Моите коментари
§ 3. За индикативната годишен график за планираните приеми през 2024 и 2025 г. не се прилага чл. 65, ал. 3.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ:
От текста да отпадне 2025г.
ОСНОВАНИЕ:
Не е мотивирано искането за отпадане на 2025г., като трябва да се отчете, че 2025г. е само на две години от края на периода на плана, а не следва УО да допуска години без прием на проекти по интервенциите на стратегическия план.
Приложение към § 1, ал. 3
ПРЕДЛОЖЕНИЕ:
Приложението да отпадне.
ОСНОВАНИЕ:
При условие, че се включва образец на един документи следва да се направи това и за всички останали образци на документи, които ще се включат в насоките за всяка от интервенциите на плана, като същите се подложат на обществено обсъждане по съдържание и форма, или това приложение да отпадне и да се включи в образците на документи в насоките на конкретната интервенция.
Чл. 50. (4) Когато отказът по ал. 1 е постановен по искане за окончателно или второ плащане, бенефициентът няма право да подаде друго искане за плащане.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ:
Алинеята да отпадне.
ОСНОВАНИЕ:
Не е ясно какво е това „втора плащане“, защото по наредбата са посочени авансово, междинни и окончателно плащане.
Чл. 50. (10) В случаите, когато размерът на определените като допустими за плащане разходи съответства на заявените с искането за плащане, Държавен фонд „Земеделие“ не изпраща уведомление до бенефициента за размера на изплатената безвъзмездна финансова помощ, включително и при намаления на помощта само и единствено от математически закръгления.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ:
Да отпадне „, включително и при намаления на помощта само и единствено от математически закръгления“
ОСНОВАНИЕ:
При всяка разлика между заявена и изплатена сума трябва да има надлежен акт за обжалване по АПК, както и не е посочена размерността на закръглянето- до лев, до 10лв. или повече.
Чл. 66. (1) За осигуряване на прозрачност списък на одобрените и отхвърлените проекти се публикува на публичния профил в СЕУ на всеки четири месеца след крайния срок за прием на проектни предложения.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ:
Срокът да се намали до 14календарни дни.
ОСНОВАНИЕ:
Всички данни за публикуване са налични и няма причина да се чака 4 месеца за това.
УО не е мотивирал причината да изисква забавяне от 4 месеца на публикуване на данните.
Чл. 67. Бенефициентите се задължават да показват подкрепата от Стратегическия план от датата на сключване на договора до датата на изтичане на периода на мониторинг при спазване на изискванията на приложение № 3 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2022/129 на Комисията от 21 декември 2021 година за установяване на правила за видовете интервенции по отношение на маслодайните семена, памука и вторичните продукти от производството на вино съгласно Регламент (ЕС) 2021/2115 на Европейския парламент и на Съвета и за изискванията за информация, публичност и видимост във връзка с подпомагането от Съюза и стратегическите планове по ОСП (OB L 20 от 31.1.2022 г.), както и се изписва името на фонда осигуряващ финансовата подкрепа: „Европейски земеделски фонд за развитие на селските райони“.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ:
В насоките по всяка интервенция да се прилага образец на всички материали за публичност спрямо посочени в члена регламенти.
ОСНОВАНИЕ:
Бенефициентите не следва да четат всички регламенти и да анализират какви и с какво съдържание материали за публичност се очаква да прилагат по интервенцията.
Без посочените образци предложения текст на члена е голяма „корупционна дупка“.
Чл. 26. Преди проверката на място Държавен фонд „Земеделие“ изпраща уведомление чрез СЕУ до бенефициента за датата и часа на предстоящата проверка, освен в случаите на извънредни проверки, като:
ПРЕДЛОЖЕНИЕ:
Да се посочи минимален и максимален срок, в който може да се изпрати уведомлението.
ОСНОВАНИЕ:
Трябва да се посочи срок, който да е приложим и за двете страни в процеса.
Чл. 29. В срок до седем дни от подаване на искането за авансово плащане бенефициентът представя оригиналния екземпляр на приложеното обезпечение в областната дирекция на Държавен фонд „Земеделие“ по чл. 44 от Устройствения правилник на Държавен фонд „Земеделие“, приет с ПМС № 151 от 2012 г. на МС (обн., ДВ, бр. 55 от 2012 г.).
ПРЕДЛОЖЕНИЕ:
Да се поясни спрямо кои данни на Бенефициентът се определя приложимата областна дирекция на ДФЗ
ОСНОВАНИЕ:
Не е ясно по седалище или по място на инвестицията се определя дирекцията.
Чл. 50. (1). 6. з) да са отразени в счетоводната и данъчната документация на бенефициента чрез отделни счетоводни аналитични сметки или в отделна счетоводна система и да могат да се проследят въз основа на ефективно функционираща одитна пътека;
ПРЕДЛОЖЕНИЕ:
Да се даде възможност за отчитане и чрез синтетични сметки или да се поясни изискването към аналитичната сметка.
ОСНОВАНИЕ:
Трябва да има възможност за отчитане със синтетични сметки, като наименованието на сметката може да осигурява аналитичен признак или да се даде изчерпателно определение за аналитична сметка, от което да става ясно какви за изискванията към нея.
Чл. 23. (1) Административните проверки при закупуване на активи включват минимум едно посещение на място с цел проверка на реализирането им. Посещение на място може да не се извършва, когато искането за плащане е включено в извадката за проверка на място.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ:
Да се поясни „реализирането им“.
ОСНОВАНИЕ:
Не става ясно какво се има в предвид под „реализирането им“ и какво се очаква от тази реализация, защото активите не са продукция.
Чл. 24. (1) Проверки на място се извършват въз основа на риск анализ за избор на извадка съгласно методология, утвърдена от изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ:
Да се посочи публично място, на което методиката е на разположение на Бенефициентите за осъществяване на контрол по нейното прилагане.
ОСНОВАНИЕ:
Липсата на публичност на методиката е предпоставка за „корупционни практики“ при избора на Бенефициентите за проверка.
Чл. 25. (3) Експертите, които извършват проверките на място, не трябва да са участвали в административни проверки на заявлението за подпомагане.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ:
Да се ограничат и експертите, които са участвали при промяна на договора.
ОСНОВАНИЕ:
Трябва да се изключат и експертите, които са разглеждали исканията за промяна на договора.
