Министерски съвет Портал за обществени консултации

Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба за организация и безопасност на движението, реда и условията за платено паркиране на пътните и моторни превозни средства на територията на община Търговище

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

17.11.2025 г. 17.12.2025 г. Активна

Номер на консултация

11926-K

Община

Търговище

Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба за организация и безопасност на движението, реда и условията за платено паркиране на пътните и моторни превозни средства на територията на община Търговище

Отговорна институция

Общинска администрация - Търговище
Адрес: Търговище, Община Търговище гр.Търговище, пл. Свобода
Електронна поща: obshtina@targovishte.bg

Контактна информация

---

Начини на предоставяне на предложения и становища

  • Портала за обществени консултации (изисква се регистрация чрез имейл);
  • Електронна поща на посочените адреси;
  • Системата за сигурно електронно връчване https://edelivery.egov.bg/ (изисква се квалифициран електронен подпис или ПИК на НОИ);
  • Официалния адрес за кореспонденция.

Документи

Консултационен документ

    ---

Справка становища

    ---

Коментари

Общо 3 коментара

galin.gatev@gmail.com 19.11.2025 13:59

Община Търговище няма право да въвежда долна граница от 75 процента трайно намалена работоспособност (ТНР) като единствен или допълнителен критерий за издаване на карта за безплатно паркиране, ако този критерий противоречи на националното законодателство. Подобно решение може и трябва да се обжалва

Защо общината вероятно няма това право:

  1. Национална нормативна рамка: Минималният критерий, определен в Закона за хората с увреждания (ЗХУ) и Закона за движение по пътищата (ЗДвП), е 50 и над 50 на сто трайно увреждане/намалена работоспособност, в съчетание със затруднения в придвижването, което се удостоверява с решение на ТЕЛК/НЕЛК. Общините нямат право да променят или завишават тези законови изисквания, тъй като подзаконовите актове (общинските наредби) не могат да противоречат на закон от по-висок ранг.
  2. Съдебна практика: Както беше посочено по-рано, административните съдилища в България системно отменят разпоредби на общински наредби, които въвеждат допълнителни или по-строги критерии (като например изискване за постоянен адрес или по-висок процент ТЕЛК) от предвидените в държавните закони. 

Какво да направите (процедура по обжалване):

Ако Община Търговище приеме или вече е приела такава наредба, или ако Ви е отказано издаване на карта на това основание:

  1. Обжалване на индивидуален административен акт (отказ за издаване): Ако вече сте подали заявление и сте получили писмен отказ от кмета (или упълномощено лице) на Община Търговище, можете да обжалвате този конкретен отказ пред Административния съд в Търговище в 14-дневен срок от получаването му по реда на Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
  2. Обжалване на общата наредба: Всяко заинтересовано лице, включително неправителствени организации на хора с увреждания, може да оспори законосъобразността на самата общинска наредба или конкретната разпоредба за 75% пред Административния съд в Търговище. Съдът ще прецени дали наредбата противоречи на ЗХУ и ЗДвП. 

Препоръчително е да потърсите съдействие от адвокат с опит в административното право или от организации за защита на правата на хората с увреждания, които могат да предоставят правна помощ и да Ви насочат в процедурата.

Община Търговище няма право да въвежда долна граница от 75 процента трайно намалена работоспособност (ТНР) като единствен или допълнителен критерий за издаване на карта за безплатно паркиране, ако този критерий противоречи на националното законодателство. Подобно решение може и трябва да се обжалва

Защо общината вероятно няма това право:

  1. Национална нормативна рамка: Минималният критерий, определен в Закона за хората с увреждания (ЗХУ) и Закона за движение по пътищата (ЗДвП), е 50 и над 50 на сто трайно увреждане/намалена работоспособност, в съчетание със затруднения в придвижването, което се удостоверява с решение на ТЕЛК/НЕЛК. Общините нямат право да променят или завишават тези законови изисквания, тъй като подзаконовите актове (общинските наредби) не могат да противоречат на закон от по-висок ранг.
  2. Съдебна практика: Както беше посочено по-рано, административните съдилища в България системно отменят разпоредби на общински наредби, които въвеждат допълнителни или по-строги критерии (като например изискване за постоянен адрес или по-висок процент ТЕЛК) от предвидените в държавните закони. 

