Министерски съвет Портал за обществени консултации

Профил на Иван Кировски

Обществени консултации с участието на Иван Кировски

Неактивна

Моите коментари


01.10.2024 15:50 Мотиви към предното му предложение относно параграф 50

Мотиви относно т.1-3:

С предложените промени се избягва дискриминационен казус между, кариерна област „професионална“/кариерно поле „професионално“ и кариерна област „командна“/кариерно поле „командно“.

И така се постига равнопоставеност между двете „направления“.

А имено:

  •  длъжността „Професор“ може да бъде заемана от капитан от ко1, с код 1228 9014 и ко5, с код 1228 9015,
  •  длъжността „Доцент“ може да бъде заемана от старши лейтенант от ко1, с код 1127 9012 и ко5, с код 1127 9012,
  • длъжността „Главен асистент“ може да бъде заемана от старши лейтенант от ко1, с код 1124 9001 и ко5, с код 1124 9026.

Мотиви относно т.4:

В „Класификатор на длъжностите на военнослужещите в министерството на отбраната, структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната и Българската армия“, е предвидена възможността, на едни и същи длъжности и длъжностно ниво с еднакво найменование (за справка, 96 бр. („48 двойки“) от общо 388 бр. за офицери.) да бъде назначен, военнослужещ от кариерна област „командна“(ко1)/кариерно поле „командно“ (кп1) или кариерна област „професионална“(ко5)/кариерно поле „професионално“(кп5) съобразено със изискванията на Заповед ОХ-652/08.08.2018 г. на министъра на отбраната, изменена и допълнена с ОХ-749/30.08.2021 г. на министъра на отбраната, за определяне на гражданските специалности за кариерна област „професионална“ и кариерно поле „професионално“.

При изготвяне на длъжностните разписания, по не ясни причини се използва само една/о от двете области/направления (ко или кп), в следствие на което се намаляват възможностите за избор на кандидат за заемане на вакантна длъжност от ръководителя на организационата еденица. Организационно-щатни промени не се правят всяка година, с което една длъжност е възможно да е вакантна, две, три и т.н. брой години. Хипотезата при, наличие на кандидат, отговарящ на изискванията, но в другото направление,  предвидено в „класификатора на длъжностите“, но не е вписано в длъжностното разписание е пречка за назначаване.

След направена справка от проведени конкурси в Министерство на отбраната, побликуваните обяви, относно академичният състав, дори и при тях (в класификатора на един ред се предвиждат и двете полета) е обявено само едното, командно или професионално направление, с което се ограничава избора на подходящ кандидат.

Няма изрична забрана, в длъжностното разписание, да не се вписват и двете направления съгласно класификатора, но не се практикува. Професионалното направление е „спомагателно“ и е възможно да бъде използвано по пълноцено съобразено с класификатора на длъжностите.

С предложението се постига намаляване на административнното натоварване на звената по командната верига, във връзка с посоченият казус, промяната не засяга промяна на длъжносно ниво и или задължения, не води до повишаване на финансовите разходи, и в крайна сметка води до гъвкаво използване на човешкият ресурс, също така създава възможност за намаляване на некомплекта.

 

 

01.10.2024 15:48 Предложение за параграф 50

Предложение на съдържанието на:

§ 50. В Класификатора на длъжностите на военнослужещите в Министерството на отбраната, структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната и Българската армия, Приложение към член единствен на Постановление № 309 на Министерския съвет от 2018 г. (обн., ДВ, бр. 105 от 2018 г., изм. и доп., бр. 86 от 2019 г., бр. 67 от 2021 г., бр. 29 от 2022 г., бр. 43 от 2023 г. и бр. 37 от 2024 г.) се правят следните изменения и допълнения:

1. В Длъжностно ниво 28:

а) на ред 14, в колона 4 се добавя код 1228 9014;

б) на ред 14, в колона 5, думите „кп1, кп5” се заменят с „ко1, кп1”;

в) създава се ред 15:

15.