Чл. 25. 3. точността на данните, декларирани от бенефициента, като се обследват свързаните с тях документи, включително дали исканията за плащане са подкрепени от счетоводни или други документи, включително, ако е необходимо и проверка на коректността на данните в искането за плащане, като се използват данни или търговски документи, държани от трети лица;
ПРЕДЛОЖЕНИЕ:
Да се поясни обхвата на „точността на данните“
ОСНОВАНИЕ:
Липсата на ясното може да доведе до „корупционни практики“ при прилагане на степен на „точност“.
Чл. 25. 4. начина на употреба на закупените активи и/или изпълнените дейности за съответствие с предназначението им, което е одобрено и за което е отпуснато подпомагането.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ:
Да се включи текст и за сезонния характер на подпомаганата дейност.
ОСНОВАНИЕ:
Липсва отчитане на обстоятелства от сезонен характер при ползването на активите.
Чл. 14. (2) В срок до 15 дни след връчването на акта за пълно или частично одобрение кандидатът има право да подпише административен договор. Проектът на договорът се предоставя заедно с административния акт за одобрение.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ:
Административният договор трябва да е приложение към насоките по процедура.
ОСНОВАНИЕ:
Не е ясно дали договора е част от насоките по процедура.
Чл. 15. (1) Административният договор, включително одобреното заявление за подпомагане, може да бъде изменян и/или допълван, по инициатива на Управляващия орган, Държавен фонд „Земеделие“ или по искане на бенефициента, когато това се основава на свързани с процедурата промени в правото на Европейския съюз и/или национална нормативна уредба, в политиката на европейско и/или национално ниво, произтичаща от стратегически документ, или в Стратегическият план.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ:
Да се запише, че всички действия по изменение на договора са само през СЕУ.
ОСНОВАНИЕ:
Не е ясен реда за подаване на искането за промяна на договора.
Чл. 17. (1) Искането за плащане се подава от бенефициента или от упълномощено от него лице чрез СЕУ в електронна форма чрез квалифициран електронен подпис (КЕП), както и всички други изискуеми документи, съгласно условията за изпълнение за съответния прием, които изискват подпис.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ:
Да отпадне „както и всички други изискуеми документи, съгласно условията за изпълнение за съответния прием, които изискват подпис“.
ОСНОВАНИЕ:
Предложения за отпадане текст води до неясното за кои документи се прилага КЕП.
В УИ трябва да се опишат изискванията към документите.
Чл. 12. (1) В срок до шест месеца от крайната дата за подаване на заявленията за подпомагане Управляващият орган, съответно Държавен фонд „Земеделие“ за интервенциите, делегирани с договора по чл. 50, ал. 4 от ЗПЗП:
ПРЕДЛОЖЕНИЕ:
Срокът да се намали на три месеца
ОСНОВАНИЕ:
Липсват мотиви за приемане на предложения срок, както и финансово- техническа обосновка на очакван брой проекти, персонал на ДФЗ и средно време за обработка на проект спрямо разходи за заплати и суми от Техническа помощ, с която да се доказва че срока е реалистичен и оптимизиран от УО.
Всичко останало е „проба“ от УО за приемането му!
Чл. 12. (2) 3. на обосноваността на разходите, които се оценяват с помощта на система за оценка, която включва:
а) референтни цени или;
б) сравнение на различни оферти, или;
в) комисия за оценка;
г) или комбинация от системите по т. „а“ и/или „б“ и/или „в“.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ:
Да се включи текст и за единични разходи в съответствие с чл. 83, параграф 1, буква „б“ от Регламент (ЕС) 2021/2115.
Точки „а“ и „в“ да отпаднат или да отпадне точка „б“
ОСНОВАНИЕ:
Представянето на три оферти при пазарни условия трябва да изключва сравнение с цени, получени без пазарно проучване, аналогично на това по ЗОП, както и обратното при административно определени цени не трябва да се изискват три оферти, което в дадения случай е само загуба на време и средства.
Ако предложенията не се приемат и останат букви „а“ и „в“- УО трябва да убеди и доказва публично пред Кандидатите пазарният принцип на набавяне на цените по тези точки, както и същите трябва да бъдат подложени на публично обсъждане за приемането им спрямо тези пазарни условия.
Ако предложенията не се приемат и остане буква „в“- УО трябва да включи в наредбата по- подробна информация за начина на работа на тази комисия с цел защита на нейното място и компетентност в оценката на цените.
Чл. 12. (5) В случай на липса или нередовност на документи, при възникване на необходимост от предоставяне на допълнителни документи, при непълнота и неяснота на заявените данни и посочените факти по ал. 1, т. 1, както и с цел да се удостовери верността на заявените данни, кандидатът се уведомява чрез СЕУ и се определя срок за тяхното отстраняване, който е не по-кратък от 14 дни за първо уведомително писмо.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ:
Да се добави текст за нередности по документите спрямо националното законодателство.
ОСНОВАНИЕ:
Проверката на документите следва да обхваща и изисквания за тях по форма и съдържание и спрямо националното законодателство- ЗСч, ЗДДС, ЗУТ и др.
Чл. 12. (8) Управляващият орган, съответно Държавен фонд „Земеделие“ за интервенциите, делегирани с договора по чл. 50, ал. 4 от ЗПЗП, публикува в СЕУ и интернет страницата на Стратегическия план списък на:
ПРЕДЛОЖЕНИЕ:
Да се сложи срок, до който трябва да се извърши публикуването на списъка.
ОСНОВАНИЕ:
Няма срок, в който да се изпълни задължението за публикуване.
Чл. 7. (1) Подаването на заявления за подпомагане и комуникацията между кандидата и Управляващия орган, съответно Държавен фонд „Земеделие“ за интервенциите, делегирани с договора по чл. 50, ал. 4 от ЗПЗП, се осъществява по реда на Наредба № 105 от 2006 г. в СЕУ.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ:
Да се добави текст, с който УО се задължава за всеки прием по интервенция чрез насоките за кандидатстване да се представя и ръководство за кандидатстване и отчитане на проекта в СЕУ
ОСНОВАНИЕ:
Липсата на ръководства с ясна информация по формите и екраните в СЕУ, които се попълват при кандидатстване и отчитане на проекта, няма да даде възможност за Кандидатите за предложения по исканите в тях данни и на начина за това попълване в периода на обществено обсъждане, спрямо насоките по процедурата.
Чл. 8. (1) Кандидатите могат да подават само едно заявление за подпомагане в рамките на срока за подаване на заявления за подпомагане, с изключение на случаите, посочени в условията за кандидатстване.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ:
Да отпадне „, с изключение на случаите, посочени в условията за кандидатстване“
ОСНОВАНИЕ:
Да не се създава възможност за изключения, за които няма яснота по какви подбуди се правят.
Чл. 9. (1) Кандидатите могат да оттеглят изцяло или частично заявлението за подпомагане до подаване на заявка за авансово или първо плащане. Не се допускат изменения или оттегляния, след като кандидатът/бенефициентът е бил информиран за намерението на Управляващия орган или Държавен фонд „Земеделие“ да извърши проверка на място или ако кандидатът/бенефициентът узнае за дадено неспазване в резултат на необявена проверка на място. Независимо от това изменения или оттегляния се разрешават по отношение на частта, която не е засегната от неспазването, установено при проверката на място.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ:
Текстът да се редактира по отношение на крайния срок на оттегляне.
ОСНОВАНИЕ:
Не може да се оттегля част от заявление, която е била предмет на оценка за класиране на проекта.
Има конфликт с ал. 2, защото заявката за авансово и първо плащане са след договор.
Чл. 11. (3) Управляващият орган, съответно Държавен фонд „Земеделие“ за интервенциите, делегирани с договора по чл. 50, ал. 4 от ЗПЗП, изготвя списък на всички заявления за подпомагане, в който се посочва полученият брой точки за всяко заявление за подпомагане по всеки критерий, както и основания за неприсъждане на точки. Списъкът се публикува в СЕУ и на интернет страницата на Стратегическия план.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ:
Да се сложи срок, до който трябва да се извърши публикуването на списъка.
ОСНОВАНИЕ:
Няма срок, в който да се изпълни задължението за публикуване.
Чл. 11. (4) Кандидатите могат да подадат мотивирано възражение до Управляващия орган, съответно до ръководителя на Държавен фонд „Земеделие“ за интервенциите, делегирани с договора по чл. 50, ал. 4 от ЗПЗП, чрез СЕУ в 7-дневен срок от публикуването на списъка по ал. 3.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ:
Да се даде възможност и за друг начин на подаване на възражението, например на хартия.
ОСНОВАНИЕ:
В тази алинея не е разгледан случая на спиране на работата на СЕУ, което в предходни членове се разгледа.
Чл. 11. (8) Когато след класирането по ал. 7 има заявления, получили равен общ брой точки по критериите за подбор, с които се надвишава с повече от 50 на сто от бюджета, определен в условията за кандидатстване за съответния прием, се извършва класиране по реда на тяхното подаване до достигане на 150 на сто от разполагаемия бюджет.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ:
Алинеята да отпадне.
ОСНОВАНИЕ:
Условията по нея трябва да са предмет на УК.
Чл. 4. (1) (4) Разясненията по ал. 3 се публикуват в Система за електронни услуги, наричан по-нататък „СЕУ“ и интернет страницата на Стратегическия план в 7-дневен срок от получаване на искането, но не по-късно от 7 дни след изтичане на срока по чл. 68, ал. 4 от ЗПЗП.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ:
Да отпадне „, но не по-късно от 7 дни след изтичане на срока по чл. 68, ал. 4 от ЗПЗП“
ОСНОВАНИЕ:
Текстът разрешава искане за разяснение да се публикува до 7 дни след изтичане на срока по чл. 68, ал. 4 от ЗПЗП, независимо кога е подадено, което обезсмисля разясненията.
От друга страна срока на отпадналия текст е включен в първия срок.
Чл. 5. (2) В рамките на срока по ал. 1, т. 2 се определя начална и крайна дата за подаване на заявленията за подпомагане. Срокът за подаване на заявления за подпомагане не може да бъде по-малко от 60 дни.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ:
Да се определи и час и минута
ОСНОВАНИЕ:
Не са ясни часовете в деня на започване и в деня на приключване, ако се прави аналогия с ИСУН.
Чл. 5. (3) Ръководителят на Управляващия орган може да определи по-кратък срок за подаване на заявления за подпомагане при откриване на целеви приеми или при разработване на нова интервенция в Стратегическия план, или през последните две години на прилагане на програмния период.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ:
Да отпадне.
ОСНОВАНИЕ:
УО да не посочва в наредбата, че не се справя с управлението на плана, което ще стане ясно в последните две години на програмния период.
В ал. 3 е определен срок, който трябва да се спазва и да не се правят изключения, поради непредвидимост на интервенциите.
Чл. 5. (5) Срокът за подаване на заявления за подпомагане може да се удължи при:
1. установено непланирано прекъсване на функционирането на СЕУ в последните седем дни за подаване на заявления за подпомагане. Срокът се удължава еднократно с до 3 дни. Информация за промяната на крайната дата за подаване на заявления за подпомагане се публикува на интернет страницата на Стратегическия план и СЕУ;
ПРЕДЛОЖЕНИЕ:
Да отпадне „в последните седем дни за подаване на заявления за подпомагане“
ОСНОВАНИЕ:
Трябва да има удължаване с периода на всяко прекъсване на работата в периода на приема, а не само в 7-дневен срок преди края.
Как ще реагира УО ако се констатира, че СЕУ не отговаря на насоки за кандидатстване и трябва да се „програмира“?
Чл. 6. При предоставянето на безвъзмездна финансова помощ Управляващият орган на Стратегическият план, съответно Държавен фонд „Земеделие“ за интервенциите, делегирани с договора по чл. 50, ал. 4 от ЗПЗП, нямат право да изискват представяне:
ПРЕДЛОЖЕНИЕ:
Да се редактира текста.
ОСНОВАНИЕ:
Не е ясно какво се има в предвид под „При предоставянето на безвъзмездна финансова помощ“- кандидатстването или отчитане или и двете, защото свързаните с това документи са различни и се попълват различни данни в тях, за които в периода на обществено обсъждане на насоките се доказва, че на лични в регистър.
Моите коментари
Чл. 16, ал. 2, 25. обработва заявления и изготвя документи по предоставяни от агенцията административни услуги, касаещи специализираната администрация;
ПРЕДЛОЖЕНИЕ:
Всички образци на документи, по предоставяни от агенцията административни услуги, включително и форми за попълване на данни в електронния Лозарски регистър, които следва да се попълват от задължени лица, да се подлагат на обществено обсъждане с цел оптимизиране на изискваните за попълване данни.
Чл. 21. Изходящите от агенцията документи се съставят най-малко в два екземпляра. Вторият екземпляр съдържа инициалите и подписа на служителя, изготвил документа, и на ръководителя на съответното административно звено.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ:
Да се въведе приоритетно ползване на електронната кореспонденция и електронни документи, като "най-малко в два екземпляра" да е втори вариант за кореспонденция на хартия.
Моите коментари
МЕТОДИКА за определяне на размера на намаленията при не спазване на изискванията, свързани с условията на труд и заетост или задълженията на работодателите, произтичащи от правните актове, посочени в приложение IV на Регламент (ЕС) 2021/2115 на Европейския парламент и на Съвета от 2 декември 2021 година за установяване на правила за подпомагане за стратегическите планове, които трябва да бъдат изготвени от държавите членки по линия на общата селскостопанска политика (стратегически планове по ОСП) и финансирани от Европейския фонд за гарантиране на земеделието (ЕФГЗ) и от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР), и за отмяна на регламенти (ЕС) № 1305/2013 и (ЕС) № 1307/2013 (Регламент (ЕС) 2021/2115)
ПРЕДЛОЖЕНИЕ:
МОТИВИ:
Глава трета
ОПРЕДЕЛЯНЕ НА РАЗМЕРА НА НАМАЛЕНИЕТО НА ПОМОЩТА
Чл. 4.
…
(2) Повторяемост се прилага винаги, когато се установи и едно повторение на неспазване на изискванията на предварителните условия в социалната сфера.
…
(4) Умишленост се прилага винаги, когато след установена повторяемост се установи следващ случай на неспазване на някое от изискванията на предварителните условия в социалната сфера.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ:
МОТИВИ:
ПРИЛОЖЕНИЕ КЪМ МЕТОДИКАТА
ПРЕДЛОЖЕНИЕ:
Добавяне на нова колона между колони №№3,4 за намаление спрямо коефициент за пропорционалност спрямо засегнатия от нарушение средносписъчен персонал към целия средносписъчен персонал
МОТИВИ:
Нарушението не отчита засегнатия средносписъчен персонал спрямо целия в стопанството, като по този начин санкцията става прекомерна
МОТИВИ към Методика за определяне на размера на намаленията при неспазване на изискванията, свързани с условията на труд и заетост или задълженията на работодателите, произтичащи от правните актове, посочени в приложение IV на Регламент (ЕС) 2021/2115 на Европейския парламент и на Съвета от 2 декември 2021 година за установяване на правила за подпомагане за стратегическите планове, които трябва да бъдат изготвени от държавите членки по линия на общата селскостопанска политика (стратегически планове по ОСП) и финансирани от Европейския фонд за гарантиране на земеделието (ЕФГЗ) и от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР), и за отмяна на регламенти (ЕС) № 1305/2013 и (ЕС) № 1307/2013 (Регламент (ЕС) 2021/2115).
Когато неспазването е настъпило през преходна година намаленията се изчисляват въз основа на плащанията, които са отпуснати през съответната година, в която е констатирано неспазването, като се прихващат от помощта, която предстои да бъде отпусната. Намаленията се прилагат, в случай че през календарната година на плащането е налице влязло в сила наказателното постановление или съдебно решение за нарушение на изискванията и за което Държавен фонд „Земеделие“ е уведомен от Изпълнителната агенция „Главна инспекция по труда“.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ:
МОТИВИ:
Нарушението ще се приложи върху одобрена помощ за годината, в която е установено, а не да се прилага върху помощ от година, с която няма причинно- следствена връзка.
Санкцията ще е точно върху одобрена помощ, за която Бенефициента е бил наясно, че нарушава социални условия, които се изискват за нейното получаване.
Всички бенефициенти (стартиращи, микро, малки, средни и големи), са информирани за правилата, които трябва да спазват при заявяване на подпомагане по мерките и дейностите, които са обхвата на настоящите мотиви, и са наясно за отговорностите, които носи получаване на тази помощ.
Санкцията не трябва да зависи от други фактори, а само от „влязло в сила наказателното постановление или съдебно решение за нарушение на изискванията“, които да пречат на нейното налагане или „забрава за налагане“, поради не уведомяване на ДФЗ. Това е организационен въпрос между ДФЗ и ГИТ и следва да е автоматизиран процес, без човешка намеса. ДФЗ може да има отделни нарочни проверки за това и без получено уведомление от ГОД да стартира процедура за налагане на санкция.
Стратегическият план по ОСП включва правила относно ефективна и пропорционална система за административни санкции. Тези правила са съобразени с приложимите изисквания, определени в дял IV, глава V от Регламент (ЕС) 2021/2116 на Европейския парламент и на Съвета от 2 декември 2021 година относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика и за отмяна на Регламент (ЕС) № 1306/2013. В Регламент (ЕС) № 2021/2115 изрично е посочено, че правните актове, посочени в приложение IV от него и съдържащи разпоредбите, които следва да бъдат обхванати от системата за административни санкции, се прилагат съобразно националното право и практика на държавите членки.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ:
Да се въведе коригиращ коефициент върху санкцията, който да отразява засегнатия от констатираното нарушение средносписъчен състав, по методика на НСИ, спрямо средносписъчен състав, по методика на НСИ.
МОТИВИ:
Предложената методика за налагане на санкция не е пропорционална. Не се отчита обхвата на нарушението спрямо частта на засегнатите служителите от всичките в стопанството, като по този начин индиректно санкцията се пренася върху всичките, като може да твърди, че част от причините за налагане на санкции от ГИТ по вина на работници, които не спазват инструктажите на своя работодател.
Моите коментари
Предмет на предложението: Промяна на формулировката на § 21 от Проекта на Наредба за изменение и допълнение, така че да се запази оригиналната стойност на преките разходи в левове, като същевременно се добави и еквивалентната стойност в евро.
I. Анализ на предложената промяна и конкретен проблем:
II. Мотиви за предлаганото изменение:
Съответствие с националното валутно законодателство:
Правна сигурност и яснота за бенефициентите и администрацията:
Липса на обосновка в Доклада-мотиви:
Предмет на възражението: Предложението за изменение на чл. 38, ал. 5 в § 19, т. 2 от Проекта на Наредба за изменение и допълнение, което предвижда увеличаване на срока за произнасяне на изпълнителния директор на ДФЗ по исканията за плащане от 30 на 60 работни дни.
