Министерски съвет Портал за обществени консултации

Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 2 от 2008 г. за условията и реда за провеждане на конкурсите за дипломатически служители (обн., ДВ. бр.70 от 2008г., изм. и доп. бр. 24 от 2013г., бр.12 от 2014г., бр.9 от 2023г.)

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

24.09.2024 г. 25.10.2024 г. Неактивна

Номер на консултация

10563-K

Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 2 от 2008 г. за условията и реда за провеждане на конкурсите за дипломатически служители (обн., ДВ. бр.70 от 2008г., изм. и доп. бр. 24 от 2013г., бр.12 от 2014г., бр.9 от 2023г.)

Отговорна институция

Министерство на външните работи
Адрес: София, София 1040, ул. Александър Жендов 2
Електронна поща: Priemna@mfa.bg

Лица за контакт

---

Начини на предоставяне на предложения и становища

Коментари

Общо 3 коментара

PODSDS 24.10.2024 17:06
Становище на Професионалното обединение на държавните служители от дипломатическата служба (ПОДСДС)
  • Като изразяваме съгласие с предлаганото изменение на чл. 14, ал. 2, т. 3, както и на чл. 44, ал. 7, т. 5, препращащи към чл. 27, ал. 1, т. 3. от Наредба №1 от 14.10.2013 г. за кариерното развитие на дипломатическите служители и ротацията на служителите в дипломатическата служба, допълнена със Заповед №ЧР-95-00-265/6.10.2014 г., считаме, че въпросните разпоредби не съответстват напълно на изискванията на Единната европейска езикова рамка, която е един от най-висшите стандарти при определянето на степента на езиковите умения. В тази връзка, смятаме, че тази препратка следва да се предхожда от актуализация на Раздел II на Наредба 1 на министъра на външните работи от 2013 г., както и на гореуказаната заповед;
  • Предлаганото изменение на чл. 14, ал. 2, т. 4., както и на чл. 44, ал. 7, т. 4, препращащи към изискването на Наредбата за провеждане на конкурсите и подбора при мобилност на държавни служители, придобитото в чужбина образование да е вписано в регистрите на НАЦИД, в случая създава предпоставки квалифицирани кандидати да бъдат отхвърлени още на етап подбор по документи, ако лицето не разполага със изискуемия сертификат. В тази връзка, считаме, че за решението на този проблем, следва да се предложи изменение на Наредбата за провеждане на конкурсите и подбора при мобилност на държавни служители, касаещо това изискване;
  • Смятаме, че употребата на понятията „реална“ и „трайна“ потребност, залегнали в изменението на чл. 44., ал. 2, на практика са неизмерими и не могат да бъдат обективен фактор в определянето на необходимостта от организирането на конкурс на основание и при условията на чл. 26., ал. 2 от ЗДипСл. Също така, считаме, че понятието „определена квалификация и опит“ (произтичащо от разпоредбата на чл. 44, ал. 1) влиза в противоречие с естеството на подбора на служители в дипломатическата служба и техните длъжностни характеристики, които предполагат всестранно и интердисциплинарно развитие на дипломатическите служители, докато обезпечаването на необходимостта от специфични познания и умения в дадена сфера се полага на експертите, чиято експертиза и опит е фокусирана върху определена проблематика;
  • Обособените в т. 1 и 2 на чл. 44, ал. 2 разпоредби относно владеенето на определен чужд език, квалификация и опит в специфична сфера създават повод за недоумение защо службата не е създала условията да привлече такива служители при организирането на общ конкурс или да развие необходимите умения/квалификация/опит във вече нает служител, подобно на други ведомства от системата за защита на националната сигурност;
  • Употребата на понятието „подходящ кандидат“ в чл. 44., ал. 3 не е достатъчно прецизирано и създава условия за силен субективизъм при преценката дали има такъв служител, а освен това не е и определено кой извършва въпросната преценка. В допълнение, терминът „кандидат“ в случая е некоректен, тъй като няма създадена разпоредба, позволяваща извършването на конкурентен подбор преди стартиране на конкурсна процедура по визирания член от ЗДиплСл;
  • Изразяваме несъгласие с определянето на механизъм на т. нар. случаен принцип, заложен в чл. 46, ал. 8, т. 1, тъй като считаме, че този принцип допълнително усилва естествения елемент на субективизъм при такъв тип изпитно задание. В този смисъл, настояваме да се запази условието кандидатът да се оценява от всеки член на Комисията.

 

