Причините за изготвяне на проекта на правилник са свързани с необходимостта от предприемане на действия за повишаване ефективността при упражняване на установените от Закона за независимия финансов одит и изразяването на сигурност по устойчивостта функции на Комисията за публичен надзор над дейността на регистрираните одитори (КПНРО).
Предлаганите промени имат за цел повишаване ефективността в дейността на КПНРО чрез оптимизиране на структурата на нейната администрация, в резултат на което ще се постигне по-добро диференциране на общите от специализираните административни функции.
Структурната промяна е в рамките на съществуващата численост на администрацията и е насочена към обособяване в отделно специализирано звено на стратегически и специализирани функции, а именно функциите по правно-нормативно съответствие, методология, оценка и анализ на риска в самостоятелна дирекция.
Създаването на предпоставки за вътрешнофункционално единство при прилагането на правните, методологичните и риск-оценъчните инструменти ще допринесе за по-добра координация, предвидимост на правната и методологичната рамка, по-добра експертна съгласуваност, устойчивост и правна сигурност на надзорните мерки, по-добра оперативност и по-ясен фокус върху отговорността при изпълнение на присъщите дейности.
Част от функциите на дирекция „Нормативно съответствие, методология и оценка на риска“ се предвижда да бъдат и регистърните производства, както и функциите по текущо наблюдение върху дейността на одитните комитети и изготвяне на методически насоки и предложения за приемане на препоръки за подобряване дейността на одитните комитети в предприятията от обществен интерес. Тези дейности предполагат разнородна експертиза, която следва да бъде упражнена в синхрон с правните изисквания при непрекъснато надграждане на нормативната и методологичната рамка, качеството на предоставените от комисията административни услуги и прилаганите надзорни механизми.
Поддържането на няколко интегрирани бази данни в рамките на дирекцията ще повиши ефективността във връзка с отчетността, проследимостта на процесите и анализа за целите на формиране на политики от ръководството на комисията.
С оглед на горепосоченото е необходимо допълване на нормите, регламентиращи статута и функциите на Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори чрез съответните изменения и допълнения на правилника за дейността на комисията.
Предложеният проект на акт не води до въздействие върху държавния бюджет. За прилагане на проекта на правилник няма да е необходимо разходването на допълнителни бюджетни средства.
На основание чл. 26, ал. 4 от Закона за нормативните актове проектът на Правилник за изменение и допълнение на Правилника за дейността на комисията за публичен надзор над регистрираните одитори се прилага съкратеният срок за обществено обсъждане с оглед на обстоятелството, че с предложения проект се предвиждат вътрешни промени в структурата на администрацията на надзорния орган.
Бележки и коментари могат да бъдат изпращани на следния електронен адрес: h.todorova@cposa.bg
Комисия за публичен надзор над регистрираните одитори
Адрес: София, гр.София, ул. Сердика № 22, ет.7
Електронна поща: office@cposa.bg
Христина Тодорова
Електронна поща: h.todorova@cposa.bg
С предложения проект се предвиждат вътрешни промени в структурата на администрацията
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
---
Tова събитие описва запис на акт в ЗП или ОП.05.11.2025
05.11.2025
05.11.2025
19.11.2025
---
Справка или съобщение.