Професор

ОН2/ТН2

1228 9015

1328 9015

1428 9015

1528 9015

ко5, кп5

2. В Длъжностно ниво 27:

                а) на ред 6, в колона 4, се добавя код 1127 9006;

                б) на ред 6, в колона 5, думите „кп1, кп5” се заменят с „ко1, кп1”;    в) на ред 7, в колона 4, пред кода „1227 9007” се добавя код „1127 9007;

      г) създава се ред 12:

 

12.

Доцент

ОН2/ТН2

1127 9012

1227 9012

1327 9012

1427 9012

1527 9012

ко5, кп5

3. В Длъжностно ниво 24:

а) на ред 1, в колона 4, се добавя код 1124 9001

б) на ред 1, в колона 5, думите „кп1, кп5” се заменят с „ко1, кп1”;

б) създава се ред 26:

26.

Главен асистент

ОН2/ТН2

1124 9026

1224 9026

1324 9026

1424 9026

ко5, кп5

4. На длъжности от „Класификатор на длъжностите на военнослужещите в Министерството на отбраната, структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната и Българската армия“, на който е предвидена възможността, на длъжност с еднакво наименование и длъжностно ниво да бъде назначен, военнослужещ от кариерна област „командна“(ко1)/кариерно поле „командно“ (кп1) или кариерна област „професионална“(ко5)/кариерно поле „професионално“(кп5), при липсата на предвидените, код по длъжностно ниво и кариерно поле/кариерна област/професионална поле/професионална област в длъжностното разписание, могат да бъдат назначени военослужещите отговарящи на изискванията на чл. 50. и чл. 51б.

24.09.2024 15:16 § 10. В чл. 65, ал. 3

Предложение:

В точка 2 се добавя  след "Военно дело", " - редовна форма на обучение."

2. при приемане на военнослужещ за обучение за придобиване на образователно-квалификационна степен "магистър" по специалност от професионално направление "Военно дело" – редовна форма на обучение.

Създава се нова точка 3 и се изменя поредността с едно след нея.

3. при приемане на военнослужещ за обучение за придобиване на образователно-квалификационна степен "магистър" по специалност от професионално направление "Военно дело" – задочна форма на обучение, с условие/я за преназначаване на длъжността, посочена в прогнозата за служебно развитие.

Мотиви:

Военнослужещ, кандидатства за „академия“ в задочна форма, един от мотивите е длъжност, която да заеме. Завършва „академията“ и се връща на предишната си "не академична длъжност", и никой не може да го накара да заеме предвидената "академична длъжност". Възниква въпроса защо държавата изразходва една не малка сума за обучение.

 

19.09.2024 14:47 § 47. В § 26

Предлагам:

§ 47В § 26 от Преходните и заключителни разпоредби към Постановление № 381 на Министерския съвет от 24 ноември 2022 г. за изменение и допълнение на Правилника за прилагане на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България (ДВ, бр. 95 от 2022 г.) се правят следните изменения:

  • В ал. 1 думите „2025 г.“ се заменят с „2024 г.“.

Мотиви:

Видно от публикуваните на сайта на Министерство на отбраната регистри за вакантни длъжности за 2023 г. и 2024 г., ефект от предложените промени няма.

Ако някой военнослужещ желае да се „развива“(премести) има три варианта, по регистър, мотивирано или план предложение, само чрез регистъра, военнослужещ може да упражни без препятствано правото си на избор.

Не публикуването на всички свободни длъжности, с изключение на длъжностите предвидени да бъдат заети от випускниците на военни училища и академии, води до нарушение на основни човешки права, като например, правото на избор и равнопоставеност и създаването на предпоставки за нелоялни практики.

Създава се впечатление за умишлено прикриване на длъжности.

И възниква резонният въпрос, една длъжност бива вакантна и не се публикувана в регистъра на вакантни длъжности от 2023 г. до 2027 г. (съгласно предложените промени) поради ограничението за висок некомплект, има ли нужда от нея?

Ако длъжността е вакантна и е „нежелана“, тя няма да бъде заета, независимо от некомплекта!

