Министерски съвет Портал за обществени консултации

Профил на Таня Желязкова-Тея

Обществени консултации с участието на Таня Желязкова-Тея

Неактивна

Моите коментари


19.02.2024 18:44 Подкрепа и допълнение

Из писмо до министъра на образованието и науката - вх. № 1105-59/19.02.2024 г.

Във връзка с подготвените изменения в Наредбата за приобщаващото образование (27.10.2017 г., измен. 02.11.2021 г.), подкрепяме направените предложения за увеличаване на дните за отсъствие на ученика по уважителни причини от 3 на 15 дни.

Същевременно считаме за наложително, неотложно и целесъобразно да се направи още едно изменение, с което да се преодолее съществен пропуск при съставянето на Наредбата, свързан с отсъствието в нея на ученическото самоуправление като важна съставна част от  приобщаващото образование.

  1. Цел: Запълване на значим пропуск в нормативната уредба.

Предлагаме да се допълни чл. 20, ал. 1 от Наредбата за приобщаващото образование по отношение Заниманията по интереси в т. 1 само с четири думи по следния начин: дейности за стимулиране развитието на личностни качества, социални и творчески умения и изяви на способностите в областта на науките, технологиите, изкуствата, спорта, глобалното, гражданското, здравното и интеркултурното образование, образованието за устойчиво развитие, както и за придобиване на умения за лидерство, включително чрез ученическото самоуправление“ (аналогично на чл. 92 ал. 2 от ЗПУО).

В мотивите ще споделим малка част от възможностите, ценностите и ползите, които подкрепят родителите (по проведени анкети) и носи със себе си ученическото самоуправление, като:

  • Смислено организиране на житейското време извън задължителните учебни занятия и придобиване на умения за живот.
  • Много по-активно участие в живота на училищната общност и придобиване на социални умения.
  • Осъзнаване и практикуване на връзката между упражняване на правата и носенето на отговорност като осъзнато гражданско поведение.
  • Увеличаване на броя на социално активните деца и млади хора в училището, чрез които могат да се постигат по-високи образователни и възпитателни цели.
  • Превенция и преодоляване на зависимости и проблемно поведение.
  • Подпомагане на общата подкрепа за личностното развитие в училището по чл. 15 от Наредбата за приобщаващото образование.
  1. Заинтересовани страни: учениците; родителите; училищата и техните директори; педагогическите специалисти – класни ръководители, психолози, педагогически съветници; МОН като институция, провеждаща държавната политика в областта на образованието и правата на децата и учениците.

Уверени сме, че МОН няма да допусне за трети път (2017, 2021, 2024) да не включи ученическото самоуправление в Наредбата за приобщаващото образование, след като то е част от „Цел 5.9. Разширяване на възпитателната функция на образователните институции“ от Стратегическата рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в Република България (2021-2030).

 Настоятелството на Фондация „Институт за информални иновации”

Неактивна

Моите коментари


26.03.2024 14:46 Национална програма „Без агресия за сигурна образователна среда“

Из писмо до министъра на образованието и науката - вх. № 1105-50/26.03.2024 г.

Фондация „Институт за информални иновации“ е постоянен партньор на МОН в отстояването на държавната политика за гражданското и личностното развитие на учениците, включително чрез ученическото самоуправление на ниво паралелка и училище. Тази политика е залегнала в нормативната уредба и МОН следва да я подпомага, а учениците да виждат, че са подкрепени и финансово чрез тяхното структурирано ученическо самоуправление в полза на по-ефективното управление на училищните общности. В тази връзка предлагаме в новата Национална програма „Без агресия за сигурна образователна среда“ да се направят следните допълнения, които са точен цитат от чл. 171 ал. 2 от ЗПУО:

  • Раздел 11. Допустими дейности и срок на изпълнение. 11.2. Модул 2. Училище без агресия за сигурна образователна среда. „11.2.4. Провеждане на дейности с учениците, насочени към формиране и развитие на социално-емоционални умения, активиране на техните обединения чрез различни форми на ученическо самоуправление на ниво паралелка и училище, овластяване и смислено участие в живота на училищната общност, осъществяване на инициативи от ученици за ученици и др.“
  • Раздел 12. Допустими разходи и етапи на финансиране. Модул 2. Училище без агресия за сигурна образователна среда. - пакет от дейности, включващ: … „провеждане на дейности с учениците, насочени към формиране и развитие на социално-емоционални умения, активиране на техните обединения чрез различни форми на ученическо самоуправление на ниво паралелка и училище, осъществяване на инициативи от ученици за ученици и др….“

Мотиви:

  1. В съвременните условия няма как да се постигнат Общата и Специфичните цели на Националната програма „Без агресия за сигурна образователна среда“, ако с тяхната реализация не се ангажират пряко учениците. Проект с участието на ДАЗД отдавна показа, че децата/учениците не желаят да се включват в дейности, организирани от възрастните. Когато възрастните включват учениците просто като участници в училищни инициативи, които не са съгласувани с организационния и творческия им потенциал чрез структурите на ученическото самоуправление в училището, децата/учениците стават още по-агресивни, за да се докажат.
  2. Коректно е да се направи връзка между ЗПУО и Националната програма по отношение на ученическите „обединения“, които са „различни форми на ученическо самоуправление на ниво паралелка и училище (чл. 171 ал. 2 от ЗПУО).
  3. Учениците създават проблемите, които са предмет на Националната програма „Без агресия за сигурна образователна среда“ и те трябва да участват в тяхното разрешаване на принципа "връстници овладяват връстници", защото днешните деца получават уроците си за живота (информалното учене) не само в училището. Те усвояват методики за предизвикване на агресия и тормоз от свободни източници и съзнателно ги проверяват на практика в училището. Но знаят и как да ги потушават помежду си.
  4. В днешния свят възрастните от 4 поколения (Т – традиционалистите, Х – аналоговите, Y – Милениумите, Z – дигиталните), работещи в училището, все по-трудно ще успяват да се налагат над Алфа поколението при решаването на техните проблеми без структурите на ученическото самоуправлението като колективна форма на детското участие. Силовите подходи и авторитетите все по-малко работят. Необходимо е структурите на ученическото самоуправление да бъдат признати като пълноправни съучастници в ефективното управление на училищната общност.
  5. Ролята на възрастните в училището е с „овластяването“ да стимулират създаването на структури на ученическото самоуправление на ниво паралелка и училище и чрез тях да гарантират осъществяване на инициативи от ученици за ученици.
  6. Предложените допълнения в Националната програма „Без агресия за сигурна образователна среда“ ще дадат възможност на съществуващи и новосъздадени структури на ученическото самоуправление на всички нива в училището да обогатят дейността си за смислено участие в живота на училищната общност“.                                 

Настоятелство на Фондация „Институт за информални иновации”

Неактивна

Моите коментари


09.05.2024 00:31 Допълнение към проекта на Закон за насърчаване на доброволчеството

До г-н Георги Глушков - Служебен министър на младежта и спорта

Относно: Проект на Закон за насърчаване на доброволчеството

Уважаеми г-н Министър,

Фондация «Институт за информални иновации» (ИИИ), която е некорпоративно юридическо лице за осъществяване на дейност в обществена полза, провежда научноизследователска и приложна дейност за повишаване на интереса към образованието и обучението през целия живот чрез трите “основни категории целенасочена образователна дейност” - формално, неформално и информално образование. Важна част от нашата дейност е подпомагане на държавните институции, които имат законодателна инициатива, в процеса на усъвършенстване на нормативната база.

ИИИ е проследил всички проекти на закони за доброволчеството, съставяни от различни министерства и парламентарни групи в периода 2012-2024 г. (2012 - МС, 2013 – ГЕРБ, 2014 – ГЕРБ, 2016 – ГЕРБ, 2016 – Реформаторски блок, 2017 – ГЕРБ, 2022 – ГЕРБ, 2023 – Консултативен документ, 2024 – ГЕРБ, 2024 – БСП за България). Предложеният от Министерството на младежта и спорта настоящ проект на Закон за насърчаване на доброволчеството, представен за обществено обсъждане, е единадесети опит да се регулират обществените отношения по отношение на доброволчеството. За съжаление той не отчита европейската практика и нормативна уредба в частта за правата на доброволеца.

Предлагаме в проекта на Закон за насърчаване на доброволчеството към Чл. 21 ал. 1 «Доброволецът има право на:» да се добави т. 12 със следния текст:

12. Полученото по реда на чл. 21 ал. 1 т. 5 неформално обучение и развитите знания, умения и компетентности по време на доброволческата дейност чрез информално учене като неинституционализирано, неорганизирано и несистематизирано натрупване на компетентности в живота на човека, могат да бъдат валидирани по предвиден в законодателството ред.

МОТИВИ

Включването на този текст не само ще създаде допълнителни стимули за доброволците,  но и ще осъществи връзка между Закона за насърчаване на доброволчеството със законите за различните видове и степени на образование (Закон за предучилищното и училищното образование, Закон за професионалното образование и обучение, Закон за насърчаване на заетостта, които дефинират неформалното обучение и информалното учене, посочени в предложението, и процедурите за тяхното валидиране) и с европейската политика за насърчаване на младежкото доброволчество. Тази политика е формирана още в края на 90-те години на ХХ век с Европейската доброволческа служба на младите хора. По-късно тя се имплантира в Програма «Младеж», а днес в Програма «Младежта в действие».

Опитът на младите хора, натрупван в тези програми показва, че чрез доброволчеството се придобива доказан опит на международно ниво (уникални знания, умения и компетенции, получени чрез неформално и информално учене), който може да служи за целите на професионалната реализация. По тази причина е поставено изискването към страните-членки да въведат процедури за валидиране на този опит като част от ученето през целия живот. А това означава и възможност на доброволците от всички възрасти  да обогатят своя „Европейски паспорт на уменията“.

За политиките на ЕС и доброволчеството вижте маркираните текстове в изпратените към писмото Приложения:  1. Документи на ЕС за доброволчеството – 1998-1999; 2. Съобщение относно политиките на ЕС и доброволчеството - 2011; 3. Закон за доброволчеството – консултативен документ – 2023.

д-р Таня Желязкова-Тея

Председател на Настоятелството на Фондация „Институт за информални иновации”

Неактивна

Моите коментари


28.06.2024 12:01 Подкрепа и много важно допълнение

Из писмо до служебния министър на образованието и науката - вх. № 1105-110/28.06.2024 г.

Във връзка с подготвените изменения и допълнения в Наредбата за приобщаващото образование (27.10.2017 г., измен. 19.03.2024 г.), подкрепяме направените предложения за подкрепа на деца и ученици със специфични нарушения на способността за учене.

Същевременно считаме за наложително, неотложно и целесъобразно да се направи още едно допълнение, с което да се преодолее съществен пропуск при съставянето на Наредбата, свързан с отсъствието в нея на ученическото самоуправление като важна съставна част от  приобщаващото образование.

  1. Цел: Запълване на значим пропуск в нормативната уредба.

Предлагаме да се допълни чл. 20, ал. 1 от Наредбата за приобщаващото образование по отношение Заниманията по интереси в т. 1 само с четири думи по следния начин: дейности за стимулиране развитието на личностни качества, социални и творчески умения и изяви на способностите в областта на науките, технологиите, изкуствата, спорта, глобалното, гражданското, здравното и интеркултурното образование, образованието за устойчиво развитие, както и за придобиване на умения за лидерство, включително чрез ученическото самоуправление“ (аналогично на чл. 92 ал. 2 от ЗПУО във връзка с  чл. 171 ал. 1 т. 11 и чл. 171 ал. 2.).

