Министерски съвет Портал за обществени консултации

Профил на Асоциация на индустриалния капитал в България

Обществени консултации с участието на Асоциация на индустриалния капитал в България

Неактивна

Моите коментари


02.12.2024 13:24 Становище на Асоциация на индустрилния капитал в България.

Становището е достъпно на следния адрес: 

Неактивна

Моите коментари


18.08.2025 16:25 Коментари от АИКБ
В така разработените ДОС не е взета особеността, че по тези стандарти ще обучават и Центровете за професионално обучение и ще бъдат обуча-вани и оценявани лица, които са преминали вече през училищно образование – тук влизат и обученията по заявка на работодател.
Центровете за професионално обучение обслужват основно бизнеса, както и лица, които много често сами плащат обучението си.
1. Да се даде възможност някои ЕРУ да бъдат само със „Зачита се“ или оценките да са обвързани с хорариума и да не се отъждествява ЕРУ с учебен предмет. Изискването за оценка по теория и практика на всяко ЕРУ би довело до ситуация на не ненужно количество оценки (около 27 за втора сте-пен и около 33 за трета степен). Това са оценки само за професионалното обучение – в училищата към тези оценки ще се добавят и оценките от общообразователните предмети.
Би следвало да се даде възможност при изготвяне на учебните планове да се упомене за кои от предметите ще се поставят оценки или няколко ЕРУ да са част от един учебен предмет и съответно да имат една оценка.
 
2. Изменение и допълнение в частта  - Средства за оценява при всяко ЕРУ във всеки ДОС, като отпадне изискването за индивидуално практическо задание при всяко изпитване за текущо оценяване, тъй като:
- Нарушава възможността обучаемите да бъдат оценявани, когато работят в група. Част от единиците резултати от учене (ЕРУ) по различните про-фесии изискват именно оценка за работа в екип. 
-  Има ЕРУ, за които това изискване е неприложимо и не само би затруднило учебния процес, но и оценките няма да бъдат релевантни на резултата.
-  В така разписаните ДОС има изискване за индивидуален изпит по практика дори в ЗБУТ и Икономика и предприемачество (това са изцяло теоре-тични предмети съгласно Рамковите програми).
-  За част от професиите, в хранително-вкусовата и преработвателната промишленост например, изискването за индивидуално практическо задание по всяко ЕРУ би бил допълнителен и ненужен разход.
 
3. По отношение на Съвкупност от единици резултати от учене, които формират придобиването на квалификация по част от професията предложе-нието е в учебните плановете за част от професия да може да се включва част от ЕРУ или едно ЕРУ да е с повече учебни часове, отколкото в цялата професия, за да може да се отговори на изискванията на бизнеса и на индивидуалните клиенти. В така разписаните ДОС ЕРУ съвпада с учебен предмет. Наличието на 14 / 16 ЕРУ от една страна и изискването за процентно разпределение на учебните часове, съгласно Рамковите програми, от друга - създава ограничение при изготвянето на учебни планове за част от професия. 
Изискването за цяло ЕРУ, което да се включи в плановете за част от професия:
- Ще създаде невъзможност да се отговори на изискванията и потребностите на бизнеса за покриване на определени умения и компетентности, необходими в дейността на конкретното предприятие;
- Ще създаде за индивидуалните обучаеми задължение да изучават излишни и вече познати им компетентности, а от друга страна ще оскъпи ненуж-но обучението.
-  При настоящите оперативни програми има изискване за брой часове по част от професия (както е разписано в ПМС №48 от 4 април 2023 г. и ПМС №37 от 25 април 2025 г. (със срок до 2027 г.). Ако се приеме изискването за включване на цяло ЕРУ в част от професия и се спазят изискванията на Рамковите програми (в изпълнение на едно ЕРУ да е равно на един учебен предмет) ще се стигне до математически нерешимо уравнение броят на учебните часове в плановете за част от професия да покриват всички нормативни изисквания.
 
С уважение,
Центрове за професионално обучение към АИКБ и АИКБ Консулт ЕООД
АИКБ
 
Неактивна

Моите коментари


18.08.2025 16:25 Коментари от АИКБ

В така разработените ДОС не е взета особеността, че по тези стандарти ще обучават и Центровете за професионално обучение и ще бъдат обучавани и оценявани лица, които са преминали вече през училищно образование – тук влизат и обученията по заявка на работодател.

Центровете за професионално обучение обслужват основно бизнеса, както и лица, които много често сами плащат обучението си.

1. Да се даде възможност някои ЕРУ да бъдат само със „Зачита се“ или оценките да са обвързани с хорариума и да не се отъждествява ЕРУ с учебен предмет. Изискването за оценка по теория и практика на всяко ЕРУ би довело до ситуация на не ненужно количество оценки (около 27 за втора степен и около 33 за трета степен). Това са оценки само за професионалното обучение – в училищата към тези оценки ще се добавят и оценките от общообразователните предмети.

Би следвало да се даде възможност при изготвяне на учебните планове да се упомене за кои от предметите ще се поставят оценки или няколко ЕРУ да са част от един учебен предмет и съответно да имат една оценка.

 

2. Изменение и допълнение в частта  - Средства за оценява при всяко ЕРУ във всеки ДОС, като отпадне изискването за индивидуално практическо задание при всяко изпитване за текущо оценяване, тъй като:

- Нарушава възможността обучаемите да бъдат оценявани, когато работят в група. Част от единиците резултати от учене (ЕРУ) по различните професии изискват именно оценка за работа в екип. 

-  Има ЕРУ, за които това изискване е неприложимо и не само би затруднило учебния процес, но и оценките няма да бъдат релевантни на резултата.

-  В така разписаните ДОС има изискване за индивидуален изпит по практика дори в ЗБУТ и Икономика и предприемачество (това са изцяло теоретични предмети съгласно Рамковите програми).

-  За част от професиите, в хранително-вкусовата и преработвателната промишленост например, изискването за индивидуално практическо задание по всяко ЕРУ би бил допълнителен и ненужен разход.

 

3. По отношение на Съвкупност от единици резултати от учене, които формират придобиването на квалификация по част от професията предложението е в учебните плановете за част от професия да може да се включва част от ЕРУ или едно ЕРУ да е с повече учебни часове, отколкото в цялата професия, за да може да се отговори на изискванията на бизнеса и на индивидуалните клиенти. В така разписаните ДОС ЕРУ съвпада с учебен предмет. Наличието на 14 / 16 ЕРУ от една страна и изискването за процентно разпределение на учебните часове, съгласно Рамковите програми, от друга - създава ограничение при изготвянето на учебни планове за част от професия. 

Изискването за цяло ЕРУ, което да се включи в плановете за част от професия:

- Ще създаде невъзможност да се отговори на изискванията и потребностите на бизнеса за покриване на определени умения и компетентности, необходими в дейността на конкретното предприятие;

- Ще създаде за индивидуалните обучаеми задължение да изучават излишни и вече познати им компетентности, а от друга страна ще оскъпи ненужно обучението.

-  При настоящите оперативни програми има изискване за брой часове по част от професия (както е разписано в ПМС №48 от 4 април 2023 г. и ПМС №37 от 25 април 2025 г. (със срок до 2027 г.). Ако се приеме изискването за включване на цяло ЕРУ в част от професия и се спазят изискванията на Рамковите програми (в изпълнение на едно ЕРУ да е равно на един учебен предмет) ще се стигне до математически нерешимо уравнение броят на учебните часове в плановете за част от професия да покриват всички нормативни изисквания.

 

С уважение,

Центрове за професионално обучение към АИКБ и АИКБ Консулт ЕООД

АИКБ

 

Неактивна

Моите коментари


18.08.2025 16:26 Коментари от АИКБ
В така разработените ДОС не е взета особеността, че по тези стандарти ще обучават и Центровете за професионално обучение и ще бъдат обуча-вани и оценявани лица, които са преминали вече през училищно образование – тук влизат и обученията по заявка на работодател.
Центровете за професионално обучение обслужват основно бизнеса, както и лица, които много често сами плащат обучението си.
1. Да се даде възможност някои ЕРУ да бъдат само със „Зачита се“ или оценките да са обвързани с хорариума и да не се отъждествява ЕРУ с учебен предмет. Изискването за оценка по теория и практика на всяко ЕРУ би довело до ситуация на не ненужно количество оценки (около 27 за втора сте-пен и около 33 за трета степен). Това са оценки само за професионалното обучение – в училищата към тези оценки ще се добавят и оценките от общообразователните предмети.
Би следвало да се даде възможност при изготвяне на учебните планове да се упомене за кои от предметите ще се поставят оценки или няколко ЕРУ да са част от един учебен предмет и съответно да имат една оценка.
 
2. Изменение и допълнение в частта  - Средства за оценява при всяко ЕРУ във всеки ДОС, като отпадне изискването за индивидуално практическо задание при всяко изпитване за текущо оценяване, тъй като:
- Нарушава възможността обучаемите да бъдат оценявани, когато работят в група. Част от единиците резултати от учене (ЕРУ) по различните про-фесии изискват именно оценка за работа в екип. 
-  Има ЕРУ, за които това изискване е неприложимо и не само би затруднило учебния процес, но и оценките няма да бъдат релевантни на резултата.
-  В така разписаните ДОС има изискване за индивидуален изпит по практика дори в ЗБУТ и Икономика и предприемачество (това са изцяло теоре-тични предмети съгласно Рамковите програми).
-  За част от професиите, в хранително-вкусовата и преработвателната промишленост например, изискването за индивидуално практическо задание по всяко ЕРУ би бил допълнителен и ненужен разход.
 
