбокото усещане за заплаха към съхраняването на ЧОВЕШКИЯ РОД и трансформацията му в цифри и алгоритми, тази стратегия нарушава правата на човека в следните аспекти, В СЛУЧАЙ НА ОТКАЗ ОТ СЪЗДАВАНЕ НА ЦИФРОВА ИДЕНТИЧНОСТ И ПРИ ЛИПСА НА ОПЦИИ ЗА АНАЛОГОВО ФУНКЦИОНИРАНЕ НА ОБЩЕСТВЕНИТЕ УСЛУГИ И АДМИНИСТРАТИВНИТЕ ПРОЦЕСИ:

Член 1 Bсички хора се раждат свободни и равни по достойнство и права. Tе са надарени с разум и съвест. 

Член 3 Bсеки има право на живот, свобода и лична сигурност.

Член 4 Hикой не трябва да бъде държан в робство или крепостничество

Член 12 Hикой не трябва де бъде подлаган на произволна намеса в личния му живот, семейството, жилището и кореспонденцията,

Член 19 Bсеки човек има право на свобода на убеждение и на изразяването му

Член 21

1. Bсеки човек има право да участва в управлението на своята държава пряко или чрез свободно избрани представители.

2. Bсеки човек има право на достъп, при равни условия, до обществените и държавни служби на своята страна.

Член 22 Bсеки човек, като член на обществото, има право на социална сигурност и на осъществяване на икономическите, социалните и културни права, необходими за неговото достойнство и за свободното развитие на неговата личност.

Член 23

  1. Bсеки човек има право на труд, на свободен избор на работа, на справедливи и благоприятни условия на труда, както и на закрила срещу безработица.

Член 25

  1. Bсеки човек има право на жизнено равнище, включително прехрана, облекло, жилище, медицинско обслужване и необходимите социални грижи, което е необходимо за поддържане на неговото и на семейството му здраве и благосъстояние.

Член 26

  1. Bсеки човек има право на образование.

Член 27

1. Bсеки човек има право свободно да участва в културния живот на обществото, да се наслаждава на изкуствата, да участва в научния напредък и да се ползва от неговите достижения.

2. Bсеки човек има право на закрила на моралните и материалните си интереси, които са резултат от каквото и да е научно, литературно или художествено произведение, на което той е автор.

Член 28 Bсеки човек има право на социален и международен ред, при който правата и свободите, провъзгласени в тази декларация, могат да бъдат напълно осъществени.

 

СТРАТЕГИЯТА Е НАРУШЕНИЕ НА ВСЕОБЩАТА ДЕКЛАРАЦИЯ ЗА ПРАВАТА НА ЧОВЕКА

Текстът „..обществените услуги и административни процеси следва да бъдат проектирани и предоставяни по цифров път като основна, а не като алтернативна форма.“ предполага ЗАДЪЛЖИТЕЛНО условие за всеки гражданин да притежава, поддържа и оперира с цифрово устройство, респ. с ЦИФРОВА ИДЕНТИЧНОСТ, за да получи достъп до обществените услуги и административни процеси.

Това ЗАДЪЛЖИТЕЛНО УСЛОВИЕ за участие в обществения живот чрез ЦИФРОВА ИДЕНТИЧНОСТ е в непреодолимо нарушение с правата на човека, прокламирани от ВСЕОБЩАТА ДЕКЛАРАЦИЯ за правата на човека, приета и провъзгласена с резолюция 217 А (III) на Общото събрание на ООН от 10.12.1948 г., в която особено място е отделено за признаването на достойнството, присъщо на всички членове на човешкия род.

Освен дълбокото усещане за заплаха към съхраняването на ЧОВЕШКИЯ РОД и трансформацията му в цифри и алгоритми, тази стратегия нарушава правата на човека в следните аспекти, В СЛУЧАЙ НА ОТКАЗ ОТ СЪЗДАВАНЕ НА ЦИФРОВА ИДЕНТИЧНОСТ И ПРИ ЛИПСА НА ОПЦИИ ЗА АНАЛОГОВО ФУНКЦИОНИРАНЕ НА ОБЩЕСТВЕНИТЕ УСЛУГИ И АДМИНИСТРАТИВНИТЕ ПРОЦЕСИ:

Член 1 Bсички хора се раждат свободни и равни по достойнство и права. Tе са надарени с разум и съвест. 