I. Анализ на предложената промяна и конкретен проблем:
II. Мотиви за отхвърляне на предложеното изменение (увеличаване на срока):
Липса на адекватни мотиви в Доклада-мотиви:
Сериозно влошаване на ликвидността и финансовото състояние на бенефициентите:
Нарушаване на принципа за добро администриране и бързина:
Потенциален негативен ефект върху инвестиционната активност:
Предмет на предложението: Прецизиране на формулировката на предложената нова т. 15 в чл. 37, ал. 3 от Проекта на Наредба за изменение и допълнение, с цел осигуряване на яснота относно договора за наем на трактор и съответствието на теглителната сила на трактора с придобивания прикачен инвентар.
I. Анализ на предложеното изискване в § 18, т. 15 и идентифицирани проблеми:
II. Мотиви за необходимостта от прецизиране на т. 15:
Осигуряване на правна сигурност и предвидимост за бенефициентите:
Гарантиране на ефективността и целесъобразността на инвестицията:
Предотвратяване на потенциални злоупотреби и неефективно разходване на средства:
Липса на конкретика в Доклада-мотиви:
Предмет на възражението: Предложението за създаване на нова т. 14 в чл. 37, ал. 3, съдържащо се в § 18 от Проекта на Наредба за изменение и допълнение, което гласи: "„14. уникален цифров регистрационен номер на ползвателя на финансова помощ от електронния регистър на операторите на безпилотни летателни системи и разрешение за експлоатация в специфична категория, издадено на същия от главния директор на Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ или оправомощено от него длъжностно лице съгласно Наредба № Н-6 от 2023 г. за условията и реда за експлоатацията на безпилотни летателни системи и надзора над техните оператори (Обн. ДВ. бр. 37 от 2023 г.), когато с искането за окончателно плащане ползвателят на финансова помощ отчита изпълнение на дейност по чл. 27, ал. 1а – закупуване на селскостопански дрон и/или дрон за наблюдение.“"
I. Анализ на предложеното изискване и проблем:
II. Мотиви за отпадане на предложеното изискване (т. 14):
Нарушаване на принципа за служебно събиране на информация и намаляване на административната тежест:
Несъответствие с модерните тенденции за електронно управление:
Липса на мотиви в Доклада-мотиви:
Практически пример за служебна проверка:
Мотивирано предложение за изменение на Проекта на Наредба № 14 от 2023 г. – Относно § 15 (Чл. 31, ал. 2, т. 9) и необходимостта от ново Приложение с активите с референтни цени
Предмет на предложението: Допълване на Проекта на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 14 от 2023 г. чрез включване на изрична разпоредба, предвиждаща създаване на ново Приложение, което да съдържа списък на активите, за които са определени референтни цени.
I. Анализ на предложеното изменение в § 15 и идентифициран проблем:
II. Мотиви за необходимостта от допълнение:
Липса на предвидимост и правна сигурност за кандидатите:
Нарушаване на принципите за прозрачност и равнопоставеност:
Административна тежест и неефективност:
Аналогия с добри практики:
Предмет на възражението: Предложението за изменение на Наредба № 14 от 2023 г., съдържащо се в § 12, което предвижда изменение на чл. 28, ал. 2, т. 8, както следва: "актив, финансиран по схеми, мерки или интервенции от фондовете на Европейския съюз и с национални средства."
I. Анализ на предложената промяна и конкретен проблем:
II. Мотиви за неприемане на предложеното изменение и запазване на 5-годишния срок:
Пълна липса на мотиви в Доклада-мотиви:
Директен риск от незабавно и неефективно двойно финансиране:
Нарушаване на принципа на правна сигурност и предвидимост:
Липса на доказана необходимост:
Предмет на възражението: Предложението за изменение на Наредба № 14 от 2023 г., съдържащо се в § 6: "В чл. 17, ал. 3 цифрата „5“ се заменя с числото „15“."
Мотиви за неприемане:
Заключение: Предлага се § 6 да бъде отхвърлен, тъй като е необоснован и излишен, предвид съществуващия механизъм за удължаване на срока по чл. 17, ал. 4.
Добавяне на нова точка в Преходните и заключителни разпоредби или в съответния параграф за дефиниции:
"§ [Нов параграф/точка]. В чл. 3, т. 21 думите „по технологичната карта“ се заличават и се заменят с „предвидените в одобрения проект“."
(Нов текст на т. 21 би бил: "21. "Операция" е всяко от допустимите предвидените в одобрения проект действия за извършването на дадена дейност в рамките на интервенция "Преструктуриране и конверсия на лозя.")
I. Анализ на текущото състояние и проблеми:
Предложено изменение в Проекта на НИД (§ 3, т. 4): "4. В ал. 11 думата „операциите“ се заменя със „заявените операции“." (Това касае чл. 11, ал. 11, който в оригинал гласи: "Финансовата помощ за операциите от технологичната карта се изчислява...") С предложеното изменение текстът би станал: "Финансовата помощ за заявените операции от технологичната карта се изчислява..."
Наличен друг текст в Проекта на НИД, съдържащ промяна по отношение на "технологична карта":
Основни проблеми и липсващи мотиви:
Предложената нова т. 15 в чл. 8, ал. 1, която гласи: "15. които се изпълняват върху парцели с учредено право на ползване за срок по-кратък от 5 календарни години, следващи годината на планираната крайна дата за изпълнение на проекта, с изключение на парцелите, върху които ще се извършват дейности по чл. 7, ал. 1, т. 2, буква „а“."
Тази разпоредба, особено нейното изключение, е недостатъчно прецизна и създава съществени проблеми и правна несигурност за бенефициентите, особено когато се отнася до дейности по изкореняване (чл. 7, ал. 1, т. 2, буква „а“). Мотивите в доклада са неадекватни за оправдаването на толкова проблематична формулировка.
Основни аргументи за неприемане на разпоредбата в текущия ѝ вид:
В обобщение, предложената т. 15 в чл. 8, ал. 1, както и изключението ѝ, са в ущърб на бенефициентите поради липса на ясна дефиниция на "учредено право на ползване" и несъобразяването с реалните възможности за предсрочно прекратяване на договорите. Тези пропуски водят до значителна правна несигурност, административна тежест и потенциално несправедливо изключване на добросъвестни кандидати. Разпоредбата трябва да бъде изцяло преработена, за да бъде приложима и справедлива.
Във връзка с предложената нова т. 15 в чл. 8, ал. 1, която гласи: "15. които се изпълняват върху парцели с учредено право на ползване за срок по-кратък от 5 календарни години, следващи годината на планираната крайна дата за изпълнение на проекта..."
Изразявам сериозно притеснение и възражение относно пълната неяснота в дефиницията на "година" в израза "следващи годината на планираната крайна дата за изпълнение на проекта".
Докладът-мотиви не предоставя никакво разяснение по този ключов въпрос. В лозаро-винарския сектор и като цяло в земеделието, "година" може да има различни тълкувания:
Липсата на точна дефиниция на "година" в този контекст води до:
Предложение:
Настоятелно предлагам тази разпоредба да не бъде приемана в този си вид. Ако все па пак се приеме, наложително е "годината" да бъде ясно и недвусмислено дефинирана в текста на наредбата, за предпочитане като "календарна година", тъй като това е най-общоприетото и лесно за доказване понятие. Липсата на такова прецизиране ще направи прилагането на т. 15 в чл. 8, ал. 1 изключително проблематично и несправедливо за бенефициентите.
Моите коментари
Предложение 3: Липса на анализ на възможностите за вътрешна реорганизация и оптимизация
Текущо състояние (от Мотивите към ПМС): Мотивите не съдържат информация за проведен анализ на възможностите за оптимизиране на работни процеси, автоматизация или вътрешно преразпределение на човешки ресурси преди да се пристъпи към назначаване на допълнителен персонал.
Възражение/Предложение за добавяне на мотиви: Преди да се пристъпи към разширяване на административния апарат чрез назначаване на нов персонал, е от съществено значение да се изследват и изчерпят всички възможности за оптимизация на текущите ресурси и работни процеси. Предлагаме да се допълнят мотивите към ПМС със следната информация:
Обосновка на предложението: Прибягването до назначаване на допълнителен персонал следва да бъде крайна мярка, след като са изчерпани всички възможности за повишаване на ефективността на съществуващия административен капацитет. Липсата на такъв анализ създава впечатление за лесно решение, което може да не е най-ефективното от гледна точка на публичните финанси. Оптимизацията на процесите често води до по-голяма производителност, отколкото простото увеличаване на броя на служителите, и е индикатор за отговорно управление на административния апарат.
Предложение 2: Липса на разчет за определения брой и разпределение на персонала
Текущо състояние (от Мотивите и ПМС): Въпреки че Мотивите говорят за "недостиг на персонал" и "допълнителен персонал", конкретният брой на служителите, които ще бъдат назначени, не е изрично посочен в текста на ПМС, а разчетът, по който е определен този брой, не е приложен към предоставените документи (Мотиви и ПМС).
Възражение/Предложение за добавяне на мотиви: Липсва каквато и да е информация за това как е определен конкретният брой на допълнителния персонал, както и неговото разпределение по структурни звена. Предлагаме да се допълнят мотивите към ПМС (или като Приложение към тях) със следната информация:
Обосновка на предложението: Прозрачността при определянето на броя и разпределението на допълнителния персонал е от ключово значение за общественото доверие и за ефективното управление на публичните средства. Без ясен разчет, базиран на обективни критерии, съществува риск от необосновано увеличаване на администрацията, което може да доведе до неефективно изразходване на средства от техническата помощ. Конкретното разпределение ще позволи по-прецизна оценка на това дали новоназначеният персонал действително ще запълни съществуващи дефицити в капацитета там, където те са най-критични.
Предложение 1: Липса на конкретна обосновка за необходимостта от допълнителен персонал
Текущо състояние (от Мотивите към ПМС): Мотивите посочват: "изключителната сложност, широкият обхват и по-голямото финансиране на СПРЗСР 2023-2027 г. в сравнение с предходния програмен период 2014-2020 г. води до изключително голямо натоварване на служителите" и "налага спешни и адекватни мерки за осигуряване на достатъчен административен капацитет". Допълва се, че "е налице недостиг на персонал, който да обезпечи дейностите по изпълнение на СПРЗСР".
Възражение/Предложение за добавяне на мотиви: Настоящите мотиви за назначаване на допълнителен персонал са твърде общи и декларативни. Липсват конкретни данни и анализи, които да докажат действителната необходимост от увеличаване на броя на служителите. Предлагаме да се допълнят мотивите към ПМС със следната информация:
Обосновка на предложението: Без подобна детайлна обосновка, решението за назначаване на допълнителен персонал изглежда произволно и не е базирано на обективни нужди. Публикуването на такива анализи ще осигури прозрачност, ще засили доверието в административния процес и ще даде възможност за адекватна обществена оценка на необходимостта от допълнителни публични разходи за заплати. Всяко увеличение на административния капацитет следва да бъде аргументирано с конкретни и измерими данни за ефективността и натоварването.
Моите коментари
Общи възражения относно административния капацитет за контрол и изкривяване на пазара (като общо заключение, без конкретна членна промяна, но с предложение за цялостно преосмисляне):
Мотиви: Въвеждането на детайлни ограничения за надценки и сложни методики за калкулиране на разходите, дори и с предложените по-горе уточнения, ще наложи изключително голяма административна тежест върху контролиращите органи. Проверката на счетоводните документи и разчети на всеки един участник във веригата – от земеделски производител, през преработвател, до търговец на едро и дребно – за спазване на тези разпоредби ще изисква значителен човешки ресурс, експертиза и време. Съществува реален риск от неефективно прилагане на закона поради недостатъчен административен капацитет, което може да доведе до корупционни практики или до превръщането му в "мъртва буква".
Освен това, строгото регулиране на надценките крие риск от изкривяване на пазара, вместо да го подобри. Фиксирането на максимални проценти може да:
Предложение: Вместо изцяло фиксирани тавани на надценките, които по своята същност са административно обременителни и рискови за пазарната икономика, би могло да се разгледа възможността за:
Тези подходи биха били по-малко обременителни за администрацията и бизнеса, като същевременно биха постигнали целите за защита на по-слабите участници във веригата без да изкривяват пазара.
Част 4: Неясноти в дефинициите на продуктите и потенциални проблеми при административния контрол
Към чл. 2 – Добавяне на ясни дефиниции за "първичен земеделски продукт" и "преработен земеделски продукт/храна":
Текущ текст (Законопроект): Липсват ясни дефиниции за "първичен земеделски продукт" и "преработен земеделски продукт/храна" в настоящия проект.
