Основна причина за изготвяне на проекта е необходимостта от актуализиране на условията и реда за организацията на профилактиката на инфекциите, свързани с медицинското обслужване (ИСМО), наложена от развитието на обществените отношения, свързани с организацията на работа в лечебните заведения. Причината за обединяването на двата нормативни акта в един е постигане на систематизирана нормативна уредба и създаване на необходимата яснота и непротиворечиво разбиране за органа, който е компетентен да контролира изпълнението на изискванията за профилактика и контрола на инфекциите, свързани с медицинското обслужване в лечебните заведения, а именно регионалните здравни инспекции.
Министерство на здравеопазването
Адрес: София, София, пл. Света Неделя № 5
Електронна поща: press@mh.government.bg
Дирекция "Обществено здраве"
Електронна поща: kparmakova@mh.government.bg
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
Общо 1 коментар
---
Tова събитие описва запис на акт в ЗП или ОП.10.12.2025
09.01.2026
---
Справка или съобщение.
Поздравявам екипа на МЗ за изготвянето на проекта на новата наредба и за последователните усилия да се актуализира нормативната рамка за профилактиката и контрола на инфекциите, свързани с медицинското обслужване. Документът е ясно структуриран, съответства на съвременните европейски препоръки и акцентира върху ключови елементи като антибиотичната политика, управлението на множествено-резистентните патогени и активната роля на микробиологичните лаборатории.
В рамките на обсъждането бих искал да подчертая няколко допълващи аспекта, които биха могли допълнително да подпомогнат практическото му прилагане:
Първо, препоръчително е да се обмисли въвеждането на минимални индикатори за вътрешен мониторинг (например спазване на хигиена на ръцете, честота на инциденти с остри предмети, навременност на микробиологичните резултати), които лечебните заведения да проследяват регулярно. Това би повишило сравнимостта между структурите и би подпомогнало РЗИ в контролната дейност.
Второ, би било полезно да се уточни ролята на обучението – както начално, така и ежегодно – включително формата, минималното съдържание и документалното удостоверяване. Това ще гарантира единно ниво на компетентност сред персонала.
Трето, препоръчително е да се обмисли механизъм за обратна връзка от лечебните заведения към НЦЗПБ относно трудностите при прилагането на определени мерки. Подобен механизъм би позволил периодично усъвършенстване на наредбата на базата на реални данни и практики.
С уважение,
д-р Костадинов, д. м.
Поздравявам екипа на МЗ за изготвянето на проекта на новата наредба и за последователните усилия да се актуализира нормативната рамка за профилактиката и контрола на инфекциите, свързани с медицинското обслужване. Документът е ясно структуриран, съответства на съвременните европейски препоръки и акцентира върху ключови елементи като антибиотичната политика, управлението на множествено-резистентните патогени и активната роля на микробиологичните лаборатории.
В рамките на обсъждането бих искал да подчертая няколко допълващи аспекта, които биха могли допълнително да подпомогнат практическото му прилагане:
Първо, препоръчително е да се обмисли въвеждането на минимални индикатори за вътрешен мониторинг (например спазване на хигиена на ръцете, честота на инциденти с остри предмети, навременност на микробиологичните резултати), които лечебните заведения да проследяват регулярно. Това би повишило сравнимостта между структурите и би подпомогнало РЗИ в контролната дейност.
Второ, би било полезно да се уточни ролята на обучението – както начално, така и ежегодно – включително формата, минималното съдържание и документалното удостоверяване. Това ще гарантира единно ниво на компетентност сред персонала.
Трето, препоръчително е да се обмисли механизъм за обратна връзка от лечебните заведения към НЦЗПБ относно трудностите при прилагането на определени мерки. Подобен механизъм би позволил периодично усъвършенстване на наредбата на базата на реални данни и практики.
С уважение,
д-р Костадинов, д. м.