Министерски съвет Портал за обществени консултации

Проект на Наредба за управлението на качеството в институциите от системата на предучилищното и училищното образование

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

03.09.2025 г. 03.10.2025 г. Неактивна

Номер на консултация

11512-K

Област на политика

Образование

В съответствие с разпоредбите в чл. 22, ал. 4 от Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО) и във връзка с чл. 22, ал. 2, т. 15 от ЗПУО държавният образователен стандарт по управлението на качеството в институциите се приема с Наредба на министъра на образованието и науката. Съгласно чл. 272, ал. 4 от ЗПУО самооценяването се извършва при условия и по ред, определени с държавния образователен стандарт за управлението на качеството в институциите.

В проекта на Наредба се предвижда управлението на качеството в детските градини и в училищата да се извършва чрез създаване и прилагане на вътрешна система за управление на качеството за всяка отделна институция.

Неразделна част от държавния образователен стандарт за управление на качеството в институциите са рамката за качество на предучилищно образование и рамката за качество на училищно образование. Всяка от посочените рамки съдържа области, критерии и индикатори за образователните институции за осигуряване на качеството чрез самооценяване. Целта е екипите на детските градини и училищата да използват съответната рамка като инструмент за самооценяване, да анализират текущото си състояние и да планират мерки за подобрение.

Отговорна институция

Министерство на образованието и науката
Адрес: София, София, бул. Княз Дондуков №2А
Електронна поща: priemna@mon.bg

Лица за контакт

---

Начини на предоставяне на предложения и становища

Коментари

Общо 2 коментара

dobromir.ivanov.besco 03.10.2025 11:42
Становище относно проект на НУКИСПУО

Уважаеми дами и господа,

От името на група партньорски организации представям Становище по Проект на Наредба за управлението на качеството в институциите от системата на предучилищното и училищното образование. https://drive.google.com/file/d/1vsdHtlWy21Wt1Do-0O4VFGjXTUUfIV21/view?usp=sharing 

 

Становище относно проект на НУКИСПУО

Уважаеми дами и господа,

От името на група партньорски организации представям Становище по Проект на Наредба за управлението на качеството в институциите от системата на предучилищното и училищното образование. https://drive.google.com/file/d/1vsdHtlWy21Wt1Do-0O4VFGjXTUUfIV21/view?usp=sharing 

 

ИИИ 02.10.2025 11:45
Допълнения в Приложение 2 на Наредбата за управление на качеството

До Красимир Вълчев  - министър на образованието и науката

Вх. № 1105-180/02.10.25

 

Относно:        РАМКА ЗА ВЪТРЕШНА ОЦЕНКА НА КАЧЕСТВОТО НА УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ ОТ НАРЕДБА ЗА УПРАВЛЕНИЕТО НА КАЧЕСТВОТО В ИНСТИТУЦИИТЕ ОТ СИСТЕМАТА НА ПРЕДУЧИЛИЩНОТО И УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ

 

На среща с младежи на 12.09.2025 г. Вие поехте ангажимент да подкрепите идеи за ученическото самоуправление, така че да залегнат в законовата и подзаконовата уредба.

В етап на обществено обсъждане е НАРЕДБА ЗА УПРАВЛЕНИЕТО НА КАЧЕСТВОТО В ИНСТИТУЦИИТЕ ОТ СИСТЕМАТА НА ПРЕДУЧИЛИЩНОТО И УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ.

В РАМКА ЗА ВЪТРЕШНА ОЦЕНКА НА КАЧЕСТВОТО НА УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ  по

чл. 15 ал. 2 т. 2 от Наредбата за създаването и прилагането на вътрешна система за управление на качеството за училищно образование (Приложение 2) се казва:

            „В училище с високо качество на образованието учениците:

Имат ясно определени отговорности – учениците са овластени и участват в процесите на вземане на решения в училищната общност.“

            Като дългогодишен участник в процесите за създаването на новата нормативна уредба за училищното образование (ЗПУО, Наредба № 13 за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование, Национална програма „Без агресия за сигурна образователна среда“), както и методическото обезпечаване на съвременното ученическо самоуправление (https://www.mon.bg/nfs/2025/07/uch-samoupravlenie_07072025.pdf;     https://oer.mon.bg/s/oer/item-set/28594, Фондация „Институт за информални иновации“ (ИИИ) предлага допълване на три текста в Рамката за вътрешна оценка, които конкретизират механизмите за овластяване на учениците и за вземането на решения от тях.

  1. На с. 4: ГЛАВА 2. Визия за качество  в училищното образование, т.  2. Учениците в училище с високо качество, булет 6 се допълва така: „Имат ясно определени отговорности – учениците са овластени и участват в процесите на вземане на решения в училищната общност чрез структурите на ученическото самоуправление.“

            Без това допълнение не е ясно как се овластяват учениците и по какъв начин те участват в процесите на вземане на решения в училищната общност.

  1. На с. 24: в 3. Област „Институционална среда“ за критерий „Ученическо лидерство и включване на родителите“ колона 3 Видими резултати да се допълни така: „и участват в структурите на ученическото самоуправление.“
  2. А колона 4 Добра практика да се допълни така: „като се включват в процеса на вземане на решения чрез струкутурите на ученическото самоуправление.“

Допълненията не само уточняват нормативно как учениците участват в ученическото самоуправление и как се вземат решенията от тях - чрез структурите на ученическото самоуправление, но стават ясни и „Примерните индикатори: Процент на учениците удовлетворени от ученическото самоуправление“.

 

Мотивите са в текста.

 

Настоятелство на Фондация „Институт за информални иновации”

Председател - д-р Таня Желязкова-Тея

 

 

Допълнения в Приложение 2 на Наредбата за управление на качеството

До Красимир Вълчев  - министър на образованието и науката

Вх. № 1105-180/02.10.25

 

Относно:        РАМКА ЗА ВЪТРЕШНА ОЦЕНКА НА КАЧЕСТВОТО НА УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ ОТ НАРЕДБА ЗА УПРАВЛЕНИЕТО НА КАЧЕСТВОТО В ИНСТИТУЦИИТЕ ОТ СИСТЕМАТА НА ПРЕДУЧИЛИЩНОТО И УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ

 

На среща с младежи на 12.09.2025 г. Вие поехте ангажимент да подкрепите идеи за ученическото самоуправление, така че да залегнат в законовата и подзаконовата уредба.

В етап на обществено обсъждане е НАРЕДБА ЗА УПРАВЛЕНИЕТО НА КАЧЕСТВОТО В ИНСТИТУЦИИТЕ ОТ СИСТЕМАТА НА ПРЕДУЧИЛИЩНОТО И УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ.

В РАМКА ЗА ВЪТРЕШНА ОЦЕНКА НА КАЧЕСТВОТО НА УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ  по

чл. 15 ал. 2 т. 2 от Наредбата за създаването и прилагането на вътрешна система за управление на качеството за училищно образование (Приложение 2) се казва:

            „В училище с високо качество на образованието учениците:

Имат ясно определени отговорности – учениците са овластени и участват в процесите на вземане на решения в училищната общност.“

            Като дългогодишен участник в процесите за създаването на новата нормативна уредба за училищното образование (ЗПУО, Наредба № 13 за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование, Национална програма „Без агресия за сигурна образователна среда“), както и методическото обезпечаване на съвременното ученическо самоуправление (https://www.mon.bg/nfs/2025/07/uch-samoupravlenie_07072025.pdf;     https://oer.mon.bg/s/oer/item-set/28594, Фондация „Институт за информални иновации“ (ИИИ) предлага допълване на три текста в Рамката за вътрешна оценка, които конкретизират механизмите за овластяване на учениците и за вземането на решения от тях.

  1. На с. 4: ГЛАВА 2. Визия за качество  в училищното образование, т.  2. Учениците в училище с високо качество, булет 6 се допълва така: „Имат ясно определени отговорности – учениците са овластени и участват в процесите на вземане на решения в училищната общност чрез структурите на ученическото самоуправление.“

            Без това допълнение не е ясно как се овластяват учениците и по какъв начин те участват в процесите на вземане на решения в училищната общност.

  1. На с. 24: в 3. Област „Институционална среда“ за критерий „Ученическо лидерство и включване на родителите“ колона 3 Видими резултати да се допълни така: „и участват в структурите на ученическото самоуправление.“
  2. А колона 4 Добра практика да се допълни така: „като се включват в процеса на вземане на решения чрез струкутурите на ученическото самоуправление.“

Допълненията не само уточняват нормативно как учениците участват в ученическото самоуправление и как се вземат решенията от тях - чрез структурите на ученическото самоуправление, но стават ясни и „Примерните индикатори: Процент на учениците удовлетворени от ученическото самоуправление“.

 

Мотивите са в текста.

 

Настоятелство на Фондация „Институт за информални иновации”

Председател - д-р Таня Желязкова-Тея

 

 

История

  • Начало на обществената консултация

    03.09.2025

  • Приключване на консултацията

    03.10.2025

  • Справка за получените предложения

    ---

    Справка или съобщение.

Моля изчакайте