В мотивите ще споделим малка част от възможностите, ценностите и ползите, които подкрепят родителите (по проведени от нас анкети през 2021-2023 г.) и носи със себе си ученическото самоуправление, като:

  • Смислено организиране на житейското време извън задължителните учебни занятия и придобиване на умения за живот.
  • Много по-активно участие в живота на училищната общност и придобиване на социални умения.
  • Осъзнаване и практикуване на връзката между упражняване на правата и носенето на отговорност като осъзнато гражданско поведение.
  • Увеличаване на броя на социално активните деца и млади хора в училището, чрез които могат да се постигат по-високи образователни и възпитателни цели.
  • Превенция и преодоляване на зависимости и проблемно поведение.
  • Подпомагане на общата подкрепа за личностното развитие в училището по чл. 15 от Наредбата за приобщаващото образование.
  1. Заинтересовани страни: учениците; родителите; училищата и техните директори;

педагогическите специалисти – класни ръководители, психолози, педагогически съветници; МОН като институция, провеждаща държавната политика в областта на образованието и правата на децата и учениците.

Уверени сме, че МОН няма да допусне за седми път (2018, 2019, 2020 (2), 2021, 2024) да не включи ученическото самоуправление в Наредбата за приобщаващото образование, след като то е част от Цел 5.9. Разширяване на възпитателната функция на образователните институции“ от Стратегическата рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в Република България (2021-2030).

Настоятелството на Фондация „Институт за информални иновации”

Неактивна

Моите коментари


08.07.2024 14:10 Допълване дейностите на Дирекция „Приобщаващо образование“ в Устройствения правилник на МОН

Из писмо до служебния министър на образованието и науката, двама зам.-министри и две дирекции - вх. № 1105-121/08.07.2024 г.

Настоящото писмо е в изпълнение на предложен от Фондация „Институт за информални иновации“ (ИИИ) с писмо до Вас (вх. № 1105-87/26.06.2023 г.) и Дирекция „Правна“ (вх. № 1105-109/ 18.06.2024 г.) КОМПЛЕКСЕН ПОДХОД в няколко стъпки за реалното ученическо самоуправление на всички нива в училищата.

Първата стъпка от този подход е свързана с изменение и допълнение на Устройствения правилник на Министерството на образованието и науката (УПМОН - в сила от 13.03.2010 г. с многобройните му изменения до 02.04.2021 г.).

След влизането в сила на новия Закон за предучилищното и училищното образование (ЗПУО), който разшири полето на ученическото самоуправление до всяка паралелка (чл. 92 ал. 2; чл. 171 ал. 1 т. 11; чл. 171 ал. 2; чл. 267 ал. 2) и изготвянето на Наредба № 13 от 21.09.2016 г. за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование, в която се разработиха конкретните норми на политиката за индивидуалните и колективните права на децата/учениците чрез ученическото самоуправление  (чл. 4 т. 2 д; чл. 6 ал. 2 т. 1; чл. 11 ал. 2; чл. 17 ал. 1 т. 1;чл. 17 ал. 2; Приложение № 5 пояснение 2; Приложение № 6 – Рамкови изисквания за създаване и функциониране на ученически съвети), е необходимо тази политика да се отстоява, провежда и контролира от дирекция в специализираната администрация на МОН. Прието е това да бъда дирекция „Приобщаващо образование“, но досега ученическото самоуправление отсъства от нейните функции и отговорности, определени с Устройствения правилник на МОН .

Във връзка с проект на Постановление на Министерския съвет за изменение и допълнение на нормативни актове на Министерския съвет, предлагаме в § 2. В Устройствения правилник на Министерството на образованието и науката да се включи нова т. 2а.

2а. В чл. 41  т. 4 се изменя така:

 „осъществява дейности в областта на гражданското образование, включително чрез ученическото самоуправление, на здравното образование, на образованието за устойчиво развитие и превенция на насилието чрез сътрудничество и партньорство между учители, родители, ученици и представители на външни за училището организации и институции, включително и по повод ученическото самоуправление.“

Промяната автоматично ще се отрази в профила на Дирекция „Приобщаващо образование“ в сайта на МОН (Приобщаващо образование ● Министерство на образованието и науката (mon.bg)) - най-важното публично място за представяне на политиките на МОН.

Във връзка с общественото обсъждане на Устройствения правилник на МОН и пакета задължителни документи към него, предлагаме необходимите допълнения към Доклада до министър-председателя на Република България и Частичната предварителна оценка на въздействието, както и мотиви към направеното предложение..

Настоятелството на Фондация „Институт за информални иновации”

 

Неактивна

Моите коментари


03.04.2025 18:56 Национална програма „Без агресия за сигурна образователна среда“ - 3 част

Мотиви

            Възможности, ценности и ползи, които носи със себе си ученическото самоуправление:

  • Много по-активно участие в живота на училищната общност и придобиване на социални умения.
  • Осъзнаване и практикуване на връзката между упражняване на правата и носенето на отговорност като осъзнато гражданско поведение.
  • Реализиране на гражданско образование за научаване чрез правене (информално учене).
  • Увеличаване на броя на социално активните деца и млади хора в училището, чрез които могат да се постигат по-високи образователни и възпитателни цели.
  • Превенция на всички отрицателни зависимости, засягащи учениците в днешно време, като тютюнопушене, алкохолизъм, наркомания, агресивно поведение, тормоз и др.
  • Подпомагане на общата подкрепа на личностното развитие в училището по чл. 15 от Наредбата за приобщаващото образование (2017).

Вярваме, че направените предложения за изменения и допълнения в НП „Без агресия за сигурна образователна среда“  ще бъдат отразени в окончателния й вариант.

 

Настоятелство на Фондация

„Институт за информални иновации”

Председател  - д-р Таня Желязкова-Тея

 

03.04.2025 18:55 Национална програма „Без агресия за сигурна образователна среда“ - 2 част
  1. Допълнения на т. 11 Допустими дейности в подточка 11.2.2. и 11.2.5. от Модул 2.

„11.2.2. Изграждане на ученически съвети на ниво паралелка и училище и стимулиране на ученическото самоуправление и участие посредством обучения, дейности на ученическите съвети и консумативи за дейността на ученическите съвети;“. Вижте чл. 171 ал. 2 от ЗПУО и Рамкови изисквания за създаване и функциониране на ученически съвети” от Наредба № 13 (21.09.2016) за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование.

„11.2.5. Провеждане на дейности с учениците, насочени към формиране и развитие на социално-емоционални умения, активиране на техните обединения чрез различни форми на ученическо самоуправление на ниво паралелка и училище, овластяване и смислено участие в живота на училищната общност, осъществяване на инициативи от ученици за ученици и др.“ Правна неточност и недостатъчност: в ЗПУО няма термин „обединения“ и е необходимо легитимно правно уточнение, свързано с политика за спазване на правата на децата/учениците.

  1. Допълнения на т. 12 Допустими разходи в Модул 2, както следва:

В булет втори: „провеждане на дейности с учениците, насочени към формиране и развитие на социално-емоционални умения, активиране на техните обединения чрез различни форми на ученическо самоуправление на ниво паралелка и училище, осъществяване на инициативи от ученици за ученици и др.;“. Вижте аргументите към т. 11.2.5.!

Булет четвърти: „пакет от дейности, включващ обучения, дейности на ученическите съвети на ниво паралелка и училище“, консумативи за дейността на ученическите съвети;“. Вижте правните основания, посочени към т. 11.2.2.!

  1. Допълнения към т. 13 Условия и ред за кандидатстване и т. 13.2. Необходими документи за кандидатстване по модул 2.

Т. 13.2.2. Формуляр за кандидатстване: „- участници - брой ученици, брой членове на структурите на ученическото самоуправление  на ниво паралелка и училище, брой педагогически специалисти, родители;“

Нова т. 13.2.5. Решение на Ученическия съвет на училището (УСУ) за поети ангажименти в реализацията на проекта от структурите на ученическото самоуправление на ниво паралелки и училище.“  Ако крепостта, наречена паралелка, не се „превземе“ отвътре чрез Ученическия съвет на паралелката и не се задвижи реално принципът ученици контролират ученици в цялата училищна общност, няма да има училища без агресия със сигурна образователна среда.

  1. Допълнение към Изисквания към проектните предложения

„решението на педагогическия съвет, декларацията за кандидатстване по модула и решението на Ученическия съвет на училището. На младите хора трябва да им се покаже колко е важно тяхното участие в проекта и планираните дейности, както и тяхната отговорност за резултатите.

  1. Допълнение към т. 14.2. Критерии за оценка на проектните предложения от т. 14 Процедура за разглеждане и одобрение на проектните предложения

Булет четвърти: „Целесъобразност на изпълняваните дейности, наличие на подпомагащи специалисти, планирани обучения, активни структури на ученическото самоуправление на всички нива, специализирани пространства – кътове и др. – до 30 точки.

03.04.2025 18:54 Национална програма „Без агресия за сигурна образователна среда“ - 1 част

Из писмо до министъра на образованието и науката – изх. № 272/03.04.2025 г.

Идеята да се въведе политиката за ученическото самоуправление в НП „Без агресия за

сигурна образователна среда“ е обсъдена предварително със зам.-министри и директори на дирекции в МОН.

Прeдложенията за изменения и допълнения на НП „Без агресия за сигурна образователна среда“ са изготвени от д-р Таня Желязкова-Тея и Мариана Банчева – автори по поръчка на МОН на методическото помагало „УЧЕНИЧЕСКОТО САМОУПРАВЛЕНИЕ. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?” през 2018 г. като необходимо доразвиване на заложената политика за ученическото самоуправление в чл. 171 ал. 2 от Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО) и „Рамкови изисквания за създаване и функциониране на ученически съвети” от Наредба № 13 (21.09.2016) за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование.

  1. Допълнение на т. 2 Цели и обхват на програмата.

След т. 5 да се допълни:  включително подкрепата на дейността на ученическите съвети и ученическото самоуправление в училищата от Цел 5.9. „Разширяване на възпитателната функция на образователните институции“. Изключително важна цел в новите условия на изменения, които МОН подготвя, вместо увеличаване на санкциите към учениците.

  1.  Допълнение на т. 3 Показатели за постигане на целите по Модул 2 в края.

„ - брой членове на Ученически съвети на паралелки (УСП), Ученически съвети на училища (УСУ) и други структури на ученическото самоуправление – до 1500. Ако МОН показва на цялата образователна система, че не държи да се спазва нормативната уредба в частта й за ученическото самоуправление и се задоволява да отчита само Ученическите съвети на ниво училище, които са ученическо представителство, но не и ученическо самоуправление, как може да се очаква от директорите и класните ръководители като част от тази образователна система да я спазват от само себе си.

  1. Допълнение на т. 4. Целевата група по Модул 2.

След ученици се добавя структури на ученическото самоуправление на всички нива“. Вижте „Рамкови изисквания за създаване и функциониране на ученически съвети” от Наредба № 13 (21.09.2016) за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование.

  1. Допълнение на т. 5 Очаквани резултати по Модул 2 по следния начин

„формирани и развити социално-емоционални умения в учениците, активирано ученическо участие чрез структури на ученическото самоуправление на ниво паралелка и училище и инициативи от ученици за ученици;“. Вижте аргументите към допълненията в т. 2.

Неактивна

Моите коментари


20.06.2025 23:38 Допълнения в ЗИД на ЗПУО – стимули за ученици и учители - 2 част

МОТИВИ

Дошло е време политиката на държавата за правата на децата да стане видима за всички в училищната общност и извън нея. Днешните деца не могат да бъдат само обекти, независимо от възрастта им. Докато учениците не станат съ-субекти с възрастните чрез структурите на ученическото самоуправление на всички нива (паралелка, клас, училищен етап, училище), учителите много трудно ще постигат образователно-възпитателните цели в конкуренция с технологиите и изкуствения интелект.

Като допълнителни мотиви Ви представяме само част от  възможностите, ценностите и ползите, които носи със себе си ученическото самоуправление: Много по-активно участие в живота на училищната общност и придобиване на социални умения. Осъзнаване и практикуване на връзката между упражняване на правата и носенето на отговорност като осъзнато гражданско поведение. Реализиране на гражданско образование за научаване чрез правене (информално учене). Увеличаване на броя на социално активните деца и млади хора в училището, чрез които могат да се постигат по-високи образователни и възпитателни цели. Превенция на нежелано поведение. Възпитаване на доброволчество и социална ангажираност с обществени каузи. Повишаване на личната отговорност към обществото.

ПРЕДВАРИТЕЛНА ОЦЕНКА НА ВЪЗДЕЙСТВИЕТО

Предложение 1 е изпратено в писмен вид до УС на Съвета на ректорите и до Председателя на БСК в етапа на обществено обсъждане на ЗПУО. Предложението се приема по принцип и ще продължим съвместната работа за конкретизиране и формализиране на идеята. Подобен стимул за бъдеща приложимост на придобити меки умения ще повиши интереса на учениците към дейности, които практически развиват личностните им и бъдещите им професионални качества.

Всички предложения, свързани с ученическото самоуправление, са апробирани чрез анкети за ученици, класни ръководители, родители, директори и медиатори от 28 училища от всички области в България, а резултатите от тях са публикувани в сборника с добри практики „Управляваме училището с ученическо самоуправление“, включен в колекция „Материали за ученическо самоуправление“ от Каталог на образователни ресурси със свободен достъп в Дигиталната раница на МОН тук: https://oer.mon.bg/s/oer/item-set/28594, с. 250-280.

Настоятелство на Фондация „Институт за информални иновации”

Председател - д-р Таня Желязкова-Тея

 

20.06.2025 23:36 Допълнения в ЗИД на ЗПУО – стимули за ученици и учители - 1 част

До Красимир Вълчев – министър на образованието и науката

Вх. № 1105-128/20.06.2025 г.

Във връзка с цялостната философия за промяна на действащия от 2016 г. ЗПУО и натрупания опит от неговото функциониране в реалната практика, считаме за целесъобразно да се намерят работещи механизми за стимулиране на учениците за активно участие в организационните процеси в училищната общност чрез ученическото самоуправление като колективна форма на детско участие.

Предлагаме в ЗПУО да се направят следните допълнения:

  1. чл. 171 ал. 1 от ЗПУО като т. 14 от правата на децата/учениците:

Чл. 171 (1) 14. да получават обобщен сертификат за организационната им и творческа активност в училищната възраст за бъдещата им реализация в университетите и на пазара на труда.

Предложението осигурява приемственост между средното образование с университетите и  пазара на труда като стимулира учениците към „придобиване на различни групи компетентности – комуникативни, личностни, социални и граждански“ (из „Частична предварителна оценка на въздействието“, с. 7), включително чрез ученическото самоуправление като учене чрез правене. Данните за сертификата са извадка от ЛОД на ученика в системата НЕИСПУО.

  1. § 95 чл. 203 се изменя така:

(2) Предупредителната мярка „забележка“ се налага от класния ръководител или всеки учител, който преподава на ученика, след становище на Ученическия съвет на паралелката, от която е ученика, а всички останали предупредителни мерки - от директора.

Предложението ще задвижи „механизми за въздействие върху вътрешната мотивация и за преодоляване на проблемното поведение на учениците“ (из „Частична предварителна оценка на въздействието“, с. 7) чрез прилагане на подхода „деца помагат на деца“.

  1. § 141. В § 1 от Допълнителните разпоредби се правят следните изменения и допълнения:

9. Създава се т. 33а:

„33а. „Социално-емоционални умения“ са уменията за осъзнаване и управление на вътрешни състояния, нагласи и поведение на индивида и включват себепознание, самоконтрол, социални умения, самоинициатива и творческа активност в процеса на ученическото самоуправление за взаимодействие с останалите и отговорност при вземане на решения.“

Ако не се направи това допълнение, не става ясно кой, къде, как и защо си взаимодейства с останалите и проявява отговорност при вземане на решения.

 

Неактивна

Моите коментари


02.10.2025 11:45 Допълнения в Приложение 2 на Наредбата за управление на качеството

До Красимир Вълчев  - министър на образованието и науката

Вх. № 1105-180/02.10.25

 

Относно:        РАМКА ЗА ВЪТРЕШНА ОЦЕНКА НА КАЧЕСТВОТО НА УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ ОТ НАРЕДБА ЗА УПРАВЛЕНИЕТО НА КАЧЕСТВОТО В ИНСТИТУЦИИТЕ ОТ СИСТЕМАТА НА ПРЕДУЧИЛИЩНОТО И УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ

 

На среща с младежи на 12.09.2025 г. Вие поехте ангажимент да подкрепите идеи за ученическото самоуправление, така че да залегнат в законовата и подзаконовата уредба.

В етап на обществено обсъждане е НАРЕДБА ЗА УПРАВЛЕНИЕТО НА КАЧЕСТВОТО В ИНСТИТУЦИИТЕ ОТ СИСТЕМАТА НА ПРЕДУЧИЛИЩНОТО И УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ.

В РАМКА ЗА ВЪТРЕШНА ОЦЕНКА НА КАЧЕСТВОТО НА УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ  по

чл. 15 ал. 2 т. 2 от Наредбата за създаването и прилагането на вътрешна система за управление на качеството за училищно образование (Приложение 2) се казва:

            „В училище с високо качество на образованието учениците:

Имат ясно определени отговорности – учениците са овластени и участват в процесите на вземане на решения в училищната общност.“

            Като дългогодишен участник в процесите за създаването на новата нормативна уредба за училищното образование (ЗПУО, Наредба № 13 за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование, Национална програма „Без агресия за сигурна образователна среда“), както и методическото обезпечаване на съвременното ученическо самоуправление (https://www.mon.bg/nfs/2025/07/uch-samoupravlenie_07072025.pdf;     https://oer.mon.bg/s/oer/item-set/28594, Фондация „Институт за информални иновации“ (ИИИ) предлага допълване на три текста в Рамката за вътрешна оценка, които конкретизират механизмите за овластяване на учениците и за вземането на решения от тях.

  1. На с. 4: ГЛАВА 2. Визия за качество  в училищното образование, т.  2. Учениците в училище с високо качество, булет 6 се допълва така: „Имат ясно определени отговорности – учениците са овластени и участват в процесите на вземане на решения в училищната общност чрез структурите на ученическото самоуправление.“

            Без това допълнение не е ясно как се овластяват учениците и по какъв начин те участват в процесите на вземане на решения в училищната общност.

  1. На с. 24: в 3. Област „Институционална среда“ за критерий „Ученическо лидерство и включване на родителите“ колона 3 Видими резултати да се допълни така: „и участват в структурите на ученическото самоуправление.“
  2. А колона 4 Добра практика да се допълни така: „като се включват в процеса на вземане на решения чрез струкутурите на ученическото самоуправление.“

Допълненията не само уточняват нормативно как учениците участват в ученическото самоуправление и как се вземат решенията от тях - чрез структурите на ученическото самоуправление, но стават ясни и „Примерните индикатори: Процент на учениците удовлетворени от ученическото самоуправление“.

 

Мотивите са в текста.

 

Настоятелство на Фондация „Институт за информални иновации”

Председател - д-р Таня Желязкова-Тея

 

 

Моля изчакайте