3. По отношение на Съвкупност от единици резултати от учене, които формират придобиването на квалификация по част от професията предложе-нието е в учебните плановете за част от професия да може да се включва част от ЕРУ или едно ЕРУ да е с повече учебни часове, отколкото в цялата професия, за да може да се отговори на изискванията на бизнеса и на индивидуалните клиенти. В така разписаните ДОС ЕРУ съвпада с учебен предмет. Наличието на 14 / 16 ЕРУ от една страна и изискването за процентно разпределение на учебните часове, съгласно Рамковите програми, от друга - създава ограничение при изготвянето на учебни планове за част от професия. 
Изискването за цяло ЕРУ, което да се включи в плановете за част от професия:
- Ще създаде невъзможност да се отговори на изискванията и потребностите на бизнеса за покриване на определени умения и компетентности, необходими в дейността на конкретното предприятие;
- Ще създаде за индивидуалните обучаеми задължение да изучават излишни и вече познати им компетентности, а от друга страна ще оскъпи ненуж-но обучението.
-  При настоящите оперативни програми има изискване за брой часове по част от професия (както е разписано в ПМС №48 от 4 април 2023 г. и ПМС №37 от 25 април 2025 г. (със срок до 2027 г.). Ако се приеме изискването за включване на цяло ЕРУ в част от професия и се спазят изискванията на Рамковите програми (в изпълнение на едно ЕРУ да е равно на един учебен предмет) ще се стигне до математически нерешимо уравнение броят на учебните часове в плановете за част от професия да покриват всички нормативни изисквания.
 
С уважение,
Центрове за професионално обучение към АИКБ и АИКБ Консулт ЕООД
АИКБ
 
Неактивна

Моите коментари


18.08.2025 16:26 Комнетари от АИКБ
В така разработените ДОС не е взета особеността, че по тези стандарти ще обучават и Центровете за професионално обучение и ще бъдат обуча-вани и оценявани лица, които са преминали вече през училищно образование – тук влизат и обученията по заявка на работодател.
Центровете за професионално обучение обслужват основно бизнеса, както и лица, които много често сами плащат обучението си.
1. Да се даде възможност някои ЕРУ да бъдат само със „Зачита се“ или оценките да са обвързани с хорариума и да не се отъждествява ЕРУ с учебен предмет. Изискването за оценка по теория и практика на всяко ЕРУ би довело до ситуация на не ненужно количество оценки (около 27 за втора сте-пен и около 33 за трета степен). Това са оценки само за професионалното обучение – в училищата към тези оценки ще се добавят и оценките от общообразователните предмети.
Би следвало да се даде възможност при изготвяне на учебните планове да се упомене за кои от предметите ще се поставят оценки или няколко ЕРУ да са част от един учебен предмет и съответно да имат една оценка.
 
2. Изменение и допълнение в частта  - Средства за оценява при всяко ЕРУ във всеки ДОС, като отпадне изискването за индивидуално практическо задание при всяко изпитване за текущо оценяване, тъй като:
- Нарушава възможността обучаемите да бъдат оценявани, когато работят в група. Част от единиците резултати от учене (ЕРУ) по различните про-фесии изискват именно оценка за работа в екип. 
-  Има ЕРУ, за които това изискване е неприложимо и не само би затруднило учебния процес, но и оценките няма да бъдат релевантни на резултата.
-  В така разписаните ДОС има изискване за индивидуален изпит по практика дори в ЗБУТ и Икономика и предприемачество (това са изцяло теоре-тични предмети съгласно Рамковите програми).
-  За част от професиите, в хранително-вкусовата и преработвателната промишленост например, изискването за индивидуално практическо задание по всяко ЕРУ би бил допълнителен и ненужен разход.
 
3. По отношение на Съвкупност от единици резултати от учене, които формират придобиването на квалификация по част от професията предложе-нието е в учебните плановете за част от професия да може да се включва част от ЕРУ или едно ЕРУ да е с повече учебни часове, отколкото в цялата професия, за да може да се отговори на изискванията на бизнеса и на индивидуалните клиенти. В така разписаните ДОС ЕРУ съвпада с учебен предмет. Наличието на 14 / 16 ЕРУ от една страна и изискването за процентно разпределение на учебните часове, съгласно Рамковите програми, от друга - създава ограничение при изготвянето на учебни планове за част от професия. 
Изискването за цяло ЕРУ, което да се включи в плановете за част от професия:
- Ще създаде невъзможност да се отговори на изискванията и потребностите на бизнеса за покриване на определени умения и компетентности, необходими в дейността на конкретното предприятие;
- Ще създаде за индивидуалните обучаеми задължение да изучават излишни и вече познати им компетентности, а от друга страна ще оскъпи ненуж-но обучението.
-  При настоящите оперативни програми има изискване за брой часове по част от професия (както е разписано в ПМС №48 от 4 април 2023 г. и ПМС №37 от 25 април 2025 г. (със срок до 2027 г.). Ако се приеме изискването за включване на цяло ЕРУ в част от професия и се спазят изискванията на Рамковите програми (в изпълнение на едно ЕРУ да е равно на един учебен предмет) ще се стигне до математически нерешимо уравнение броят на учебните часове в плановете за част от професия да покриват всички нормативни изисквания.
 
С уважение,
Центрове за професионално обучение към АИКБ и АИКБ Консулт ЕООД
АИКБ
 
Неактивна

Моите коментари


18.08.2025 16:26 Коментари от АИКБ
В така разработените ДОС не е взета особеността, че по тези стандарти ще обучават и Центровете за професионално обучение и ще бъдат обуча-вани и оценявани лица, които са преминали вече през училищно образование – тук влизат и обученията по заявка на работодател.
Центровете за професионално обучение обслужват основно бизнеса, както и лица, които много често сами плащат обучението си.
1. Да се даде възможност някои ЕРУ да бъдат само със „Зачита се“ или оценките да са обвързани с хорариума и да не се отъждествява ЕРУ с учебен предмет. Изискването за оценка по теория и практика на всяко ЕРУ би довело до ситуация на не ненужно количество оценки (около 27 за втора сте-пен и около 33 за трета степен). Това са оценки само за професионалното обучение – в училищата към тези оценки ще се добавят и оценките от общообразователните предмети.
Би следвало да се даде възможност при изготвяне на учебните планове да се упомене за кои от предметите ще се поставят оценки или няколко ЕРУ да са част от един учебен предмет и съответно да имат една оценка.
 
2. Изменение и допълнение в частта  - Средства за оценява при всяко ЕРУ във всеки ДОС, като отпадне изискването за индивидуално практическо задание при всяко изпитване за текущо оценяване, тъй като:
- Нарушава възможността обучаемите да бъдат оценявани, когато работят в група. Част от единиците резултати от учене (ЕРУ) по различните про-фесии изискват именно оценка за работа в екип. 
-  Има ЕРУ, за които това изискване е неприложимо и не само би затруднило учебния процес, но и оценките няма да бъдат релевантни на резултата.
-  В така разписаните ДОС има изискване за индивидуален изпит по практика дори в ЗБУТ и Икономика и предприемачество (това са изцяло теоре-тични предмети съгласно Рамковите програми).
-  За част от професиите, в хранително-вкусовата и преработвателната промишленост например, изискването за индивидуално практическо задание по всяко ЕРУ би бил допълнителен и ненужен разход.
 
3. По отношение на Съвкупност от единици резултати от учене, които формират придобиването на квалификация по част от професията предложе-нието е в учебните плановете за част от професия да може да се включва част от ЕРУ или едно ЕРУ да е с повече учебни часове, отколкото в цялата професия, за да може да се отговори на изискванията на бизнеса и на индивидуалните клиенти. В така разписаните ДОС ЕРУ съвпада с учебен предмет. Наличието на 14 / 16 ЕРУ от една страна и изискването за процентно разпределение на учебните часове, съгласно Рамковите програми, от друга - създава ограничение при изготвянето на учебни планове за част от професия. 
Изискването за цяло ЕРУ, което да се включи в плановете за част от професия:
- Ще създаде невъзможност да се отговори на изискванията и потребностите на бизнеса за покриване на определени умения и компетентности, необходими в дейността на конкретното предприятие;
- Ще създаде за индивидуалните обучаеми задължение да изучават излишни и вече познати им компетентности, а от друга страна ще оскъпи ненуж-но обучението.
-  При настоящите оперативни програми има изискване за брой часове по част от професия (както е разписано в ПМС №48 от 4 април 2023 г. и ПМС №37 от 25 април 2025 г. (със срок до 2027 г.). Ако се приеме изискването за включване на цяло ЕРУ в част от професия и се спазят изискванията на Рамковите програми (в изпълнение на едно ЕРУ да е равно на един учебен предмет) ще се стигне до математически нерешимо уравнение броят на учебните часове в плановете за част от професия да покриват всички нормативни изисквания.
 
С уважение,
Центрове за професионално обучение към АИКБ и АИКБ Консулт ЕООД
АИКБ
 
Неактивна

Моите коментари


18.08.2025 16:27 Коментари от АИКБ
В така разработените ДОС не е взета особеността, че по тези стандарти ще обучават и Центровете за професионално обучение и ще бъдат обуча-вани и оценявани лица, които са преминали вече през училищно образование – тук влизат и обученията по заявка на работодател.
Центровете за професионално обучение обслужват основно бизнеса, както и лица, които много често сами плащат обучението си.
1. Да се даде възможност някои ЕРУ да бъдат само със „Зачита се“ или оценките да са обвързани с хорариума и да не се отъждествява ЕРУ с учебен предмет. Изискването за оценка по теория и практика на всяко ЕРУ би довело до ситуация на не ненужно количество оценки (около 27 за втора сте-пен и около 33 за трета степен). Това са оценки само за професионалното обучение – в училищата към тези оценки ще се добавят и оценките от общообразователните предмети.
Би следвало да се даде възможност при изготвяне на учебните планове да се упомене за кои от предметите ще се поставят оценки или няколко ЕРУ да са част от един учебен предмет и съответно да имат една оценка.
 
2. Изменение и допълнение в частта  - Средства за оценява при всяко ЕРУ във всеки ДОС, като отпадне изискването за индивидуално практическо задание при всяко изпитване за текущо оценяване, тъй като:
- Нарушава възможността обучаемите да бъдат оценявани, когато работят в група. Част от единиците резултати от учене (ЕРУ) по различните про-фесии изискват именно оценка за работа в екип. 
-  Има ЕРУ, за които това изискване е неприложимо и не само би затруднило учебния процес, но и оценките няма да бъдат релевантни на резултата.
-  В така разписаните ДОС има изискване за индивидуален изпит по практика дори в ЗБУТ и Икономика и предприемачество (това са изцяло теоре-тични предмети съгласно Рамковите програми).
-  За част от професиите, в хранително-вкусовата и преработвателната промишленост например, изискването за индивидуално практическо задание по всяко ЕРУ би бил допълнителен и ненужен разход.
 
3. По отношение на Съвкупност от единици резултати от учене, които формират придобиването на квалификация по част от професията предложе-нието е в учебните плановете за част от професия да може да се включва част от ЕРУ или едно ЕРУ да е с повече учебни часове, отколкото в цялата професия, за да може да се отговори на изискванията на бизнеса и на индивидуалните клиенти. В така разписаните ДОС ЕРУ съвпада с учебен предмет. Наличието на 14 / 16 ЕРУ от една страна и изискването за процентно разпределение на учебните часове, съгласно Рамковите програми, от друга - създава ограничение при изготвянето на учебни планове за част от професия. 
Изискването за цяло ЕРУ, което да се включи в плановете за част от професия:
- Ще създаде невъзможност да се отговори на изискванията и потребностите на бизнеса за покриване на определени умения и компетентности, необходими в дейността на конкретното предприятие;
- Ще създаде за индивидуалните обучаеми задължение да изучават излишни и вече познати им компетентности, а от друга страна ще оскъпи ненуж-но обучението.
-  При настоящите оперативни програми има изискване за брой часове по част от професия (както е разписано в ПМС №48 от 4 април 2023 г. и ПМС №37 от 25 април 2025 г. (със срок до 2027 г.). Ако се приеме изискването за включване на цяло ЕРУ в част от професия и се спазят изискванията на Рамковите програми (в изпълнение на едно ЕРУ да е равно на един учебен предмет) ще се стигне до математически нерешимо уравнение броят на учебните часове в плановете за част от професия да покриват всички нормативни изисквания.
 
С уважение,
Центрове за професионално обучение към АИКБ и АИКБ Консулт ЕООД
АИКБ
 
Неактивна

Моите коментари


10.11.2025 17:04

Изх. 303/10.11.2025 г.

ДО

Г-Н КРАСИМИР ВЪЛЧЕВ

МИНИСТЪР НА ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА


ИНЖ. МАРИЯНА ПАВЛОВА

ПРЕДСЕДАТЕЛ НА НАПОО


Копие:

Г-ЖА ВАНЯ ТИВИДОШЕВА

ДИРЕКТОР НА ДИРЕКЦИЯ „ПРОФЕСИОНАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ“ В МОН


УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ВЪЛЧЕВ,

Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) е дългогодишен партньор на Министерството на образованието и науката в процесите, свързани с подобряването на връзката между образованието и пазара на труда. Асоциацията последователно отстоява необходимостта от качествено професионално образование, ориентирано към реалните нужди на икономиката и технологичното развитие. Сред нашите членове са едни от най-големите браншови организации в областта на машиностроенето, електротехниката, енергетиката и автоматизацията, които пряко представляват предприятията, осигуряващи заетост и иновации в тези стратегически сектори. В този контекст АИКБ има сериозен експертен ангажимент и основание да обърне внимание на пропуските в подготвяния Държавен образователен стандарт (ДОС) за новата професия с код 071310 „Отопление, вентилация, климатизация и газова техника“, който е обявен за обществено обсъждане. След внимателен преглед на проекта на ДОС, бихме искали да изразим притесненията си от неговото съдържание, което по наше мнение се нуждае от съществена доработка. В настоящия му вид са налице редица пропуски, неактуални позовавания и несъответствия с реалните потребности на икономиката, както и с новите европейски регулаторни изисквания в областта. 

Съгласно „Сравнителната таблица за съответствие на професиите и степените на професионална квалификация“, утвърдена със Заповед № РД09-4546/17.12.2024 г. на министъра на образованието и науката, новата професия обединява досегашните специалности „Газова техника“, „Топлотехника – топлинна, климатична, вентилационна и хладилна техника“ и „Експлоатация на парни и водогрейни съоръжения“. Въпреки това, в названието на новата професия и в съдържанието на съответния ДОС липсват термините „топлотехника“ и „хладилна техника“, което представлява сериозен пропуск. Топлотехниката е основополагаща дисциплина, обхващаща термодинамиката и топлопренасянето – знания, без които не може да се осигури качествено изграждане, експлоатация и поддръжка на отоплителни, вентилационни, климатични и хладилни системи. Изключването на хладилната техника е също необосновано. Тази област има ключово значение за:

системите за поддържане на микроклимата в сгради и промишлени обекти;

хранително-вкусовата промишленост (охлаждане, замразяване, съхранение);

търговските и логистични обекти, както и транспорта на продукти с ограничена годност.

Следва да се има предвид, че хладилните системи имат решаваща роля за енергийната ефективност в жилищния и промишления сектор, както и в транспорта. Освен това, новият ДОС вече визира дейности с оборудване, съдържащо хладилни агенти, което потвърждава необходимостта от включване на хладилната техника в обхвата на професията.

Следва да се отчете и фактът, че европейското законодателство в тази област претърпя съществени промени. Новите Регламенти (ЕС) 2024/573 и (ЕС) 2024/2215 налагат използването на нови, алтернативни на флуорсъдържащите хладилни агенти (пропан, въглероден диоксид, амоняк и др.), които са горими, токсични или работят при високо налягане. Това поражда нови рискове и изисква по-задълбочено и специализирано обучение на кадрите. Настоящият проект на ДОС обаче препраща към остарели нормативни документи – Наредба № 1 от 2017 г. и Регламент (ЕС) № 517/2014, което е несъответствие с действащата регулаторна рамка.

Хладилната промишленост е в процес на технологична трансформация, а наличието на обучени кадри в тази област става все по-критично. Намаляващият брой специалисти, застаряващият персонал и липсата на адекватна подготовка в средното професионално образование се отразяват и на висшите училища, които разчитат на тази база за формиране на студенти. На тази основа считаме, че предложеният ДОС в настоящия му вид не отразява обективните потребности на икономиката и технологичното развитие и не гарантира качествено професионално образование по новата професия. Предлагаме следните принципни изменения:

1. Професията с код 071310 да бъде преименувана на „Отопление, вентилация, климатизация, хладилна и газова техника“, така че да отразява реалния обхват на дейностите.

2. Новото наименование да бъде коректно отразено във всички свързани документи, включително:

в Списъка на професиите за професионално образование и обучение;

в Сравнителната таблица за съответствие на професиите и степените на професионална квалификация;

в проекта на Наредба за придобиване на квалификация по професията.

3. В самия проект на ДОС следва да се преработят съответните текстове, така че:

да се актуализират позоваванията на европейските регламенти, заменяйки остарелите нормативни актове;

да се добавят нови елементи от учебното съдържание, свързани с основите на топлотехниката и хладилната техника;

да се включи обучение по монтаж, поддръжка и диагностика на хладилни системи, както и теми, свързани с безопасността при работа с новите хладилни агенти;

да се осъвремени структурата на резултатите от учене (ЕРУ), така че да отразява новите области на компетентност и съответстващите им знания и умения.

Ние сме готови, при необходимост, да окажем съдействие за формулиране на конкретните текстове и адаптиране на съдържанието в съответствие с действащите европейски и национални нормативни изисквания чрез наш експерти.

Разчитаме на Вашето съдействие за извършване на предложените промени, за да може българските предприятия да разчитат на качествено подготвени кадри.

С УВАЖЕНИЕ,

РУМЕН РАДЕВ, /п/

ПРЕДСЕДАТЕЛ НА УПРАВИТЕЛНИЯ СЪВЕТ НА АИКБ


07.11.2025 16:12

Становище на Българска браншова камара – машиностроене (ББКМ)

Изх.№ 141/ХКТ/05.11.2025г.

ДО

Г-Н КРАСИМИР ВЪЛЧЕВ

МИНИСТЪР НА ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА

Относно: Обществена консултация 11625-K на Проект на Наредба за придобиване на квалификация по професията „Отопление, вентилация, климатизация и газова техника“

Уважаеми г-н Вълчев,

Предлагаме становище и предложения от Българска браншова камара – машиностроене (ББКМ) относно обявеният за обществена консултация проект на горецитираната Наредба, с която се определя Държавния образователен стандарт по професията 071310 „Отопление, вентилация, климатизация и газова техника“:

Българска браншова камара - машиностроене (ББКМ) е сдружение с нестопанска цел за подпомагане, насърчаване, представителство и защита интересите на своите членове. В нея членуват основни фирми от всички сектори на машиностроенето - производители на: металообработващи машини и инструменти, хидравлични изделия, машини и оборудване за хранително-вкусовата промишленост, хладилна и климатична техника; дървообработващи машини,  селскостопанска техника; автомобилостроене; производство на метални изделия и др.

ББКМ е определена със Закона за чистотата на атмосферния въздух (ЗЧАВ) за организацията, която да сертифицира техници и фирми от областта на хладилната и климатична техника в България за извършване на дейности по монтаж, ремонт, поддръжка или сервизно обслужване и извеждане от експлоатация на стационарно хладилно, климатично и термопомпено оборудване; климатично оборудване на някои моторни превозни средства и др.

Определяният с наредбата Държавен образователен стандарт (ДОС) е за новата професия код 071310 „Отопление, вентилация, климатизация и газова техника“. Съгласно „Сравнителна таблица за съответствие на професиите и степените на професионална квалификация от Списъка на професиите за професионално образование и обучение“, утвърдена със Заповед № РД09-4546/17.12.2024г. на Министъра на образованието и науката, новата професия обединява старите специалности  5220306 и 5220406 „Газова техника“, 5220309 и 5220409 „Топлотехника – топлинна, климатична, вентилационна и хладилна техника“, и 5220501 „Експлоатация на парни и водогрейни съоръжения“. 

В названието на новата професия липсват „Топлотехника“ и „хладилна техника“. В обсъждания  ДОС по професията - също.

Топлотехниката е образователна дисциплина (включваща основно термодинамика и топлопренасяне), която поставя основите на изграждането и експлоатацията на отоплителни, вентилационни, климатизационни и хладилни системи. Отсъствието на базисни елементи от топлотехниката в предлагания ДОС ще доведе до липса на познания на обучаемите за процесите, които определят изискванията при изграждането, експлоатацията и поддръжката на такива системи. 

Изключването на хладилната техника е абсолютно необосновано:

Хладилните системи са основна и незаменима част от:

- системите за поддържане на микроклимата в сгради и промишлени обекти (термопомпени, климатични и др.);

- хранително-вкусовата промишленост: охлаждане, замразяване и съхранение на хранителни продукти в основни преработвателни сектори, като месо и месопреработване, мляко и млекопреработване, риба и рибни продукти, плодове и зеленчуци и др.;

- търговски обекти, предлагащи хранителни (и не само) стоки;

- транспортиране на стоки с ограничена годност;

- разпределителни промишлени хладилници и много други.

Трябва да се отбележи и важното влияние на хладилните системи за повишаване на енергийната ефективност чрез намаляване на енергийните разходи, както в  битовия, така и в промишления сектор. Между впрочем в предлагания за обществена консултация ДОС по професия 071310 в т. 2.1. и 2.2. са посочени изисквани документи за упражняване на професията, един от които е            

„– Сертификат за работа с флуорсъдържащи парникови газове …., при извършване на дейности с оборудване, съдържащо хладилни агенти (включително термопомпи и охладителни системи)“, който документ ББКМ е оторизирана със ЗЧАВ да издава, но в текста са цитирани неактуални нормативни документи – Наредба № 1 от 2017г. и Регламент 517/2014.

Важно е да се отбележи също така, че в момента хладилната промишленост е в период на кардинални промени, наложени от изискванията на Европейските нормативни документи, свързани с глобалното затопляне и съответните вещества, които го причиняват (в случая хладилните агенти). В частност новите европейски Регламенти (ЕС) 2024/573 и (ЕС) 2024/2215 - приети февруари и септември 2024г., постановяват използването на нови, алтернативни на флуорсъдържащите, хладилни агенти (пропан, въглероден диоксид, амоняк и др.), които трябва да заместят досега използваните. Посочените алтернативни хладилни агенти, обаче, са горими (в различна степен), токсични или при работни условия имат високо налягане. Всичко това крие сериозни опасности при монтажа и експлоатацията на хладилните инсталации. Необходимо е различно и много по-сериозно обучение на кадрите, които ще изграждат и обслужват новия тип инсталации.  Трябва да се отбележи, че младите кадри с такава специализация сериозно намаляват, а наличните са застаряващи. Това се отнася до обучените в средното професионално образование, но и до тези във висшето образование, което все пак се базира на подготвени в средните професионални училища евентуални студенти.

Считаме, че така предложения Държавен образователен стандарт за придобиването на квалификация по професията с код 071310 „Отопление, вентилация, климатизация и газова техника“ не е адекватен към сегашната обективна реалност и необходимостите от съответно на реалността качествено професионално образование и обучение.

Въз основа на гореизложеното предлагаме следните  изменения:

1. Професия 071310 да се преименува на „Отопление, вентилация, климатизация, хладилна и газова техники“

2. Новото название на професията да се отрази в:

- Списък на професиите за професионално образование и обучение по чл. 6, ал. 1 от Закона за професионалното образование и обучение;

- Сравнителна таблица за съответствие на професиите и степените на професионална квалификация от Списъка на професиите за професионално образование и обучение;

- Проект за Наредба за придобиване на квалификация по професията.

3. В предложения ДОС за професията с код 071310:

3.1. В заглавната страница да се смени названието на професията с ново предложеното

3.2. В точки 1 и 2 (вкл. 2.1. и 2.2.) на стандарта навсякъде да се смени названието на професията с ново предложеното

3.3. В точки 2.1. и 2.2. на стандарта текстът на  абзаца

„- Сертификат за работа с флуорсъдържащи парникови газове, издаден по Наредба № 1 от 2017г., в съответствие с Регламент (ЕС) № 517/2014, при извършване на дейности с оборудване, съдържащо хладилни агенти (включително термопомпи и охладителни системи);“

Да се замени с текста:

„- Сертификат за работа с флуорсъдържащи парникови газове, издаден по нормативната уредба в съответствие с Регламенти (ЕС) 2024/573 и (ЕС) 2024/2215, при извършване на дейности с оборудване, съдържащо хладилни агенти (включително термопомпи и охладителни системи);“

3.4. В точка 3.1. на стандарта да се добави ново ЕРУ 5:

ЕРУ 5. Основи на отоплителните, вентилационните, климатичните, хладилните и газовите системи;

Следващите ЕРУ от 5 до 10 да се преномерират от 6 до 11;

Промените да се отразят в таблицата в началото на т. 3.

3.5. В точка 3.1. названието на ЕРУ 8. Подготовка за монтаж на системи в отоплението, вентилацията, климатизацията и газовата техника да с замени с ЕРУ 9. Подготовка за монтаж на системи в отоплението, вентилацията, климатизацията, хладилната и газовата техники;

3.6. В точка 3.1. на стандарта да се добави ново ЕРУ 12:

ЕРУ 12. Монтаж и демонтаж на хладилни системи;

Следващите ЕРУ да се преномерират от 13 до 16;

Промените да се отразят в таблицата в началото на т. 3.

3.7. В точка 3.1. названието на ЕРУ 12. Изграждане и въвеждане в експлоатация на комплексни системи в отоплението, вентилацията, климатизацията и газовата техники да с замени с ЕРУ 14. Изграждане и въвеждане в експлоатация на комплексни системи в отоплението, вентилацията, климатизацията, хладилната и газовата техники

3.8. В точка 3.1. названието на ЕРУ 13. Диагностика, поддръжка и ремонт на системи в отоплението, вентилацията, климатизацията и газовата техника да с замени с ЕРУ 15. Диагностика, поддръжка и ремонт на системи в отоплението, вентилацията, климатизацията, хладилната и газовата техника

3.9. В точка 3.2.2. на стандарта да се добави описанието на новото ЕРУ 5 със съставните му РУ и т.н.

3.10. В точка 3.2.3. в ЕРУ досегашен номер 8, нов 9:

Названието „Подготовка за монтаж на системи в отоплението, вентилацията, климатизацията и газовата техника (ОВКГТ)“ да се замени с „Подготовка за монтаж на системи в отоплението, вентилацията, климатизацията, хладилната и газовата техники (ОВКХГТ)“

Навсякъде в ЕРУ-то текстът ОВКГТ да се замени с текста ОВКХГТ.

3.11. В точка 3.2.3. на стандарта да се добави описанието на новото ЕРУ 12 със съставните му РУ и т.н. (може да се заимстват текстове от ЕРУ 38 на стария ДОС за професия 522030)

3.12. В точка 3.2.3. в ЕРУ досегашен номер 12, нов 14:

Названието „Изграждане и въвеждане в експлоатация на комплексни системи в отоплението, вентилацията, климатизацията и газовата техника“ да се замени с „Изграждане и въвеждане в експлоатация на комплексни системи в отоплението, вентилацията, климатизацията, хладилната и газовата техники“;

Названието на Резултат от учене 12.1 (нов 14.1) „Извършва проектиране и оразмеряване на отоплителни, вентилационни и климатични (ОВКГ) инсталации“ да се замени с текста „Извършва проектиране и оразмеряване на отоплителни, вентилационни, климатични  и хладилни (ОВКХГ) инсталации“;

Навсякъде в ЕРУ-то текстът ОВКТ да се замени с текста ОВКХТ.

3.13. В точка 3.2.3. в ЕРУ досегашен номер 13, нов 15:   

Названието „Извършва проектиране и оразмеряване на отоплителни, вентилационни и климатични (ОВКГ) инсталации“ да се замени с „Извършва проектиране и оразмеряване на отоплителни, вентилационни, климатични, хладилни и газови (ОВКХГ) инсталации“ 

Навсякъде в ЕРУ-то текстът ОВКГТ да се замени с текста ОВКХГТ

3.14. Навсякъде в точка 3.2.3. (след ЕРУ 4) номерацията на „Резултат от учене“ да се преномерира с новата номерация на ЕРУ.

4. Да се коригира таблицата в точка 4 на стандарта, съобразно променената номерация на ЕРУ.

Готови сме при необходимост да окажем съдействие за съответни формулировки и текстове.

С уважение,

Председател:

 /Виолин Ненов/


Активна

Моите коментари


24.11.2025 18:55

Специализирана работна група, включваща методисти, работодатели, преподаватели и експерти по заваряване, представи предложения за промени в три проекта на наредби за придобиване на квалификация в областта на машиностроенето: „Технологии и системи за заваряване“ (код 071507); „Технологии на метални продукти и изделия“ (код 071506); „Зелени технологии в черната металургия“ (код 071504)

Експертите подчертават, че заваряването е ключова област за индустрията и настояват някои текстове в проектите да бъдат преразгледани.

Пълният текст на становището и приложенията към него може да намерите тук: https://bica-bg.org/bg/article-22621-rabotna-grupa-predlaga-promeni-v-proektite-na-naredbi-za-pridobivane.htm 

Моля изчакайте