Моите коментари
Има някои дребни подобрения в наредбата, свързани най-вече с възлагането на експертизи по разследвания, възложени от европейски делегирани прокурори на следователи от Националната следствена служба. Това са единични случаи.
Остава нерешен същественият проблем за достъпа на вещите лица до електронните варианти на делата/производствата. В момента достъпът до електронните варианти на делата/производствата е възможен, освен за служители на съдебната система, само за адвокати и заинтересованите участници в делата/производствата. Ако вещите лица имаме достъп до електронните варианти на производствата, парите, които сега се използват за заплащане на разходите за пътувания за получаване на документите по производствата, съответно предаване /връщане/ на документите, могат да се използват за увеличаване на часовата ставка по чл. 24, ал. 1. Така часовата ставка ще бъде увеличена в рамките на съществуващият бюджет на органите на съдебната власт.
Часовата ставка за заплащане труда на вещите лица е увеличена, но все още е несъизмерима с размера на часовите ставки заплащани от други институции и на свободния пазар на експертни услуги, която в момента е около 100 лв/час без ДДС.
Срокът за заплащане на възнагражденията на вещите лица се променя от 60 дни на 30 дни, продължава да бъде прекалено дълъг предвид възможните съвременни начини на разплащане – интернет банкиране и др.
Възлага се изготвяне на експертизи на вещи лица, защото органът, възложил експертизата не е компетентен в съответната област, но когато дойде време да се заплати трудът положен за изготвяне на експертизата, същият орган изведнъж става изключително компетентен по въпросите за заплащането на труда на вещите лица и почти винаги заплащането се коригира в посока намаляване на същото. Органът възложил изготвянето на експертизата не би трябвало да има право да коригира справката-декларация /Приложение № 2 към чл. 23, ал. 2 и чл. 24, ал. 2/. Трябва да има механизъм за обжалване коригирането /намаляването/ на възнагражденията на вещите лица.
В немалко случаи вещите лица не получаваме определените възнаграждения в пълен размер /когато определеното възнаграждение е по-голямо от внесения от страните депозит/. Единственият начин е остатъка от възнаграждението да бъде получен чрез процедура свързана с издействане на изпълнителен лист и съдействие от ЧСИ. Това са разходи на време и пари за вещите лица. Вещите лица работят за съдебната система, но ни се налага да търсим заплащането си от страните по делата/производствата. Трябва да има механизъм да получаваме възнагражденията си от съдебната система, за която работим.
Кристина Найденова
Председател на СДРУЖЕНИЕ „Асоциация на оценители, вещи лица и експерти“
Моите коментари
В проекта за наредба е пропусната професията „оценител“.
Според Закона за независимите оценители /ЗНО/, чл. 3, ал. 2
професията „оценител“ е регулирана професия по смисъла на Закона за
признаване на професионални квалификации.
Кристина Найденова
Асоциация на оценители, вещи лица е експерти.
Моите коментари
Да се създаде процедура, която дава възможност физически и юридически лица да могат да ползват информацията налична в Агенцията по вписванията. Най-вече съществуващата в Имотния регистър информацията за цени на покупко-продажби на имоти. Тази информация, не е публична и в момента е недостъпна, а е необходима за работата на оценители, вещи лица, експерти, брокери на имоти.
Сдружение "Асоциация на оценители, веци лица и експерти"
Моите коментари
Сумата да бъде преведена по сметка с IBAN № ..................................................................,
банков код .................................................., при банка .........................................
Известна ми е наказателната отговорност по чл. 313 НК.
Дата: ................................... Вещо лице: ...........................
Кристина Найденова
СДРУЖЕНИЕ "Асоциация на оценители, вещи лица и експерти" /АОВЛЕ/
ЕГН ........................................................., пост. адрес .....................................................................,
тел./факс ................................, моб. .........................., e-mail: .............................................,
назначен за вещо лице по .............. № ............/.......... г. на ........................
(орган, назначил експертизата)
Експертизата е изготвена в периода от ............................. (дата) до ...............................(дата), за ........................ часа.
Полагащо се възнаграждение .................................. лв.
Направени разходи по изготвяне на експертизата: .............(вид), ................................. (сума).
Добавка за особено сложна и специфична експертиза: ........................... (лв.).
Добавка за експертиза, извършена в почивни дни или национални празници: ................. (лв.).
Обща сума за плащане .......................................... лв.
4. Предлагаме в чл. 1 ал. (1) да се добави нова т. 5. с текст „достъпът на вещите лица до сканираната информация по делата/производствата“.
5. Предлагаме в чл. 6 да се добави нова ал. (5) с текст „С назначаването на вещото/ите лица/а по дело/производство получават потребителско име и парола за достъп до наличната сканирана информация по делото/производството по което ще се изготвя експертиза.
6. Предлагаме промяна във формата на справката-декларация от Приложение № 3 към чл. 23, ал. 2 и чл. 24, ал. 2. Информацията, която трябва да се попълва сега е неоправдано подробна и попълването и може да отнеме до 1-2 часа. Предлагаме справката-декларация да има следното съдържание:
СПРАВКА-ДЕКЛАРАЦИЯ
по чл. 23, ал. 2 и чл. 24, ал. 2 от Наредба № Н-1 от 2023 г. за вписването, квалификацията и възнагражденията на вещите лица
от .................................................................................................................................................................,
2. „В чл. 16 се правят следните допълнения:
1. В ал. 1 се създава т. 8:
,,8. по отношение на специалистите по чл. 7а, т. 2 – 4 – при системно неизпълнение на задължението да повишава правната си квалификация.“
Колко висока трябва да бъде правната квалификация на автоекспертите?
