Министерски съвет Портал за обществени консултации

Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 1 от 07.07.2020 г. за условията и реда за съставяне и поддържане на регистър на одитните комитети в предприятията от обществен интерес

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

25.10.2024 г. 25.11.2024 г. Неактивна

Номер на консултация

10618-K

Област на политика

Финанси и данъчна политика
 Причините за изготвяне на проекта на горепосочената наредба са свързани сизискването да се предприемат необходимите действия за постигане на съответствиеизмененията и допълненията в Закона за независимия финансов одит и изразяването насигурност по устойчивостта (ЗНФОИСУ), които са наложени от транспониране внационалното законодателство на изискванията на Директива (ЕС) 2022/2464 наЕвропейския парламент и на Съвета от 14 декември 2022 година за изменение наРегламент (ЕС) № 537/2014, Директива 2004/109/ЕО, Директива 2006/43/ЕО и Директива2013/34/ЕС, по отношение на отчитането на предприятията във връзка с устойчивостта.С горепосочените промени се въвежда изискването за извършване назадължителни по закон ангажименти за изразяване на сигурност по устойчивостта. Тезиангажименти могат да бъдат изпълнявани регистрирани одитори, притежаващиизключителното право за това съгласно чл. 29 ЗНФОИСУ.С промените по чл. 20 ЗНФОИСУ се въвеждат допълнителни изисквания,свързани със съдържанието на информацията, подлежаща на публикуване в регистъра наодитните комитети на предприятията от обществен интерес.С оглед на горепосоченото произтича необходимостта за допълване на нормите,регламентиращи конкретните изисквания във връзка с изискуемата информация зарегистъра на одитните комитети на предприятията от обществен интерес в Комисията запубличен надзор над регистрираните одитори чрез съответните изменения и допълненияна Наредба №1 от 07.07.2020 г. за съставяне и поддържане на регистъра на одитнитекомитети в предприятията от обществен интерес.Проектът на акт е съобразен с действащото законодателство, вкл. с оглед норматана чл. 15, ал. 1 от Закона за нормативните актове.Проектът и мотивите към него ще бъдат публикувани на интернет страницата наКомисията за публичен надзор над регистрираните одитори за становища и предложениясъгласно чл. 26, ал. 2 от Закона за нормативните актове.С оглед динамиката на действащото законодателство целта на проекта е постиганена съответствие с нормативните актове от по-висока степен относно неуредени от тяхобществени отношения.С приемането на наредбата ще бъде конкретизирана и допълнена информацията,която ще се съдържа в регистъра на одитните комитети в предприятията от общественинтерес.Предложеният проект на акт не води до въздействие върху държавния бюджет. Заприлагане на проекта на Наредбата няма да е необходимо разходването на допълнителнибюджетни средства.Очакваните резултати са свързани освен с постигане на по-пълно съответствие сизискванията на Закона за независимия финансов одит и изразяването на сигурност поустойчивостта, така и с повишаване ефективността на работата на Комисията запубличен надзор над регистрираните одитори свързана с възложената й от законафункция да съставя и поддържа регистъра на одитните комитети на предприятията отобществен интерес.Резултатите от прилагането на акта предполагат също по-детайлно описание наинформацията, съдържаща се в регистъра на одитните комитети в предприятията отобществен интерес, както и установяване на по-бърз и по-успешен процес на постояннонаблюдение на пазара на услугите по задължителен финансов одит на предприятията отобществен интерес и по-добра оценка на резултатите от работата на одитните комитети.2Информацията за последното е необходима и за подобряване взаимодействието междуодитните комитети и КПНРО.

Отговорна институция

Комисия за публичен надзор над регистрираните одитори
Адрес: София, гр.София, ул. Сердика № 22, ет.7
Електронна поща: office@cposa.bg

Лица за контакт

---

Начини на предоставяне на предложения и становища

Коментари

Общо 2 коментара

KK 25.11.2024 10:52
Коментар - част 2

По § 3 от Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 1 от 07.07.2020 г. за условията и реда за съставяне и поддържане на регистъра на одитните комитети в предприятията от обществен интерес - продължение

 

Заслужава да се отбележи, че самата формулировка на предложената нова т. 5 на чл. 5 от Наредба № 1 създава абсолютна неяснота, доколкото Одитните комитети са обичайно мандатен орган, чиито членове могат да бъдат преизбирани (с оглед липсата на нормативно ограничение за това). Предвид последното е неясно дали в Регистъра следва да бъде последващо вписвана като „дата на решение… за избор“ всяка нова дата на преизбиране и как би било видно, че се касае именно за преизбиране за нов мандат, а не за нов избор на изцяло нов членствен състав на съответния одитен комитет.

Не на последно място, в проекта на НИД на Наредба № 1 не е отразено реалното и единствено изменение в текста на чл. 109 ЗНФОИСУ, а именно терминологичната промяна в т. 4 на ал. 3. Същата следва да намери отражение в чл. 5, т. 4 от Наредба № 1.

 

По § 6 от Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 1 от 07.07.2020 г. за условията и реда за съставяне и поддържане на регистъра на одитните комитети в предприятията от обществен интерес

Предвидената с § 6, т. 1 от проекта на НИД добавка в чл. 10, ал. 1 от Наредба № 1 следва да бъде вмъкната не в края на разпоредбата, както предвижда проектът на НИД, а след запетаята след „регистъра“ и преди „съгласно приложение № 2“ – Чл. 10. (1) Председателят на одитния комитет уведомява писмено Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори в 14-дневен срок от настъпването или промяната в обстоятелство, подлежащо на вписване в регистъра, чрез подаване на заявление по образец съгласно приложение № 2.

Коментар - част 2

По § 3 от Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 1 от 07.07.2020 г. за условията и реда за съставяне и поддържане на регистъра на одитните комитети в предприятията от обществен интерес - продължение

 

Заслужава да се отбележи, че самата формулировка на предложената нова т. 5 на чл. 5 от Наредба № 1 създава абсолютна неяснота, доколкото Одитните комитети са обичайно мандатен орган, чиито членове могат да бъдат преизбирани (с оглед липсата на нормативно ограничение за това). Предвид последното е неясно дали в Регистъра следва да бъде последващо вписвана като „дата на решение… за избор“ всяка нова дата на преизбиране и как би било видно, че се касае именно за преизбиране за нов мандат, а не за нов избор на изцяло нов членствен състав на съответния одитен комитет.

Не на последно място, в проекта на НИД на Наредба № 1 не е отразено реалното и единствено изменение в текста на чл. 109 ЗНФОИСУ, а именно терминологичната промяна в т. 4 на ал. 3. Същата следва да намери отражение в чл. 5, т. 4 от Наредба № 1.

 

По § 6 от Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 1 от 07.07.2020 г. за условията и реда за съставяне и поддържане на регистъра на одитните комитети в предприятията от обществен интерес

Предвидената с § 6, т. 1 от проекта на НИД добавка в чл. 10, ал. 1 от Наредба № 1 следва да бъде вмъкната не в края на разпоредбата, както предвижда проектът на НИД, а след запетаята след „регистъра“ и преди „съгласно приложение № 2“ – Чл. 10. (1) Председателят на одитния комитет уведомява писмено Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори в 14-дневен срок от настъпването или промяната в обстоятелство, подлежащо на вписване в регистъра, чрез подаване на заявление по образец съгласно приложение № 2.

KK 25.11.2024 10:51
Коментар - част 1

По § 3 от Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 1 от 07.07.2020 г. за условията и реда за съставяне и поддържане на регистъра на одитните комитети в предприятията от обществен интерес

Съгласно чл. 12 от Закона за нормативните актове актът по прилагане на закон може да урежда само материята, за която е предвидено той да бъде издаден. Еднозначно в съдебната практика се приема, че издаването на подзаконов нормативен акт, без да е налице делегация за това, обуславя нищожност на този акт, респективно на съответната част от него, която е издадена извън законовата делегация[1], както и че е недопустимо в подзаконовия нормативен акт да бъдат предвидени разпоредби, с които да се допълват или изменят законовите разпоредби[2]. В конкретния случай, делегацията за приемане на Наредба № 1 от 07.07.2020 г. за условията и реда за съставяне и поддържане на регистъра на одитните комитети в предприятията от обществен интерес (Наредба № 1) е обективирана в чл. 109, ал. 5 от Закона за независимия финансов одит и изразяването на сигурност по устойчивостта (ЗНФОИСУ), който предвижда приемането на Наредба, чийто предметен обхват са единствено „условията и редът за съставяне и поддържане на регистъра“ по чл. 109, ал. 2 ЗНФОИСУ, но не и съдържанието на регистъра, което е изчерпателно уредено в самия закон – в чл. 109, ал. 3.

Към днешна дата, чл. 5 от Наредба № 1 възпроизвежда съдържанието на посочената разпоредба на чл. 109, ал. 3 ЗНФОИСУ, отпреди изменението му със ЗИД ЗНФО, обн. ДВ, бр. 79 от 2024 г. С § 3 от проекта на НИД на Наредба № 1 е предложено допълване на съдържанието на регистъра, каквото ЗНФОИСУ не предвижда и каквото е недопустимо да се предвиди с подзаконово нормативен акт (Наредба № 1) в отклонение на нормативния акт, въз основа на който е издаден (ЗНФОИСУ).

С оглед изложеното, предложеното с § 3 от проекта на НИД изменение на чл. 5 от Наредба № 1 чрез добавяне на 4 точки с ново съдържание на Регистъра на одитните комитети в предприятията от обществен интерес, е лишено от правно основание и в този смисъл незаконосъобразно.


[1] В този смисъл напр.:

Решение № 3750 от 28.03.2017 г. на ВАС по адм. д. № 1430/2017 г., 5-членен с-в: „Съгласно чл. 12 от ЗНА, актът по прилагане на закон може да урежда само материята, за която е предвидено той да бъде издаден. Издаването на подзаконов нормативен административен акт, без да е налице делегация за това, обуславя нищожност на този акт, респективно на съответната част от него, която е издадена извън законовата делегация.“;

Решение № 11779 от 5.10.2017 г. на ВАС по адм. д. № 5798/2017 г., VI о.: „Съгласно чл. 12 ЗНА актът по прилагане на закон може да урежда само материята, за която е предвидено той да бъде издаден. Издаването на подзаконов нормативен акт, без да е налице делегация за това, обуславя нищожност на този акт.“.

[2] В този смисъл напр.: Решение № 3618 от 15.04.2022 г. на ВАС по адм. д. № 536/2022 г., 5-членен с-в:  „Недопустимо е в подзаконовия нормативен акт да бъдат предвидени разпоредби, с които да се допълват или изменят законовите разпоредби“.

Коментар - част 1

По § 3 от Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 1 от 07.07.2020 г. за условията и реда за съставяне и поддържане на регистъра на одитните комитети в предприятията от обществен интерес

Съгласно чл. 12 от Закона за нормативните актове актът по прилагане на закон може да урежда само материята, за която е предвидено той да бъде издаден. Еднозначно в съдебната практика се приема, че издаването на подзаконов нормативен акт, без да е налице делегация за това, обуславя нищожност на този акт, респективно на съответната част от него, която е издадена извън законовата делегация[1], както и че е недопустимо в подзаконовия нормативен акт да бъдат предвидени разпоредби, с които да се допълват или изменят законовите разпоредби[2]. В конкретния случай, делегацията за приемане на Наредба № 1 от 07.07.2020 г. за условията и реда за съставяне и поддържане на регистъра на одитните комитети в предприятията от обществен интерес (Наредба № 1) е обективирана в чл. 109, ал. 5 от Закона за независимия финансов одит и изразяването на сигурност по устойчивостта (ЗНФОИСУ), който предвижда приемането на Наредба, чийто предметен обхват са единствено „условията и редът за съставяне и поддържане на регистъра“ по чл. 109, ал. 2 ЗНФОИСУ, но не и съдържанието на регистъра, което е изчерпателно уредено в самия закон – в чл. 109, ал. 3.

Към днешна дата, чл. 5 от Наредба № 1 възпроизвежда съдържанието на посочената разпоредба на чл. 109, ал. 3 ЗНФОИСУ, отпреди изменението му със ЗИД ЗНФО, обн. ДВ, бр. 79 от 2024 г. С § 3 от проекта на НИД на Наредба № 1 е предложено допълване на съдържанието на регистъра, каквото ЗНФОИСУ не предвижда и каквото е недопустимо да се предвиди с подзаконово нормативен акт (Наредба № 1) в отклонение на нормативния акт, въз основа на който е издаден (ЗНФОИСУ).

С оглед изложеното, предложеното с § 3 от проекта на НИД изменение на чл. 5 от Наредба № 1 чрез добавяне на 4 точки с ново съдържание на Регистъра на одитните комитети в предприятията от обществен интерес, е лишено от правно основание и в този смисъл незаконосъобразно.


[1] В този смисъл напр.:

Решение № 3750 от 28.03.2017 г. на ВАС по адм. д. № 1430/2017 г., 5-членен с-в: „Съгласно чл. 12 от ЗНА, актът по прилагане на закон може да урежда само материята, за която е предвидено той да бъде издаден. Издаването на подзаконов нормативен административен акт, без да е налице делегация за това, обуславя нищожност на този акт, респективно на съответната част от него, която е издадена извън законовата делегация.“;

Решение № 11779 от 5.10.2017 г. на ВАС по адм. д. № 5798/2017 г., VI о.: „Съгласно чл. 12 ЗНА актът по прилагане на закон може да урежда само материята, за която е предвидено той да бъде издаден. Издаването на подзаконов нормативен акт, без да е налице делегация за това, обуславя нищожност на този акт.“.

[2] В този смисъл напр.: Решение № 3618 от 15.04.2022 г. на ВАС по адм. д. № 536/2022 г., 5-членен с-в:  „Недопустимо е в подзаконовия нормативен акт да бъдат предвидени разпоредби, с които да се допълват или изменят законовите разпоредби“.

История

  • Начало на обществената консултация

    25.10.2024

  • Приключване на консултацията

    25.11.2024

  • Справка за получените предложения

    ---

    Справка или съобщение.

Моля изчакайте