Моите коментари
Из писмо до министъра на образованието и науката - вх. № 1105-59/19.02.2024 г.
Във връзка с подготвените изменения в Наредбата за приобщаващото образование (27.10.2017 г., измен. 02.11.2021 г.), подкрепяме направените предложения за увеличаване на дните за отсъствие на ученика по уважителни причини от 3 на 15 дни.
Същевременно считаме за наложително, неотложно и целесъобразно да се направи още едно изменение, с което да се преодолее съществен пропуск при съставянето на Наредбата, свързан с отсъствието в нея на ученическото самоуправление като важна съставна част от приобщаващото образование.
Предлагаме да се допълни чл. 20, ал. 1 от Наредбата за приобщаващото образование по отношение Заниманията по интереси в т. 1 само с четири думи по следния начин: „дейности за стимулиране развитието на личностни качества, социални и творчески умения и изяви на способностите в областта на науките, технологиите, изкуствата, спорта, глобалното, гражданското, здравното и интеркултурното образование, образованието за устойчиво развитие, както и за придобиване на умения за лидерство, включително чрез ученическото самоуправление“ (аналогично на чл. 92 ал. 2 от ЗПУО).
В мотивите ще споделим малка част от възможностите, ценностите и ползите, които подкрепят родителите (по проведени анкети) и носи със себе си ученическото самоуправление, като:
Уверени сме, че МОН няма да допусне за трети път (2017, 2021, 2024) да не включи ученическото самоуправление в Наредбата за приобщаващото образование, след като то е част от „Цел 5.9. Разширяване на възпитателната функция на образователните институции“ от Стратегическата рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в Република България (2021-2030).
Настоятелството на Фондация „Институт за информални иновации”
Моите коментари
Из писмо до министъра на образованието и науката - вх. № 1105-50/26.03.2024 г.
Фондация „Институт за информални иновации“ е постоянен партньор на МОН в отстояването на държавната политика за гражданското и личностното развитие на учениците, включително чрез ученическото самоуправление на ниво паралелка и училище. Тази политика е залегнала в нормативната уредба и МОН следва да я подпомага, а учениците да виждат, че са подкрепени и финансово чрез тяхното структурирано ученическо самоуправление в полза на по-ефективното управление на училищните общности. В тази връзка предлагаме в новата Национална програма „Без агресия за сигурна образователна среда“ да се направят следните допълнения, които са точен цитат от чл. 171 ал. 2 от ЗПУО:
Мотиви:
Настоятелство на Фондация „Институт за информални иновации”
Моите коментари
До г-н Георги Глушков - Служебен министър на младежта и спорта
Относно: Проект на Закон за насърчаване на доброволчеството
Уважаеми г-н Министър,
Фондация «Институт за информални иновации» (ИИИ), която е некорпоративно юридическо лице за осъществяване на дейност в обществена полза, провежда научноизследователска и приложна дейност за повишаване на интереса към образованието и обучението през целия живот чрез трите “основни категории целенасочена образователна дейност” - формално, неформално и информално образование. Важна част от нашата дейност е подпомагане на държавните институции, които имат законодателна инициатива, в процеса на усъвършенстване на нормативната база.
ИИИ е проследил всички проекти на закони за доброволчеството, съставяни от различни министерства и парламентарни групи в периода 2012-2024 г. (2012 - МС, 2013 – ГЕРБ, 2014 – ГЕРБ, 2016 – ГЕРБ, 2016 – Реформаторски блок, 2017 – ГЕРБ, 2022 – ГЕРБ, 2023 – Консултативен документ, 2024 – ГЕРБ, 2024 – БСП за България). Предложеният от Министерството на младежта и спорта настоящ проект на Закон за насърчаване на доброволчеството, представен за обществено обсъждане, е единадесети опит да се регулират обществените отношения по отношение на доброволчеството. За съжаление той не отчита европейската практика и нормативна уредба в частта за правата на доброволеца.
Предлагаме в проекта на Закон за насърчаване на доброволчеството към Чл. 21 ал. 1 «Доброволецът има право на:» да се добави т. 12 със следния текст:
12. Полученото по реда на чл. 21 ал. 1 т. 5 неформално обучение и развитите знания, умения и компетентности по време на доброволческата дейност чрез информално учене като неинституционализирано, неорганизирано и несистематизирано натрупване на компетентности в живота на човека, могат да бъдат валидирани по предвиден в законодателството ред.
МОТИВИ
Включването на този текст не само ще създаде допълнителни стимули за доброволците, но и ще осъществи връзка между Закона за насърчаване на доброволчеството със законите за различните видове и степени на образование (Закон за предучилищното и училищното образование, Закон за професионалното образование и обучение, Закон за насърчаване на заетостта, които дефинират неформалното обучение и информалното учене, посочени в предложението, и процедурите за тяхното валидиране) и с европейската политика за насърчаване на младежкото доброволчество. Тази политика е формирана още в края на 90-те години на ХХ век с Европейската доброволческа служба на младите хора. По-късно тя се имплантира в Програма «Младеж», а днес в Програма «Младежта в действие».
Опитът на младите хора, натрупван в тези програми показва, че чрез доброволчеството се придобива доказан опит на международно ниво (уникални знания, умения и компетенции, получени чрез неформално и информално учене), който може да служи за целите на професионалната реализация. По тази причина е поставено изискването към страните-членки да въведат процедури за валидиране на този опит като част от ученето през целия живот. А това означава и възможност на доброволците от всички възрасти да обогатят своя „Европейски паспорт на уменията“.
За политиките на ЕС и доброволчеството вижте маркираните текстове в изпратените към писмото Приложения: 1. Документи на ЕС за доброволчеството – 1998-1999; 2. Съобщение относно политиките на ЕС и доброволчеството - 2011; 3. Закон за доброволчеството – консултативен документ – 2023.
д-р Таня Желязкова-Тея
Председател на Настоятелството на Фондация „Институт за информални иновации”
Моите коментари
Из писмо до служебния министър на образованието и науката - вх. № 1105-110/28.06.2024 г.
Във връзка с подготвените изменения и допълнения в Наредбата за приобщаващото образование (27.10.2017 г., измен. 19.03.2024 г.), подкрепяме направените предложения за подкрепа на деца и ученици със специфични нарушения на способността за учене.
Същевременно считаме за наложително, неотложно и целесъобразно да се направи още едно допълнение, с което да се преодолее съществен пропуск при съставянето на Наредбата, свързан с отсъствието в нея на ученическото самоуправление като важна съставна част от приобщаващото образование.
Предлагаме да се допълни чл. 20, ал. 1 от Наредбата за приобщаващото образование по отношение Заниманията по интереси в т. 1 само с четири думи по следния начин: „дейности за стимулиране развитието на личностни качества, социални и творчески умения и изяви на способностите в областта на науките, технологиите, изкуствата, спорта, глобалното, гражданското, здравното и интеркултурното образование, образованието за устойчиво развитие, както и за придобиване на умения за лидерство, включително чрез ученическото самоуправление“ (аналогично на чл. 92 ал. 2 от ЗПУО във връзка с чл. 171 ал. 1 т. 11 и чл. 171 ал. 2.).
В мотивите ще споделим малка част от възможностите, ценностите и ползите, които подкрепят родителите (по проведени от нас анкети през 2021-2023 г.) и носи със себе си ученическото самоуправление, като:
педагогическите специалисти – класни ръководители, психолози, педагогически съветници; МОН като институция, провеждаща държавната политика в областта на образованието и правата на децата и учениците.
Уверени сме, че МОН няма да допусне за седми път (2018, 2019, 2020 (2), 2021, 2024) да не включи ученическото самоуправление в Наредбата за приобщаващото образование, след като то е част от „Цел 5.9. Разширяване на възпитателната функция на образователните институции“ от Стратегическата рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в Република България (2021-2030).
Настоятелството на Фондация „Институт за информални иновации”
Моите коментари
Из писмо до служебния министър на образованието и науката, двама зам.-министри и две дирекции - вх. № 1105-121/08.07.2024 г.
Настоящото писмо е в изпълнение на предложен от Фондация „Институт за информални иновации“ (ИИИ) с писмо до Вас (вх. № 1105-87/26.06.2023 г.) и Дирекция „Правна“ (вх. № 1105-109/ 18.06.2024 г.) КОМПЛЕКСЕН ПОДХОД в няколко стъпки за реалното ученическо самоуправление на всички нива в училищата.
Първата стъпка от този подход е свързана с изменение и допълнение на Устройствения правилник на Министерството на образованието и науката (УПМОН - в сила от 13.03.2010 г. с многобройните му изменения до 02.04.2021 г.).
След влизането в сила на новия Закон за предучилищното и училищното образование (ЗПУО), който разшири полето на ученическото самоуправление до всяка паралелка (чл. 92 ал. 2; чл. 171 ал. 1 т. 11; чл. 171 ал. 2; чл. 267 ал. 2) и изготвянето на Наредба № 13 от 21.09.2016 г. за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование, в която се разработиха конкретните норми на политиката за индивидуалните и колективните права на децата/учениците чрез ученическото самоуправление (чл. 4 т. 2 д; чл. 6 ал. 2 т. 1; чл. 11 ал. 2; чл. 17 ал. 1 т. 1;чл. 17 ал. 2; Приложение № 5 пояснение 2; Приложение № 6 – Рамкови изисквания за създаване и функциониране на ученически съвети), е необходимо тази политика да се отстоява, провежда и контролира от дирекция в специализираната администрация на МОН. Прието е това да бъда дирекция „Приобщаващо образование“, но досега ученическото самоуправление отсъства от нейните функции и отговорности, определени с Устройствения правилник на МОН .
Във връзка с проект на Постановление на Министерския съвет за изменение и допълнение на нормативни актове на Министерския съвет, предлагаме в § 2. В Устройствения правилник на Министерството на образованието и науката да се включи нова т. 2а.
2а. В чл. 41 т. 4 се изменя така:
„осъществява дейности в областта на гражданското образование, включително чрез ученическото самоуправление, на здравното образование, на образованието за устойчиво развитие и превенция на насилието чрез сътрудничество и партньорство между учители, родители, ученици и представители на външни за училището организации и институции, включително и по повод ученическото самоуправление.“
Промяната автоматично ще се отрази в профила на Дирекция „Приобщаващо образование“ в сайта на МОН (Приобщаващо образование ● Министерство на образованието и науката (mon.bg)) - най-важното публично място за представяне на политиките на МОН.
Във връзка с общественото обсъждане на Устройствения правилник на МОН и пакета задължителни документи към него, предлагаме необходимите допълнения към Доклада до министър-председателя на Република България и Частичната предварителна оценка на въздействието, както и мотиви към направеното предложение..
Настоятелството на Фондация „Институт за информални иновации”
Моите коментари
Мотиви
Възможности, ценности и ползи, които носи със себе си ученическото самоуправление:
Вярваме, че направените предложения за изменения и допълнения в НП „Без агресия за сигурна образователна среда“ ще бъдат отразени в окончателния й вариант.
Настоятелство на Фондация
„Институт за информални иновации”
Председател - д-р Таня Желязкова-Тея
„11.2.2. Изграждане на ученически съвети на ниво паралелка и училище и стимулиране на ученическото самоуправление и участие посредством обучения, дейности на ученическите съвети и консумативи за дейността на ученическите съвети;“. Вижте чл. 171 ал. 2 от ЗПУО и Рамкови изисквания за създаване и функциониране на ученически съвети” от Наредба № 13 (21.09.2016) за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование.
„11.2.5. Провеждане на дейности с учениците, насочени към формиране и развитие на социално-емоционални умения, активиране на техните обединения чрез различни форми на ученическо самоуправление на ниво паралелка и училище, овластяване и смислено участие в живота на училищната общност, осъществяване на инициативи от ученици за ученици и др.“ Правна неточност и недостатъчност: в ЗПУО няма термин „обединения“ и е необходимо легитимно правно уточнение, свързано с политика за спазване на правата на децата/учениците.
В булет втори: „провеждане на дейности с учениците, насочени към формиране и развитие на социално-емоционални умения, активиране на техните обединения чрез различни форми на ученическо самоуправление на ниво паралелка и училище, осъществяване на инициативи от ученици за ученици и др.;“. Вижте аргументите към т. 11.2.5.!
Булет четвърти: „пакет от дейности, включващ обучения, дейности на ученическите съвети на ниво паралелка и училище“, консумативи за дейността на ученическите съвети;“. Вижте правните основания, посочени към т. 11.2.2.!
Т. 13.2.2. Формуляр за кандидатстване: „- участници - брой ученици, брой членове на структурите на ученическото самоуправление на ниво паралелка и училище, брой педагогически специалисти, родители;“
Нова т. 13.2.5. „Решение на Ученическия съвет на училището (УСУ) за поети ангажименти в реализацията на проекта от структурите на ученическото самоуправление на ниво паралелки и училище.“ Ако крепостта, наречена паралелка, не се „превземе“ отвътре чрез Ученическия съвет на паралелката и не се задвижи реално принципът ученици контролират ученици в цялата училищна общност, няма да има училища без агресия със сигурна образователна среда.
„решението на педагогическия съвет, декларацията за кандидатстване по модула и решението на Ученическия съвет на училището“. На младите хора трябва да им се покаже колко е важно тяхното участие в проекта и планираните дейности, както и тяхната отговорност за резултатите.
Булет четвърти: „Целесъобразност на изпълняваните дейности, наличие на подпомагащи специалисти, планирани обучения, активни структури на ученическото самоуправление на всички нива, специализирани пространства – кътове и др. – до 30 точки.
Из писмо до министъра на образованието и науката – изх. № 272/03.04.2025 г.
Идеята да се въведе политиката за ученическото самоуправление в НП „Без агресия за
сигурна образователна среда“ е обсъдена предварително със зам.-министри и директори на дирекции в МОН.
Прeдложенията за изменения и допълнения на НП „Без агресия за сигурна образователна среда“ са изготвени от д-р Таня Желязкова-Тея и Мариана Банчева – автори по поръчка на МОН на методическото помагало „УЧЕНИЧЕСКОТО САМОУПРАВЛЕНИЕ. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?” през 2018 г. като необходимо доразвиване на заложената политика за ученическото самоуправление в чл. 171 ал. 2 от Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО) и „Рамкови изисквания за създаване и функциониране на ученически съвети” от Наредба № 13 (21.09.2016) за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование.
След т. 5 да се допълни: „включително подкрепата на дейността на ученическите съвети и ученическото самоуправление в училищата от Цел 5.9. „Разширяване на възпитателната функция на образователните институции“. Изключително важна цел в новите условия на изменения, които МОН подготвя, вместо увеличаване на санкциите към учениците.
„ - брой членове на Ученически съвети на паралелки (УСП), Ученически съвети на училища (УСУ) и други структури на ученическото самоуправление – до 1500“. Ако МОН показва на цялата образователна система, че не държи да се спазва нормативната уредба в частта й за ученическото самоуправление и се задоволява да отчита само Ученическите съвети на ниво училище, които са ученическо представителство, но не и ученическо самоуправление, как може да се очаква от директорите и класните ръководители като част от тази образователна система да я спазват от само себе си.
След ученици се добавя „структури на ученическото самоуправление на всички нива“. Вижте „Рамкови изисквания за създаване и функциониране на ученически съвети” от Наредба № 13 (21.09.2016) за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование.
„формирани и развити социално-емоционални умения в учениците, активирано ученическо участие чрез структури на ученическото самоуправление на ниво паралелка и училище и инициативи от ученици за ученици;“. Вижте аргументите към допълненията в т. 2.
Моите коментари
МОТИВИ
Дошло е време политиката на държавата за правата на децата да стане видима за всички в училищната общност и извън нея. Днешните деца не могат да бъдат само обекти, независимо от възрастта им. Докато учениците не станат съ-субекти с възрастните чрез структурите на ученическото самоуправление на всички нива (паралелка, клас, училищен етап, училище), учителите много трудно ще постигат образователно-възпитателните цели в конкуренция с технологиите и изкуствения интелект.
Като допълнителни мотиви Ви представяме само част от възможностите, ценностите и ползите, които носи със себе си ученическото самоуправление: Много по-активно участие в живота на училищната общност и придобиване на социални умения. Осъзнаване и практикуване на връзката между упражняване на правата и носенето на отговорност като осъзнато гражданско поведение. Реализиране на гражданско образование за научаване чрез правене (информално учене). Увеличаване на броя на социално активните деца и млади хора в училището, чрез които могат да се постигат по-високи образователни и възпитателни цели. Превенция на нежелано поведение. Възпитаване на доброволчество и социална ангажираност с обществени каузи. Повишаване на личната отговорност към обществото.
ПРЕДВАРИТЕЛНА ОЦЕНКА НА ВЪЗДЕЙСТВИЕТО
Предложение 1 е изпратено в писмен вид до УС на Съвета на ректорите и до Председателя на БСК в етапа на обществено обсъждане на ЗПУО. Предложението се приема по принцип и ще продължим съвместната работа за конкретизиране и формализиране на идеята. Подобен стимул за бъдеща приложимост на придобити меки умения ще повиши интереса на учениците към дейности, които практически развиват личностните им и бъдещите им професионални качества.
Всички предложения, свързани с ученическото самоуправление, са апробирани чрез анкети за ученици, класни ръководители, родители, директори и медиатори от 28 училища от всички области в България, а резултатите от тях са публикувани в сборника с добри практики „Управляваме училището с ученическо самоуправление“, включен в колекция „Материали за ученическо самоуправление“ от Каталог на образователни ресурси със свободен достъп в Дигиталната раница на МОН тук: https://oer.mon.bg/s/oer/item-set/28594, с. 250-280.
Настоятелство на Фондация „Институт за информални иновации”
Председател - д-р Таня Желязкова-Тея
До Красимир Вълчев – министър на образованието и науката
Вх. № 1105-128/20.06.2025 г.
Във връзка с цялостната философия за промяна на действащия от 2016 г. ЗПУО и натрупания опит от неговото функциониране в реалната практика, считаме за целесъобразно да се намерят работещи механизми за стимулиране на учениците за активно участие в организационните процеси в училищната общност чрез ученическото самоуправление като колективна форма на детско участие.
Предлагаме в ЗПУО да се направят следните допълнения:
Чл. 171 (1) 14. да получават обобщен сертификат за организационната им и творческа активност в училищната възраст за бъдещата им реализация в университетите и на пазара на труда.
Предложението осигурява приемственост между средното образование с университетите и пазара на труда като стимулира учениците към „придобиване на различни групи компетентности – комуникативни, личностни, социални и граждански“ (из „Частична предварителна оценка на въздействието“, с. 7), включително чрез ученическото самоуправление като учене чрез правене. Данните за сертификата са извадка от ЛОД на ученика в системата НЕИСПУО.
(2) Предупредителната мярка „забележка“ се налага от класния ръководител или всеки учител, който преподава на ученика, след становище на Ученическия съвет на паралелката, от която е ученика, а всички останали предупредителни мерки - от директора.
Предложението ще задвижи „механизми за въздействие върху вътрешната мотивация и за преодоляване на проблемното поведение на учениците“ (из „Частична предварителна оценка на въздействието“, с. 7) чрез прилагане на подхода „деца помагат на деца“.
9. Създава се т. 33а:
„33а. „Социално-емоционални умения“ са уменията за осъзнаване и управление на вътрешни състояния, нагласи и поведение на индивида и включват себепознание, самоконтрол, социални умения, самоинициатива и творческа активност в процеса на ученическото самоуправление за взаимодействие с останалите и отговорност при вземане на решения.“
Ако не се направи това допълнение, не става ясно кой, къде, как и защо си взаимодейства с останалите и проявява отговорност при вземане на решения.
Моите коментари
До Красимир Вълчев - министър на образованието и науката
Вх. № 1105-180/02.10.25
Относно: РАМКА ЗА ВЪТРЕШНА ОЦЕНКА НА КАЧЕСТВОТО НА УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ ОТ НАРЕДБА ЗА УПРАВЛЕНИЕТО НА КАЧЕСТВОТО В ИНСТИТУЦИИТЕ ОТ СИСТЕМАТА НА ПРЕДУЧИЛИЩНОТО И УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
На среща с младежи на 12.09.2025 г. Вие поехте ангажимент да подкрепите идеи за ученическото самоуправление, така че да залегнат в законовата и подзаконовата уредба.
В етап на обществено обсъждане е НАРЕДБА ЗА УПРАВЛЕНИЕТО НА КАЧЕСТВОТО В ИНСТИТУЦИИТЕ ОТ СИСТЕМАТА НА ПРЕДУЧИЛИЩНОТО И УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ.
В РАМКА ЗА ВЪТРЕШНА ОЦЕНКА НА КАЧЕСТВОТО НА УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ по
чл. 15 ал. 2 т. 2 от Наредбата за създаването и прилагането на вътрешна система за управление на качеството за училищно образование (Приложение 2) се казва:
„В училище с високо качество на образованието учениците:
Имат ясно определени отговорности – учениците са овластени и участват в процесите на вземане на решения в училищната общност.“
Като дългогодишен участник в процесите за създаването на новата нормативна уредба за училищното образование (ЗПУО, Наредба № 13 за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование, Национална програма „Без агресия за сигурна образователна среда“), както и методическото обезпечаване на съвременното ученическо самоуправление (https://www.mon.bg/nfs/2025/07/uch-samoupravlenie_07072025.pdf; https://oer.mon.bg/s/oer/item-set/28594, Фондация „Институт за информални иновации“ (ИИИ) предлага допълване на три текста в Рамката за вътрешна оценка, които конкретизират механизмите за овластяване на учениците и за вземането на решения от тях.
Без това допълнение не е ясно как се овластяват учениците и по какъв начин те участват в процесите на вземане на решения в училищната общност.
Допълненията не само уточняват нормативно как учениците участват в ученическото самоуправление и как се вземат решенията от тях - чрез структурите на ученическото самоуправление, но стават ясни и „Примерните индикатори: Процент на учениците удовлетворени от ученическото самоуправление“.
Мотивите са в текста.
Настоятелство на Фондация „Институт за информални иновации”
Председател - д-р Таня Желязкова-Тея