Когато за изготвяне на експертизите са необходими знания от различни научни области, включително юридически, се назначават и изготвят комплексни експертизи. Не е нужно всички автоексперти да стават и юристи. Освен всичко друго това ще е много скъпо. Щом в съдебната система има излишни пари, нека да се използват за увеличаване размера на часовата ставка.
Предлагаме текстът да отпадне.
3. В чл. 38 се правят следните допълнения:
В ал. 4 се създава т. 6:
„изпълнението на изискването по чл. 402б, ал. 2 от Закона за съдебната власт от специалистите по чл. 7а, т. 2 – 4.“
Задължението за поддържане на професионалната квалификация е лично задължение, не може да бъде следено и контролирано.
Само за автоекспертите е предвидено да доказват квалификация си. Какво ще се случи с експертизите и съдебни решения, основани на тях, ако автоексперта не успее да докаже квалификация си?
В коя друга професия, специалистите - бакалаври и/или магистри периодично трябва да доказват, че заслужават дипломите си?
Предлагаме текстът да отпадне.
„Чл. 7к. (1) При оценка ,,неиздържал“ кандидатът има право да се яви на изпит до три пъти.“
Това означава ли, че кандидатът няма право да се яви на изпита никога повече до края на живота си.
Предлага се кандидатите за вещи лица - автоексперти да се явяват на изпит, за да
придобият правото да работят като вещи лица – автоексперти, работа, при която заплащането на часовата ставка е четири пъти по-ниско от пазарната часова ставка за заплащане на експертен труд. Кандидатите за вещи лица и сега, когато няма изискване за явяване на изпит са малко, но се очаква изискването за явяване на изпити да увеличи техния брои.
Според регистъра на вещите лица, право да извършват автотехнически експертизи клас 5.2 имат около 300 лица. Ежегодно в България стават около 6 000 – 7 000 ПТП-та, при които се налага извършване на автотехнически експертизи. Това прави по около 20 експертизи на един автоексперт годишно. Кое налага стремежа към увеличаване броя на евтоекспертите за сметка на качеството?
Въвежда се изпит само за кандидатите за вещи лица-автоексперти, което е предпоставка за неравнопоставеност между експертите.
Предлагаме да отпадне цялата новосъздадена глава втора ,,а“ с чл. 7а-7м.
„Чл. 7г. (1) Изпитът се провежда от петчленна комисия.
(2) Председател на комисията е определено от министъра на правосъдието лице.
(3) За членове на комисията могат да бъдат избирани:
1. лица, заемащи академична длъжност – ,,доцент“ или ,,професор“ или преподаватели във висши училища, научни организации или Българската академия на науките в съответната научна област;
2. лица, които имат висше образование с придобита образователно-квалификационна степен ,,магистър“ и най-малко 10 години стаж в съответната научна област.“
Всеки доцент, професор или преподаватели във висши училища, научни организации или Българската академия на науките в съответната научна област ще може да се участва в изпитната комисия независимо от специалността си – филолог, художник, спортист. Ако не може да се сформира изпитна комисия поради липса на желаещи да се включат в нея? Какво ще бъде заплащането на участниците в изпитна комисия?
1. „Създава се глава втора ,,а“ с чл. 7а-7м:
,,Глава втора ,,а“
Признаване на правоспособност на вещите лица в областта на съдебните автотехнически експертизи“
Цялата глава втора ,,а“ с чл. 7а-7м е излишна. Автоекспертите са вещи лица, като всички други вещи лица. Има и много недомислия в текстовете, като например: „Чл. 7а. За вещо лице в областта на съдебните автотехнически експертизи може да бъде утвърдено дееспособно лице, което отговаря на едно от следните изисквания:
1. заема академична длъжност – ,,доцент“ или ,,професор“, във висши училища, научни организации или Българската академия на науките;“ Всеки ,,доцент“ или ,,професор“ може да стане вещо лице-автоексперт независимо от специалността си.“
Само за кандидатите за вещи лица-автоексперти е предвидено да се явяват на изпит за признаване на правоспособност, след като са представили съответните, притежавани от тях, дипломи за завършено образование. Математическия и физически апарат, който ползват автоекспертите, при изготвянето на експертизи, е на ниво средно образование. Кандидатите за вещи лица-автоексперти, хора с висше образование, трябва да се явят на изпит, за да докажат, че знаят математика и физика за 10-ти клас. Възниква и въпроса: какви ще бъдат разходите на кандидатите за вещи лица свързани с явяването на изпит и получаването на документ за правоспособност.
Моите коментари
Има ли осъществена имотна измама без участието на адвокат, нотариус, а понякога и брокер на имоти?
Колкото по-достъпна и публична е информацията за собствеността върху имотите, толкова по-трудно ще се извършват имотните измами.
Предложените промени ще затруднят работата и живота не само на нотариуси, ЧСИ, ДСИ, но и на собственици на имоти, брокери на имоти, строители, инвеститора, домоуправители и др.
При сега съществуващото положение, искащите незаверени преписи от нотариални актове попълват молба, в която пишат трите си имена, данните от личната си карта, включително ЕГН, адрес и телефон.
Не е нужно нищо да се променя.
Ако бъдат въведени, новите правила с нищо няма да затруднят имотните измамници, ще затруднят само изрядните граждани и служебни лица.