Моите коментари
Националното сдружение на българските спедитори (НСБС) изразява своята пълна подкрепа по отношение на изразените становища от страна на национално представените браншови организации, членове на НСХ и на Сдружението за модерна търговия, с които се иска оттегляне на проекта на наредбата и провеждане на обсъждане с всички участници във веригата на доставки за формулиране на работещи текстове на наредба, които без свръхрегулации и излишна административна тежест да защитят интересите на фиска, легалния бизнес и потребителите.
Въвежданата с наредбата допълнителна административна тежест с деклариране преди транспортиране и потвърждаване след получаване на СВФР ще доведе до повишаване на разходите, както на доставчиците, така и на получателите с назначаване на допълнителни служители, оскъпяване на логистика, увеличаване на опасността от погиване на стоките и бракове и др. Това може да се отрази на цените на хранителните продукти и от там на нивата на инфлация в страната.
Моите коментари
Транспортният сектор е един от динамично развиващите се у нас и с оглед на значението му за цялостното състояние на икономиката, осигуряването на достатъчно на брой и добре подготвени кадри е предпоставка и ключов фактор за неговото добро функциониране и развитие. С оглед на това считаме за уместно в Приложение 2 към чл.2 от Проекта на ПМС включването на по-долу посочените професии и специалности:
№ | Код | Професионално направление | Код | Професия | Код | Специалност |
86 | 83 | Водачи на моторни превозни средства и оператори на подвижни съоръжения | 8322 | Водачи на леки автомобили, вкл. таксита | 8322 2007 | Шофьор, куриер |
87 | 83 | Водачи на моторни превозни средства и оператори на подвижни съоръжения | 833 | Водачи на тежкотоварни автомобили и автобуси | 8332 | Водачи на тежкотоварни автомобили |
88 | 840 | Транспортни услуги | 840110 | Спедитор-логистик | 8401102 | Планиране и управление на логистични процеси |
89 | 84 | Оператори на подвижни съоръжения | 8344 | Оператори на подемно-транспортни съоръжения | 8344 2003 | Водач, електрокар |
90 | 84 | Оператори на подвижни съоръжения | 8344 | Оператори на подемно-транспортни съоръжения | 8344 2004 | Водач, мотокар |
91 | 933 | Работници в транспорта и складирането | 9333 | Товаро-разтоварачи | 9333 0010 | Работник, товаро-разтоварна дейност |
Складовите работници, включени в нашето предложение като ред 91, попадат към професиите, не изискващи специална квалификация и обхващат изпълнението на елементарни и рутинни задачи, при които се използват основно ръчни инструменти и често изпълняваната работа изисква някакво физическо усилие. Въпреки, че според НКПД това е раздел 9 и поради тази причина не може те да бъдат включени към списъка от Приложение 2, то в действителност намирането на подобни служители е много трудно и предлагаме съответните изисквания да бъдат преразгледани.
Моите коментари
1. Относно § 15. от Проекта на ЗИД на ЗАП
С цел прецизиране статута на участниците в превозния процес, предлагаме следните промени:
1.Текстът на новосъздадения чл. 49а. да бъде преформулиран по следния начин: Товародателят, директно или чрез спедитор, възлага превоз на товари само на лицензирани превозвачи по смисъла на този закон при спазване на изискванията на глави II и III от Регламент (ЕО) № 1072/2009.
2.В § 1. на Допълнителните разпореди от ЗАП предлагаме да бъдат добавени следните дефиниции:
3а. „Превозвач“ по смисъла на този закон е лицето, което физически извършва превоза на товари с моторно превозно средство съгласно т. 3.
3б. „Товародател“ по смисъла на този закон е изпращачът или получателят, който, директно или чрез спедитор, възлага срещу възнаграждение превоза на товари с моторно превозно средство на лицензиран превозвач съгласно т. 3.
3в. „Транспортен оператор“ по смисъла на този закон е лице, предоставящо логистични услуги, което на база издадена в негова полза товарителница от лицензиран превозвач:
а) издава в полза на изпращачите собствени превозни документи за групирани от него товари в моторното превозно средство на превозвача, или
б) издава в полза на изпращача собствен мултимодален превозен документ, включващ отсечката, за която лицензираният превозвач е издал в негова полза товарителница.
2. Относно § 26. от Проекта на ЗИД на ЗАП
В духа на гореизложеното, предлагаме текстът на новосъздадения чл. 104к. да бъде преформулиран по следния начин:
Товародател, който сключи договор за превоз на товари в нарушение на разпоредбите на глава II и III от Регламент (ЕО) № 1072/2009, се наказва с глоба или с имуществена санкция 1500 лева.
3. Относно чл. 74. от Раздел V. на ЗАП
Предлагаме текстът на т. 1. да бъде преформулиран по следния начин:
1.при превозите на товари – изпращачът или получателят съгласно товарителницата, в 30-дневен срок от датата на получаването на товара;
4. Относно § 32. от Проекта на ЗИД на ЗАП
Предлагаме текстът на т. 1. да бъде преформулиран по следния начин:
Параграф 16 относно чл. 51, ал. 3, който влиза в сила от 1 юни 2025 г.
Мотивите ни за промяната в срока са следните: Република България е ратифицирала Допълнителния протокол към Конвенция CMR относно електронната товарителница на 05.06.2011 г. До момента няма съществен напредък по дигиталната трансформация на документите в автомобилния товарен транспорт, което не е в интерес нито на бизнеса, нито на компетентните държавни контролни органи. Считаме, че не са необходими съществени допълнителни законодателни промени или финансови средства от държавния бюджет, за да се даде начало на едновременното използване и признаване на хартиени и електронни товарителници за превози на стоки по шосе в национална или международна релация.
Моите коментари
С настоящото становище Националната организация на митническите агенти (НОМА) изразява своята позиция в качеството си на браншова организация единствено по частта на Проекта на Наредба за придобиване на квалификация по професията „Митническо обслужване“, включваща ЕРУ по специфична професионална подготовка по професията.
Като общи положителни страни могат да се посочат доброто структуриране на съдържанието на повечето ЕРУ по специфична професионална подготовка, наличието на съответствие с изискванията на ЕС в областта на митническото представителство и митническите формалности и акцентирането върху дигитални и облачни технологии и информационни системи за обработка на митническа и немитническа (търговска, транспортна, регулаторна и друга) информация.
Въпреки горното считаме, че предложеният вариант на ДОС има и някои недостатъци:
С оглед на горното апелираме за корекции в съдържанието на ЕРУ по специфична професионална подготовка в духа на дадените бележки. Проектът като цяло представлява добра основа за обучение по професията „Митническо обслужване“, но за да бъде напълно релевантен и ефективен за реалната практика на митническите представители (митнически брокери), е необходимо разширяване и задълбочаване на съдържанието му в частта за митнически режими, тарифиране, произход, електронни системи, логистика и международна търговия. Това ще гарантира, че завършилите ще могат да работят самостоятелно, професионално и законосъобразно в условията на реалния бизнес и административна среда.