С проекта на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № Н-18 от 2006 г. се осигурява възможност общата сума за плащане в издаваните документи да се изобразява във фискалния бон освен във валутата на страната ни и в друга валута, урежда се генериране на фискален бон в електронен вид при работа с електронни системи с фискална памет (ЕСФП), създава се възможност в един търговски обект за продажби/зареждания на течни горива съвместно да работят два типа ЕСФП на различни производители/вносители, разписва се опцията за генериране на системен бон в електронен вид при работа с интегрирани автоматизирани системи за управление на търговската дейност.
Министерство на финансите
Адрес: София, ул. Г. С. Раковски № 102
Електронна поща: feedback@minfin.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
Общо 8 коментара
1. Моля да се внесе корекция в текстовете на чл. 40 и чл. 35
настоящ текст: "Чл. 40. (1) (Изм. - ДВ, бр. 49 от 2010 г., в сила от 29.06.2010 г., доп. - ДВ, бр. 52 от 2019 г., в сила от 02.07.2019 г.)
Лицето по чл. 3 при работа с касови бележки от кочан на страницата за съответната дата в книгата по чл. 39, ал. 5 или в специален регистър за ползваните касови бележки от кочан вписва началния и крайния номер на издадените касови бележки за деня и общия оборот, изчислен въз основа на всички тях, както и текст, указващ причината:"
корекция: "Лицето по чл. 3, използващо ЕСФП, при работа с касови бележки от кочан на страницата за съответната дата в книгата по чл. 39, ал. 5 или лицето по чл. 3, което неизползва ЕСФП в специален регистър за ползваните касови бележки от кочан вписва началния и крайния номер на издадените касови бележки за деня и общия оборот, изчислен въз основа на всички тях, както и текст, указващ причината:..."
текущ текст: "Чл. 35. (2) (Изм. - ДВ, бр. 49 от 2010 г., в сила от 29.06.2010 г.) Кочанът с касови бележки се прономерова и прошнурова от лицето по чл. 3. На първа страница в книгата по чл. 39, ал. 5 се посочват началният и крайният номер на касовите бележки в кочана. Не се допускат касови бележки с повтарящи се или липсващи номера."
корекция: "Чл. 35. (2) (Изм. - ДВ, бр. 49 от 2010 г., в сила от 29.06.2010 г.) Кочанът с касови бележки се прономерова и прошнурова от лицето по чл. 3. Когато лицето по чл. 3 използва ЕСФП, на първа страница в книгата по чл. 39, ал. 5 се посочват началният и крайният номер на касовите бележки в кочана. Не се допускат касови бележки с повтарящи се или липсващи номера."
Смятам, че в текстовете на тези членове е допусната неяснота и това води до объркване, което е необходимо да бъде коригирано предвид публикации и изявления в медиите за отпадането на задължение за водене на касови книги в търговските обекти
1. Моля да се внесе корекция в текстовете на чл. 40 и чл. 35
настоящ текст: "Чл. 40. (1) (Изм. - ДВ, бр. 49 от 2010 г., в сила от 29.06.2010 г., доп. - ДВ, бр. 52 от 2019 г., в сила от 02.07.2019 г.)
Лицето по чл. 3 при работа с касови бележки от кочан на страницата за съответната дата в книгата по чл. 39, ал. 5 или в специален регистър за ползваните касови бележки от кочан вписва началния и крайния номер на издадените касови бележки за деня и общия оборот, изчислен въз основа на всички тях, както и текст, указващ причината:"
корекция: "Лицето по чл. 3, използващо ЕСФП, при работа с касови бележки от кочан на страницата за съответната дата в книгата по чл. 39, ал. 5 или лицето по чл. 3, което неизползва ЕСФП в специален регистър за ползваните касови бележки от кочан вписва началния и крайния номер на издадените касови бележки за деня и общия оборот, изчислен въз основа на всички тях, както и текст, указващ причината:..."
текущ текст: "Чл. 35. (2) (Изм. - ДВ, бр. 49 от 2010 г., в сила от 29.06.2010 г.) Кочанът с касови бележки се прономерова и прошнурова от лицето по чл. 3. На първа страница в книгата по чл. 39, ал. 5 се посочват началният и крайният номер на касовите бележки в кочана. Не се допускат касови бележки с повтарящи се или липсващи номера."
корекция: "Чл. 35. (2) (Изм. - ДВ, бр. 49 от 2010 г., в сила от 29.06.2010 г.) Кочанът с касови бележки се прономерова и прошнурова от лицето по чл. 3. Когато лицето по чл. 3 използва ЕСФП, на първа страница в книгата по чл. 39, ал. 5 се посочват началният и крайният номер на касовите бележки в кочана. Не се допускат касови бележки с повтарящи се или липсващи номера."
Смятам, че в текстовете на тези членове е допусната неяснота и това води до объркване, което е необходимо да бъде коригирано предвид публикации и изявления в медиите за отпадането на задължение за водене на касови книги в търговските обекти
Всички фискални устройства, включително ИАСУТД, ЕСФП и ФУВАС, трябва да поддържат дистанционно и защитено зареждане на следните параметри и сътоветно превключване на посочената дата към режим:
датата на начало на двойна визуализация (BGN + EUR);
датата на автоматично превключване към евро като основна валута;
датата на прекратяване на използването на лева;
фиксирания обменен курс BGN/EUR
🔹 Технически изисквания:
Параметрите се зареждат автоматично чрез сървър на производителя/разпространителя или НАП
Превключването на режимите е автоматично и необратимо
Тези настройки не могат да бъдат заредени в ръчен режим
Всички фискални устройства, включително ИАСУТД, ЕСФП и ФУВАС, трябва да поддържат дистанционно и защитено зареждане на следните параметри и сътоветно превключване на посочената дата към режим:
датата на начало на двойна визуализация (BGN + EUR);
датата на автоматично превключване към евро като основна валута;
датата на прекратяване на използването на лева;
фиксирания обменен курс BGN/EUR
🔹 Технически изисквания:
Параметрите се зареждат автоматично чрез сървър на производителя/разпространителя или НАП
Превключването на режимите е автоматично и необратимо
Тези настройки не могат да бъдат заредени в ръчен режим
Счетоводителите да могат 10 до 20 % от общия световен годишен оборот да вкарват в пасива под резерви за очаквани бъдещи ТЕСЛИ от държавата за пълнене на държавната хазна, например за саморазплащане на бонуси за висши държавни служители и за финансово стимулиране за първенците между връчващите и връчвалите глоби.
Какво ли ще е отражението върху приходната част на държавния бюдет, ако масово фирми излязат на загуба след като планират в резерва очакваните ТЕСЛИ от държавата?!
Счетоводителите да могат 10 до 20 % от общия световен годишен оборот да вкарват в пасива под резерви за очаквани бъдещи ТЕСЛИ от държавата за пълнене на държавната хазна, например за саморазплащане на бонуси за висши държавни служители и за финансово стимулиране за първенците между връчващите и връчвалите глоби.
Какво ли ще е отражението върху приходната част на държавния бюдет, ако масово фирми излязат на загуба след като планират в резерва очакваните ТЕСЛИ от държавата?!
Необходимост от разширение на техническите изисквания към фискалните устройства и терминалите за самообслужване в контекста на Регламент (ЕС) 2024/2847 относно киберустойчивостта на продукти с цифрови елементи (Cyber Resilience Act)
1. Въведение
Регламент (ЕС) 2024/2847, известен като Cyber Resilience Act (CRA), влезе в сила на 10 декември 2024 г. и се прилага от 2027 г. Неговата цел е да гарантира, че всички продукти с цифрови елементи, пуснати на пазара на Европейския съюз, отговарят на минимални изисквания за киберсигурност през целия си жизнен цикъл.
Фискалните устройства и терминалите за самообслужване, използвани на територията на Република България, попадат в обхвата на CRA, тъй като:
2. Основни изисквания на Cyber Resilience Act
Съгласно Членове 10–17 от CRA, производителите и доставчиците на цифрови продукти трябва да гарантират:
2.1. По време на проектиране и разработка:
2.2. След пускане на пазара:
2.3. Оценка на съответствието:
3. Санкции съгласно CRA
Съгласно Чл. 53 от CRA:
4. Препоръки за национално прилагане
В контекста на CRA, е необходимо:
4.1. Актуализиране на Наредба № Н-18 чрез включване на нов раздел с разширени изисквания към:
4.2. Въвеждане на национални санкции, съгласувани с CRA, чрез:
5. Заключение
Предвид навлизането в сила на Cyber Resilience Act, Република България следва да предприеме действия за хармонизиране на националната нормативна уредба, касаеща фискалните устройства и терминалите за самообслужване. Това ще гарантира:
Необходимост от разширение на техническите изисквания към фискалните устройства и терминалите за самообслужване в контекста на Регламент (ЕС) 2024/2847 относно киберустойчивостта на продукти с цифрови елементи (Cyber Resilience Act)
1. Въведение
Регламент (ЕС) 2024/2847, известен като Cyber Resilience Act (CRA), влезе в сила на 10 декември 2024 г. и се прилага от 2027 г. Неговата цел е да гарантира, че всички продукти с цифрови елементи, пуснати на пазара на Европейския съюз, отговарят на минимални изисквания за киберсигурност през целия си жизнен цикъл.
Фискалните устройства и терминалите за самообслужване, използвани на територията на Република България, попадат в обхвата на CRA, тъй като:
2. Основни изисквания на Cyber Resilience Act
Съгласно Членове 10–17 от CRA, производителите и доставчиците на цифрови продукти трябва да гарантират:
2.1. По време на проектиране и разработка:
2.2. След пускане на пазара:
2.3. Оценка на съответствието:
3. Санкции съгласно CRA
Съгласно Чл. 53 от CRA:
4. Препоръки за национално прилагане
В контекста на CRA, е необходимо:
4.1. Актуализиране на Наредба № Н-18 чрез включване на нов раздел с разширени изисквания към:
4.2. Въвеждане на национални санкции, съгласувани с CRA, чрез:
5. Заключение
Предвид навлизането в сила на Cyber Resilience Act, Република България следва да предприеме действия за хармонизиране на националната нормативна уредба, касаеща фискалните устройства и терминалите за самообслужване. Това ще гарантира:
27.03.2025
26.04.2025
21.05.2025
От името на Асоциация на търговците на нехранителни стоки (АТНС), изпратихме Становище с предложения по проект на наредба за изменение и допълнение на Наредба Н-18 от 2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин.
Поради обема на Становището, го изпратихме на следните имейл адреси: feedback@minfin.bg; minfin@minfin.bg; secretary.evp@minfin.bg; taxpolicy@minfin.bg, в срока, обявен за обществено обсъждане.
С уважение:
Галин Попов - изп. директор на АТНС
От името на Асоциация на търговците на нехранителни стоки (АТНС), изпратихме Становище с предложения по проект на наредба за изменение и допълнение на Наредба Н-18 от 2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин.
Поради обема на Становището, го изпратихме на следните имейл адреси: feedback@minfin.bg; minfin@minfin.bg; secretary.evp@minfin.bg; taxpolicy@minfin.bg, в срока, обявен за обществено обсъждане.
С уважение:
Галин Попов - изп. директор на АТНС