Необходимостта от промени на Наредбата са свързани с подобряване на прилагането ѝ по отношение на отдаването под наем на студентските столове и регламентиране на предоставянето на държавната субсидия за поевтиняване на храната на предприятията в областта на общественото хранене, които са сключили договори с висшите училища.
На следващо място причина, която налага промяна в Наредбата е необходимостта от установяване на ред за определяне на бюджет за социално-битови разходи и столово хранене за „Студентски столове и общежития“ ЕАД (ССО ЕАД) въз основа на годните за експлоатация легла за настаняване и съответно броя на местата за хранене в студентските столове, каквато регламентация до момента няма.
Регламентира се задължение за висшите училища и ССО ЕАД да поддържат актуална информация на официалните си интернет страници за свободните места.
Също така се изчиства терминологията и се актуализира Наредбата в съответствие с настъпили промени в Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия и подзаконовите актове по прилагането му. Прецизират се текстовете относно предоставяне на стикер, удостоверяващ статута на студентите при използването на държавна субсидия за столово хранене, както и се въвежда задължение висшите училища да предоставят този стикер.
Министерство на образованието и науката
Адрес: София, София, бул. Княз Дондуков №2А
Електронна поща: priemna@mon.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
Общо 7 коментара
Уважаеми експерти и ръководство на МОН,
По случайност се запознах с предложените от Вас изменения в Наредбата за ползване на студентските общежития и столове, тъй като линк от общественото обсъждане беше споделен в една от групите в социалните мрежи на университета, в който преподавам.
Бих определил предложените от Вас текстове като странни и поставящи на различни плоскости висшите училища, чиито интереси Вие трябва приоритетно да защитавате, и дружество, което, доколкото се запознах, се намира под шапката на МОН.
Само в Пловдив в общежитията на висшите училища от града живеят повече студенти, отколкото живеят в обещжитията на ССО в цялата страна. В същото време в Пловдив има хроничен недостиг на места в общежитията, най-вече за студентите от Пловдивския университет. И вие предлагате модел на финансиране, който да облагодетелства само и единствено акционерното дружество? Тези изменения консултирани ли са с някого предварително? Защо ние, представителите на висшите училища, се запознаваме с тях по случайност и в последния момент? Това ли е начинът, по който ръководството на МОН ще процедира?
От текстовете се наблюдава опит за въвеждане на абсолютно неприемливи, необективни и непрозрачни критерии за предоставяне на държавни средства. Министерството предлага за висшите училища средствата за леглоден да бъдат предоставяни съобразно брой на реално настанени лица в студентските общежития, а средствата за храноден – въз основа на реално осъществени хранения. Друго е положението обаче за дружеството ССО. Там средствата за леглоден ще се предоставят съобразно брой налични легла в студентските общежития на дружеството (без значение колко от тях реално са заети), а средствата за храноден – въз основа броя на местата за хранене в студентските столове на дружеството (без значение колко души реално са се хранили).
Това противоречи на логиката и създава редица въпроси, на които се надявам да отговорите.
Уважаеми експерти и ръководство на МОН,
По случайност се запознах с предложените от Вас изменения в Наредбата за ползване на студентските общежития и столове, тъй като линк от общественото обсъждане беше споделен в една от групите в социалните мрежи на университета, в който преподавам.
Бих определил предложените от Вас текстове като странни и поставящи на различни плоскости висшите училища, чиито интереси Вие трябва приоритетно да защитавате, и дружество, което, доколкото се запознах, се намира под шапката на МОН.
Само в Пловдив в общежитията на висшите училища от града живеят повече студенти, отколкото живеят в обещжитията на ССО в цялата страна. В същото време в Пловдив има хроничен недостиг на места в общежитията, най-вече за студентите от Пловдивския университет. И вие предлагате модел на финансиране, който да облагодетелства само и единствено акционерното дружество? Тези изменения консултирани ли са с някого предварително? Защо ние, представителите на висшите училища, се запознаваме с тях по случайност и в последния момент? Това ли е начинът, по който ръководството на МОН ще процедира?
От текстовете се наблюдава опит за въвеждане на абсолютно неприемливи, необективни и непрозрачни критерии за предоставяне на държавни средства. Министерството предлага за висшите училища средствата за леглоден да бъдат предоставяни съобразно брой на реално настанени лица в студентските общежития, а средствата за храноден – въз основа на реално осъществени хранения. Друго е положението обаче за дружеството ССО. Там средствата за леглоден ще се предоставят съобразно брой налични легла в студентските общежития на дружеството (без значение колко от тях реално са заети), а средствата за храноден – въз основа броя на местата за хранене в студентските столове на дружеството (без значение колко души реално са се хранили).
Това противоречи на логиката и създава редица въпроси, на които се надявам да отговорите.
Съгласно последната справка за заетост на студентските общежития на сайта на МОН, в общежитията на ССО живеят 4687 студенти, а общия разполагаем капацитет е 8990, а ще се плаща за всички легла + храна (леглоден) за всички календарни дни. Къде отива разликата? За какво ще плащаме всички? Защо ССО е постоянно на загуба? Не могат да предложат добри условия за студентите, въпреки парите, които държавата отпуска ежегодно за ремонт на общежитията? Не могат да предлагат свободните легла на частни студенти? Всички плащаме, за да живеят децата в мизерия, а парите да изтичат в канала.
Съгласно последната справка за заетост на студентските общежития на сайта на МОН, в общежитията на ССО живеят 4687 студенти, а общия разполагаем капацитет е 8990, а ще се плаща за всички легла + храна (леглоден) за всички календарни дни. Къде отива разликата? За какво ще плащаме всички? Защо ССО е постоянно на загуба? Не могат да предложат добри условия за студентите, въпреки парите, които държавата отпуска ежегодно за ремонт на общежитията? Не могат да предлагат свободните легла на частни студенти? Всички плащаме, за да живеят децата в мизерия, а парите да изтичат в канала.
"Годишният размер на субсидията за студентските общежития на ССО ЕАД се определя като произведение от предоставената информация за броя на леглата по ал. 2, размера на средствата за един леглоден, определен с акта по ал. 1 и броя календарни дни на съответната година."
На какво основание? Защо не се плаща на заето легло? Каква е логиката да се плаща на леглоден за всяко свободно легло и за всеки ден от календарната година? Всички легла са заети целогодишно? Какъв е процентът на заетите легла в общежитията в СТРАНАТА, не в София, през последните 3-5 години? Как кореспондира този текст с чл. 20 от Закона за публичните финанси и по-конкретно на т. 2,3,4,5,6,7 и 9? Копирам ги тук, в случай, че МОН не ги помни:
„Чл. 20. Публичните финанси се управляват при спазване на следните принципи:
2. отчетност и отговорност - публичните финанси се управляват по начин, който гарантира отчетността и отговорността на разпоредителите с бюджети;
3. адекватност - съответствие на фискалната политика с макроикономическите и социално-икономическите цели;
4. икономичност - придобиването с най-малки разходи на необходимите ресурси за осъществяване дейността на бюджетните организации при спазване на изискванията за качество на ресурсите;
5. ефикасност - постигането на максимални резултати от използваните ресурси при осъществяване дейността на бюджетните организации;
6. ефективност - степента на постигане целите на бюджетните организации при съпоставяне на действителните и очакваните резултати от тяхната дейност;
7. прозрачност - създаване на възможност за информираност на обществото чрез осигуряване на публичен достъп до информация за макроикономическите и бюджетните прогнози, до данни относно текущото изпълнение на консолидираната фискална програма, както и за използваните методологии/допускания, залегнали при тяхното изготвяне;
9. законосъобразност - спазване на приложимото законодателство, на вътрешните актове и на договорите.“
"Годишният размер на субсидията за студентските общежития на ССО ЕАД се определя като произведение от предоставената информация за броя на леглата по ал. 2, размера на средствата за един леглоден, определен с акта по ал. 1 и броя календарни дни на съответната година."
На какво основание? Защо не се плаща на заето легло? Каква е логиката да се плаща на леглоден за всяко свободно легло и за всеки ден от календарната година? Всички легла са заети целогодишно? Какъв е процентът на заетите легла в общежитията в СТРАНАТА, не в София, през последните 3-5 години? Как кореспондира този текст с чл. 20 от Закона за публичните финанси и по-конкретно на т. 2,3,4,5,6,7 и 9? Копирам ги тук, в случай, че МОН не ги помни:
„Чл. 20. Публичните финанси се управляват при спазване на следните принципи:
2. отчетност и отговорност - публичните финанси се управляват по начин, който гарантира отчетността и отговорността на разпоредителите с бюджети;
3. адекватност - съответствие на фискалната политика с макроикономическите и социално-икономическите цели;
4. икономичност - придобиването с най-малки разходи на необходимите ресурси за осъществяване дейността на бюджетните организации при спазване на изискванията за качество на ресурсите;
5. ефикасност - постигането на максимални резултати от използваните ресурси при осъществяване дейността на бюджетните организации;
6. ефективност - степента на постигане целите на бюджетните организации при съпоставяне на действителните и очакваните резултати от тяхната дейност;
7. прозрачност - създаване на възможност за информираност на обществото чрез осигуряване на публичен достъп до информация за макроикономическите и бюджетните прогнози, до данни относно текущото изпълнение на консолидираната фискална програма, както и за използваните методологии/допускания, залегнали при тяхното изготвяне;
9. законосъобразност - спазване на приложимото законодателство, на вътрешните актове и на договорите.“
Без никаква изненада установявам, че Министерството на образованието и науката не изневерява на дългогодишния си стил да предлага лобистки текстове, които имат за цел да защтават всякакви частни интереси, но не и държавните. Това ПМС си заслужава да бъде изпратено до медии и университети, та да станете за смях пред очите на всички. С какви аргументи се предлагт настоящите текстове изобщо? Защо направо не написахте като мотиви в доклада " Желаем да осигурим безконтролното и сигурно бъдещо финансиране на едно от многото дружества на МОН, които иначе биха фалирали?" Поне да не лъжете хората за истинските причини.
Без никаква изненада установявам, че Министерството на образованието и науката не изневерява на дългогодишния си стил да предлага лобистки текстове, които имат за цел да защтават всякакви частни интереси, но не и държавните. Това ПМС си заслужава да бъде изпратено до медии и университети, та да станете за смях пред очите на всички. С какви аргументи се предлагт настоящите текстове изобщо? Защо направо не написахте като мотиви в доклада " Желаем да осигурим безконтролното и сигурно бъдещо финансиране на едно от многото дружества на МОН, които иначе биха фалирали?" Поне да не лъжете хората за истинските причини.
Лобизмът се вижда от километри Без никаква изненада установявам, че Министерството на образованието и науката не изневерява на дългогодишния си стил да предлага лобистки текстове, които имат за цел да защтават всякакви частни интереси, но не и държавните . Това ПМС си заслужава да бъде изпратено до медии и университети, та да станете за смях пред очите на всички. С какви аргументи се предлагт настоящите текстове изобщо? Защо направо не написахте като мотиви в доклада " Желаем да осигурим безконтролното и сигурно бъдещo финансиране на едно от дружестваta на МОН, които иначе биха фалирали?" Поне да не лъжете хората за истинските причини.
Лобизмът се вижда от километри Без никаква изненада установявам, че Министерството на образованието и науката не изневерява на дългогодишния си стил да предлага лобистки текстове, които имат за цел да защтават всякакви частни интереси, но не и държавните . Това ПМС си заслужава да бъде изпратено до медии и университети, та да станете за смях пред очите на всички. С какви аргументи се предлагт настоящите текстове изобщо? Защо направо не написахте като мотиви в доклада " Желаем да осигурим безконтролното и сигурно бъдещo финансиране на едно от дружестваta на МОН, които иначе биха фалирали?" Поне да не лъжете хората за истинските причини.
предложените текстове са скандални и неадекватни! Защо се предлага различен начин на финансиране за общежития на университети и на акционерното дружество ССО ЕАД, което е дружество на МОН??? Живял съм 4 години на общежитие на висше учебно заведение и условията бяха ужасни. От тогава мина време, но не забелязвам особена промяна. Значи вместо МОН да се погрижи да подобри условията в общежитията на университетите гледа да осигури щедро финансиране на собственото си дружество за години напред??
Кой изобщо е предложил тези промени??
Защо университетите ще получават държавна субсидия въз основа на брой заети места, а дружеството въз основа на брой обявени легла?
Значи ако след няколко години 80% от леглата на дружеството останат празни то пак ще взима същите пари, но ако такава е ситуацията в някой университет ще се предоставят държавни пари само за студентите, които реално живеят в общежитието на ВУЗ-а?
Тези текстове съгласувани ли са изобщо с ВУЗ-овете и те одобряват ли ги?
Как държавата ще плаща за услуги които може реално изобщо да не се ползват? Какво е това източване на държавен ресурс, което министерството предлага?
