Предложеният проект на Постановление на Министерския съвет е изготвен във връзка с постъпило мотивирано становище № C(2021)4366 final от 15.07.2021 г. на Европейската комисия по процедура за нарушение (infringement) № 2014/4241 срещу Република България за неправилно прилагане на Директива 2009/12/EО на Европейския парламент и на Съвета от 11 март 2009 г. относно летищните такси (Директива 2009/12/ЕО) и на Регламент (EО) № 1008/2008 относно общите правила за извършване на въздухоплавателни услуги в Общността, въз основа на член 258 от Договора за функционирането на Европейския съюз и изпратена позиция на Република България по процедура за нарушение № 2014/4241 по описа на Европейската комисия, с писмо с изх. № 02.17-102/20.09.2021 г. от директора на дирекция „Координация по въпросите на Европейския съюз“ към Администрацията на Министерския съвет на Република България.С предложението се създава възможността жалба срещу решение на летищен оператор за определяне на летищни такси да могат да подават ползвателите на летището или представители или сдружения на ползватели на летища по чл. 122е, ал. 1 от Закона за гражданското въздухоплаване (ЗГВ). Предложението се прави в изпълнение на указанията на Европейската комисия, съдържащи се в посоченото по-горе мотивирано становище. Според Европейската комисия страната ни е нарушила разпоредбите на Директива 2009/12/ЕО относно летищните такси в частта относно възможността за обжалване на решенията на летищния оператор на летище по чл. 1, параграф 2 от директивата. Комисията е счела, че законодателството ни и по-конкретно, предвиденото в чл. 122к, ал. 3 от ЗГВ и чл. 1, ал. 4 от наредбата, не е съобразено с чл. 6, пар. 3 и чл. 11, пар. 6 от директивата, тъй като не е ясно дали сдружения на ползватели на летища, извън тези на летище София, могат да подават такива жалби пред независимия надзорен орган. В тази връзка с последните промени, обнародвани в бр. 87 от 2025 г. на „Държавен вестник“, беше прието изменение в чл. 122к, ал. 3 от ЗГВ, с което се разширява кръгът от субекти, имащи право да подават жалба срещу решение на летищния оператор за определяне на летищни такси. С цел постигане на съответствие със законовата разпоредба и избягване на евентуално сезиране на Съда на Европейския съюз за нарушение на правото на Европейския съюз, с настоящия проект на постановление се предлага съответната редакция и на чл. 1, ал. 4 от наредбата. С предлаганото изменение изрично се предвижда право да подават жалба срещу решението на летищния оператор по чл. 122к, ал. 1 от ЗГВ да имат ползвателите на летището или представители или сдружения на ползватели на летища по чл.122е, ал. 1 от ЗГВ, както и упълномощени от тях лица. Предложеното изменение няма да окаже финансово въздействие върху държавния бюджет, поради което е изготвена и към този доклад се прилага одобрена финансова обосновка съгласно Приложение № 2.2 от чл. 35, ал. 1, т. 4, б. „б” от Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация. Проектът на постановление е съгласуван в рамките на Работна група № 9 „Транспортна политика“ към Съвета по европейски въпроси, в резултат на което е изразено положително становище по него. С приемането на проекта се цели привеждане на разпоредбата на чл. 1, ал. 4 от наредбата в съответствие с изискванията на чл. 6, параграф 3 от Директива 2009/12/ЕО относно летищните такси. С предлаганото изменение се отстранява установеното от Европейската комисия несъответствие в рамките на процедура по нарушение № 2014/4241 срещу Република България. Изготвена е таблица за съответствие между разпоредбите на националното законодателство и изискванията на правото на Европейския съюз, която се прилага към този доклад. В съответствие с чл. 26, ал. 4, изречение второ от Закона за нормативните актове проектът на акт е публикуван за обществено обсъждане в срок от 14 дни. Съкратеният срок се обосновава с необходимостта от своевременно изпълнение на ангажиментите на Република България, произтичащи от мотивирано становище № C (2021)4366 final от 15.07.2021 г. на Европейската комисия по процедура за нарушение № 2014/4241. С оглед избягване на сезиране на Съда на Европейския съюз за нарушение на правото на Съюза и предвид напредналата фаза на процедурата по чл. 258 от Договора за функционирането на Европейския съюз, е необходимо спешно приемане на предлаганите изменения в подзаконовата нормативна уредба. Определянето на 14-дневен срок цели да осигури навременното приемане на измененията и предотвратяване на негативен резултат от процедурата по нарушение. В допълнение, следва да бъдат отчетени ограниченият обхват и техническият характер на изменението, засягащо единствено чл. 1, ал. 4 от наредбата и имащо за цел да осигури съответствие с вече приетото изменение на чл. 122к, ал. 3 от Закона за гражданското въздухоплаване (обн. ДВ, бр. 87 от 2025 г.). Проектът не въвежда нови административни задължения, не променя размера на таксите и не създава допълнителни финансови или организационни ангажименти за заинтересованите страни, а разширява кръгът от субекти, имащи право да подават жалба срещу решение на летищния оператор за определяне на летищни такси. С оглед посоченото, общественият интерес се гарантира чрез провеждане на обсъждане в съкратен срок. Резултатите от проведеното обществено обсъждане и становищата, постъпили в хода на съгласуването на проекта по реда на чл. 32, ал. 1 от Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация, са отразени в приложените към този доклад справки.
Министерство на транспорта и съобщенията
Адрес: София, София , ул. Дякон Игнатий № 9
Електронна поща: mail@mtc.government.bg
Мануела Мануилова – началник отдел „Правни дейности“, дирекция „Административни, правни и финансови дейности“ в Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“
Електронна поща: mmanuilova@caa.bg
В съответствие с чл. 26, ал. 4, изречение второ от Закона за нормативните актове проектът на акт е публикуван за обществено обсъждане в срок от 14 дни. Съкратеният срок се обосновава с необходимостта от своевременно изпълнение на ангажиментите на Република България, произтичащи от мотивирано становище № C (2021)4366 final от 15.07.2021 г. на Европейската комисия по процедура за нарушение № 2014/4241. С оглед избягване на сезиране на Съда на Европейския съюз за нарушение на правото на Съюза и предвид напредналата фаза на процедурата по чл. 258 от Договора за функционирането на Европейския съюз, е необходимо спешно приемане на предлаганите изменения в подзаконовата нормативна уредба. Определянето на 14-дневен срок цели да осигури навременното приемане на измененията и предотвратяване на негативен резултат от процедурата по нарушение. В допълнение, следва да бъдат отчетени ограниченият обхват и техническият характер на изменението, засягащо единствено чл. 1, ал. 4 от наредбата и имащо за цел да осигури съответствие с вече приетото изменение на чл. 122к, ал. 3 от Закона за гражданското въздухоплаване (обн. ДВ, бр. 87 от 2025 г.). Проектът не въвежда нови административни задължения, не променя размера на таксите и не създава допълнителни финансови или организационни ангажименти за заинтересованите страни, а разширява кръгът от субекти, имащи право да подават жалба срещу решение на летищния оператор за определяне на летищни такси. С оглед посоченото, общественият интерес се гарантира чрез провеждане на обсъждане в съкратен срок.
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
---
Tова събитие описва запис на акт в ЗП или ОП.04.11.2025
04.11.2025
04.11.2025
04.11.2025
04.11.2025
04.11.2025
04.11.2025
18.11.2025
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет