Министерски съвет Портал за обществени консултации

Профил на Момчил Антов

Обществени консултации с участието на Момчил Антов

Неактивна

Моите коментари


21.09.2023 17:30 Позиция на Националното сдружение на българските спедитори (НСБС)

Националното сдружение на българските спедитори (НСБС) изразява своята пълна подкрепа по отношение на изразените становища от страна на национално представените браншови организации, членове на НСХ и на Сдружението за модерна търговия, с които се иска оттегляне на проекта на наредбата и провеждане на обсъждане с всички участници във веригата на доставки за формулиране на работещи текстове на наредба, които без свръхрегулации и излишна административна тежест да защитят интересите на фиска, легалния бизнес и потребителите.



Въвежданата с наредбата допълнителна административна тежест с деклариране преди транспортиране и потвърждаване след получаване на СВФР ще доведе до повишаване на разходите, както на доставчиците, така и на получателите с назначаване на допълнителни служители, оскъпяване на логистика, увеличаване на опасността от погиване на стоките и бракове и др. Това може да се отрази на цените на хранителните продукти и от там на нивата на инфлация в страната.

https://nsbs.bg/bg/novini/pozitsiia-na-nsbs-otnosno-proekt-na-naredba-za-kontrol-varhu-dvijenieto-na-stoki-s-visok-fiskalen-risk

Неактивна

Моите коментари


05.12.2023 14:36 Становище от Националното сдружение на българските спедитори (НСБС)

Транспортният сектор е един от динамично развиващите се у нас и с оглед на значението му за цялостното състояние на икономиката, осигуряването на достатъчно на брой и добре подготвени кадри е предпоставка и ключов фактор за неговото добро функциониране и развитие. С оглед на това считаме за уместно в Приложение 2 към чл.2 от Проекта на ПМС включването на по-долу посочените професии и специалности:

Код

Професионално направление

Код

Професия

Код

Специалност

86

83

Водачи на моторни превозни средства и оператори на подвижни съоръжения

8322

Водачи на леки автомобили, вкл. таксита

8322 2007

Шофьор, куриер

87

83

Водачи на моторни превозни средства и оператори на подвижни съоръжения

833

Водачи на тежкотоварни автомобили и автобуси

8332

Водачи на тежкотоварни автомобили

88

840

Транспортни услуги

840110

Спедитор-логистик

8401102

Планиране и управление на логистични процеси

89

84

Оператори на подвижни съоръжения

8344

Оператори на подемно-транспортни съоръжения

8344 2003

Водач, електрокар

90

84

Оператори на подвижни съоръжения

8344

Оператори на подемно-транспортни съоръжения

8344 2004

Водач, мотокар

91

933

Работници в транспорта и складирането

9333

Товаро-разтоварачи

9333 0010

Работник, товаро-разтоварна дейност

 

            Складовите работници, включени в нашето предложение като ред 91, попадат към професиите, не изискващи специална квалификация и обхващат изпълнението на елементарни и рутинни задачи, при които се използват основно ръчни инструменти и често изпълняваната работа изисква някакво физическо усилие. Въпреки, че според НКПД това е раздел 9 и поради тази причина не може те да бъдат включени към списъка от Приложение 2, то в действителност намирането на подобни служители е много трудно и предлагаме съответните изисквания да бъдат преразгледани.

 

Неактивна

Моите коментари


18.12.2024 11:21 Позиция на Националното сдружение на българските спедитори (НСБС)

1.     Относно § 15. от Проекта на ЗИД на ЗАП

С цел прецизиране статута на участниците в превозния процес, предлагаме следните промени:

1.Текстът на новосъздадения чл. 49а. да бъде преформулиран по следния начин: Товародателят, директно или чрез спедитор, възлага превоз на товари само на лицензирани превозвачи по смисъла на този закон при спазване на изискванията на глави II и III от Регламент (ЕО) № 1072/2009.

2.В § 1. на Допълнителните разпореди от ЗАП предлагаме да бъдат добавени следните дефиниции:

3а. „Превозвач“ по смисъла на този закон е лицето, което физически извършва превоза на товари с моторно превозно средство съгласно т. 3.

3б. „Товародател“ по смисъла на този закон е изпращачът или получателят, който, директно или чрез спедитор, възлага срещу възнаграждение превоза на товари с моторно превозно средство на лицензиран превозвач съгласно т. 3.

3в. „Транспортен оператор“ по смисъла на този закон е лице, предоставящо логистични услуги, което на база издадена в негова полза товарителница от лицензиран превозвач:

а) издава в полза на изпращачите собствени превозни документи за групирани от него товари в моторното превозно средство на превозвача, или

б) издава в полза на изпращача собствен мултимодален превозен документ, включващ отсечката, за която лицензираният превозвач е издал в негова полза товарителница.

 

2.     Относно § 26. от Проекта на ЗИД на ЗАП

В духа на гореизложеното, предлагаме текстът на новосъздадения чл. 104к. да бъде преформулиран по следния начин:

Товародател, който сключи договор за превоз на товари в нарушение на разпоредбите на глава II и III от Регламент (ЕО) № 1072/2009, се наказва с глоба или с имуществена санкция 1500 лева.

 

3.     Относно чл. 74. от Раздел V. на ЗАП

Предлагаме текстът на т. 1. да бъде преформулиран по следния начин:

1.при превозите на товари – изпращачът или получателят съгласно товарителницата, в 30-дневен срок от датата на получаването на товара;

 

4.     Относно § 32. от Проекта на ЗИД на ЗАП

Предлагаме текстът на  т. 1. да бъде преформулиран по следния начин:

Параграф 16 относно чл. 51, ал. 3, който влиза в сила от 1 юни 2025 г.

Мотивите ни за промяната в срока са следните: Република България е ратифицирала Допълнителния протокол към Конвенция CMR относно електронната товарителница на 05.06.2011 г. До момента няма съществен напредък по дигиталната трансформация на документите в автомобилния товарен транспорт, което не е в интерес нито на бизнеса, нито на компетентните държавни контролни органи. Считаме, че не са необходими съществени допълнителни законодателни промени или финансови средства от държавния бюджет, за да се даде начало на едновременното използване и признаване на хартиени и електронни товарителници за превози на стоки по шосе в национална или международна релация.

Неактивна

Моите коментари


15.08.2025 15:48 Становище от НОМА

С настоящото становище Националната организация на митническите агенти (НОМА) изразява своята позиция в качеството си на браншова организация единствено по частта на Проекта на Наредба за придобиване на квалификация по професията „Митническо обслужване“, включваща ЕРУ по специфична професионална подготовка по професията.

Като общи положителни страни могат да се посочат доброто структуриране на съдържанието на повечето ЕРУ по специфична професионална подготовка, наличието на съответствие с изискванията на ЕС в областта на митническото представителство и митническите формалности и акцентирането върху дигитални и облачни технологии и информационни системи за обработка на митническа и немитническа (търговска, транспортна, регулаторна и друга) информация.

Въпреки горното считаме, че предложеният вариант на ДОС има и някои недостатъци:

  • Недостатъчна конкретика по митническите режими – въпреки, че в текста на доста места се споменават общо вноса, износа и транзита на стоки, то за пълноценната подготовка на бъдещите специалисти е необходимо обръщането на по-специално внимание на митническите режими и тяхната класификация и съобразно икономическия им характер (т.нар. специални режими). Би могло в ЕРУ 18 „Митническо обслужване“ да се обособи нов Резултат от учене с акцент върху специалните режими;
  • Ограничена правна дълбочина – в ДОС е предвидена ЕРУ 6 „Правна грамотност за бизнеса и администрацията“, но се подценяват митническите нормативни разпоредби като Митническия кодекс на Съюза, Закона за митниците, Закона за акцизите и данъчните складове, Закона за данъка върху добавената стойност, правилниците по прилагането им, както и пряко приложимите регламенти и директиви на ЕС по отношение на търговията с трети страни;
  • Липса на акцент върху митническо тарифиране, митническата стойност и произхода на стоките – в ЕРУ по специфична професионална подготовка е необходимо ясно да се откроят тези три основни аспекта в митническата дейност, тъй като те са от ключово значение за работата на специалистите по митническо обслужване. Полезно би било да се акцентира на работа в TARIC/BTI (Обвързваща тарифна информация), доказване на произход (преференциален /непреференциален), методи за оценка на митническата стойност, корекции при последващ контрол и др.;
  • Слабо застъпени умения за работа с електронни митнически системи – в ЕРУ 13 „Информационни и комуникационни технологии в митническото обслужване“ има общо упоменаване на някои от основните системи, като е налице дублиране на предвидените знания в Резултат от учене 13.1 и 13.3. Не са посочени конкретни системи като EU Customs Trader Portal, SEED, e-Customs, ICS2, EMCS, които също реално се използват.
  • Недостатъчна търговско-логистична подготовка – в ЕРУ 14 „Международна търговия“ са включени по-скоро общи постановки, донякъде припокриващи се с други ЕРУ в частта митнически формалности. Липсват специфични знания относно международната транспортна логистика, Incoterms® 2020, мултимодален транспорт, взаимодействие с превозвачи, спедитори и складодържатели и други с конкретно приложение в работата на митническите представители.

С оглед на горното апелираме за корекции в съдържанието на ЕРУ по специфична професионална подготовка в духа на дадените бележки. Проектът като цяло представлява добра основа за обучение по професията „Митническо обслужване“, но за да бъде напълно релевантен и ефективен за реалната практика на митническите представители (митнически брокери), е необходимо разширяване и задълбочаване на съдържанието му в частта за митнически режими, тарифиране, произход, електронни системи, логистика и международна търговия. Това ще гарантира, че завършилите ще могат да работят самостоятелно, професионално и законосъобразно в условията на реалния бизнес и административна среда.

Моля изчакайте