Предложено изменение: В чл. 2 да се добавят нови точки, които да дефинират: „... Х. „Първичен земеделски продукт“ е продукт, получен директно от селскостопанската дейност, включително растениевъдство и животновъдство, който не е преминал през значителна преработка, променяща съществено неговия характер (напр. сурови плодове, зеленчуци, зърнени култури, прясно мляко, сурови меса, яйца). Y. „Преработен земеделски продукт/храна“ е продукт, получен в резултат на обработка на един или повече първични земеделски продукти, при която се променят техният първоначален характер и свойства (напр. хляб, сирене, колбаси, консервирани плодове и зеленчуци).“
Мотиви: Липсата на изрични дефиниции за "първичен земеделски продукт" и "преработен земеделски продукт/храна" в законопроекта е сериозен пропуск. Тази диференциация е от съществено значение, тъй като различните етапи на веригата на доставки, както и правилата за ценообразуване и надценките, могат да се прилагат по различен начин в зависимост от вида на продукта. Неяснотата кой продукт попада в коя категория може да доведе до:
Добавянето на тези дефиниции ще осигури правна сигурност, ще улесни прилагането на закона и ще допринесе за по-голяма прозрачност във веригата на доставки.
Част 3: Отстраняване на дискриминационни елементи и рискове от изкривяване на пазара
Към чл. 15, т. 3 – Прилагане на ограниченията за надценка спрямо всички търговци на дребно, независимо от оборота:
Текущ текст (Законопроект): „3. за търговец на дребно с оборот над 20 млн. лева – до 20 на сто от покупната цена след добавяне на разходите по реализация на съответните продукти;“
Предложено изменение: „3. за търговец на дребно (независимо от размера на оборота) – до 20 на сто от покупната цена след добавяне на разходите по реализация на съответните продукти, като „разходи по реализация“ са разходи, пряко свързани с продажбата и дистрибуцията на съответните продукти, включително, но не само: разходи за транспорт до търговския обект, разходи за съхранение, разходи за персонал, пряко ангажиран с продажбата на тези продукти, и маркетинг/рекламни разходи, свързани конкретно с продукта. Методиката за разпределение на тези разходи следва да бъде обективна, документално проследима и съобразена с оборота или други измерими показатели за всеки продукт.“
Мотиви: Разпоредбата в чл. 15, т. 3, която ограничава прилагането на максималната надценка само за търговци на дребно с оборот над 20 млн. лв., въвежда дискриминационен елемент и създава неравнопоставеност на пазара. По-малките търговци на дребно, които не подлежат на същите ограничения, могат да прилагат значително по-високи надценки, което би изкривило конкуренцията и би довело до различни цени за крайния потребител в зависимост от мястото на покупка. Това противоречи на принципите на лоялна конкуренция и защита на потребителите, прокламирани в мотивите към закона. Премахването на прага на оборота ще осигури еднакви правила за всички търговци на дребно, ще гарантира равнопоставеност и ще предотврати възможността за изкуствено завишаване на цените от страна на по-малките търговци.
Към чл. 9, ал. 1, т. 3 – Допълнително уточняване на "производствени разходи" при ценообразуване от производител:
Текущ текст (Законопроект): „3. Цената на продуктите не може да бъде по-ниска от производствените разходи и трябва да включва не по-малко от 10 на сто надценка от размера им, освен в случаи на непреодолима сила, посочена в договора.“
Предложено изменение: „3. Цената на продуктите не може да бъде по-ниска от производствените разходи и трябва да включва не по-малко от 10 на сто надценка от размера им, освен в случаи на непреодолима сила, посочена в договора. За целите на тази разпоредба, „производствени разходи“ за земеделските производители се изчисляват съгласно общоприети счетоводни принципи, като се включват преките разходи (материали, семена, торове, фуражи, препарати, пряк труд, горива) и разходите за амортизация на използваните активи. Прилагането на единна методология за изчисляване на производствените разходи за отделните сектори (напр. животновъдство, растениевъдство) може да бъде регламентирано с наредба на министъра на земеделието и храните, с цел осигуряване на съпоставимост и обективност.“
Мотиви: Въпреки че чл. 9, ал. 1, т. 3 предвижда цената на продуктите да не е по-ниска от производствените разходи, законопроектът не предоставя ясна методология за тяхното изчисляване за земеделските производители. Разнообразието в земеделското производство прави стандартизацията предизвикателство, но липсата на насоки може да доведе до субективни оценки, което да затрудни контрола и да постави производителите в неравностойно положение. Предложеното изменение цели да даде насоки за основните компоненти на производствените разходи и да предвиди възможност за по-детайлна регламентация чрез подзаконов нормативен акт. Това ще осигури по-голяма прозрачност, предвидимост и защита на земеделските производители, като гарантира, че те получават справедлива цена за своята продукция.
