С предложените промени ще се оптимизира правната рамка за прилагане на интервенциите в лозаро-винарския сектор и ще се постигне по-добро управление на средствата от Европейския фонд за гарантиране в земеделието.
Отговорна структура:
дирекция „Пазарни мерки и организации на производители“,
Министерство на земеделието и храните
Електронен адрес:
ktuteva@mzh.government.bg
Министерство на земеделието и храните
Адрес: София, София 1000, бул. Христо Ботев 55
Електронна поща: mail@mzh.government.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
Общо 11 коментара
Предмет на възражението: Предложението за изменение на чл. 38, ал. 5 в § 19, т. 2 от Проекта на Наредба за изменение и допълнение, което предвижда увеличаване на срока за произнасяне на изпълнителния директор на ДФЗ по исканията за плащане от 30 на 60 работни дни.
I. Анализ на предложената промяна и конкретен проблем:
II. Мотиви за отхвърляне на предложеното изменение (увеличаване на срока):
Липса на адекватни мотиви в Доклада-мотиви:
Сериозно влошаване на ликвидността и финансовото състояние на бенефициентите:
Нарушаване на принципа за добро администриране и бързина:
Потенциален негативен ефект върху инвестиционната активност:
Предмет на възражението: Предложението за изменение на чл. 38, ал. 5 в § 19, т. 2 от Проекта на Наредба за изменение и допълнение, което предвижда увеличаване на срока за произнасяне на изпълнителния директор на ДФЗ по исканията за плащане от 30 на 60 работни дни.
I. Анализ на предложената промяна и конкретен проблем:
II. Мотиви за отхвърляне на предложеното изменение (увеличаване на срока):
Липса на адекватни мотиви в Доклада-мотиви:
Сериозно влошаване на ликвидността и финансовото състояние на бенефициентите:
Нарушаване на принципа за добро администриране и бързина:
Потенциален негативен ефект върху инвестиционната активност:
Предмет на предложението: Прецизиране на формулировката на предложената нова т. 15 в чл. 37, ал. 3 от Проекта на Наредба за изменение и допълнение, с цел осигуряване на яснота относно договора за наем на трактор и съответствието на теглителната сила на трактора с придобивания прикачен инвентар.
I. Анализ на предложеното изискване в § 18, т. 15 и идентифицирани проблеми:
II. Мотиви за необходимостта от прецизиране на т. 15:
Осигуряване на правна сигурност и предвидимост за бенефициентите:
Гарантиране на ефективността и целесъобразността на инвестицията:
Предотвратяване на потенциални злоупотреби и неефективно разходване на средства:
Липса на конкретика в Доклада-мотиви:
Предмет на предложението: Прецизиране на формулировката на предложената нова т. 15 в чл. 37, ал. 3 от Проекта на Наредба за изменение и допълнение, с цел осигуряване на яснота относно договора за наем на трактор и съответствието на теглителната сила на трактора с придобивания прикачен инвентар.
I. Анализ на предложеното изискване в § 18, т. 15 и идентифицирани проблеми:
II. Мотиви за необходимостта от прецизиране на т. 15:
Осигуряване на правна сигурност и предвидимост за бенефициентите:
Гарантиране на ефективността и целесъобразността на инвестицията:
Предотвратяване на потенциални злоупотреби и неефективно разходване на средства:
Липса на конкретика в Доклада-мотиви:
Предмет на възражението: Предложението за създаване на нова т. 14 в чл. 37, ал. 3, съдържащо се в § 18 от Проекта на Наредба за изменение и допълнение, което гласи: "„14. уникален цифров регистрационен номер на ползвателя на финансова помощ от електронния регистър на операторите на безпилотни летателни системи и разрешение за експлоатация в специфична категория, издадено на същия от главния директор на Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ или оправомощено от него длъжностно лице съгласно Наредба № Н-6 от 2023 г. за условията и реда за експлоатацията на безпилотни летателни системи и надзора над техните оператори (Обн. ДВ. бр. 37 от 2023 г.), когато с искането за окончателно плащане ползвателят на финансова помощ отчита изпълнение на дейност по чл. 27, ал. 1а – закупуване на селскостопански дрон и/или дрон за наблюдение.“"
I. Анализ на предложеното изискване и проблем:
II. Мотиви за отпадане на предложеното изискване (т. 14):
Нарушаване на принципа за служебно събиране на информация и намаляване на административната тежест:
