Министерски съвет Портал за обществени консултации

Профил на Асоциация на индустриалния капитал в България

Обществени консултации с участието на Асоциация на индустриалния капитал в България

Неактивна

Моите коментари


02.12.2024 13:24 Становище на Асоциация на индустрилния капитал в България.

Становището е достъпно на следния адрес: 

Неактивна

Моите коментари


18.08.2025 16:25 Коментари от АИКБ
В така разработените ДОС не е взета особеността, че по тези стандарти ще обучават и Центровете за професионално обучение и ще бъдат обуча-вани и оценявани лица, които са преминали вече през училищно образование – тук влизат и обученията по заявка на работодател.
Центровете за професионално обучение обслужват основно бизнеса, както и лица, които много често сами плащат обучението си.
1. Да се даде възможност някои ЕРУ да бъдат само със „Зачита се“ или оценките да са обвързани с хорариума и да не се отъждествява ЕРУ с учебен предмет. Изискването за оценка по теория и практика на всяко ЕРУ би довело до ситуация на не ненужно количество оценки (около 27 за втора сте-пен и около 33 за трета степен). Това са оценки само за професионалното обучение – в училищата към тези оценки ще се добавят и оценките от общообразователните предмети.
Би следвало да се даде възможност при изготвяне на учебните планове да се упомене за кои от предметите ще се поставят оценки или няколко ЕРУ да са част от един учебен предмет и съответно да имат една оценка.
 
2. Изменение и допълнение в частта  - Средства за оценява при всяко ЕРУ във всеки ДОС, като отпадне изискването за индивидуално практическо задание при всяко изпитване за текущо оценяване, тъй като:
- Нарушава възможността обучаемите да бъдат оценявани, когато работят в група. Част от единиците резултати от учене (ЕРУ) по различните про-фесии изискват именно оценка за работа в екип. 
-  Има ЕРУ, за които това изискване е неприложимо и не само би затруднило учебния процес, но и оценките няма да бъдат релевантни на резултата.
-  В така разписаните ДОС има изискване за индивидуален изпит по практика дори в ЗБУТ и Икономика и предприемачество (това са изцяло теоре-тични предмети съгласно Рамковите програми).
-  За част от професиите, в хранително-вкусовата и преработвателната промишленост например, изискването за индивидуално практическо задание по всяко ЕРУ би бил допълнителен и ненужен разход.
 
3. По отношение на Съвкупност от единици резултати от учене, които формират придобиването на квалификация по част от професията предложе-нието е в учебните плановете за част от професия да може да се включва част от ЕРУ или едно ЕРУ да е с повече учебни часове, отколкото в цялата професия, за да може да се отговори на изискванията на бизнеса и на индивидуалните клиенти. В така разписаните ДОС ЕРУ съвпада с учебен предмет. Наличието на 14 / 16 ЕРУ от една страна и изискването за процентно разпределение на учебните часове, съгласно Рамковите програми, от друга - създава ограничение при изготвянето на учебни планове за част от професия. 
Изискването за цяло ЕРУ, което да се включи в плановете за част от професия:
- Ще създаде невъзможност да се отговори на изискванията и потребностите на бизнеса за покриване на определени умения и компетентности, необходими в дейността на конкретното предприятие;
- Ще създаде за индивидуалните обучаеми задължение да изучават излишни и вече познати им компетентности, а от друга страна ще оскъпи ненуж-но обучението.
-  При настоящите оперативни програми има изискване за брой часове по част от професия (както е разписано в ПМС №48 от 4 април 2023 г. и ПМС №37 от 25 април 2025 г. (със срок до 2027 г.). Ако се приеме изискването за включване на цяло ЕРУ в част от професия и се спазят изискванията на Рамковите програми (в изпълнение на едно ЕРУ да е равно на един учебен предмет) ще се стигне до математически нерешимо уравнение броят на учебните часове в плановете за част от професия да покриват всички нормативни изисквания.
 
С уважение,
Центрове за професионално обучение към АИКБ и АИКБ Консулт ЕООД
АИКБ
 
Неактивна

Моите коментари


18.08.2025 16:25 Коментари от АИКБ

В така разработените ДОС не е взета особеността, че по тези стандарти ще обучават и Центровете за професионално обучение и ще бъдат обучавани и оценявани лица, които са преминали вече през училищно образование – тук влизат и обученията по заявка на работодател.

Центровете за професионално обучение обслужват основно бизнеса, както и лица, които много често сами плащат обучението си.

1. Да се даде възможност някои ЕРУ да бъдат само със „Зачита се“ или оценките да са обвързани с хорариума и да не се отъждествява ЕРУ с учебен предмет. Изискването за оценка по теория и практика на всяко ЕРУ би довело до ситуация на не ненужно количество оценки (около 27 за втора степен и около 33 за трета степен). Това са оценки само за професионалното обучение – в училищата към тези оценки ще се добавят и оценките от общообразователните предмети.

Би следвало да се даде възможност при изготвяне на учебните планове да се упомене за кои от предметите ще се поставят оценки или няколко ЕРУ да са част от един учебен предмет и съответно да имат една оценка.

 

2. Изменение и допълнение в частта  - Средства за оценява при всяко ЕРУ във всеки ДОС, като отпадне изискването за индивидуално практическо задание при всяко изпитване за текущо оценяване, тъй като:

- Нарушава възможността обучаемите да бъдат оценявани, когато работят в група. Част от единиците резултати от учене (ЕРУ) по различните професии изискват именно оценка за работа в екип. 

-  Има ЕРУ, за които това изискване е неприложимо и не само би затруднило учебния процес, но и оценките няма да бъдат релевантни на резултата.

-  В така разписаните ДОС има изискване за индивидуален изпит по практика дори в ЗБУТ и Икономика и предприемачество (това са изцяло теоретични предмети съгласно Рамковите програми).

-  За част от професиите, в хранително-вкусовата и преработвателната промишленост например, изискването за индивидуално практическо задание по всяко ЕРУ би бил допълнителен и ненужен разход.

 

3. По отношение на Съвкупност от единици резултати от учене, които формират придобиването на квалификация по част от професията предложението е в учебните плановете за част от професия да може да се включва част от ЕРУ или едно ЕРУ да е с повече учебни часове, отколкото в цялата професия, за да може да се отговори на изискванията на бизнеса и на индивидуалните клиенти. В така разписаните ДОС ЕРУ съвпада с учебен предмет. Наличието на 14 / 16 ЕРУ от една страна и изискването за процентно разпределение на учебните часове, съгласно Рамковите програми, от друга - създава ограничение при изготвянето на учебни планове за част от професия. 

Изискването за цяло ЕРУ, което да се включи в плановете за част от професия:

- Ще създаде невъзможност да се отговори на изискванията и потребностите на бизнеса за покриване на определени умения и компетентности, необходими в дейността на конкретното предприятие;

- Ще създаде за индивидуалните обучаеми задължение да изучават излишни и вече познати им компетентности, а от друга страна ще оскъпи ненужно обучението.

-  При настоящите оперативни програми има изискване за брой часове по част от професия (както е разписано в ПМС №48 от 4 април 2023 г. и ПМС №37 от 25 април 2025 г. (със срок до 2027 г.). Ако се приеме изискването за включване на цяло ЕРУ в част от професия и се спазят изискванията на Рамковите програми (в изпълнение на едно ЕРУ да е равно на един учебен предмет) ще се стигне до математически нерешимо уравнение броят на учебните часове в плановете за част от професия да покриват всички нормативни изисквания.

 

С уважение,

Центрове за професионално обучение към АИКБ и АИКБ Консулт ЕООД

АИКБ

 

Неактивна

Моите коментари


18.08.2025 16:26 Коментари от АИКБ
В така разработените ДОС не е взета особеността, че по тези стандарти ще обучават и Центровете за професионално обучение и ще бъдат обуча-вани и оценявани лица, които са преминали вече през училищно образование – тук влизат и обученията по заявка на работодател.
Центровете за професионално обучение обслужват основно бизнеса, както и лица, които много често сами плащат обучението си.
1. Да се даде възможност някои ЕРУ да бъдат само със „Зачита се“ или оценките да са обвързани с хорариума и да не се отъждествява ЕРУ с учебен предмет. Изискването за оценка по теория и практика на всяко ЕРУ би довело до ситуация на не ненужно количество оценки (около 27 за втора сте-пен и около 33 за трета степен). Това са оценки само за професионалното обучение – в училищата към тези оценки ще се добавят и оценките от общообразователните предмети.
Би следвало да се даде възможност при изготвяне на учебните планове да се упомене за кои от предметите ще се поставят оценки или няколко ЕРУ да са част от един учебен предмет и съответно да имат една оценка.
 
2. Изменение и допълнение в частта  - Средства за оценява при всяко ЕРУ във всеки ДОС, като отпадне изискването за индивидуално практическо задание при всяко изпитване за текущо оценяване, тъй като:
- Нарушава възможността обучаемите да бъдат оценявани, когато работят в група. Част от единиците резултати от учене (ЕРУ) по различните про-фесии изискват именно оценка за работа в екип. 
-  Има ЕРУ, за които това изискване е неприложимо и не само би затруднило учебния процес, но и оценките няма да бъдат релевантни на резултата.
-  В така разписаните ДОС има изискване за индивидуален изпит по практика дори в ЗБУТ и Икономика и предприемачество (това са изцяло теоре-тични предмети съгласно Рамковите програми).
-  За част от професиите, в хранително-вкусовата и преработвателната промишленост например, изискването за индивидуално практическо задание по всяко ЕРУ би бил допълнителен и ненужен разход.
 
3. По отношение на Съвкупност от единици резултати от учене, които формират придобиването на квалификация по част от професията предложе-нието е в учебните плановете за част от професия да може да се включва част от ЕРУ или едно ЕРУ да е с повече учебни часове, отколкото в цялата професия, за да може да се отговори на изискванията на бизнеса и на индивидуалните клиенти. В така разписаните ДОС ЕРУ съвпада с учебен предмет. Наличието на 14 / 16 ЕРУ от една страна и изискването за процентно разпределение на учебните часове, съгласно Рамковите програми, от друга - създава ограничение при изготвянето на учебни планове за част от професия. 
Изискването за цяло ЕРУ, което да се включи в плановете за част от професия:
- Ще създаде невъзможност да се отговори на изискванията и потребностите на бизнеса за покриване на определени умения и компетентности, необходими в дейността на конкретното предприятие;
- Ще създаде за индивидуалните обучаеми задължение да изучават излишни и вече познати им компетентности, а от друга страна ще оскъпи ненуж-но обучението.
-  При настоящите оперативни програми има изискване за брой часове по част от професия (както е разписано в ПМС №48 от 4 април 2023 г. и ПМС №37 от 25 април 2025 г. (със срок до 2027 г.). Ако се приеме изискването за включване на цяло ЕРУ в част от професия и се спазят изискванията на Рамковите програми (в изпълнение на едно ЕРУ да е равно на един учебен предмет) ще се стигне до математически нерешимо уравнение броят на учебните часове в плановете за част от професия да покриват всички нормативни изисквания.
 
С уважение,
Центрове за професионално обучение към АИКБ и АИКБ Консулт ЕООД
АИКБ
 
Неактивна

Моите коментари


18.08.2025 16:26 Комнетари от АИКБ
В така разработените ДОС не е взета особеността, че по тези стандарти ще обучават и Центровете за професионално обучение и ще бъдат обуча-вани и оценявани лица, които са преминали вече през училищно образование – тук влизат и обученията по заявка на работодател.
Центровете за професионално обучение обслужват основно бизнеса, както и лица, които много често сами плащат обучението си.
1. Да се даде възможност някои ЕРУ да бъдат само със „Зачита се“ или оценките да са обвързани с хорариума и да не се отъждествява ЕРУ с учебен предмет. Изискването за оценка по теория и практика на всяко ЕРУ би довело до ситуация на не ненужно количество оценки (около 27 за втора сте-пен и около 33 за трета степен). Това са оценки само за професионалното обучение – в училищата към тези оценки ще се добавят и оценките от общообразователните предмети.
Би следвало да се даде възможност при изготвяне на учебните планове да се упомене за кои от предметите ще се поставят оценки или няколко ЕРУ да са част от един учебен предмет и съответно да имат една оценка.
 
2. Изменение и допълнение в частта  - Средства за оценява при всяко ЕРУ във всеки ДОС, като отпадне изискването за индивидуално практическо задание при всяко изпитване за текущо оценяване, тъй като:
- Нарушава възможността обучаемите да бъдат оценявани, когато работят в група. Част от единиците резултати от учене (ЕРУ) по различните про-фесии изискват именно оценка за работа в екип. 
-  Има ЕРУ, за които това изискване е неприложимо и не само би затруднило учебния процес, но и оценките няма да бъдат релевантни на резултата.
-  В така разписаните ДОС има изискване за индивидуален изпит по практика дори в ЗБУТ и Икономика и предприемачество (това са изцяло теоре-тични предмети съгласно Рамковите програми).
-  За част от професиите, в хранително-вкусовата и преработвателната промишленост например, изискването за индивидуално практическо задание по всяко ЕРУ би бил допълнителен и ненужен разход.
 
3. По отношение на Съвкупност от единици резултати от учене, които формират придобиването на квалификация по част от професията предложе-нието е в учебните плановете за част от професия да може да се включва част от ЕРУ или едно ЕРУ да е с повече учебни часове, отколкото в цялата професия, за да може да се отговори на изискванията на бизнеса и на индивидуалните клиенти. В така разписаните ДОС ЕРУ съвпада с учебен предмет. Наличието на 14 / 16 ЕРУ от една страна и изискването за процентно разпределение на учебните часове, съгласно Рамковите програми, от друга - създава ограничение при изготвянето на учебни планове за част от професия. 
Изискването за цяло ЕРУ, което да се включи в плановете за част от професия:
- Ще създаде невъзможност да се отговори на изискванията и потребностите на бизнеса за покриване на определени умения и компетентности, необходими в дейността на конкретното предприятие;
- Ще създаде за индивидуалните обучаеми задължение да изучават излишни и вече познати им компетентности, а от друга страна ще оскъпи ненуж-но обучението.
-  При настоящите оперативни програми има изискване за брой часове по част от професия (както е разписано в ПМС №48 от 4 април 2023 г. и ПМС №37 от 25 април 2025 г. (със срок до 2027 г.). Ако се приеме изискването за включване на цяло ЕРУ в част от професия и се спазят изискванията на Рамковите програми (в изпълнение на едно ЕРУ да е равно на един учебен предмет) ще се стигне до математически нерешимо уравнение броят на учебните часове в плановете за част от професия да покриват всички нормативни изисквания.
 
С уважение,
Центрове за професионално обучение към АИКБ и АИКБ Консулт ЕООД
АИКБ
 
Неактивна

Моите коментари


18.08.2025 16:26 Коментари от АИКБ
В така разработените ДОС не е взета особеността, че по тези стандарти ще обучават и Центровете за професионално обучение и ще бъдат обуча-вани и оценявани лица, които са преминали вече през училищно образование – тук влизат и обученията по заявка на работодател.
Центровете за професионално обучение обслужват основно бизнеса, както и лица, които много често сами плащат обучението си.
1. Да се даде възможност някои ЕРУ да бъдат само със „Зачита се“ или оценките да са обвързани с хорариума и да не се отъждествява ЕРУ с учебен предмет. Изискването за оценка по теория и практика на всяко ЕРУ би довело до ситуация на не ненужно количество оценки (около 27 за втора сте-пен и около 33 за трета степен). Това са оценки само за професионалното обучение – в училищата към тези оценки ще се добавят и оценките от общообразователните предмети.
Би следвало да се даде възможност при изготвяне на учебните планове да се упомене за кои от предметите ще се поставят оценки или няколко ЕРУ да са част от един учебен предмет и съответно да имат една оценка.
 
2. Изменение и допълнение в частта  - Средства за оценява при всяко ЕРУ във всеки ДОС, като отпадне изискването за индивидуално практическо задание при всяко изпитване за текущо оценяване, тъй като:
- Нарушава възможността обучаемите да бъдат оценявани, когато работят в група. Част от единиците резултати от учене (ЕРУ) по различните про-фесии изискват именно оценка за работа в екип. 
-  Има ЕРУ, за които това изискване е неприложимо и не само би затруднило учебния процес, но и оценките няма да бъдат релевантни на резултата.
-  В така разписаните ДОС има изискване за индивидуален изпит по практика дори в ЗБУТ и Икономика и предприемачество (това са изцяло теоре-тични предмети съгласно Рамковите програми).
-  За част от професиите, в хранително-вкусовата и преработвателната промишленост например, изискването за индивидуално практическо задание по всяко ЕРУ би бил допълнителен и ненужен разход.
 
3. По отношение на Съвкупност от единици резултати от учене, които формират придобиването на квалификация по част от професията предложе-нието е в учебните плановете за част от професия да може да се включва част от ЕРУ или едно ЕРУ да е с повече учебни часове, отколкото в цялата професия, за да може да се отговори на изискванията на бизнеса и на индивидуалните клиенти. В така разписаните ДОС ЕРУ съвпада с учебен предмет. Наличието на 14 / 16 ЕРУ от една страна и изискването за процентно разпределение на учебните часове, съгласно Рамковите програми, от друга - създава ограничение при изготвянето на учебни планове за част от професия. 
Изискването за цяло ЕРУ, което да се включи в плановете за част от професия:
- Ще създаде невъзможност да се отговори на изискванията и потребностите на бизнеса за покриване на определени умения и компетентности, необходими в дейността на конкретното предприятие;
- Ще създаде за индивидуалните обучаеми задължение да изучават излишни и вече познати им компетентности, а от друга страна ще оскъпи ненуж-но обучението.
-  При настоящите оперативни програми има изискване за брой часове по част от професия (както е разписано в ПМС №48 от 4 април 2023 г. и ПМС №37 от 25 април 2025 г. (със срок до 2027 г.). Ако се приеме изискването за включване на цяло ЕРУ в част от професия и се спазят изискванията на Рамковите програми (в изпълнение на едно ЕРУ да е равно на един учебен предмет) ще се стигне до математически нерешимо уравнение броят на учебните часове в плановете за част от професия да покриват всички нормативни изисквания.
 