Какво да направите (процедура по обжалване):

Ако Община Търговище приеме или вече е приела такава наредба, или ако Ви е отказано издаване на карта на това основание:

  1. Обжалване на индивидуален административен акт (отказ за издаване): Ако вече сте подали заявление и сте получили писмен отказ от кмета (или упълномощено лице) на Община Търговище, можете да обжалвате този конкретен отказ пред Административния съд в Търговище в 14-дневен срок от получаването му по реда на Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
  2. Обжалване на общата наредба: Всяко заинтересовано лице, включително неправителствени организации на хора с увреждания, може да оспори законосъобразността на самата общинска наредба или конкретната разпоредба за 75% пред Административния съд в Търговище. Съдът ще прецени дали наредбата противоречи на ЗХУ и ЗДвП. 

Препоръчително е да потърсите съдействие от адвокат с опит в административното право или от организации за защита на правата на хората с увреждания, които могат да предоставят правна помощ и да Ви насочат в процедурата.

galin.gatev@gmail.com 19.11.2025 13:59

Община Търговище няма право да въвежда долна граница от 75 процента трайно намалена работоспособност (ТНР) като единствен или допълнителен критерий за издаване на карта за безплатно паркиране, ако този критерий противоречи на националното законодателство. Подобно решение може и трябва да се обжалва

Защо общината вероятно няма това право:

  1. Национална нормативна рамка: Минималният критерий, определен в Закона за хората с увреждания (ЗХУ) и Закона за движение по пътищата (ЗДвП), е 50 и над 50 на сто трайно увреждане/намалена работоспособност, в съчетание със затруднения в придвижването, което се удостоверява с решение на ТЕЛК/НЕЛК. Общините нямат право да променят или завишават тези законови изисквания, тъй като подзаконовите актове (общинските наредби) не могат да противоречат на закон от по-висок ранг.
  2. Съдебна практика: Както беше посочено по-рано, административните съдилища в България системно отменят разпоредби на общински наредби, които въвеждат допълнителни или по-строги критерии (като например изискване за постоянен адрес или по-висок процент ТЕЛК) от предвидените в държавните закони. 

Какво да направите (процедура по обжалване):

Ако Община Търговище приеме или вече е приела такава наредба, или ако Ви е отказано издаване на карта на това основание:

  1. Обжалване на индивидуален административен акт (отказ за издаване): Ако вече сте подали заявление и сте получили писмен отказ от кмета (или упълномощено лице) на Община Търговище, можете да обжалвате този конкретен отказ пред Административния съд в Търговище в 14-дневен срок от получаването му по реда на Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
  2. Обжалване на общата наредба: Всяко заинтересовано лице, включително неправителствени организации на хора с увреждания, може да оспори законосъобразността на самата общинска наредба или конкретната разпоредба за 75% пред Административния съд в Търговище. Съдът ще прецени дали наредбата противоречи на ЗХУ и ЗДвП. 

Препоръчително е да потърсите съдействие от адвокат с опит в административното право или от организации за защита на правата на хората с увреждания, които могат да предоставят правна помощ и да Ви насочат в процедурата.

Община Търговище няма право да въвежда долна граница от 75 процента трайно намалена работоспособност (ТНР) като единствен или допълнителен критерий за издаване на карта за безплатно паркиране, ако този критерий противоречи на националното законодателство. Подобно решение може и трябва да се обжалва

Защо общината вероятно няма това право:

  1. Национална нормативна рамка: Минималният критерий, определен в Закона за хората с увреждания (ЗХУ) и Закона за движение по пътищата (ЗДвП), е 50 и над 50 на сто трайно увреждане/намалена работоспособност, в съчетание със затруднения в придвижването, което се удостоверява с решение на ТЕЛК/НЕЛК. Общините нямат право да променят или завишават тези законови изисквания, тъй като подзаконовите актове (общинските наредби) не могат да противоречат на закон от по-висок ранг.
  2. Съдебна практика: Както беше посочено по-рано, административните съдилища в България системно отменят разпоредби на общински наредби, които въвеждат допълнителни или по-строги критерии (като например изискване за постоянен адрес или по-висок процент ТЕЛК) от предвидените в държавните закони. 

Какво да направите (процедура по обжалване):

Ако Община Търговище приеме или вече е приела такава наредба, или ако Ви е отказано издаване на карта на това основание:

  1. Обжалване на индивидуален административен акт (отказ за издаване): Ако вече сте подали заявление и сте получили писмен отказ от кмета (или упълномощено лице) на Община Търговище, можете да обжалвате този конкретен отказ пред Административния съд в Търговище в 14-дневен срок от получаването му по реда на Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
  2. Обжалване на общата наредба: Всяко заинтересовано лице, включително неправителствени организации на хора с увреждания, може да оспори законосъобразността на самата общинска наредба или конкретната разпоредба за 75% пред Административния съд в Търговище. Съдът ще прецени дали наредбата противоречи на ЗХУ и ЗДвП. 

Препоръчително е да потърсите съдействие от адвокат с опит в административното право или от организации за защита на правата на хората с увреждания, които могат да предоставят правна помощ и да Ви насочат в процедурата.

galin.gatev@gmail.com 19.11.2025 13:07
Общините не определят критериите напълно сами, а са задължени да спазват минимални, задължителни държавни критерии. Системата е йерархична и включва както национално, така и местно ниво: 
Минимални държавни критерии
Националната рамка е зададена основно от Закона за хората с увреждания (ЗХУ) и Закона за движение по пътищата. Тези закони и свързаните с тях национални наредби (например Наредбата за достъпна среда) определят следните основни, минимални критерии, които са задължителни за всички общини в България:
  • Наличие на трайно увреждане: Лицето трябва да притежава актуално експертно решение на ТЕЛК/НЕЛК, удостоверяващо степен на трайно намалена работоспособност (обикновено 50% и над 50%).
  • Има ли заведени и спечелени съдебни дела срещу решения и наредби на общини в България, свързани с правата на хората с увреждания, включително и по отношение на картите за паркиране. 
  • Проблемът произтича от факта, че някои общини въвеждат допълнителни, по-строги или различни от държавните критерии в своите местни наредби, за което нямат законово право. Това води до ощетяване на граждани, които отговарят на националните критерии, но не и на специфичните общински.
  • Резултати от делата
    Административните съдилища (включително в София, Пловдив, Благоевград) често отменят тези общински наредби или индивидуални откази на кметове, като приемат, че общините не могат да въвеждат допълнителни ограничения към вече съществуващите законови критерии.
    Омбудсманът на Република България също многократно е настоявал за уеднаквяване на критериите на национално ниво и е сезирал различни институции и общини по тези въпроси.
    Ако смятате, че Вашите права са нарушени от решение на Община Търговище, имате право да обжалвате отказа пред Административния съд по реда на Административно процесуалния кодекс
Общините не определят критериите напълно сами, а са задължени да спазват минимални, задължителни държавни критерии. Системата е йерархична и включва както национално, така и местно ниво: 
Минимални държавни критерии
Националната рамка е зададена основно от Закона за хората с увреждания (ЗХУ) и Закона за движение по пътищата. Тези закони и свързаните с тях национални наредби (например Наредбата за достъпна среда) определят следните основни, минимални критерии, които са задължителни за всички общини в България:
  • Наличие на трайно увреждане: Лицето трябва да притежава актуално експертно решение на ТЕЛК/НЕЛК, удостоверяващо степен на трайно намалена работоспособност (обикновено 50% и над 50%).
  • Има ли заведени и спечелени съдебни дела срещу решения и наредби на общини в България, свързани с правата на хората с увреждания, включително и по отношение на картите за паркиране. 
  • Проблемът произтича от факта, че някои общини въвеждат допълнителни, по-строги или различни от държавните критерии в своите местни наредби, за което нямат законово право. Това води до ощетяване на граждани, които отговарят на националните критерии, но не и на специфичните общински.
  • Резултати от делата
    Административните съдилища (включително в София, Пловдив, Благоевград) често отменят тези общински наредби или индивидуални откази на кметове, като приемат, че общините не могат да въвеждат допълнителни ограничения към вече съществуващите законови критерии.
    Омбудсманът на Република България също многократно е настоявал за уеднаквяване на критериите на национално ниво и е сезирал различни институции и общини по тези въпроси.
    Ако смятате, че Вашите права са нарушени от решение на Община Търговище, имате право да обжалвате отказа пред Административния съд по реда на Административно процесуалния кодекс

История

  • Включване на проекта

    ---

    Tова събитие описва запис на акт в ЗП или ОП.
  • Начало на обществената консултация

    17.11.2025

  • Приключване на консултацията

    17.12.2025

  • Справка за получените предложения

    ---

    Справка или съобщение.

Моля изчакайте