В съответствие с разпоредбите в чл. 22, ал. 4 от Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО) и във връзка с чл. 22, ал. 2, т. 15 от ЗПУО държавният образователен стандарт по управлението на качеството в институциите се приема с Наредба на министъра на образованието и науката. Съгласно чл. 272, ал. 4 от ЗПУО самооценяването се извършва при условия и по ред, определени с държавния образователен стандарт за управлението на качеството в институциите.
В проекта на Наредба се предвижда управлението на качеството в детските градини и в училищата да се извършва чрез създаване и прилагане на вътрешна система за управление на качеството за всяка отделна институция.
Неразделна част от държавния образователен стандарт за управление на качеството в институциите са рамката за качество на предучилищно образование и рамката за качество на училищно образование. Всяка от посочените рамки съдържа области, критерии и индикатори за образователните институции за осигуряване на качеството чрез самооценяване. Целта е екипите на детските градини и училищата да използват съответната рамка като инструмент за самооценяване, да анализират текущото си състояние и да планират мерки за подобрение.
Министерство на образованието и науката
Адрес: София, София, бул. Княз Дондуков №2А
Електронна поща: priemna@mon.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
Общо 2 коментара
До Красимир Вълчев - министър на образованието и науката
Вх. № 1105-180/02.10.25
Относно: РАМКА ЗА ВЪТРЕШНА ОЦЕНКА НА КАЧЕСТВОТО НА УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ ОТ НАРЕДБА ЗА УПРАВЛЕНИЕТО НА КАЧЕСТВОТО В ИНСТИТУЦИИТЕ ОТ СИСТЕМАТА НА ПРЕДУЧИЛИЩНОТО И УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
На среща с младежи на 12.09.2025 г. Вие поехте ангажимент да подкрепите идеи за ученическото самоуправление, така че да залегнат в законовата и подзаконовата уредба.
В етап на обществено обсъждане е НАРЕДБА ЗА УПРАВЛЕНИЕТО НА КАЧЕСТВОТО В ИНСТИТУЦИИТЕ ОТ СИСТЕМАТА НА ПРЕДУЧИЛИЩНОТО И УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ.
В РАМКА ЗА ВЪТРЕШНА ОЦЕНКА НА КАЧЕСТВОТО НА УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ по
чл. 15 ал. 2 т. 2 от Наредбата за създаването и прилагането на вътрешна система за управление на качеството за училищно образование (Приложение 2) се казва:
„В училище с високо качество на образованието учениците:
Имат ясно определени отговорности – учениците са овластени и участват в процесите на вземане на решения в училищната общност.“
Като дългогодишен участник в процесите за създаването на новата нормативна уредба за училищното образование (ЗПУО, Наредба № 13 за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование, Национална програма „Без агресия за сигурна образователна среда“), както и методическото обезпечаване на съвременното ученическо самоуправление (https://www.mon.bg/nfs/2025/07/uch-samoupravlenie_07072025.pdf; https://oer.mon.bg/s/oer/item-set/28594, Фондация „Институт за информални иновации“ (ИИИ) предлага допълване на три текста в Рамката за вътрешна оценка, които конкретизират механизмите за овластяване на учениците и за вземането на решения от тях.
Без това допълнение не е ясно как се овластяват учениците и по какъв начин те участват в процесите на вземане на решения в училищната общност.
Допълненията не само уточняват нормативно как учениците участват в ученическото самоуправление и как се вземат решенията от тях - чрез структурите на ученическото самоуправление, но стават ясни и „Примерните индикатори: Процент на учениците удовлетворени от ученическото самоуправление“.
Мотивите са в текста.
Настоятелство на Фондация „Институт за информални иновации”
Председател - д-р Таня Желязкова-Тея
До Красимир Вълчев - министър на образованието и науката
Вх. № 1105-180/02.10.25
Относно: РАМКА ЗА ВЪТРЕШНА ОЦЕНКА НА КАЧЕСТВОТО НА УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ ОТ НАРЕДБА ЗА УПРАВЛЕНИЕТО НА КАЧЕСТВОТО В ИНСТИТУЦИИТЕ ОТ СИСТЕМАТА НА ПРЕДУЧИЛИЩНОТО И УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
На среща с младежи на 12.09.2025 г. Вие поехте ангажимент да подкрепите идеи за ученическото самоуправление, така че да залегнат в законовата и подзаконовата уредба.
В етап на обществено обсъждане е НАРЕДБА ЗА УПРАВЛЕНИЕТО НА КАЧЕСТВОТО В ИНСТИТУЦИИТЕ ОТ СИСТЕМАТА НА ПРЕДУЧИЛИЩНОТО И УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ.
В РАМКА ЗА ВЪТРЕШНА ОЦЕНКА НА КАЧЕСТВОТО НА УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ по
чл. 15 ал. 2 т. 2 от Наредбата за създаването и прилагането на вътрешна система за управление на качеството за училищно образование (Приложение 2) се казва:
„В училище с високо качество на образованието учениците:
Имат ясно определени отговорности – учениците са овластени и участват в процесите на вземане на решения в училищната общност.“
Като дългогодишен участник в процесите за създаването на новата нормативна уредба за училищното образование (ЗПУО, Наредба № 13 за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование, Национална програма „Без агресия за сигурна образователна среда“), както и методическото обезпечаване на съвременното ученическо самоуправление (https://www.mon.bg/nfs/2025/07/uch-samoupravlenie_07072025.pdf; https://oer.mon.bg/s/oer/item-set/28594, Фондация „Институт за информални иновации“ (ИИИ) предлага допълване на три текста в Рамката за вътрешна оценка, които конкретизират механизмите за овластяване на учениците и за вземането на решения от тях.
Без това допълнение не е ясно как се овластяват учениците и по какъв начин те участват в процесите на вземане на решения в училищната общност.
Допълненията не само уточняват нормативно как учениците участват в ученическото самоуправление и как се вземат решенията от тях - чрез структурите на ученическото самоуправление, но стават ясни и „Примерните индикатори: Процент на учениците удовлетворени от ученическото самоуправление“.
Мотивите са в текста.
Настоятелство на Фондация „Институт за информални иновации”
Председател - д-р Таня Желязкова-Тея
03.09.2025
03.10.2025
---
Справка или съобщение.
Уважаеми дами и господа,
От името на група партньорски организации представям Становище по Проект на Наредба за управлението на качеството в институциите от системата на предучилищното и училищното образование. https://drive.google.com/file/d/1vsdHtlWy21Wt1Do-0O4VFGjXTUUfIV21/view?usp=sharing
Уважаеми дами и господа,
От името на група партньорски организации представям Становище по Проект на Наредба за управлението на качеството в институциите от системата на предучилищното и училищното образование. https://drive.google.com/file/d/1vsdHtlWy21Wt1Do-0O4VFGjXTUUfIV21/view?usp=sharing