Министерски съвет Портал за обществени консултации

Проект на Постановление на Министерския съвет за създаване на Централен орган за покупки в сектор „Информационни и комуникационни технологии“ за нуждите на органи на изпълнителната власт

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

10.04.2025 г. 10.05.2025 г. Неактивна

Номер на консултация

11040-K

Област на политика

Държавна администрация

С проекта на постановление се предвижда на основание на чл. 96, ал. 2 от Закона за обществените поръчки създаването на Централен орган за покупки в сектор „Информационни и комуникационни технологии“ (ЦОПСИКТ). Предлага се ЦОПСИКТ да бъде министърът на електронното управление, който да бъде подпомаган при изпълнение на това правомощие от дирекция в Министерството на електронното управление.

С постановлението се определят функциите и отношенията на ЦОПСИКТ с останалите възложители – органи на изпълнителната власт и техните администрации, за чиито нужди ще се провеждат обществените поръчки от ЦОПСИКТ. Предмет на възлагане чрез ЦОПСИКТ са обществени поръчки за доставка на компютри и периферни устройства, които към момента попадат в обхвата на Постановление № 385 на Министерския съвет от 2015 г. за дейността на Централния орган за покупки за нуждите на органите на изпълнителната власт.

 

Лице за контакт:

Мартина Митрева

Главен юрисконсулт, дирекция ПДОП

Министерство на електронното управление

02/949 2080

m.mitreva@egov.government.bg

 

Отговорна институция

Министерство на електронното управление
Адрес: София, ул. Ген. Гурко №6
Електронна поща: mail@egov.government.bg

Лица за контакт

---

Начини на предоставяне на предложения и становища

Коментари

Общо 6 коментара

BRAIT 10.05.2025 19:44
Становище на Българската работодателска асоциация иновативни технологии (БРАИТ)

Българската работодателска асоциация иновативни технологии (БРАИТ) изразява своето отрицателно становище относно предложението за централизиране на възлагането на доставки на компютри и периферни устройства чрез създаване на „Централен орган за покупки в сектор "Информационни и комуникационни технологии" (ЦОПСИКТ) към Министерството на електронното управление (МЕУ).

Основни аргументи:

  1. Липса на ясна оценка на въздействието: Предложението за създаване на ЦОПСИКТ е изготвено без необходимата предварителна оценка на въздействието. Не са представени детайлни икономически и структурни анализи, които да обосноват ползите и ефективността от подобна реформа. Въвеждането на централизирано възлагане без ясни гаранции за икономии на мащаба и повишена ефективност крие сериозни рискове за разходната ефективност на публичните средства.
  2. Потенциален риск за пазарната среда: Централизираното договаряне чрез ЦОПСИКТ може да доведе до сериозни пазарни изкривявания в сектора на ИКТ. Малките и средни предприятия, които традиционно доставят оборудване и услуги в този сектор, ще бъдат изправени пред затруднения, а това може да доведе до загуба на работни места и експертен капацитет.
  3. Възможни забавяния в процедурите: Централизацията може да блокира текущите обществени поръчки и да забави придобиването на необходимата техника за административните структури. Това би имало негативно отражение върху оперативната ефективност на държавната администрация.

Препоръки:

  1. Провеждане на задълбочена предварителна оценка на въздействието, която да анализира нуждата от създаването на ЦОПСИКТ и икономическите последици от подобна структура.
  2. Изготвяне на икономическа обосновка за разходите, включително анализ на въздействието върху пазара на труда и малките и средни предприятия.
  3. Разглеждане на възможността за създаване на одиторски борд, включващ представители на работодателските организации, МЕУ и други публични органи, за наблюдение на прехода и предотвратяване на пазарни изкривявания.

Заключение: БРАИТ изразява сериозни опасения относно ефективността и въздействието на предложеното постановление. Призоваваме за по-прозрачен и обоснован процес на вземане на решения, който да отчита интересите на бизнеса, особено на малките и средни предприятия, и да защитава конкурентоспособността на пазара в България.

 

Становище на Българската работодателска асоциация иновативни технологии (БРАИТ)

Българската работодателска асоциация иновативни технологии (БРАИТ) изразява своето отрицателно становище относно предложението за централизиране на възлагането на доставки на компютри и периферни устройства чрез създаване на „Централен орган за покупки в сектор "Информационни и комуникационни технологии" (ЦОПСИКТ) към Министерството на електронното управление (МЕУ).

Основни аргументи:

  1. Липса на ясна оценка на въздействието: Предложението за създаване на ЦОПСИКТ е изготвено без необходимата предварителна оценка на въздействието. Не са представени детайлни икономически и структурни анализи, които да обосноват ползите и ефективността от подобна реформа. Въвеждането на централизирано възлагане без ясни гаранции за икономии на мащаба и повишена ефективност крие сериозни рискове за разходната ефективност на публичните средства.
  2. Потенциален риск за пазарната среда: Централизираното договаряне чрез ЦОПСИКТ може да доведе до сериозни пазарни изкривявания в сектора на ИКТ. Малките и средни предприятия, които традиционно доставят оборудване и услуги в този сектор, ще бъдат изправени пред затруднения, а това може да доведе до загуба на работни места и експертен капацитет.
  3. Възможни забавяния в процедурите: Централизацията може да блокира текущите обществени поръчки и да забави придобиването на необходимата техника за административните структури. Това би имало негативно отражение върху оперативната ефективност на държавната администрация.

Препоръки:

  1. Провеждане на задълбочена предварителна оценка на въздействието, която да анализира нуждата от създаването на ЦОПСИКТ и икономическите последици от подобна структура.
  2. Изготвяне на икономическа обосновка за разходите, включително анализ на въздействието върху пазара на труда и малките и средни предприятия.
  3. Разглеждане на възможността за създаване на одиторски борд, включващ представители на работодателските организации, МЕУ и други публични органи, за наблюдение на прехода и предотвратяване на пазарни изкривявания.

Заключение: БРАИТ изразява сериозни опасения относно ефективността и въздействието на предложеното постановление. Призоваваме за по-прозрачен и обоснован процес на вземане на решения, който да отчита интересите на бизнеса, особено на малките и средни предприятия, и да защитава конкурентоспособността на пазара в България.

 

kossioa 09.05.2025 21:52
Предложение за изменение
Една от целите на Закона за обществените поръчки, респ. на централизираното възлагане е постигането на по-високи икономически резултати в полза на държавния бюджет.
 
Връзка с това, намирам несъответствие между констатираното в проекта на доклад на министъра на електронното управление и така направеното предложение в чл. 4, ал. 4 от проекта на постановлението за създаване на Централен орган за покупки в сектор "Информационни и комуникационни технологии" /ЦОПСИКТ/.
 
Практиката показва, че възложителите често заобикалят закона (вр. с праговете за видовете процедури) чрез разделянето на поръчки на такива по-малки с идентичен или сходен предмет, описван с различни наименования.
 
Практиката показва още, че разделянето на поръчки с идентичен или сходен предмет, води до значително по-високи цени на строителство/услуги/доставки.
 
Така направеният запис в чл. 4, ал. 4 от проекта на постановлението оставя възможност (отворена врата) за заобикаляне на ЦОПСИКТ, респ. до нарушаване разпоредби на ЗОП, изразяващо се в търсене на начини за разделянето на поръчки с идентичен или сходен предмет на такива по-малки, на стойност близки до посочения праг от 50 000 лв.
 
Още считам, че този запис в чл. 4, ал. 4 от проекта на постановлението, ще доведе единствено и само да се констатира след време една още по-висока "разлика в средните цени, ... близо 500 лв за 1 брой", както е посочено в проекта на доклада, абзац 6-ти. 
 
С оглед на гореизложеното, считам за целесъобразно записът в чл. 4, ал. 4 от проекта на постановлението да бъде прецизиран/заменен с такъв, който да включва само инцидентно/при изключения да бъдат закупувани от възложителите устройствата описани в чл. 3 от проекта на постановление и то само в рамките на значително по-ниска стойност от определената по чл. 20, ал. 4 от ЗОП.
Предложение за изменение
Една от целите на Закона за обществените поръчки, респ. на централизираното възлагане е постигането на по-високи икономически резултати в полза на държавния бюджет.
 
Връзка с това, намирам несъответствие между констатираното в проекта на доклад на министъра на електронното управление и така направеното предложение в чл. 4, ал. 4 от проекта на постановлението за създаване на Централен орган за покупки в сектор "Информационни и комуникационни технологии" /ЦОПСИКТ/.
 
Практиката показва, че възложителите често заобикалят закона (вр. с праговете за видовете процедури) чрез разделянето на поръчки на такива по-малки с идентичен или сходен предмет, описван с различни наименования.
 
Практиката показва още, че разделянето на поръчки с идентичен или сходен предмет, води до значително по-високи цени на строителство/услуги/доставки.
 
Така направеният запис в чл. 4, ал. 4 от проекта на постановлението оставя възможност (отворена врата) за заобикаляне на ЦОПСИКТ, респ. до нарушаване разпоредби на ЗОП, изразяващо се в търсене на начини за разделянето на поръчки с идентичен или сходен предмет на такива по-малки, на стойност близки до посочения праг от 50 000 лв.
 
Още считам, че този запис в чл. 4, ал. 4 от проекта на постановлението, ще доведе единствено и само да се констатира след време една още по-висока "разлика в средните цени, ... близо 500 лв за 1 брой", както е посочено в проекта на доклада, абзац 6-ти. 
 
С оглед на гореизложеното, считам за целесъобразно записът в чл. 4, ал. 4 от проекта на постановлението да бъде прецизиран/заменен с такъв, който да включва само инцидентно/при изключения да бъдат закупувани от възложителите устройствата описани в чл. 3 от проекта на постановление и то само в рамките на значително по-ниска стойност от определената по чл. 20, ал. 4 от ЗОП.
Становище на АИКБ

Становището на АИКБ е публикувано на адрес: https://bica-bg.org/file/1047/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%89%D0%B5_%D0%A6%D0%9E%D0%9F%D0%A1%D0%98%D0%9A%D0%A2%2009052025.pdf .

Становище на АИКБ

Становището на АИКБ е публикувано на адрес: https://bica-bg.org/file/1047/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%89%D0%B5_%D0%A6%D0%9E%D0%9F%D0%A1%D0%98%D0%9A%D0%A2%2009052025.pdf .

TzvetyTzvety 09.05.2025 11:33
Становище на ИКТ общността за ЦОПСИКТ

С настоящото, консолидирайки обобщените позиции от бизнеса, секторни и работодателски организации, изразяваме категорично несъгласие с предложението за създаване на Централен орган за покупки в сектор „Информационни и комуникационни технологии“ (ЦОПСИКТ) в Министерство на електронното управление (МЕУ).

Становището има широката подкрепа от и консолидира позициите на: Българска асоциация по информационни технологии /БАИТ/, Фондация "Клъстер информационни и комуникационни технологии" /ИКТ Клъстер/, Професионална асоциация по роботика, автоматизация и иновации /PARAi/, Британско-българската търговска камара, Демократичен център, както и от редица компании в ИТ бранша.

Считаме, че създаването на ЦОПСИКТ в предложения вид ще има негативни икономически, социални и правни последици, които не са взети в съображение от предлагащия орган.

Основателните опасения на ИКТ бранша са в следните направления:

- Нарушаване на принципите на свободен достъп до пазара и ограничаване на достъпа на МСП;

- Сериозно нарушаване на конкуренцията и риск за иновациите;

- Конфликт на интереси и нарушаване на принципите на доброто управление;

- Повишен риск от корупционен натиск и картелни споразумения;

- Правна несъгласуваност с принципите на Закона за обществените поръчки;

- Административна тежест и скрити допълнителни разходи;

- Липса на икономическа обосновка;

- Забавяне на процесите на дигитализация и иновации;

- Липса на реална предварителна оценка на въздействието;

- Неспазване на принципите на пропорционалност и субсидиарност.

Тъй като stategy.bg не позволява да се прикачат файлове, ви информираме, че правно и икономически обосновано становище (14 стр.), включващо и предложения за алтернативни мерки с по-малко влияние върху конкуренцията, е изпратено по официалните канали за кореспонденция до: министър Мундров (вх. № МЕУ-6586), министър-председателя Росен Желязков (вх. № 08.00-240), председателя на парламентарната комисия по електронно управление и информационни технологии Левент Мемиш, както и лицето за контакт по тази обществена консултация Мартина Митрева, Главен юрисконсулт, дирекция ПДОП, Министерство на електронното управление.

Становището е публикувано и на сайта на БАИТ на адрес: https://www.bait.bg/novini,  както и на сайтовете на подкрепящите го организации.

Очакваме становището да бъде разгледано и взето предвид съгласно реда на Закона за нормативните актове.

 

Становище на ИКТ общността за ЦОПСИКТ

С настоящото, консолидирайки обобщените позиции от бизнеса, секторни и работодателски организации, изразяваме категорично несъгласие с предложението за създаване на Централен орган за покупки в сектор „Информационни и комуникационни технологии“ (ЦОПСИКТ) в Министерство на електронното управление (МЕУ).

Становището има широката подкрепа от и консолидира позициите на: Българска асоциация по информационни технологии /БАИТ/, Фондация "Клъстер информационни и комуникационни технологии" /ИКТ Клъстер/, Професионална асоциация по роботика, автоматизация и иновации /PARAi/, Британско-българската търговска камара, Демократичен център, както и от редица компании в ИТ бранша.

Считаме, че създаването на ЦОПСИКТ в предложения вид ще има негативни икономически, социални и правни последици, които не са взети в съображение от предлагащия орган.

Основателните опасения на ИКТ бранша са в следните направления:

- Нарушаване на принципите на свободен достъп до пазара и ограничаване на достъпа на МСП;

- Сериозно нарушаване на конкуренцията и риск за иновациите;

- Конфликт на интереси и нарушаване на принципите на доброто управление;

- Повишен риск от корупционен натиск и картелни споразумения;

- Правна несъгласуваност с принципите на Закона за обществените поръчки;

- Административна тежест и скрити допълнителни разходи;

- Липса на икономическа обосновка;

- Забавяне на процесите на дигитализация и иновации;

- Липса на реална предварителна оценка на въздействието;

- Неспазване на принципите на пропорционалност и субсидиарност.

Тъй като stategy.bg не позволява да се прикачат файлове, ви информираме, че правно и икономически обосновано становище (14 стр.), включващо и предложения за алтернативни мерки с по-малко влияние върху конкуренцията, е изпратено по официалните канали за кореспонденция до: министър Мундров (вх. № МЕУ-6586), министър-председателя Росен Желязков (вх. № 08.00-240), председателя на парламентарната комисия по електронно управление и информационни технологии Левент Мемиш, както и лицето за контакт по тази обществена консултация Мартина Митрева, Главен юрисконсулт, дирекция ПДОП, Министерство на електронното управление.

Становището е публикувано и на сайта на БАИТ на адрес: https://www.bait.bg/novini,  както и на сайтовете на подкрепящите го организации.

Очакваме становището да бъде разгледано и взето предвид съгласно реда на Закона за нормативните актове.

 

BIA_bg 09.05.2025 11:30
Становище на БСК

Становището на БСК е публикувано на адрес https://bia-bg.com/standpoint/view/34020/ 

Становище на БСК

Становището на БСК е публикувано на адрес https://bia-bg.com/standpoint/view/34020/ 

asirekov 22.04.2025 10:25
Допълнителна ал. 3 към чл. 5

Не е посочен срок, в който ЦОПСИКТ стартира дадена обществена поръчка. Това създава условия за забавяне на дадена поръчка и съответно доставка.

Предлагам нова ал. 3 към чл. 5 със следния текст "ЦОПСИКТ стартира обществени поръчки с предмет по чл. 3 в срок не по-късно от 7 дни от получаване от Възложителя на всички документи, необходими за стартиране на поръчка".

Допълнителна ал. 3 към чл. 5

Не е посочен срок, в който ЦОПСИКТ стартира дадена обществена поръчка. Това създава условия за забавяне на дадена поръчка и съответно доставка.

Предлагам нова ал. 3 към чл. 5 със следния текст "ЦОПСИКТ стартира обществени поръчки с предмет по чл. 3 в срок не по-късно от 7 дни от получаване от Възложителя на всички документи, необходими за стартиране на поръчка".

История

  • Начало на обществената консултация

    10.04.2025

  • Приключване на консултацията

    10.05.2025

  • Справка за получените предложения

    16.05.2025

  • Окончателен акт на Министерския съвет

    ---

    Окончателен акт на Министерския съвет

Моля изчакайте