Министерски съвет Портал за обществени консултации

Профил на Костадин Костадинов

Обществени консултации с участието на Костадин Костадинов

Неактивна

Моите коментари


26.09.2025 17:06 Предложения за стаж на ръководители
Уважаеми госпожи и господа,
 
Във връзка с публикувания проект за изменение и допълнение на Наредба № 1 от 2015 г., с който отново се предлага минималният изискуем стаж на ръководителите на специализанти да бъде 5 години, бих искал/а да изразя следното становище:
 
Действащата редакция на наредбата, приета с изменения в ДВ, бр. 13 от 2025 г., предвижда изискването за стаж на ръководителите да бъде 3 години. Тази промяна беше наложена поради реални затруднения в лечебните заведения – особено в базите извън големите областни центрове и по дефицитни специалности, където броят на специалистите е ограничен. Възможността за назначаване на ръководители с 3-годишен стаж улесни както лечебните заведения, така и специализантите, като същевременно не се отрази негативно на качеството на обучението, тъй като ролята на ръководителя е до голяма степен административна, а специализантите работят под надзора на различни специалисти в практиката. 
 
В мотивите към проекта се посочва, че по-дългият стаж ще гарантира по-качествена подготовка на специализантите, както и че ръководителят ще има право да предлага прекратяване на обучението при системно неизпълнение на учебния план. Аргументът за по-високо качество е разбираем, но е важно да се подчертае, че аргументите наложили промяната по-рано тази година остават напълно актуални.  
 
Връщането на изискването за 5 години стаж крие следните рискове:
 
ще ограничи капацитета на лечебните заведения да назначават ръководители;
 
Вече заявени и утвърдени бройки специализанти рискуват да отпаднат, тъй като съответните катедри и лечебни заведения няма да имат възможност да осигурят необходимите ръководители. Това би довело до изкуствено ограничаване на достъпа до обучение и ще задълбочи кадровия дефицит. Припомням, все още съществуващият лимит за брой специализанти на един ръководител.
 
В практиката специализантите работят под надзора на множество специалисти, а не единствено на своя ръководител. Функциите на ръководителя са предимно административни и координационни, поради което по-краткият изискуем стаж (3 години) не компрометира качеството на обучението.  
 
ще се затрудни кадровото обезпечаване в отделни региони и специалности, които и без това са в дефицит.
 
С оглед на горното считам, че запазването на изискването за 3 години стаж е по-балансирано и реалистично решение, което отговаря както на потребностите на системата, така и на интереса на специализантите и лечебните заведения.
 
Предлагам Министерството да преосмисли връщането към 5-годишния срок и да остави настоящата уредба, която доказано облекчава практическото приложение на Наредбата и създава устойчивост в процеса на специализация.
 
С уважение,
д-р Костадин Костадинов, д. м.
26.09.2025 17:05 Предложения за такси

Уважаеми госпожи и господа,

Във връзка с предложените изменения в чл. 41 от Наредба № 1 от 2015 г., с които се предвижда въвеждане на таксите в евро (117,60 евро, 235,20 евро и 117,60 евро), бих искал/а да изразя следното становище:

Преминаването към евро е дълго очакван и системен процес, но с оглед на факта, че таксите по чл. 41 се определят административно, а не чрез свободен пазарен механизъм, изискващ точното им превалутиране по утвърдения курс, считам, че е разумно да се подходи с по-голяма гъвкавост при закръгляването им. Текущите предложения за такси, изчислени на база фиксирания курс, водят до стойности със стотни (117,60 евро; 235,20 евро), които на практика не отразяват реална пазарна точност, а създават административна тежест и неудобство при плащанията.

С оглед на потенциала на тези плащания в рамките инфлационните процеси и необходимостта да се гарантира предвидимост и достъпност за специализантите, предлагам закръгляването на таксите надолу до най-близката цяла стойност:

  • 117 евро (вместо 117,60 евро),

  • 235 евро (вместо 235,20 евро),

  • 117 евро (вместо 117,60 евро).

Това решение няма да окаже съществено отражение върху финансовата устойчивост на базите за обучение, но ще улесни плащанията, ще внесе яснота и ще създаде по-балансиран подход между интересите на обучаващите институции и специализантите. Подобни мерки се предвиждат и при други административни такси на държавно и общинско ниво. Освен това, такова закръгляване е напълно допустимо в рамките на административното определяне на таксите и съответства на добрите практики при конвертиране на суми в евро.

С оглед на горното предлагам таксите в чл. 41 да бъдат определени, както следва:

  • ал. 2 – 117 евро,

  • ал. 3 – 235 евро,

  • ал. 6 – 117 евро.

Така ще се постигне по-голяма предвидимост, справедливост и практичност при въвеждането на таксите в евро.

С уважение,

д-р Костадин Костадинов, д. м,

Неактивна

Моите коментари


06.10.2025 09:37 Предложения за промени

Проектът на медицински стандарт „Съдебна психиатрия“ представлява важна стъпка към уеднаквяване на практиките и гарантиране на качеството и безопасността при извършване на съдебнопсихиатрични експертизи и лечение:

  1. Раздел 1.1.1. (Дефиниция)

    • Да се добави изречение, че съдебната психиатрия има за цел не само защита на обществото, но и осигуряване на правата, достойнството и лечението на лицата с психични разстройства, в съответствие с Конвенцията на ООН за правата на хората с увреждания.

  2. Раздел 2.2. (Лекар специалист по психиатрия)

    • Да се уточни минимален обем обучение или курсове по съдебна психиатрия за психиатри, които не притежават специалността, но участват в експертизи (напр. поне 60 учебни часа).

    • Да се въведе изискване за периодична квалификация (напр. веднъж на 5 години).

  3. Раздел 3.3. и 3.4. (Нива на компетентност)

    • Да се конкретизират минималните изисквания за съотношение персонал–пациенти и за охрана в отделенията от второ и трето ниво.

    • Да се предвиди сътрудничество с психолози и социални работници, особено при оценка на риска и ресоциализация.

  4. Раздел 4.2. (Етични стандарти)

    • Да се добави текст, че експертите следва да бъдат запознати и да прилагат Етичния кодекс на лекарите в България и международните етични ръководства на WPA и WMA.

    • Да се препоръча участие в супервизия и интервизия при сложни случаи като стандартна добра практика.

  5. Раздел 5.3. (Алгоритъм на експертизата)

    • Да се въведат изисквания за информирано съгласие, защита на личните данни и контрол на достъпа до аудио/видеозаписи.

    • Да се предвиди срок за изготвяне на експертизата (напр. 30 дни от възлагането, освен при особено сложни случаи).

  6. Раздел 6. (Документация и оценка на риска)

    • Да се включи препратка към международно валидирани инструменти за оценка на риска (HCR-20, START и др.).

    • Да се добави възможност за електронно водене и архивиране на експертизите при спазване на стандартите за сигурност и защита на личните данни.

  7. Общи предложения

    • Да се добави раздел за контрол и оценка на качеството на съдебнопсихиатричните експертизи и процедури за вътрешен одит.

    • Да се уточни механизмът за взаимодействие между съдебните психиатри, съдебните психолози и органите на съдебната власт.

    • Да се обмисли включване на обучителен модул за превенция на професионално прегаряне и защита на психичното здраве на експертите.

 

С уважение, 

д-р Костадинов, д. м.

 

Моля изчакайте