Становище на Професионалното обединение на държавните служители от дипломатическата служба (ПОДСДС)
  • Като изразяваме съгласие с предлаганото изменение на чл. 14, ал. 2, т. 3, както и на чл. 44, ал. 7, т. 5, препращащи към чл. 27, ал. 1, т. 3. от Наредба №1 от 14.10.2013 г. за кариерното развитие на дипломатическите служители и ротацията на служителите в дипломатическата служба, допълнена със Заповед №ЧР-95-00-265/6.10.2014 г., считаме, че въпросните разпоредби не съответстват напълно на изискванията на Единната европейска езикова рамка, която е един от най-висшите стандарти при определянето на степента на езиковите умения. В тази връзка, смятаме, че тази препратка следва да се предхожда от актуализация на Раздел II на Наредба 1 на министъра на външните работи от 2013 г., както и на гореуказаната заповед;
  • Предлаганото изменение на чл. 14, ал. 2, т. 4., както и на чл. 44, ал. 7, т. 4, препращащи към изискването на Наредбата за провеждане на конкурсите и подбора при мобилност на държавни служители, придобитото в чужбина образование да е вписано в регистрите на НАЦИД, в случая създава предпоставки квалифицирани кандидати да бъдат отхвърлени още на етап подбор по документи, ако лицето не разполага със изискуемия сертификат. В тази връзка, считаме, че за решението на този проблем, следва да се предложи изменение на Наредбата за провеждане на конкурсите и подбора при мобилност на държавни служители, касаещо това изискване;
  • Смятаме, че употребата на понятията „реална“ и „трайна“ потребност, залегнали в изменението на чл. 44., ал. 2, на практика са неизмерими и не могат да бъдат обективен фактор в определянето на необходимостта от организирането на конкурс на основание и при условията на чл. 26., ал. 2 от ЗДипСл. Също така, считаме, че понятието „определена квалификация и опит“ (произтичащо от разпоредбата на чл. 44, ал. 1) влиза в противоречие с естеството на подбора на служители в дипломатическата служба и техните длъжностни характеристики, които предполагат всестранно и интердисциплинарно развитие на дипломатическите служители, докато обезпечаването на необходимостта от специфични познания и умения в дадена сфера се полага на експертите, чиято експертиза и опит е фокусирана върху определена проблематика;
  • Обособените в т. 1 и 2 на чл. 44, ал. 2 разпоредби относно владеенето на определен чужд език, квалификация и опит в специфична сфера създават повод за недоумение защо службата не е създала условията да привлече такива служители при организирането на общ конкурс или да развие необходимите умения/квалификация/опит във вече нает служител, подобно на други ведомства от системата за защита на националната сигурност;
  • Употребата на понятието „подходящ кандидат“ в чл. 44., ал. 3 не е достатъчно прецизирано и създава условия за силен субективизъм при преценката дали има такъв служител, а освен това не е и определено кой извършва въпросната преценка. В допълнение, терминът „кандидат“ в случая е некоректен, тъй като няма създадена разпоредба, позволяваща извършването на конкурентен подбор преди стартиране на конкурсна процедура по визирания член от ЗДиплСл;
  • Изразяваме несъгласие с определянето на механизъм на т. нар. случаен принцип, заложен в чл. 46, ал. 8, т. 1, тъй като считаме, че този принцип допълнително усилва естествения елемент на субективизъм при такъв тип изпитно задание. В този смисъл, настояваме да се запази условието кандидатът да се оценява от всеки член на Комисията.

 

Aziti 28.09.2024 00:31
чл. 26, ал. 5

 ал. 5  „в не по-малко от два национални ежедневника“ се заменят с „в специализиран сайт или портал за търсене на работа“;

 

На страницата на министерството изрично да се напише с кой или кои специализирани сайтове или портали за търсене на работа "работи" министерството.

чл. 26, ал. 5

 ал. 5  „в не по-малко от два национални ежедневника“ се заменят с „в специализиран сайт или портал за търсене на работа“;

 

На страницата на министерството изрично да се напише с кой или кои специализирани сайтове или портали за търсене на работа "работи" министерството.

Aziti 28.09.2024 00:25
чл. 26 ал. 1, чл. 39 ал. 2, чл. 40 ал. 1

"

  1. Преценка:

    • Отнася се до субективно мнение или интерпретация на определена ситуация, факт или явление.
    • Включва оценяване на нещо въз основа на лични възприятия, опит или критерии.
    • Преценката често е по-гъвкава и индивидуална, тъй като може да варира от човек на човек.
  2. Оценка:

    • По-формален процес, който обикновено включва установени критерии и стандарти.
    • Оценката е свързана с количествени или качествени измервания, като например оценки в училище, оценки на производителността и др.
    • Тя е по-обективна и структурирана в сравнение с преценката.

В обобщение, преценката е повече свързана с лични възприятия, докато оценката е по-структурирана и основана на конкретни критерии."



Ще напишите ли и какви са критериите при оценяването



"Чл. 13. (3)  Длъжностната характеристика" и скалите за оценяване са "неотменна част от обявлението за конкурса и се оповестява навсякъде, където конкурсът е публикуван.“

 

чл. 26 ал. 1, чл. 39 ал. 2, чл. 40 ал. 1

"

  1. Преценка:

    • Отнася се до субективно мнение или интерпретация на определена ситуация, факт или явление.
    • Включва оценяване на нещо въз основа на лични възприятия, опит или критерии.
    • Преценката често е по-гъвкава и индивидуална, тъй като може да варира от човек на човек.
  2. Оценка:

    • По-формален процес, който обикновено включва установени критерии и стандарти.
    • Оценката е свързана с количествени или качествени измервания, като например оценки в училище, оценки на производителността и др.
    • Тя е по-обективна и структурирана в сравнение с преценката.

В обобщение, преценката е повече свързана с лични възприятия, докато оценката е по-структурирана и основана на конкретни критерии."



Ще напишите ли и какви са критериите при оценяването



"Чл. 13. (3)  Длъжностната характеристика" и скалите за оценяване са "неотменна част от обявлението за конкурса и се оповестява навсякъде, където конкурсът е публикуван.“

 

История

  • Начало на обществената консултация

    24.09.2024

  • Приключване на консултацията

    25.10.2024

  • Справка за получените предложения

    30.10.2024

Моля изчакайте