Министерски съвет Портал за обществени консултации

Проект на Наредба за придобиване на квалификация по професията „Интериорен и екстериорен дизайн“

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

15.08.2025 г. 15.09.2025 г. Неактивна

Номер на консултация

11434-K

Област на политика

Образование

С настоящата наредба се предлага приемане на държавния образователен стандарт (ДОС) за придобиване на квалификация по професията „Интериорен и екстериорен дизайн“ от Списъка на професиите за професионално образование и обучение по чл. 6 от Закона за професионалното образование и обучение (ЗПОО), утвърден със Заповед № РД09-2230 от 09.08.2024 г. на министъра на образованието и науката.

Разработването на проект на държавен образователен стандарт (ДОС) за придобиване на професионална квалификация по професията „Интериорен и екстериорен дизайн“ е обусловено от  необходимостта да бъдат осигурени професионално подготвени специалисти, които подпомагат проектирането и реализирането на интериорни и екстериорни пространства чрез изпълнение на конкретни задачи, свързани с визуализация, моделиране, изготвяне на макети и представяне на проектни идеи (III СПК). Придобилите IV степен на професионална квалификация (СПК) проектират, планират и управляват цялостния процес по създаване на художествено-функционални решения за вътрешни и външни пространства. Те разработват самостоятелни проекти, адаптирани към социалната, културната и архитектурната среда, като съчетават композиционни, технологични и ергономични принципи с актуални тенденции в дизайна.

Проектът на акт е изготвен в съответствие с изискванията на Закона за професионалното образование и обучение и в контекста на нуждата от актуализиране на съдържанието на държавния образователен стандарт за придобиване на  професионалната квалификация съгласно динамично променящата се икономическа, социална и регулаторна среда.

Наредбата за придобиване на квалификация по професията „Интериорен и екстериорен дизайн“ се издава на основание чл. 22, ал. 6, във връзка с ал. 2, т. 6 от Закона за предучилищното и училищното образование.

Отговорна институция

Министерство на образованието и науката
Адрес: София, София, бул. Княз Дондуков №2А
Електронна поща: priemna@mon.bg

Лица за контакт

---

Начини на предоставяне на предложения и становища

Коментари

Общо 1 коментар

Коментари от АИКБ
В така разработените ДОС не е взета особеността, че по тези стандарти ще обучават и Центровете за професионално обучение и ще бъдат обуча-вани и оценявани лица, които са преминали вече през училищно образование – тук влизат и обученията по заявка на работодател.
Центровете за професионално обучение обслужват основно бизнеса, както и лица, които много често сами плащат обучението си.
1. Да се даде възможност някои ЕРУ да бъдат само със „Зачита се“ или оценките да са обвързани с хорариума и да не се отъждествява ЕРУ с учебен предмет. Изискването за оценка по теория и практика на всяко ЕРУ би довело до ситуация на не ненужно количество оценки (около 27 за втора сте-пен и около 33 за трета степен). Това са оценки само за професионалното обучение – в училищата към тези оценки ще се добавят и оценките от общообразователните предмети.
Би следвало да се даде възможност при изготвяне на учебните планове да се упомене за кои от предметите ще се поставят оценки или няколко ЕРУ да са част от един учебен предмет и съответно да имат една оценка.
 
2. Изменение и допълнение в частта  - Средства за оценява при всяко ЕРУ във всеки ДОС, като отпадне изискването за индивидуално практическо задание при всяко изпитване за текущо оценяване, тъй като:
- Нарушава възможността обучаемите да бъдат оценявани, когато работят в група. Част от единиците резултати от учене (ЕРУ) по различните про-фесии изискват именно оценка за работа в екип. 
-  Има ЕРУ, за които това изискване е неприложимо и не само би затруднило учебния процес, но и оценките няма да бъдат релевантни на резултата.
-  В така разписаните ДОС има изискване за индивидуален изпит по практика дори в ЗБУТ и Икономика и предприемачество (това са изцяло теоре-тични предмети съгласно Рамковите програми).
-  За част от професиите, в хранително-вкусовата и преработвателната промишленост например, изискването за индивидуално практическо задание по всяко ЕРУ би бил допълнителен и ненужен разход.
 
3. По отношение на Съвкупност от единици резултати от учене, които формират придобиването на квалификация по част от професията предложе-нието е в учебните плановете за част от професия да може да се включва част от ЕРУ или едно ЕРУ да е с повече учебни часове, отколкото в цялата професия, за да може да се отговори на изискванията на бизнеса и на индивидуалните клиенти. В така разписаните ДОС ЕРУ съвпада с учебен предмет. Наличието на 14 / 16 ЕРУ от една страна и изискването за процентно разпределение на учебните часове, съгласно Рамковите програми, от друга - създава ограничение при изготвянето на учебни планове за част от професия. 
Изискването за цяло ЕРУ, което да се включи в плановете за част от професия:
- Ще създаде невъзможност да се отговори на изискванията и потребностите на бизнеса за покриване на определени умения и компетентности, необходими в дейността на конкретното предприятие;
- Ще създаде за индивидуалните обучаеми задължение да изучават излишни и вече познати им компетентности, а от друга страна ще оскъпи ненуж-но обучението.
-  При настоящите оперативни програми има изискване за брой часове по част от професия (както е разписано в ПМС №48 от 4 април 2023 г. и ПМС №37 от 25 април 2025 г. (със срок до 2027 г.). Ако се приеме изискването за включване на цяло ЕРУ в част от професия и се спазят изискванията на Рамковите програми (в изпълнение на едно ЕРУ да е равно на един учебен предмет) ще се стигне до математически нерешимо уравнение броят на учебните часове в плановете за част от професия да покриват всички нормативни изисквания.
 
С уважение,
Центрове за професионално обучение към АИКБ и АИКБ Консулт ЕООД
АИКБ
 
Коментари от АИКБ
В така разработените ДОС не е взета особеността, че по тези стандарти ще обучават и Центровете за професионално обучение и ще бъдат обуча-вани и оценявани лица, които са преминали вече през училищно образование – тук влизат и обученията по заявка на работодател.
Центровете за професионално обучение обслужват основно бизнеса, както и лица, които много често сами плащат обучението си.
1. Да се даде възможност някои ЕРУ да бъдат само със „Зачита се“ или оценките да са обвързани с хорариума и да не се отъждествява ЕРУ с учебен предмет. Изискването за оценка по теория и практика на всяко ЕРУ би довело до ситуация на не ненужно количество оценки (около 27 за втора сте-пен и около 33 за трета степен). Това са оценки само за професионалното обучение – в училищата към тези оценки ще се добавят и оценките от общообразователните предмети.
Би следвало да се даде възможност при изготвяне на учебните планове да се упомене за кои от предметите ще се поставят оценки или няколко ЕРУ да са част от един учебен предмет и съответно да имат една оценка.
 
2. Изменение и допълнение в частта  - Средства за оценява при всяко ЕРУ във всеки ДОС, като отпадне изискването за индивидуално практическо задание при всяко изпитване за текущо оценяване, тъй като:
- Нарушава възможността обучаемите да бъдат оценявани, когато работят в група. Част от единиците резултати от учене (ЕРУ) по различните про-фесии изискват именно оценка за работа в екип. 
-  Има ЕРУ, за които това изискване е неприложимо и не само би затруднило учебния процес, но и оценките няма да бъдат релевантни на резултата.
-  В така разписаните ДОС има изискване за индивидуален изпит по практика дори в ЗБУТ и Икономика и предприемачество (това са изцяло теоре-тични предмети съгласно Рамковите програми).
-  За част от професиите, в хранително-вкусовата и преработвателната промишленост например, изискването за индивидуално практическо задание по всяко ЕРУ би бил допълнителен и ненужен разход.
 
3. По отношение на Съвкупност от единици резултати от учене, които формират придобиването на квалификация по част от професията предложе-нието е в учебните плановете за част от професия да може да се включва част от ЕРУ или едно ЕРУ да е с повече учебни часове, отколкото в цялата професия, за да може да се отговори на изискванията на бизнеса и на индивидуалните клиенти. В така разписаните ДОС ЕРУ съвпада с учебен предмет. Наличието на 14 / 16 ЕРУ от една страна и изискването за процентно разпределение на учебните часове, съгласно Рамковите програми, от друга - създава ограничение при изготвянето на учебни планове за част от професия. 
Изискването за цяло ЕРУ, което да се включи в плановете за част от професия:
- Ще създаде невъзможност да се отговори на изискванията и потребностите на бизнеса за покриване на определени умения и компетентности, необходими в дейността на конкретното предприятие;
- Ще създаде за индивидуалните обучаеми задължение да изучават излишни и вече познати им компетентности, а от друга страна ще оскъпи ненуж-но обучението.
-  При настоящите оперативни програми има изискване за брой часове по част от професия (както е разписано в ПМС №48 от 4 април 2023 г. и ПМС №37 от 25 април 2025 г. (със срок до 2027 г.). Ако се приеме изискването за включване на цяло ЕРУ в част от професия и се спазят изискванията на Рамковите програми (в изпълнение на едно ЕРУ да е равно на един учебен предмет) ще се стигне до математически нерешимо уравнение броят на учебните часове в плановете за част от професия да покриват всички нормативни изисквания.
 
С уважение,
Центрове за професионално обучение към АИКБ и АИКБ Консулт ЕООД
АИКБ
 

История

  • Начало на обществената консултация

    15.08.2025

  • Приключване на консултацията

    15.09.2025

  • Справка за получените предложения

    07.10.2025

Моля изчакайте