Ситуацията с храненето е същата. И тук гледам министерството се е погрижило! предлага да предоставя средства на дружеството си: " въз основа на броя на местата за хранене в студентските столове". Значи примерно ССО ще има един стол със 100 маси и 400 столчета, ще се хранят 20 човека вътре и МОН ще превежда субсидия за общо 400 души, защото има 400 броя столове ли?? Наистина се прекланям пред тази гениална мисъл!
Тези текстове са срамни и незабавно трябва да бъдат променени.
Предлагам:
1. МОН да предостави анализ/справка колко студенти в България живеят на общежитие
2. В справката да стане ясно какъв брой студенти ползват общежития на университетите и какъв брой ползват общежитията на дружеството
3. Да стане ясно колко души се хранят в столовете на ВУЗ-овете и на дружеството
4. Да има един и същи режим за предоставяне на държавната субсидия за леглоден и храноден както за дружеството, така и за ВУЗ-овете !!!
5. да се дадат аргументи кой, защо и въз основа на каква логика или анализ предлага тези промени и този непрозрачен начин на финансиране който ощетява ВУЗ-овете
6. да се направи анализ дали столовете работят целогодишно! В проекта е записано парите за столово хранене да се дават за всички работни дни от годината, но в тези дни има също летни периоди в които няма лекции, или упражнения, има изпити и периоди, в които изобщо няма студенти които да се хранят
Ако не се направят цялостни промени на предлаганите текстове по-добре тези текстове изобщо никога да не се приемат! Аз по-безобразно раздаване на пари на калпак без никакви обективни критерии не съм виждал!
предложените текстове са скандални и неадекватни! Защо се предлага различен начин на финансиране за общежития на университети и на акционерното дружество ССО ЕАД, което е дружество на МОН??? Живял съм 4 години на общежитие на висше учебно заведение и условията бяха ужасни. От тогава мина време, но не забелязвам особена промяна. Значи вместо МОН да се погрижи да подобри условията в общежитията на университетите гледа да осигури щедро финансиране на собственото си дружество за години напред??
Кой изобщо е предложил тези промени??
Защо университетите ще получават държавна субсидия въз основа на брой заети места, а дружеството въз основа на брой обявени легла?
Значи ако след няколко години 80% от леглата на дружеството останат празни то пак ще взима същите пари, но ако такава е ситуацията в някой университет ще се предоставят държавни пари само за студентите, които реално живеят в общежитието на ВУЗ-а?
Тези текстове съгласувани ли са изобщо с ВУЗ-овете и те одобряват ли ги?
Как държавата ще плаща за услуги които може реално изобщо да не се ползват? Какво е това източване на държавен ресурс, което министерството предлага?
Ситуацията с храненето е същата. И тук гледам министерството се е погрижило! предлага да предоставя средства на дружеството си: " въз основа на броя на местата за хранене в студентските столове". Значи примерно ССО ще има един стол със 100 маси и 400 столчета, ще се хранят 20 човека вътре и МОН ще превежда субсидия за общо 400 души, защото има 400 броя столове ли?? Наистина се прекланям пред тази гениална мисъл!
Тези текстове са срамни и незабавно трябва да бъдат променени.
Предлагам:
1. МОН да предостави анализ/справка колко студенти в България живеят на общежитие
2. В справката да стане ясно какъв брой студенти ползват общежития на университетите и какъв брой ползват общежитията на дружеството
3. Да стане ясно колко души се хранят в столовете на ВУЗ-овете и на дружеството
4. Да има един и същи режим за предоставяне на държавната субсидия за леглоден и храноден както за дружеството, така и за ВУЗ-овете !!!
5. да се дадат аргументи кой, защо и въз основа на каква логика или анализ предлага тези промени и този непрозрачен начин на финансиране който ощетява ВУЗ-овете
6. да се направи анализ дали столовете работят целогодишно! В проекта е записано парите за столово хранене да се дават за всички работни дни от годината, но в тези дни има също летни периоди в които няма лекции, или упражнения, има изпити и периоди, в които изобщо няма студенти които да се хранят
Ако не се направят цялостни промени на предлаганите текстове по-добре тези текстове изобщо никога да не се приемат! Аз по-безобразно раздаване на пари на калпак без никакви обективни критерии не съм виждал!
11.04.2024
13.05.2024
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
По същество правя следните предложения:
По същество правя следните предложения: