Министърът на правосъдието организира обществена консултация по реда на глава втора, раздел V от Наредбата за обхвата и методологията за извършване на оценка на въздействието във връзка с извършването на цялостна предварителна оценка на въздействието на проект на Закон за прозрачност и почтеност в управлението. Чрез обществената консултация се канят всички заинтересовани страни да предоставят отговори и коментари по регламентирането на прозрачността и публичността на представителството на интереси/лобирането като една от демократичните форми за представителство и постигане на правомерни обществени, групови и частни интереси. Съгласно насоките на дирекция „Координация и модернизация на администрацията“ на Министерския съвет, към консултационния документ се прилага структура на законопроекта. Пълният текст на законопроекта ще бъде публикуван за обществени консултации след изготвянето на цялостната предварителна оценка на въздействието и изработването му на основание чл. 26, ал. 3 от Закона за нормативните актове.
Министерство на правосъдието
Адрес: София, София, ул. Славянска 1
Електронна поща: priemna@justice.government.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
Общо 11 коментара
Уважаеми дами и господа,
Становището на Сдружение "Българската предприемаческа асоциация" (Besco) е публикувано на: https://drive.google.com/file/d/1BecmQlYFowXVwDY3QxT89snau8pQLKfz/view?usp=sharing
Уважаеми дами и господа,
Становището на Сдружение "Българската предприемаческа асоциация" (Besco) е публикувано на: https://drive.google.com/file/d/1BecmQlYFowXVwDY3QxT89snau8pQLKfz/view?usp=sharing
Центърът за изследване на демокрацията, Българският институт за правни инициативи и Програма „Достъп до информация“ приеха общо становище във връзка с консултационния документ на министъра на правосъдието за прозрачността и публичността на лобистката дейност. В него организациите изразяват позиция, че подходът към регулацията трябва да бъде внимателен и постепенен, основан на комбинация от нормативни разпоредби в съществуващото законодателство и доброволни схеми за саморегулация, каквито са кодекси и етични хартии. Не е задължително приемането на отделен закон, а по-уместно е каскадно въвеждане на правила, което ще позволи оценка на въздействието и плавно разширяване на обхвата.
Особено внимание е отделено на дефиницията за лобиране, която трябва да бъде достатъчно широка и съобразена със стандартите на ОИСР и Съвета на Европа, но и ясно да отличава дейности като застъпничество и политическо консултиране, за да не се създават бариери пред гражданското общество. Организациите предупреждават, че враждебната среда към неправителствения сектор у нас крие риск новата регулация да се използва за ограничаване на неговата работа.
Подчертава се, че регулирането следва да е съсредоточено върху професионалните лобисти, които извършват тази дейност по занятие, като се осигури прозрачност и равнопоставеност в достъпа до публичните институции. Прозрачността може да бъде гарантирана чрез публични регистри, в които да се описват целите и предметът на лобистката дейност и срещите с длъжностни лица, като в същото време се въведат стимули за доброволна регистрация.
По отношение на институцията, която да отговаря за регистрите, становището препоръчва Народното събрание да създаде и поддържа такъв регистър чрез своята комисия по превенция и противодействие на корупцията, която да получи и разширени правомощия. Наред с това се посочва необходимостта от приемане на етични норми за народните представители и парламентарната администрация, както и осигуряване на контрол върху тяхното спазване.
Необходим е балансиран и контекстуално съобразен подход, който да гарантира прозрачност и отчетност в лобистката дейност, без това да води до ненужна административна тежест или ограничаване на демократичните форми на гражданско участие
Пълният текст на становищет може да намерите тук: https://bili-bg.org/12/1374/news_item.html
Центърът за изследване на демокрацията, Българският институт за правни инициативи и Програма „Достъп до информация“ приеха общо становище във връзка с консултационния документ на министъра на правосъдието за прозрачността и публичността на лобистката дейност. В него организациите изразяват позиция, че подходът към регулацията трябва да бъде внимателен и постепенен, основан на комбинация от нормативни разпоредби в съществуващото законодателство и доброволни схеми за саморегулация, каквито са кодекси и етични хартии. Не е задължително приемането на отделен закон, а по-уместно е каскадно въвеждане на правила, което ще позволи оценка на въздействието и плавно разширяване на обхвата.
Особено внимание е отделено на дефиницията за лобиране, която трябва да бъде достатъчно широка и съобразена със стандартите на ОИСР и Съвета на Европа, но и ясно да отличава дейности като застъпничество и политическо консултиране, за да не се създават бариери пред гражданското общество. Организациите предупреждават, че враждебната среда към неправителствения сектор у нас крие риск новата регулация да се използва за ограничаване на неговата работа.
Подчертава се, че регулирането следва да е съсредоточено върху професионалните лобисти, които извършват тази дейност по занятие, като се осигури прозрачност и равнопоставеност в достъпа до публичните институции. Прозрачността може да бъде гарантирана чрез публични регистри, в които да се описват целите и предметът на лобистката дейност и срещите с длъжностни лица, като в същото време се въведат стимули за доброволна регистрация.
По отношение на институцията, която да отговаря за регистрите, становището препоръчва Народното събрание да създаде и поддържа такъв регистър чрез своята комисия по превенция и противодействие на корупцията, която да получи и разширени правомощия. Наред с това се посочва необходимостта от приемане на етични норми за народните представители и парламентарната администрация, както и осигуряване на контрол върху тяхното спазване.
Необходим е балансиран и контекстуално съобразен подход, който да гарантира прозрачност и отчетност в лобистката дейност, без това да води до ненужна административна тежест или ограничаване на демократичните форми на гражданско участие
Пълният текст на становищет може да намерите тук: https://bili-bg.org/12/1374/news_item.html
Въпросникът, съдържащ становище по Консултативният документ е изпратен чрез Системата за сигурно електронно връчване.
Текстът на становището ни по въпросите ще може да се открие и на сайта и страницата на Сдружението.
Председател на УС на ГД “БОЕЦ”: /Георги Георгиев/
Въпросникът, съдържащ становище по Консултативният документ е изпратен чрез Системата за сигурно електронно връчване.
Текстът на становището ни по въпросите ще може да се открие и на сайта и страницата на Сдружението.
Председател на УС на ГД “БОЕЦ”: /Георги Георгиев/
Може ли да поясните КОЙ очаквате и подканвате да попълни приложения въпросник относно оценката на въздействието на проект на Закон за прозрачност и почтеност в управлението и на КАКЪВ АДРЕС трябва да се изпрати попълнения въпросник.
Може ли да поясните КОЙ очаквате и подканвате да попълни приложения въпросник относно оценката на въздействието на проект на Закон за прозрачност и почтеност в управлението и на КАКЪВ АДРЕС трябва да се изпрати попълнения въпросник.
"Целта на тази конкретна консултация изглежда да е събиране на първоначален кръг мнения и идеи, преди изобщо да бъде изготвен реалният текст на закона.
Това е по-скоро предварителен етап от законодателния процес, при който Министерството на правосъдието иска:
Да тества нагласите – да разбере как различните заинтересовани страни гледат на идеята за закон за прозрачност и почтеност.
Да очертае основните теми – да получи обратна връзка за това какво трябва да влезе в закона (регистър за прозрачност, принципи, санкции и т.н.).
Да спази формално изискванията – Наредбата за оценка на въздействието изисква предварителна обществена консултация, когато се разработва нов нормативен акт с голямо въздействие.
Да има „алиби“ за участие на обществото – тоест да може да се каже, че законът е обсъден предварително, дори и консултацията да е формална и без последваща реална тежест.
Но от начина, по който е направена процедурата, личат и проблеми:
Липсата на контактно лице, имейл и телефон подкопава принципа на достъпност и прозрачност.
Публикувана е само структура, а не дори първи чернови текстове → което силно ограничава смисъла на коментарите, защото участниците могат да дават само общи идеи, а не да обсъждат конкретни формулировки.
Периодът (25.07–25.08) е в разгара на летните отпуски → по-ниска активност и по-малко реално участие.
Използва се въпросник, който може да насочи отговорите в рамките, предварително зададени от администрацията, вместо да остави свободно формулиране на мнения.
Така че в чисто политико-административен смисъл, тази консултация е етап на предварителна оценка на въздействието (ex-ante impact assessment), но в реалността може да служи и за формално „отбиване на номер“ – събиране на няколко становища, които после да бъдат цитирани като „доказателство за проведен диалог“."
От ChatGPT, написано за мен и споделено от мен с Вас.
"Целта на тази конкретна консултация изглежда да е събиране на първоначален кръг мнения и идеи, преди изобщо да бъде изготвен реалният текст на закона.
Това е по-скоро предварителен етап от законодателния процес, при който Министерството на правосъдието иска:
Да тества нагласите – да разбере как различните заинтересовани страни гледат на идеята за закон за прозрачност и почтеност.
Да очертае основните теми – да получи обратна връзка за това какво трябва да влезе в закона (регистър за прозрачност, принципи, санкции и т.н.).
Да спази формално изискванията – Наредбата за оценка на въздействието изисква предварителна обществена консултация, когато се разработва нов нормативен акт с голямо въздействие.
Да има „алиби“ за участие на обществото – тоест да може да се каже, че законът е обсъден предварително, дори и консултацията да е формална и без последваща реална тежест.
Но от начина, по който е направена процедурата, личат и проблеми:
Липсата на контактно лице, имейл и телефон подкопава принципа на достъпност и прозрачност.
Публикувана е само структура, а не дори първи чернови текстове → което силно ограничава смисъла на коментарите, защото участниците могат да дават само общи идеи, а не да обсъждат конкретни формулировки.
Периодът (25.07–25.08) е в разгара на летните отпуски → по-ниска активност и по-малко реално участие.
Използва се въпросник, който може да насочи отговорите в рамките, предварително зададени от администрацията, вместо да остави свободно формулиране на мнения.
Така че в чисто политико-административен смисъл, тази консултация е етап на предварителна оценка на въздействието (ex-ante impact assessment), но в реалността може да служи и за формално „отбиване на номер“ – събиране на няколко становища, които после да бъдат цитирани като „доказателство за проведен диалог“."
От ChatGPT, написано за мен и споделено от мен с Вас.
25.07.2025
25.08.2025
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
Асоциация "Прозрачност без граници" даде своя принос в обсъждането като постави следните акценти:
- Ясно фокусиране върху лобизма, което ще позволи да се избегне противоречието с изричното предупреждение на Венецианската комисия, че гражданската активност и застъпничеството на НПО не бива да се приравняват с професионалния лобизъм, защото накърняват свободата на сдружаване и участие;
– Забрана на практиката „revolving doors“;
– Ограничения за едновременно участие в публичния и частния сектор;
– Ясни правила за консултации и работни групи с гарантирано участие на всички заинтересовани страни;
– Изисквания към вътрешните правила и процедури на задължените лица, обвързани с международни стандарти за добро управление.
Асоциация "Прозрачност без граници" даде своя принос в обсъждането като постави следните акценти:
- Ясно фокусиране върху лобизма, което ще позволи да се избегне противоречието с изричното предупреждение на Венецианската комисия, че гражданската активност и застъпничеството на НПО не бива да се приравняват с професионалния лобизъм, защото накърняват свободата на сдружаване и участие;
– Забрана на практиката „revolving doors“;
– Ограничения за едновременно участие в публичния и частния сектор;
– Ясни правила за консултации и работни групи с гарантирано участие на всички заинтересовани страни;
– Изисквания към вътрешните правила и процедури на задължените лица, обвързани с международни стандарти за добро управление.