Част 2: Прецизиране на правилата за определяне на изкупни цени и прозрачност на информацията
Към чл. 5, т. 2 – Уточняване на "среднопретеглени изкупни цени по видове продукти и качество, където е приложимо":
Текущ текст (Законопроект): „2. среднопретеглени изкупни цени по видове продукти и качество, където е приложимо;“
Предложено изменение: „2. среднопретеглени изкупни цени по видове продукти и качество, където е приложимо, като критериите за определяне на качеството и неговото влияние върху претеглената цена следва да бъдат ясно дефинирани в подзаконов нормативен акт (напр. наредба на министъра на земеделието и храните). Тези критерии трябва да бъдат обективни, измерими и съобразени с утвърдените стандарти за съответния земеделски продукт.“
Към чл. 9, ал. 1, т. 3, б. "б" – Уточняване на "обективни показатели, индекси или методи за изчисляване на крайната цена":
Текущ текст (Законопроект): „б) да се изчислява въз основа на комбинация от различни фактори, включително обективни показатели, индекси или методи за изчисляване на крайната цена, отразяващи промените в пазарните условия и производствените разходи, доставеното количество и качеството или състава на изкупуваните продукти.“
Предложено изменение: „б) да се изчислява въз основа на комбинация от различни фактори, включително обективни показатели, индекси или методи за изчисляване на крайната цена, отразяващи промените в пазарните условия и производствените разходи, доставеното количество и качеството или състава на изкупуваните продукти. За целите на тази алинея, "обективни показатели, индекси или методи за изчисляване" следва да бъдат ясно дефинирани в договора и да се основават на публично достъпни, независими и проверяеми източници (напр. данни от статистически институции, стокови борси, утвърдени пазарни индекси). Договорът задължително трябва да съдържа конкретната формула или методика за изчисляване на цената, без да допуска субективни елементи, които могат да бъдат едностранно променяни.“
Към чл. 18 – Прецизиране на "прогнозен обем по договора на годишна база":
Текущ текст (Законопроект): „Чл. 18. Общият размер на промоционалните отстъпки, предоставяни от доставчик на купувач за календарна година по всички договори за доставка, не може да надвишава 25 на сто от прогнозния обем по договора на годишна база за доставка на съответните земеделски продукти и храни.“
Предложено изменение: „Чл. 18. Общият размер на промоционалните отстъпки, предоставяни от доставчик на купувач за календарна година по всички договори за доставка, не може да надвишава 25 на сто от фактическия обем по договора на годишна база за доставка на съответните земеделски продукти и храни, или от средния годишен обем за предходните три години при наличието на такава история на договорни отношения. Когато няма наличен фактически обем или история, прогнозата трябва да се основава на обективни пазарни данни и да бъде ревизирана в края на отчетния период, като надплатените или недоплатените суми се коригират.“
Част 1: Прецизиране на терминологията за правна сигурност и еднакво прилагане
Към чл. 15, т. 1 – Дефиниция на "производствена себестойност":
Текущ текст (Законопроект): „1. за преработвател – до 20 на сто спрямо производствената себестойност на продукта, изчислена съгласно действащите счетоводни разпоредби;“
Предложено изменение: „1. за преработвател – до 20 на сто спрямо производствената себестойност на продукта, изчислена съгласно действащите счетоводни разпоредби, като за целите на този закон „производствена себестойност“ включва всички преки разходи (материали, труд) и преки производствени косвени разходи, пряко свързани с производството на конкретния продукт. Методиката за изчисляване на производствената себестойност следва да се базира на Националните счетоводни стандарти (НСС) или Международните стандарти за финансово отчитане (МСФО), приложими за съответното предприятие, като се осигури ясно разграничаване и документиране на включените разходи.“
Към чл. 15, т. 2 – Дефиниция на "преки и косвени разходи за съответните продукти" за търговци на едро:
Текущ текст (Законопроект): „2. за търговец на едро по цялата верига на доставки – до 10 на сто от покупната цена след добавяне на преките и косвени разходи за съответните продукти;“
Предложено изменение: „2. за търговец на едро по цялата верига на доставки – до 10 на сто от покупната цена след добавяне на преките и косвени разходи за съответните продукти, като „преки разходи“ са тези, които могат пряко да се отнесат към съответния продукт (напр. транспортни разходи за доставка на конкретния продукт до склада на търговеца на едро, разходи за опаковка специфично за продукта), а „косвени разходи“ са разходите, които не могат пряко да се отнесат към конкретен продукт, но са необходими за осъществяването на търговската дейност (напр. разходи за наем на склад, административни разходи). Методиката за разпределение на косвените разходи между продуктите следва да е обективна и документално обоснована, прилагайки принципите на пропорционалност и справедливост, съгласно приетите счетоводни политики на предприятието.“
Към чл. 15, т. 3 – Дефиниция на "разходи по реализация на съответните продукти" за търговци на дребно:
Текущ текст (Законопроект): „3. за търговец на дребно с оборот над 20 млн. лева – до 20 на сто от покупната цена след добавяне на разходите по реализация на съответните продукти;“
Предложено изменение: „3. за търговец на дребно с оборот над 20 млн. лева – до 20 на сто от покупната цена след добавяне на разходите по реализация на съответните продукти, като „разходи по реализация“ са разходи, пряко свързани с продажбата и дистрибуцията на съответните продукти, включително, но не само: разходи за транспорт до търговския обект, разходи за съхранение, разходи за персонал, пряко ангажиран с продажбата на тези продукти, и маркетинг/рекламни разходи, свързани конкретно с продукта. Методиката за разпределение на тези разходи следва да бъде обективна, документално проследима и съобразена с оборота или други измерими показатели за всеки продукт.“
Моите коментари
§ 1 | Последното изречение да се редактира така: „– при подготовка на проектни предложения по интервенции, когато това е предвидено в условията за кандидатстване, одобрени след обществено обсъждане, наравно с всички заинтересовани страни.“ |
§ 6 | Да отпадне. Да се запази правомощието на министъра на земеделието да одобрява методиката, а не Управляващият орган. УО не разполага с необходимото равнище на правомощие, за да се разпорежда към разпоредител с бюджетни средства от по-високо ниво като ДФЗ. Прехвърлянето на одобрителна функция към УО е юридически спорно и противоречи на принципа на правна йерархия. |
§ 9 | Да отпадне. Такива данни се създават чрез ежегодното очертаване в ИСАК от страна на земеделските стопани. Предложението би довело до дублиране на регистри и административна тежест. Съгласно Закона за подпомагане на земеделските производители, администрирането на системата ИСАК и проверките на място се извършват от ДФЗ. При необходимост МЗм може да възложи на фонда справки от наличните при него регистри с описаните данни в параграфа. |
§ 12 | Да отпадне. Предлаганата промяна ще доведе до автоматично изпълнение на актове за финансова корекция, дори когато са оспорвани. Според публични данни между 30% и 50% от актовете на ДФЗ се отменят частично или изцяло от съда. Това би довело до неправомерна финансова тежест върху бенефициентите и нарушава чл. 60, ал. 1 АПК, който допуска предварително изпълнение само при изрични мотиви и когато е необходимо за защита на важни обществени интереси. Допълнително се засягат правата по чл. 17 от Конституцията и чл. 6 от ЕКПЧ. |
§ 13 | Да се допълни така: „...инструмент по чл. 76, параграф 3, буква „б“ от Регламент (ЕС) 2021/2115, прилаган чрез националния Взаимоспомагателен фонд по чл. 14а.“ Целта е да се установи връзка с националния механизъм, като се уточни приложното поле на дефиницията. |
§ 16 | Да се допълни с изречение второ: „Допустимостта и обхватът на тези разходи се уреждат в съответствие с чл. 76 от Регламент (ЕС) 2021/2115 и приложимите делегирани актове.“ Целта е да се гарантира правна сигурност и съгласуваност с правилата за допустимост на разходи. |
§ 17 | Да се допълни: „Разпоредбите, които изискват приемане на подзаконови нормативни актове или административни указания, влизат в сила в срок не по-кратък от 14 дни след обнародването.“ Мотиви: Да се осигури време за информираност и подготовка на бенефициентите, както и на прилагащите органи, особено когато липсват предварително утвърдени правила. |