 

18.09.2024 15:36 § 2

Всеки вариант включващ само част от всички звания, е необоснован, евентуално увеличението на престои за, всички звания, да се повиши с една година, би избегнало, въпроси защо на едните се вдига а на други не.

За което предлагам да се предвиди подобна възможност при приемане на какъвто и да е вариант на увеличение.

  • Еднократно военнослужещите да могат да бъдат повишени в звание, ако не отговарят на изискването за минимален срок за престояване от военнослужещите в притежаваното военно звание по Чл.19, при условие че имат ½ (половината) от предвиденият престой в притежаваното военно звание.

Касаещата възможност, да е за тези който, им се вдигнат годините на престоят в звание.

 

07.09.2024 15:59 Против промените
 Предложението както следва:

§ 2. В чл. 19 т. 2, 3, 7, 8 и 9 се изменят така:

„2. за всички сержантски звания - 3 години;

3. за „офицерски кандидат - 1-ви клас“ - 3 години;

7. за „майор“ („капитан III ранг“) - 5 години;

8. за „подполковник“ („капитан II ранг“) - 5 години;

9. за „полковник“ („капитан I ранг“) - 4 години;“.

Да не се приема.

Мотиви:

  1. Няма обоснованна причина да се повишават годинитe за престой в звание(липсва измерител на мотива „време на застой“, би брябвало да е проведено психологично изследване, а не хипотеза)!
  2. Изразените мотиви за повишаване са "Оксиморон", тоест кадрово развитие и в същото време се увеличава перида за престой?!?!
  3. Би довело до негативни последици,

Положително въздействие би имало, за военнослужещ с условие за липса на кандидат за заеманата длъжност и да си увеличи вермето на пенсия и заплата или пък да трансформират длъжност от „военна в цивилна“, все негативни последици.

Публичният сектор в частност, сектор "сигурност" не трябва да зависи от фактора „конкретен човек“!

Неактивна

Моите коментари


14.02.2025 15:24 Чл. 121. (1) т.2 На военнослужещия се забранява

Прецизиране на термина използван в Чл. 121. (1) т.2 "служебна информация" или дефиниране понятието.

 

14.02.2025 15:19 Отмяна на Чл. 27. (1) и (2) или прецизиране на текста.

Примерен текст:

Чл. 27. Военнослужещите, когато са с униформено облекло, са длъжни да спазват приличен външен вид, определен със заповедта на Министъра на отбраната за определяне на носенето на униформа и отличителни знаци, от военнослужещите.

„Чл. 174. (1) (Изм. - ДВ, бр. 16 от 2010 г., в сила от 26.02.2010 г.) Военнослужещите носят униформа и отличителни знаци, определени със заповед на министъра на отбраната. от ЗОВС на БА.“

Мотиви:

Така въведените „ограничения“, създават неравенство между половете.

Какъв е мотивът, мъжете да са със къси коси и детайли на „прическа“, а за жените липсват детайли на прическа само определяне на дължината на косата, ако на едните ще се дава право на носят дълга коса, справедливо е и другите да имат същото право. Защото възниква, логичният въпрос, какво е тактическата, оперативна или стратегическа причина за наложената забрана?

Бръсненето е регламентирано само за мъжете?

Относно „татуировките“, не оборим факт е че с тутси влизат/излизат във/от висшите военни училища, също така се приемат, войници с татуировки, за справка официалните страници в Интернет на МО, СВ, ВВС, ВМС и СПМО на БА (По примера с така известната заповед на употребата на алкохол (забраната за употреба) е по-удачно да се регламентира със заповед на министъра).

Пример за коректен текст е Чл. 27. (2) там не се прави дискриминационно делене, там се говори за „военнослужещите“ не се разделят по пол.

Военнослужещите независимо от пола си, са военнослужещи и има значение, дали си изпълняват служебните си задължение, съгласно установените норми!



 

 

13.02.2025 09:45 Илюстрациите са особено типични за детските книжки

Заличаване на „Приложение 6 към чл. 27, ал. 1“

Мотив:

  • Излишно илюстриране на дискриминационният текст.
Неактивна

Моите коментари


11.02.2025 14:52 Дописване на националните изисквания.

Да бъде заличена (отпадне), т .1 на Чл.18 (1) от НАРЕДБА № Н-5 от 25 януари 2018 г. за условията и реда за приемане на слушатели във Военна академия „Георги Стойков Раковски“.

„1. притежават висше образование с образователно-квалификационна степен „бакалавър“ по специалност от професионално направление „Военно дело“, придобита във висше военно училище в страната или във военно училище в чужбина, образованието от което се приравнява на такова от военно училище в страната, съгласно държавните изисквания;“

Мотиви:

  • Прилагане на държавните изисквания, а имено „Наредба за държавните изисквания за придобиване на висше образование на образователно-квалификационните степени "бакалавър", "магистър" и "специалист".
  • Създаване се възможност за увеличаване на броя на кандидатите за обучение.

Съгласно „Наредба за държавните изисквания за придобиване на висше образование на образователно-квалификационните степени "бакалавър", "магистър" и "специалист", Глава трета „Държавни изисквания за придобиване на висше образование на образователно-квалификационна степен "магистър", Чл. 9. (1) Обучението за придобиване на образователно-квалификационна степен "магистър" се провежда в три основни направления:

1. профилиране и задълбочаване на подготовката в съответствие с придобитата специалност на образователно-квалификационна степен "бакалавър";

2. подготовка след завършено средно образование по специалности, за които се предвижда обучение само за придобиване на образователно-квалификационна степен "магистър";

3. допълнителна широкопрофилна и интердисциплинарна подготовка за придобилите висше образование на образователно-квалификационна степен "бакалавър" или "магистър" по друга специалност.

В „ЗОВС на РБ и ППЗОВС“, няма забрана за офицери притежаващи образование различно от професионално направление "Военно дело", да не могат да кандидатстват за обучение, такава забрана (ограничение) се въвежда в т .1 на Чл.18 (1) от НАРЕДБА № Н-5 от 25 януари 2018 г. за условията и реда за приемане на слушатели във Военна академия „Георги Стойков Раковски“, която дописва „Наредба за държавните изисквания за придобиване на висше образование на образователно-квалификационните степени "бакалавър", "магистър" и "специалист".

Ако някой покрие всички изисквания (изпити) всички печелят!

 



 

 

Неактивна

Моите коментари


03.04.2025 14:58 Чл. 17. Дирекция "Сигурност на информацията" т.9а

Предлагам точка 9а на чл.17. Дирекция "Сигурност на информацията" да се запази и да не се отменя.

Мотиви:

В компетенцията на дирекцията са "видевете сигурност".

Чл. 6. (1) Субектът приема вътрешни правила по смисъла на чл. 5, ал. 1, т. 6 и 7 за класификация на информацията, които указват как да се маркира, използва, обработва, обменя, съхранява и унищожава информацията, с която разполага организацията. от НМИМИС. Наредбата вменява задължение по изготвяне на вътрешни правила, което е в компетенцията на дирекцията, няма да е коректно друга структура да изготвя правилата за класификация на документи и докоментиране на процесите.

Само по себе си "Сигурност на информацията" обединява всички видове сигурност, независимо от дефиниците в различни източници на информация.

03.04.2025 14:05 ЗАКОН ЗА КИБЕРСИГУРНОСТ (ЗК)

Поради многократно цитиране на ЗК в мотивите за промени, Министерство на отбраната(МО), като министерство, освен посочените в чл.13  на ЗК и участието като член в "Съвет по киберсигурността" други отговорности(задължения) по ЗК има ли?

 

ПС:

Чл. 5. Този закон(ЗК) не се прилага:
1. за комуникационните и информационните системи за обработка на класифицирана информация по смисъла на Закона за защита на класифицираната информация;
2. (изм. - ДВ, бр. 69 от 2020 г.) за мрежите и информационните системи на Министерството на отбраната, Министерството на вътрешните работи, Държавна агенция "Национална сигурност", Държавна агенция "Разузнаване", Държавна агенция "Технически операции", Служба "Военно разузнаване" и Националната служба за охрана, които не са свързани с предоставянето на административни услуги по електронен път и обмен на електронни документи между административните органи; изискванията, управлението и контролът на тези мрежи и информационни системи се осъществяват при условия и по ред, определени от съответните ръководители;
Съгласно ЗК,  МО би трябвало да разработи ако не е разработило, свои собствени подзаконови актове, били то да допише НМИМИС. (наредба/и (чл.13 (3) Министърът на отбраната определя с наредба условията и реда за изграждане и поддържане на киберрезерв с цел повишаване на капацитета и способностите за киберотбрана във взаимодействие с научноизследователската и образователната общност и индустрията.), вътрешни правила и т.н).
02.04.2025 11:36 Чл. 17. (1) Дирекция "Сигурност на информацията" т.20

точка 20 се изменя така:

    „20. определя изискванията за сигурност на нови програмни и технически средства за използване в комуникационни и информационни системи;“.

Процесът по "организира и провежда тестване на нови програмни и технически средства за използване в комуникационни и информационни системи" се отменя и не се вменява.

Ако не отпаднало като задължение(задача).

Предложение №1

"организира и провежда тестване на нови програмни и технически средства за използване в комуникационни и информационни системи" да бъде вменено на "Командване за комуникационно-информационна поддръжка и киберотбрана"

Предложение №2

"организира и провежда тестване на нови програмни и технически средства за използване в комуникационни и информационни системи" да бъде вменено на Дирекция "Комуникационни и информационни системи и киберотбрана"

02.04.2025 11:14 Чл. 17. (1) Дирекция "Сигурност на информацията" т.19

Точка "19. разработва политиката, извършва администриране и поддържа функционирането на

инфраструктура на публичните ключове и издава цифрови сертификати на длъжностните

лица от министерството, структурите на пряко подчинение на министъра и Българската

армия"
се отменя, но не се вменява.

Ако не отпада като задължение (задача) или е допусната техническа грешка, да бъде вменено на Дирекция "Комуникационни и информационни системи и киберотбрана" или друга структура по комперенции.

Предлагам:

точка 21 или друга поредна към чл. 38  "разработва политиката, извършва администриране и поддържа функционирането на инфраструктура на публичните ключове и издава цифрови сертификати на длъжностните лица от министерството, структурите на пряко подчинение на министъра и Българската армия"

01.04.2025 11:31 чл. 38 Дирекция „Комуникационни и информационни системи и киберотбрана“

т. 15. осъществява методическо ръководство на органите по комуникационно-информационни системи на структурите по чл. 60д от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България и военните формирования за комуникационно-информационна и навигационна поддръжка на НАТО и Европейския съюз, разположени на територията на страната;

предлагам нов текс на т. 15. съотносим към новата функция, киберотбрана:

 т. 15. осъществява методическо ръководство на органите по комуникационно-информационни системи и киберотбрана, на структурите по чл. 60д от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България и военните формирования за комуникационно-информационна, навигационна поддръжка и киберотбрана на НАТО и Европейския съюз, разположени на територията на страната; 

 

 

 

Неактивна

Моите коментари


27.04.2025 15:03 Прилагане на практики от структурите на НАТО.
Предложение:
Създаване на нова т. 5 към §1.
В Длъжностно ниво 23:
а) на ред 1, в колона 4, се добавят кодовете „1323 7001”,
б) на ред 2, в колона 4, се добавят кодовете „1323 6002”,
в) на ред 3, в колона 4, се добавят кодовете „1323 9003”.
Създаване на  нова т. 6 към §1.
В Длъжностно ниво 26:
а) на ред 2, в колона 4, се добавят кодовете „1326 7002”,
б) на ред 3, в колона 4, се добавят кодовете „1326 6003”.
Създаване на нова т. 7 към §1.
В Длъжностно ниво 27:
а) на ред 2, в колона 4, се добавят кодовете „1327 7002”,
б) на ред 3, в колона 4, се добавят кодовете „1327 6003”.
Мотив:
Прилагане на практики от структурите на НАТО, видни в „Регистър на вакантните длъжности за военнослужещи в състава на многонационални формирования, в международни организации или в други международни инициативи на територията на Република България“ и от обяви/конкурси за „Длъжности в задгранични представителства на Р България, в международни организации и в други международни инициативи“.

 

Неактивна

Моите коментари


05.08.2025 15:15 § 55 и § 54

§ 55. отменя чл. 216

§ 54. чл. 215 се изменя така:

(1) Военнослужещите имат право на допълнително възнаграждение за временно изпълнение на задълженията на отсъстващ повече от 30 работни дни военнослужещ, притежаващ същия образователен ценз.

(2) Заместването по ал. 1 се извършва със заповед на командира или началника, който има право да назначава на длъжността на отсъстващия.

(3) За времето на заместването военнослужещият продължава да изпълнява задълженията на основната си длъжност.

(4) Размерът на допълнителното възнаграждение по ал. 1 е 20 на сто от основното месечното възнаграждение за вакантната длъжност и притежаваното от военнослужещия военно звание.

(5) Възнаграждението по ал. 1 не се изплаща по време на отпуск.

(6) Възнаграждението по ал. 1 не се изплаща на военнослужещите, които заместват подчинените им служители.

(7) Възнаграждението по ал. 1 е с непостоянен характер.

(8) При овакантяване на длъжността, се обявява в последващия регистър на вакантни длъжности, око не бъде обявена се прекратява възнаграждението по ал. 1 от датата на регистъра.

Мотиви:

  • Известна компенсация за назначените да изпълняват задължения/заместване на драг военнослужещ.
  • Мотива за образователен ценз, пример: капитан може да замества майор ако отговаря на изискванията на длъжността а имено ако няма „академия“ може да замества само „не академична“ длъжност на 21 длъжностно ниво на 22 длъжностно ниво не може поради изискването за образование.
  • Съгласно чл. 64 от Колективния трудов договор на МО, цивилните служители имат подобно право за заместване, без то да бъде ограничавано във времето както е ограничено за срок от една година в сегашният текст на закона.
  • Ограничението за заместник не е съвсем коректно.

Хипотеза, на „оперативно ниво“ – отсъства повече от 30 дни, „Началник щаб на/по … „ ако го замества „Заместник-началник на щаба на/по…“ при така въведеното ограничение не може да замества и да получава компенсация(възнаграждение) но ако също така отсъстват и  „замесниците“ „началника на отдел ……..“може да му се плаща за заместване на „Началник щаб на/по….“.

И Заместник-началник на щаба на/по…. и „Началника на отдел ……“ си имат достатъчно свой задължения, не изглежда справедливо на единия да възможно да се изплаща възнаграждение на другия не.

Също така справедливо е когато се изпълняват задължения на друга длъжност да се заплаща за това, в крайна сметка е предвидено да има конкретен брой и вид длъжности за да се изпълнят поставените задачи!

10.07.2025 13:56 Чл. 198в

 „Чл. 198в. (1) Когато платеният годишен отпуск по чл. 197, ал. 1 и 2 или част от него не е ползван до изтичане на три години от края на годината, за която се полага, независимо от причините за това, правото на ползването му се погасява по давност.

 (2) Когато платеният годишен отпуск е отложен при условията и по реда на чл. 198б, ал. 3 правото на военнослужещия на ползването му се погасява по давност след изтичане на три години от края на годината, в която е отпаднала причината за неползването му.“.

 

Така формулиран чл. 198в е „тълкувателен“, за по-голямата част от „читателите“!

Предлагам с цели избягване на спорове и излишно напрежение , създаването на параграф(§) с пореден №…

Военнослужещите, които към датата на влизане в сила на този закон имат неизползван платен годишен отпуск от предходни календарни години, запазват правото си да го използват или да получат парично обезщетение при освобождаване от военна служба.

 

Моля изчакайте