Несъответствие с модерните тенденции за електронно управление:
Липса на мотиви в Доклада-мотиви:
Практически пример за служебна проверка:
Предмет на възражението: Предложението за създаване на нова т. 14 в чл. 37, ал. 3, съдържащо се в § 18 от Проекта на Наредба за изменение и допълнение, което гласи: "„14. уникален цифров регистрационен номер на ползвателя на финансова помощ от електронния регистър на операторите на безпилотни летателни системи и разрешение за експлоатация в специфична категория, издадено на същия от главния директор на Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ или оправомощено от него длъжностно лице съгласно Наредба № Н-6 от 2023 г. за условията и реда за експлоатацията на безпилотни летателни системи и надзора над техните оператори (Обн. ДВ. бр. 37 от 2023 г.), когато с искането за окончателно плащане ползвателят на финансова помощ отчита изпълнение на дейност по чл. 27, ал. 1а – закупуване на селскостопански дрон и/или дрон за наблюдение.“"
I. Анализ на предложеното изискване и проблем:
II. Мотиви за отпадане на предложеното изискване (т. 14):
Нарушаване на принципа за служебно събиране на информация и намаляване на административната тежест:
Несъответствие с модерните тенденции за електронно управление:
Липса на мотиви в Доклада-мотиви:
Практически пример за служебна проверка:
Мотивирано предложение за изменение на Проекта на Наредба № 14 от 2023 г. – Относно § 15 (Чл. 31, ал. 2, т. 9) и необходимостта от ново Приложение с активите с референтни цени
Предмет на предложението: Допълване на Проекта на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 14 от 2023 г. чрез включване на изрична разпоредба, предвиждаща създаване на ново Приложение, което да съдържа списък на активите, за които са определени референтни цени.
I. Анализ на предложеното изменение в § 15 и идентифициран проблем:
II. Мотиви за необходимостта от допълнение:
Липса на предвидимост и правна сигурност за кандидатите:
Нарушаване на принципите за прозрачност и равнопоставеност:
Административна тежест и неефективност:
Аналогия с добри практики:
Мотивирано предложение за изменение на Проекта на Наредба № 14 от 2023 г. – Относно § 15 (Чл. 31, ал. 2, т. 9) и необходимостта от ново Приложение с активите с референтни цени
Предмет на предложението: Допълване на Проекта на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 14 от 2023 г. чрез включване на изрична разпоредба, предвиждаща създаване на ново Приложение, което да съдържа списък на активите, за които са определени референтни цени.
I. Анализ на предложеното изменение в § 15 и идентифициран проблем:
II. Мотиви за необходимостта от допълнение:
Липса на предвидимост и правна сигурност за кандидатите:
Нарушаване на принципите за прозрачност и равнопоставеност:
Административна тежест и неефективност:
Аналогия с добри практики:
Предмет на възражението: Предложението за изменение на Наредба № 14 от 2023 г., съдържащо се в § 12, което предвижда изменение на чл. 28, ал. 2, т. 8, както следва: "актив, финансиран по схеми, мерки или интервенции от фондовете на Европейския съюз и с национални средства."
I. Анализ на предложената промяна и конкретен проблем:
II. Мотиви за неприемане на предложеното изменение и запазване на 5-годишния срок:
Пълна липса на мотиви в Доклада-мотиви:
Директен риск от незабавно и неефективно двойно финансиране:
Нарушаване на принципа на правна сигурност и предвидимост:
Липса на доказана необходимост:
Предмет на възражението: Предложението за изменение на Наредба № 14 от 2023 г., съдържащо се в § 12, което предвижда изменение на чл. 28, ал. 2, т. 8, както следва: "актив, финансиран по схеми, мерки или интервенции от фондовете на Европейския съюз и с национални средства."
I. Анализ на предложената промяна и конкретен проблем:
II. Мотиви за неприемане на предложеното изменение и запазване на 5-годишния срок:
Пълна липса на мотиви в Доклада-мотиви:
Директен риск от незабавно и неефективно двойно финансиране:
Нарушаване на принципа на правна сигурност и предвидимост:
Липса на доказана необходимост:
Предмет на възражението: Предложението за изменение на Наредба № 14 от 2023 г., съдържащо се в § 6: "В чл. 17, ал. 3 цифрата „5“ се заменя с числото „15“."
Мотиви за неприемане:
Заключение: Предлага се § 6 да бъде отхвърлен, тъй като е необоснован и излишен, предвид съществуващия механизъм за удължаване на срока по чл. 17, ал. 4.
Предмет на възражението: Предложението за изменение на Наредба № 14 от 2023 г., съдържащо се в § 6: "В чл. 17, ал. 3 цифрата „5“ се заменя с числото „15“."
Мотиви за неприемане:
Заключение: Предлага се § 6 да бъде отхвърлен, тъй като е необоснован и излишен, предвид съществуващия механизъм за удължаване на срока по чл. 17, ал. 4.
Добавяне на нова точка в Преходните и заключителни разпоредби или в съответния параграф за дефиниции:
"§ [Нов параграф/точка]. В чл. 3, т. 21 думите „по технологичната карта“ се заличават и се заменят с „предвидените в одобрения проект“."
(Нов текст на т. 21 би бил: "21. "Операция" е всяко от допустимите предвидените в одобрения проект действия за извършването на дадена дейност в рамките на интервенция "Преструктуриране и конверсия на лозя.")
Добавяне на нова точка в Преходните и заключителни разпоредби или в съответния параграф за дефиниции:
"§ [Нов параграф/точка]. В чл. 3, т. 21 думите „по технологичната карта“ се заличават и се заменят с „предвидените в одобрения проект“."
(Нов текст на т. 21 би бил: "21. "Операция" е всяко от допустимите предвидените в одобрения проект действия за извършването на дадена дейност в рамките на интервенция "Преструктуриране и конверсия на лозя.")
I. Анализ на текущото състояние и проблеми:
Предложено изменение в Проекта на НИД (§ 3, т. 4): "4. В ал. 11 думата „операциите“ се заменя със „заявените операции“." (Това касае чл. 11, ал. 11, който в оригинал гласи: "Финансовата помощ за операциите от технологичната карта се изчислява...") С предложеното изменение текстът би станал: "Финансовата помощ за заявените операции от технологичната карта се изчислява..."
Наличен друг текст в Проекта на НИД, съдържащ промяна по отношение на "технологична карта":
Основни проблеми и липсващи мотиви:
I. Анализ на текущото състояние и проблеми:
Предложено изменение в Проекта на НИД (§ 3, т. 4): "4. В ал. 11 думата „операциите“ се заменя със „заявените операции“." (Това касае чл. 11, ал. 11, който в оригинал гласи: "Финансовата помощ за операциите от технологичната карта се изчислява...") С предложеното изменение текстът би станал: "Финансовата помощ за заявените операции от технологичната карта се изчислява..."
Наличен друг текст в Проекта на НИД, съдържащ промяна по отношение на "технологична карта":
Основни проблеми и липсващи мотиви:
Предложената нова т. 15 в чл. 8, ал. 1, която гласи: "15. които се изпълняват върху парцели с учредено право на ползване за срок по-кратък от 5 календарни години, следващи годината на планираната крайна дата за изпълнение на проекта, с изключение на парцелите, върху които ще се извършват дейности по чл. 7, ал. 1, т. 2, буква „а“."
Тази разпоредба, особено нейното изключение, е недостатъчно прецизна и създава съществени проблеми и правна несигурност за бенефициентите, особено когато се отнася до дейности по изкореняване (чл. 7, ал. 1, т. 2, буква „а“). Мотивите в доклада са неадекватни за оправдаването на толкова проблематична формулировка.
Основни аргументи за неприемане на разпоредбата в текущия ѝ вид:
В обобщение, предложената т. 15 в чл. 8, ал. 1, както и изключението ѝ, са в ущърб на бенефициентите поради липса на ясна дефиниция на "учредено право на ползване" и несъобразяването с реалните възможности за предсрочно прекратяване на договорите. Тези пропуски водят до значителна правна несигурност, административна тежест и потенциално несправедливо изключване на добросъвестни кандидати. Разпоредбата трябва да бъде изцяло преработена, за да бъде приложима и справедлива.
Предложената нова т. 15 в чл. 8, ал. 1, която гласи: "15. които се изпълняват върху парцели с учредено право на ползване за срок по-кратък от 5 календарни години, следващи годината на планираната крайна дата за изпълнение на проекта, с изключение на парцелите, върху които ще се извършват дейности по чл. 7, ал. 1, т. 2, буква „а“."
Тази разпоредба, особено нейното изключение, е недостатъчно прецизна и създава съществени проблеми и правна несигурност за бенефициентите, особено когато се отнася до дейности по изкореняване (чл. 7, ал. 1, т. 2, буква „а“). Мотивите в доклада са неадекватни за оправдаването на толкова проблематична формулировка.
Основни аргументи за неприемане на разпоредбата в текущия ѝ вид:
В обобщение, предложената т. 15 в чл. 8, ал. 1, както и изключението ѝ, са в ущърб на бенефициентите поради липса на ясна дефиниция на "учредено право на ползване" и несъобразяването с реалните възможности за предсрочно прекратяване на договорите. Тези пропуски водят до значителна правна несигурност, административна тежест и потенциално несправедливо изключване на добросъвестни кандидати. Разпоредбата трябва да бъде изцяло преработена, за да бъде приложима и справедлива.
Във връзка с предложената нова т. 15 в чл. 8, ал. 1, която гласи: "15. които се изпълняват върху парцели с учредено право на ползване за срок по-кратък от 5 календарни години, следващи годината на планираната крайна дата за изпълнение на проекта..."
Изразявам сериозно притеснение и възражение относно пълната неяснота в дефиницията на "година" в израза "следващи годината на планираната крайна дата за изпълнение на проекта".
Докладът-мотиви не предоставя никакво разяснение по този ключов въпрос. В лозаро-винарския сектор и като цяло в земеделието, "година" може да има различни тълкувания:
Липсата на точна дефиниция на "година" в този контекст води до:
Предложение:
Настоятелно предлагам тази разпоредба да не бъде приемана в този си вид. Ако все па пак се приеме, наложително е "годината" да бъде ясно и недвусмислено дефинирана в текста на наредбата, за предпочитане като "календарна година", тъй като това е най-общоприетото и лесно за доказване понятие. Липсата на такова прецизиране ще направи прилагането на т. 15 в чл. 8, ал. 1 изключително проблематично и несправедливо за бенефициентите.
Във връзка с предложената нова т. 15 в чл. 8, ал. 1, която гласи: "15. които се изпълняват върху парцели с учредено право на ползване за срок по-кратък от 5 календарни години, следващи годината на планираната крайна дата за изпълнение на проекта..."
Изразявам сериозно притеснение и възражение относно пълната неяснота в дефиницията на "година" в израза "следващи годината на планираната крайна дата за изпълнение на проекта".
Докладът-мотиви не предоставя никакво разяснение по този ключов въпрос. В лозаро-винарския сектор и като цяло в земеделието, "година" може да има различни тълкувания:
Липсата на точна дефиниция на "година" в този контекст води до:
Предложение:
Настоятелно предлагам тази разпоредба да не бъде приемана в този си вид. Ако все па пак се приеме, наложително е "годината" да бъде ясно и недвусмислено дефинирана в текста на наредбата, за предпочитане като "календарна година", тъй като това е най-общоприетото и лесно за доказване понятие. Липсата на такова прецизиране ще направи прилагането на т. 15 в чл. 8, ал. 1 изключително проблематично и несправедливо за бенефициентите.
16.05.2025
16.06.2025
20.06.2025
Предмет на предложението: Промяна на формулировката на § 21 от Проекта на Наредба за изменение и допълнение, така че да се запази оригиналната стойност на преките разходи в левове, като същевременно се добави и еквивалентната стойност в евро.
I. Анализ на предложената промяна и конкретен проблем:
II. Мотиви за предлаганото изменение:
Съответствие с националното валутно законодателство:
Правна сигурност и яснота за бенефициентите и администрацията:
Липса на обосновка в Доклада-мотиви:
Предмет на предложението: Промяна на формулировката на § 21 от Проекта на Наредба за изменение и допълнение, така че да се запази оригиналната стойност на преките разходи в левове, като същевременно се добави и еквивалентната стойност в евро.
I. Анализ на предложената промяна и конкретен проблем:
II. Мотиви за предлаганото изменение:
Съответствие с националното валутно законодателство:
Правна сигурност и яснота за бенефициентите и администрацията:
Липса на обосновка в Доклада-мотиви: