Програмата за дейността на Центъра за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства (ЦОИДУЕМ) за периода 2025 – 2027 година е разработена в изпълнение на чл. 8 от Постановление № 4 на Министерския съвет от 2005 г. и чл. 4, ал. 1 от Правилника за устройството, дейността и организацията на работа на ЦОИДУЕМ.
Концепцията на програмата за настоящия програмен период е изградена въз основа на анализ на практиката на ЦОИДУЕМ, оценките на ефекта на проектите, финансирани по конкурсните процедури и съответните препоръки, както и констатациите от годишните доклади за дейността на ЦОИДУЕМ. Тя е фокусирана към осигуряването на мерките за ранен и равен достъп до качествено образование, преодоляване на сегрегацията в образованието и развитието на интеркултурните компетентности на всички субекти в образователната система.
Програмата е съобразена и с новите предизвикателства като: повишаване на зависимостта на образованието от социално-икономическото положение на семействата на децата и учениците; наличие на социално-педагогически дефицити резултат от въздействието и пребиваването на децата и учениците в маргинализирана общностна и/или семейна среда; засилващ се процес на миграция, включително въздействието на социално-демографски процеси.
Съобразно функционалните си компетентности определени в Постановление № 4 от 11 януари 2005 г. и Правилника за устройството, дейността и организацията на работа на ЦОИДУЕМ, по настоящата програма ще се изпълняват дейности по четири основни направления:
В дейността на ЦОИДУЕМ приоритетно ще бъде застъпено изпълнението на мерки, насочени към гарантиране на устойчивост на процеса на образователна интеграция и интеркултурно образование, намаляване на образователните неравенствата и насърчаване на социалното включване, повишаване на мотивацията на деца и родители за образователно и личностно развитие чрез прилагане на субект – субектно педагогическо взаимодействие, системна работа с родителите за привличането им като пълноценни участници в образователния процес.
Файлове