С уважение,
Центрове за професионално обучение към АИКБ и АИКБ Консулт ЕООД
АИКБ
 
Неактивна

Моите коментари


18.08.2025 16:27 Коментари от АИКБ
В така разработените ДОС не е взета особеността, че по тези стандарти ще обучават и Центровете за професионално обучение и ще бъдат обуча-вани и оценявани лица, които са преминали вече през училищно образование – тук влизат и обученията по заявка на работодател.
Центровете за професионално обучение обслужват основно бизнеса, както и лица, които много често сами плащат обучението си.
1. Да се даде възможност някои ЕРУ да бъдат само със „Зачита се“ или оценките да са обвързани с хорариума и да не се отъждествява ЕРУ с учебен предмет. Изискването за оценка по теория и практика на всяко ЕРУ би довело до ситуация на не ненужно количество оценки (около 27 за втора сте-пен и около 33 за трета степен). Това са оценки само за професионалното обучение – в училищата към тези оценки ще се добавят и оценките от общообразователните предмети.
Би следвало да се даде възможност при изготвяне на учебните планове да се упомене за кои от предметите ще се поставят оценки или няколко ЕРУ да са част от един учебен предмет и съответно да имат една оценка.
 
2. Изменение и допълнение в частта  - Средства за оценява при всяко ЕРУ във всеки ДОС, като отпадне изискването за индивидуално практическо задание при всяко изпитване за текущо оценяване, тъй като:
- Нарушава възможността обучаемите да бъдат оценявани, когато работят в група. Част от единиците резултати от учене (ЕРУ) по различните про-фесии изискват именно оценка за работа в екип. 
-  Има ЕРУ, за които това изискване е неприложимо и не само би затруднило учебния процес, но и оценките няма да бъдат релевантни на резултата.
-  В така разписаните ДОС има изискване за индивидуален изпит по практика дори в ЗБУТ и Икономика и предприемачество (това са изцяло теоре-тични предмети съгласно Рамковите програми).
-  За част от професиите, в хранително-вкусовата и преработвателната промишленост например, изискването за индивидуално практическо задание по всяко ЕРУ би бил допълнителен и ненужен разход.
 
3. По отношение на Съвкупност от единици резултати от учене, които формират придобиването на квалификация по част от професията предложе-нието е в учебните плановете за част от професия да може да се включва част от ЕРУ или едно ЕРУ да е с повече учебни часове, отколкото в цялата професия, за да може да се отговори на изискванията на бизнеса и на индивидуалните клиенти. В така разписаните ДОС ЕРУ съвпада с учебен предмет. Наличието на 14 / 16 ЕРУ от една страна и изискването за процентно разпределение на учебните часове, съгласно Рамковите програми, от друга - създава ограничение при изготвянето на учебни планове за част от професия. 
Изискването за цяло ЕРУ, което да се включи в плановете за част от професия:
- Ще създаде невъзможност да се отговори на изискванията и потребностите на бизнеса за покриване на определени умения и компетентности, необходими в дейността на конкретното предприятие;
- Ще създаде за индивидуалните обучаеми задължение да изучават излишни и вече познати им компетентности, а от друга страна ще оскъпи ненуж-но обучението.
-  При настоящите оперативни програми има изискване за брой часове по част от професия (както е разписано в ПМС №48 от 4 април 2023 г. и ПМС №37 от 25 април 2025 г. (със срок до 2027 г.). Ако се приеме изискването за включване на цяло ЕРУ в част от професия и се спазят изискванията на Рамковите програми (в изпълнение на едно ЕРУ да е равно на един учебен предмет) ще се стигне до математически нерешимо уравнение броят на учебните часове в плановете за част от професия да покриват всички нормативни изисквания.
 
С уважение,
Центрове за професионално обучение към АИКБ и АИКБ Консулт ЕООД
АИКБ
 

Моля изчакайте