Член 3 Bсеки има право на живот, свобода и лична сигурност.

Член 4 Hикой не трябва да бъде държан в робство или крепостничество

Член 12 Hикой не трябва де бъде подлаган на произволна намеса в личния му живот, семейството, жилището и кореспонденцията,

Член 19 Bсеки човек има право на свобода на убеждение и на изразяването му

Член 21

1. Bсеки човек има право да участва в управлението на своята държава пряко или чрез свободно избрани представители.

2. Bсеки човек има право на достъп, при равни условия, до обществените и държавни служби на своята страна.

Член 22 Bсеки човек, като член на обществото, има право на социална сигурност и на осъществяване на икономическите, социалните и културни права, необходими за неговото достойнство и за свободното развитие на неговата личност.

Член 23

  1. Bсеки човек има право на труд, на свободен избор на работа, на справедливи и благоприятни условия на труда, както и на закрила срещу безработица.

Член 25

  1. Bсеки човек има право на жизнено равнище, включително прехрана, облекло, жилище, медицинско обслужване и необходимите социални грижи, което е необходимо за поддържане на неговото и на семейството му здраве и благосъстояние.

Член 26

  1. Bсеки човек има право на образование.

Член 27

1. Bсеки човек има право свободно да участва в културния живот на обществото, да се наслаждава на изкуствата, да участва в научния напредък и да се ползва от неговите достижения.

2. Bсеки човек има право на закрила на моралните и материалните си интереси, които са резултат от каквото и да е научно, литературно или художествено произведение, на което той е автор.

Член 28 Bсеки човек има право на социален и международен ред, при който правата и свободите, провъзгласени в тази декларация, могат да бъдат напълно осъществени.

 

ivanppopov 05.10.2025 19:16
Документ, писан от калинки урсулки

Понеже системата не ми позволява да напиша целия си коментар тук - слагам линк към становището ми.

Компютърен специалист съм

https://pastebin.com/RX57XQCd

Документ, писан от калинки урсулки

Понеже системата не ми позволява да напиша целия си коментар тук - слагам линк към становището ми.

Компютърен специалист съм

https://pastebin.com/RX57XQCd

adimova 05.10.2025 13:50
проект на стратегия за цифрова трансформация и аналитичен доклад

Изпратила съм в МЕУ в трак коментарите и предложенията ми;

АНАЛИТИЧЕН ДОКЛАД ЗА СЪСТОЯНИЕТО НА ЦИФРОВАТА ТРАНСФОРМАЦИЯ В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ КЪМ 30.06.2025 Г.

Предлагам:

  1. На страница 7 да се даде линк към цитирания документ
  2. На страница 8 точка I да се добави инфо по другите 2 стълба-ИТ и ИО

ЕЛЕМЕНТИ НА ЕВРОПЕЙСКОТО ИНФОРМАЦИОННО ОБЩЕСТВО :

ТЕЛЕКОМУНИКАЦИОНЕН СЕКТОР, ШИРОКОЛЕНТОВ ДОСТЪП, МОБИЛНА ВРЪЗКА, ИЗПОЛЗВАНЕ НА ИНТЕРНЕТ, ИНТЕРНЕТ УСЛУГИ, ЕЛЕКТРОННО ПРАВИТЕЛСТВО, ЕЛЕКТРОННА ТЪРГОВИЯ, ЕЛЕКТРОНЕН БИЗНЕС, УМЕНИЯ В ОБЛАСТТА НА ИКТ, НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ И РАЗВИТИЕ

https://digital-decade-desi.digital-strategy.ec.europa.eu/datasets/key-indicators/charts

Речник - термини на информационното общество

 Речник - термини на информационното общество

  1. На стр 42-да се добави линк за препоръката към която се присъединихме през 2018г./МТИТС  https://www.mfa.bg/en/bg-oecd/bg/preparation
  2. Стр 43- добавям УНИНЕТ като организатор на Домейн форум; добавям че България беше домакин на Евродиг и Сидиг 2015г. УНИНЕТ и МТИТС
  3. Няма писмен документ че в България няма регулация на интернет;има устно споразумение между частния сектор  и правителството в зората на демокрацията;
  4. Стр.59 СУОТ анализ  да се форматират частите за да съответсват разделите в колоните
  5. Стр. 68 Възможности, изграждане на национален IGF форум……този форум е на множество заинтересовани страни/мултистейкхолдер
  6. Стр. 71- източници- добавям проект юнеско или доклада  и Национална програма Цифрова България: Проект „Провеждане на национално оценяване на развитието на интернет в България чрез индикаторите за интернет универсалност на ЮНЕСКО“ https://egov.government.bg/wps/portal/ministry-meu/strategies-policies/digital.transformation/itis-project

Национална програма цифрова България https://egov.government.bg/wps/portal/ministry-meu/strategies-policies/digital.transformation/itis-national-strategic-documents/np-digital-bulgaria-2025 ; https://www.mtc.government.bg/bg/category/85

СТРАТЕГИЯ ЗА ЦИФРОВА ТРАНСФОРМАЦИЯ НА -2030 г. РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ 2026

Предлагам:

  1. Стр.13 Целите са за  ЕС ; да се посочат за България  /от траекториите например
  2. Стр. 48- източници- добавям проект юнеско или доклада  и Национална програма Цифрова България: Проект „Провеждане на национално оценяване на развитието на интернет в България чрез индикаторите за интернет универсалност на ЮНЕСКО“ https://egov.government.bg/wps/portal/ministry-meu/strategies-policies/digital.transformation/itis-project

Национална програма цифрова България https://egov.government.bg/wps/portal/ministry-meu/strategies-policies/digital.transformation/itis-national-strategic-documents/np-digital-bulgaria-2025 ; https://www.mtc.government.bg/bg/category/85

  1. Политически фактори в СУОТ анализа- слаби страни,  заплахи-силози, координация, структурни промени , политическа воля

 

проект на стратегия за цифрова трансформация и аналитичен доклад

Изпратила съм в МЕУ в трак коментарите и предложенията ми;

АНАЛИТИЧЕН ДОКЛАД ЗА СЪСТОЯНИЕТО НА ЦИФРОВАТА ТРАНСФОРМАЦИЯ В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ КЪМ 30.06.2025 Г.

Предлагам:

  1. На страница 7 да се даде линк към цитирания документ
  2. На страница 8 точка I да се добави инфо по другите 2 стълба-ИТ и ИО

ЕЛЕМЕНТИ НА ЕВРОПЕЙСКОТО ИНФОРМАЦИОННО ОБЩЕСТВО :

ТЕЛЕКОМУНИКАЦИОНЕН СЕКТОР, ШИРОКОЛЕНТОВ ДОСТЪП, МОБИЛНА ВРЪЗКА, ИЗПОЛЗВАНЕ НА ИНТЕРНЕТ, ИНТЕРНЕТ УСЛУГИ, ЕЛЕКТРОННО ПРАВИТЕЛСТВО, ЕЛЕКТРОННА ТЪРГОВИЯ, ЕЛЕКТРОНЕН БИЗНЕС, УМЕНИЯ В ОБЛАСТТА НА ИКТ, НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ И РАЗВИТИЕ

https://digital-decade-desi.digital-strategy.ec.europa.eu/datasets/key-indicators/charts

Речник - термини на информационното общество

 Речник - термини на информационното общество

  1. На стр 42-да се добави линк за препоръката към която се присъединихме през 2018г./МТИТС  https://www.mfa.bg/en/bg-oecd/bg/preparation
  2. Стр 43- добавям УНИНЕТ като организатор на Домейн форум; добавям че България беше домакин на Евродиг и Сидиг 2015г. УНИНЕТ и МТИТС
  3. Няма писмен документ че в България няма регулация на интернет;има устно споразумение между частния сектор  и правителството в зората на демокрацията;
  4. Стр.59 СУОТ анализ  да се форматират частите за да съответсват разделите в колоните
  5. Стр. 68 Възможности, изграждане на национален IGF форум……този форум е на множество заинтересовани страни/мултистейкхолдер
  6. Стр. 71- източници- добавям проект юнеско или доклада  и Национална програма Цифрова България: Проект „Провеждане на национално оценяване на развитието на интернет в България чрез индикаторите за интернет универсалност на ЮНЕСКО“ https://egov.government.bg/wps/portal/ministry-meu/strategies-policies/digital.transformation/itis-project

Национална програма цифрова България https://egov.government.bg/wps/portal/ministry-meu/strategies-policies/digital.transformation/itis-national-strategic-documents/np-digital-bulgaria-2025 ; https://www.mtc.government.bg/bg/category/85

СТРАТЕГИЯ ЗА ЦИФРОВА ТРАНСФОРМАЦИЯ НА -2030 г. РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ 2026

Предлагам:

  1. Стр.13 Целите са за  ЕС ; да се посочат за България  /от траекториите например
  2. Стр. 48- източници- добавям проект юнеско или доклада  и Национална програма Цифрова България: Проект „Провеждане на национално оценяване на развитието на интернет в България чрез индикаторите за интернет универсалност на ЮНЕСКО“ https://egov.government.bg/wps/portal/ministry-meu/strategies-policies/digital.transformation/itis-project

Национална програма цифрова България https://egov.government.bg/wps/portal/ministry-meu/strategies-policies/digital.transformation/itis-national-strategic-documents/np-digital-bulgaria-2025 ; https://www.mtc.government.bg/bg/category/85

  1. Политически фактори в СУОТ анализа- слаби страни,  заплахи-силози, координация, структурни промени , политическа воля

 

Неблагодаря 05.10.2025 00:03
не благодаря

Цифровата идентацикация е поредният инструмент за контрол върху обиновения българин.

Кажете "не благодаря" на китайската авторитарна система. Няма нищо европейско в робството.

Цифровата идентификация ще бъде свързана с:

-всички ваши движения

-всички ваши покупки

-вашата лична медицинска информация

-какво сте казали в социалните мрежи

-с кого разговаряте 

Ще бъдете следени като добитък и оценявани.

В зависимост какво се направи от власатуващите ще бъдете лишавани от услуги и права - не може да пътувате, не може да се записвате за интернет, не може да получавате други услуги...

Кажете не на цифровото робство. 

Кажете не на тоталитарните политики на Брюксел и България.

не благодаря

Цифровата идентацикация е поредният инструмент за контрол върху обиновения българин.

Кажете "не благодаря" на китайската авторитарна система. Няма нищо европейско в робството.

Цифровата идентификация ще бъде свързана с:

-всички ваши движения

-всички ваши покупки

-вашата лична медицинска информация

-какво сте казали в социалните мрежи

-с кого разговаряте 

Ще бъдете следени като добитък и оценявани.

В зависимост какво се направи от власатуващите ще бъдете лишавани от услуги и права - не може да пътувате, не може да се записвате за интернет, не може да получавате други услуги...

Кажете не на цифровото робство. 

Кажете не на тоталитарните политики на Брюксел и България.

Йоана Гуленова

Абсолютно против съм въвеждането на лична цифрова идентификация!!! 

 

Йоана Гуленова

Абсолютно против съм въвеждането на лична цифрова идентификация!!! 

 

История

  • Начало на обществената консултация

    30.09.2025

  • Приключване на консултацията

    30.10.2025

  • Справка за получените предложения

    ---

    Справка или съобщение.

Моля изчакайте