Министерски съвет Портал за обществени консултации

Проект на Наредба за придобиване на квалификация по професията „Митническо обслужване“

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

18.07.2025 г. 18.08.2025 г. Неактивна

Номер на консултация

11309-K

Област на политика

Образование

С настоящата наредба се предлага приемане на държавния образователен стандарт (ДОС) за придобиване на квалификация по професията „Митническо обслужване“ от Списъка на професиите за професионално образование и обучение по чл. 6 от Закона за професионалното образование и обучение (ЗПОО), утвърден със Заповед № РД09-2230 от 09.08.2024 г. на министъра на образованието и науката.

Разработването на проект на държавен образователен стандарт (ДОС) за придобиване на професионална квалификация по професия „Митническо обслужване“ е продиктувано от необходимостта за осигуряване на подготвени кадри в една от ключовите сфери на външноикономическата дейност на страната – митническото обслужване и граничния контрол. Митническата система в България е интегрална част от Митническия съюз на ЕС и изисква високопрофесионално обслужване, съобразено със съвременните регулации, дигитални платформи и международни търговски практики.

Проектът на акт е изготвен в съответствие с изискванията на Закона за професионалното образование и обучение и в контекста на нуждата от актуализиране на съдържанието на държавния образователен стандарт за придобиване на  професионалната квалификация съгласно динамично променящата се икономическа, социална и регулаторна среда.

Наредбата за придобиване на квалификация по професията „Митническо обслужване“ се издава на основание чл. 22, ал. 6, във връзка с ал. 2, т. 6 от Закона за предучилищното и училищното образование.  

Отговорна институция

Министерство на образованието и науката
Адрес: София, София, бул. Княз Дондуков №2А
Електронна поща: priemna@mon.bg

Лица за контакт

---

Начини на предоставяне на предложения и становища

Коментари

Общо 1 коментар

noma 15.08.2025 15:48
Становище от НОМА

С настоящото становище Националната организация на митническите агенти (НОМА) изразява своята позиция в качеството си на браншова организация единствено по частта на Проекта на Наредба за придобиване на квалификация по професията „Митническо обслужване“, включваща ЕРУ по специфична професионална подготовка по професията.

Като общи положителни страни могат да се посочат доброто структуриране на съдържанието на повечето ЕРУ по специфична професионална подготовка, наличието на съответствие с изискванията на ЕС в областта на митническото представителство и митническите формалности и акцентирането върху дигитални и облачни технологии и информационни системи за обработка на митническа и немитническа (търговска, транспортна, регулаторна и друга) информация.

Въпреки горното считаме, че предложеният вариант на ДОС има и някои недостатъци:

  • Недостатъчна конкретика по митническите режими – въпреки, че в текста на доста места се споменават общо вноса, износа и транзита на стоки, то за пълноценната подготовка на бъдещите специалисти е необходимо обръщането на по-специално внимание на митническите режими и тяхната класификация и съобразно икономическия им характер (т.нар. специални режими). Би могло в ЕРУ 18 „Митническо обслужване“ да се обособи нов Резултат от учене с акцент върху специалните режими;
  • Ограничена правна дълбочина – в ДОС е предвидена ЕРУ 6 „Правна грамотност за бизнеса и администрацията“, но се подценяват митническите нормативни разпоредби като Митническия кодекс на Съюза, Закона за митниците, Закона за акцизите и данъчните складове, Закона за данъка върху добавената стойност, правилниците по прилагането им, както и пряко приложимите регламенти и директиви на ЕС по отношение на търговията с трети страни;
  • Липса на акцент върху митническо тарифиране, митническата стойност и произхода на стоките – в ЕРУ по специфична професионална подготовка е необходимо ясно да се откроят тези три основни аспекта в митническата дейност, тъй като те са от ключово значение за работата на специалистите по митническо обслужване. Полезно би било да се акцентира на работа в TARIC/BTI (Обвързваща тарифна информация), доказване на произход (преференциален /непреференциален), методи за оценка на митническата стойност, корекции при последващ контрол и др.;
  • Слабо застъпени умения за работа с електронни митнически системи – в ЕРУ 13 „Информационни и комуникационни технологии в митническото обслужване“ има общо упоменаване на някои от основните системи, като е налице дублиране на предвидените знания в Резултат от учене 13.1 и 13.3. Не са посочени конкретни системи като EU Customs Trader Portal, SEED, e-Customs, ICS2, EMCS, които също реално се използват.
  • Недостатъчна търговско-логистична подготовка – в ЕРУ 14 „Международна търговия“ са включени по-скоро общи постановки, донякъде припокриващи се с други ЕРУ в частта митнически формалности. Липсват специфични знания относно международната транспортна логистика, Incoterms® 2020, мултимодален транспорт, взаимодействие с превозвачи, спедитори и складодържатели и други с конкретно приложение в работата на митническите представители.

С оглед на горното апелираме за корекции в съдържанието на ЕРУ по специфична професионална подготовка в духа на дадените бележки. Проектът като цяло представлява добра основа за обучение по професията „Митническо обслужване“, но за да бъде напълно релевантен и ефективен за реалната практика на митническите представители (митнически брокери), е необходимо разширяване и задълбочаване на съдържанието му в частта за митнически режими, тарифиране, произход, електронни системи, логистика и международна търговия. Това ще гарантира, че завършилите ще могат да работят самостоятелно, професионално и законосъобразно в условията на реалния бизнес и административна среда.

Становище от НОМА

С настоящото становище Националната организация на митническите агенти (НОМА) изразява своята позиция в качеството си на браншова организация единствено по частта на Проекта на Наредба за придобиване на квалификация по професията „Митническо обслужване“, включваща ЕРУ по специфична професионална подготовка по професията.

Като общи положителни страни могат да се посочат доброто структуриране на съдържанието на повечето ЕРУ по специфична професионална подготовка, наличието на съответствие с изискванията на ЕС в областта на митническото представителство и митническите формалности и акцентирането върху дигитални и облачни технологии и информационни системи за обработка на митническа и немитническа (търговска, транспортна, регулаторна и друга) информация.

Въпреки горното считаме, че предложеният вариант на ДОС има и някои недостатъци:

  • Недостатъчна конкретика по митническите режими – въпреки, че в текста на доста места се споменават общо вноса, износа и транзита на стоки, то за пълноценната подготовка на бъдещите специалисти е необходимо обръщането на по-специално внимание на митническите режими и тяхната класификация и съобразно икономическия им характер (т.нар. специални режими). Би могло в ЕРУ 18 „Митническо обслужване“ да се обособи нов Резултат от учене с акцент върху специалните режими;
  • Ограничена правна дълбочина – в ДОС е предвидена ЕРУ 6 „Правна грамотност за бизнеса и администрацията“, но се подценяват митническите нормативни разпоредби като Митническия кодекс на Съюза, Закона за митниците, Закона за акцизите и данъчните складове, Закона за данъка върху добавената стойност, правилниците по прилагането им, както и пряко приложимите регламенти и директиви на ЕС по отношение на търговията с трети страни;
  • Липса на акцент върху митническо тарифиране, митническата стойност и произхода на стоките – в ЕРУ по специфична професионална подготовка е необходимо ясно да се откроят тези три основни аспекта в митническата дейност, тъй като те са от ключово значение за работата на специалистите по митническо обслужване. Полезно би било да се акцентира на работа в TARIC/BTI (Обвързваща тарифна информация), доказване на произход (преференциален /непреференциален), методи за оценка на митническата стойност, корекции при последващ контрол и др.;
  • Слабо застъпени умения за работа с електронни митнически системи – в ЕРУ 13 „Информационни и комуникационни технологии в митническото обслужване“ има общо упоменаване на някои от основните системи, като е налице дублиране на предвидените знания в Резултат от учене 13.1 и 13.3. Не са посочени конкретни системи като EU Customs Trader Portal, SEED, e-Customs, ICS2, EMCS, които също реално се използват.
  • Недостатъчна търговско-логистична подготовка – в ЕРУ 14 „Международна търговия“ са включени по-скоро общи постановки, донякъде припокриващи се с други ЕРУ в частта митнически формалности. Липсват специфични знания относно международната транспортна логистика, Incoterms® 2020, мултимодален транспорт, взаимодействие с превозвачи, спедитори и складодържатели и други с конкретно приложение в работата на митническите представители.

С оглед на горното апелираме за корекции в съдържанието на ЕРУ по специфична професионална подготовка в духа на дадените бележки. Проектът като цяло представлява добра основа за обучение по професията „Митническо обслужване“, но за да бъде напълно релевантен и ефективен за реалната практика на митническите представители (митнически брокери), е необходимо разширяване и задълбочаване на съдържанието му в частта за митнически режими, тарифиране, произход, електронни системи, логистика и международна търговия. Това ще гарантира, че завършилите ще могат да работят самостоятелно, професионално и законосъобразно в условията на реалния бизнес и административна среда.

История

  • Начало на обществената консултация

    18.07.2025

  • Приключване на консултацията

    18.08.2025

  • Справка за получените предложения

    21.10.2025

Моля изчакайте