Министерски съвет Портал за обществени консултации

Проект на Наредба за зоните за защита на водите, предназначени за питейно-битово водоснабдяване и на минералните води предназначени за питейно-битово водоснабдяване и за водоснабдяване за производство на бутилирани води, за лечебни цели, за профилактика, за отдих и спорт

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

05.11.2025 г. 05.12.2025 г. Неактивна

Номер на консултация

11815-K

Област на политика

Околна среда

Настоящият проект на Наредба е изготвен във връзка с изпълнение на задължението на Министерски съвет по чл. 135, ал. 1, т. 6 от Закона за водите, за приемане на Наредба за зоните за защита на водите, предназначени за питейно-битово водоснабдяване и на минералните води предназначени за питейно-битово водоснабдяване и за водоснабдяване за производство на бутилирани води, за лечебни цели, за профилактика, за отдих и спорт.

С проекта на Наредба се цели опазване на водоизточниците и съоръженията, предназначени за питейно-битово водоснабдяване (ПБВ), за водоснабдяване за производство на бутилирани води, за производство на храни и лекарствени продукти за повърхностни води, подземни води и минерални води, предназначени за питейно-битово водоснабдяване и за водоснабдяване за производство на бутилирани води, за лечебни цели, за профилактика, за отдих, спорт и други цели, чрез определяне на зони за защита на водите и санитарно-охранителни зони (СОЗ) около водоизточниците за ПБВ. За опазването на водите от замърсяване и увреждане, както и от бъдещо замърсяване на водите, с цел осигуряване на чиста питейна вода и за опазване на общественото здраве, в приложение № 1 и № 2 на Наредбата са заложени мерки за забрана, ограничаване или ограничаване при доказана необходимост на дейности, които биха довели до влошаване състоянието на водите, както и засягане и компрометиране на водовземните съоръжения.

С Наредбата се регламентират административни срокове за съгласуване на проектите за СОЗ, като се въвеждат конкретни срокове за съгласуване и одобрение, намаляване на времето за административно обработване на проектите, както и подобряване на координацията между МОСВ, басейновите дирекции и ВиК операторите/титулярите на разрешителните за водовземане за самостоятелно ПБВ, ускоряване на процедурите по определяне на СОЗ, намаляване на административната тежест. Осигурява се нормативна гъвкавост при определяне на размерите на пояс I на СОЗ на съоръженията за водовземане от подземни води за ПБВ и минерални води, както и се създава възможност за определяне на намалени размери на пояс I при наличие на обоснована техническа необходимост. Заложени са алтернативи на изграждане на определените СОЗ около водоизточници за ПБВ, разположени в Национални паркове, поддържани резервати и резервати или при наличие на теренни и инфраструктурни ограничения, което блокира процедурите по изграждане на СОЗ. Създадена е възможност за подаване и съгласуване по електронен път на документацията по определяне на СОЗ.

Становища могат да бъдат изпращани на следния електронен адрес: edno_gishe@moew.government.bg 

Отговорна институция

Министерство на околната среда и водите
Адрес: София, София 1000, бул. Княгиня Мария Луиза № 22
Електронна поща: edno_gishe@moew.government.bg

Контактна информация

---

Начини на предоставяне на предложения и становища

  • Портала за обществени консултации (изисква се регистрация чрез имейл);
  • Електронна поща на посочения адрес;
  • Официалния адрес за кореспонденция.

Коментари | Коментари (pdf) | Коментари (csv)

Общо 3 коментара

office@sidp.bg 05.12.2025 11:11

Североизточно държавно предприятие ДП, гр.Шумен, предлага текстовете в чл.8, чл.9 и  т.25, от Приложение 1 към предложения проект Наредбата да бъдат изменени по следния начин:

1. В чл.8 (1) след думата „залесителни“ се добави „противопожарни“, а след думата „мероприятия“ се добави „санитарни и принудителни сечи“.

2. В чл.9 (1) в края на изречението се добави „когато има научно обосновано основание“.

3. Текста на т.25, от Приложение 1 да бъде заменен с текста „Извършване на голи сечи, с изключение на санитарна и принудителна.“

4. Да се регламентират в наредбата или като приложение към нея критериите, показателите и лицата, които следва да извършат преценката за налагане на ограниченията и забраните за извършване на съответните дейности в границите на СОЗ.

Мотиви: Значителна част от горските територии попадат в границите на СОЗ, поради което е необходим баланс между защита на водите и устойчивото управление на горите, а не налагане на прекомерни или неясни ограничения.

Относно режимите в I пояс на СОЗ:

Съгласно проекта на наредбата в Чл. 8. (1) са записани дейностите, които са разрешени за изпълнение, което по подразбиране води до забрана за извеждане на санитарни и принудителни сечи, извършване на противопожарни мероприятия и др. горскостопански дейности. Абсолютната забрана за водене на сечи трябва да бъде съобразена с необходимостта от санитарни и принудителни сечи при каламитети, снеголоми, ветровали и нападения от вредители, а всички противопожарни дейности следва да бъдат разрешени без изключение във всички пояси.

По отношение на режимите във II пояс и III пояс на СОЗ:

В текстовете на чл.9, (1) В поясите II и III се предвижда възможност да се забраняват, ограничават или ограничават при доказана необходимост дейностите, посочени в приложения № 1 и 2 и по конкретно т.25 от Приложение №1 „Извършване на сечи, с изключение на санитарна и отгледна сеч“. Така разписан текста изключва всички възобновителни сечи, сечите за индивидуално производство на висококачествена дървесина, техническите и принудителните сечи, което води до ограничаване на лесовъдските дейности върху голяма площ, целящи поддържане на множеството функции на горите, включително и водоохранните.

Липсата на дефинирани критерии и методика, с които по безспорен начина да се установи и докаже необходимостта от ограничаване или забрана за изпълнение на съответните дейности, посочени в приложение №1 и 2, води до риск от субективни тълкования и необосновани забрани, включително върху санитарни сечи, които са критично важни за поддържане и подобряване на здравословното състояние на насажденията и предотвратяване на опасността от каламитети. Дейностите в горски територии се провеждат съгласно утвърдени от ИАГ Горскостопански планове/ГСП/, съгласувани с МОСВ, съобразени със Закона за горите, Наредба №8 за Сечите в горите и се контролират от РДГ, ИАГ и други институции, като забраната/ограничението за водене на санитарни, принудителни, отгледни и възобновителни сечи при липса на научно обоснована необходимост по-скоро би довело до влошаване състоянието на горите и качеството на водите.

Североизточно държавно предприятие ДП, гр.Шумен, предлага текстовете в чл.8, чл.9 и  т.25, от Приложение 1 към предложения проект Наредбата да бъдат изменени по следния начин:

1. В чл.8 (1) след думата „залесителни“ се добави „противопожарни“, а след думата „мероприятия“ се добави „санитарни и принудителни сечи“.

2. В чл.9 (1) в края на изречението се добави „когато има научно обосновано основание“.

3. Текста на т.25, от Приложение 1 да бъде заменен с текста „Извършване на голи сечи, с изключение на санитарна и принудителна.“

4. Да се регламентират в наредбата или като приложение към нея критериите, показателите и лицата, които следва да извършат преценката за налагане на ограниченията и забраните за извършване на съответните дейности в границите на СОЗ.

Мотиви: Значителна част от горските територии попадат в границите на СОЗ, поради което е необходим баланс между защита на водите и устойчивото управление на горите, а не налагане на прекомерни или неясни ограничения.

Относно режимите в I пояс на СОЗ:

Съгласно проекта на наредбата в Чл. 8. (1) са записани дейностите, които са разрешени за изпълнение, което по подразбиране води до забрана за извеждане на санитарни и принудителни сечи, извършване на противопожарни мероприятия и др. горскостопански дейности. Абсолютната забрана за водене на сечи трябва да бъде съобразена с необходимостта от санитарни и принудителни сечи при каламитети, снеголоми, ветровали и нападения от вредители, а всички противопожарни дейности следва да бъдат разрешени без изключение във всички пояси.

По отношение на режимите във II пояс и III пояс на СОЗ:

В текстовете на чл.9, (1) В поясите II и III се предвижда възможност да се забраняват, ограничават или ограничават при доказана необходимост дейностите, посочени в приложения № 1 и 2 и по конкретно т.25 от Приложение №1 „Извършване на сечи, с изключение на санитарна и отгледна сеч“. Така разписан текста изключва всички възобновителни сечи, сечите за индивидуално производство на висококачествена дървесина, техническите и принудителните сечи, което води до ограничаване на лесовъдските дейности върху голяма площ, целящи поддържане на множеството функции на горите, включително и водоохранните.

Липсата на дефинирани критерии и методика, с които по безспорен начина да се установи и докаже необходимостта от ограничаване или забрана за изпълнение на съответните дейности, посочени в приложение №1 и 2, води до риск от субективни тълкования и необосновани забрани, включително върху санитарни сечи, които са критично важни за поддържане и подобряване на здравословното състояние на насажденията и предотвратяване на опасността от каламитети. Дейностите в горски територии се провеждат съгласно утвърдени от ИАГ Горскостопански планове/ГСП/, съгласувани с МОСВ, съобразени със Закона за горите, Наредба №8 за Сечите в горите и се контролират от РДГ, ИАГ и други институции, като забраната/ограничението за водене на санитарни, принудителни, отгледни и възобновителни сечи при липса на научно обоснована необходимост по-скоро би довело до влошаване състоянието на горите и качеството на водите.

nikola_358@abv.bg 04.12.2025 16:04

Предлагам текстът „Извършване на сечи, с изключение на санитарна и отгледна сеч“ на Приложение № 1 към чл. 9, ал. 1, т. 25 от предложения проект на Наредба да бъде заменен с текста Извършване на голи сечи, с изключение на санитарна и принудителна

Мотиви: горепосочената формулировка на Приложение № 1 към чл. 9, ал. 1, т. 25 от проека за Наредба заменя разпоредбата „Изсичане на гори, с изключение на отгледна сеч“ на Приложение № 1, към чл. 10, ал. 1, т. 25 по сега действащата Наредба № 3 от 16 октомври 2000 г. в зони II и III, което на практика ограничава провеждането както на принудителни, така и на възобновителни сечи в значителни по площ територии. Това би могло да затрудни поддържането на горите в добро фитосанитарно състояние и да доведе до влошаване на изпълняваните от тях функции, включително водоохранните.

Предлагам текстът „Извършване на сечи, с изключение на санитарна и отгледна сеч“ на Приложение № 1 към чл. 9, ал. 1, т. 25 от предложения проект на Наредба да бъде заменен с текста Извършване на голи сечи, с изключение на санитарна и принудителна

Мотиви: горепосочената формулировка на Приложение № 1 към чл. 9, ал. 1, т. 25 от проека за Наредба заменя разпоредбата „Изсичане на гори, с изключение на отгледна сеч“ на Приложение № 1, към чл. 10, ал. 1, т. 25 по сега действащата Наредба № 3 от 16 октомври 2000 г. в зони II и III, което на практика ограничава провеждането както на принудителни, така и на възобновителни сечи в значителни по площ територии. Това би могло да затрудни поддържането на горите в добро фитосанитарно състояние и да доведе до влошаване на изпълняваните от тях функции, включително водоохранните.

b.dimitrov@uzdp.bg 04.12.2025 09:38



История

  • Включване на проекта

    ---

    Tова събитие описва запис на акт в ЗП или ОП.
  • Начало на обществената консултация

    05.11.2025

  • Промяна на файл

    05.11.2025

  • Промяна на файл

    05.11.2025

  • Промяна на файл

    05.11.2025

  • Промяна на файл

    05.11.2025

  • Приключване на консултацията

    05.12.2025

  • Справка за получените предложения

    ---

    Справка или съобщение.
  • Окончателен акт на Министерския съвет

    ---

    Окончателен акт на Министерския съвет

Моля изчакайте