Министерски съвет Портал за обществени консултации

Профил на Явор Хаджиев

Обществени консултации с участието на Явор Хаджиев

Неактивна

Моите коментари


09.06.2025 22:23 От училища към републики на грижата и знанието
Привествам всички превдивени промени в ЗПУО, които целят да преборят фиктивното присъствие на ученици в училище, липсата на адекватна езикова, социална и педагогическа подкрепа на най-уязвимите или тези със специфични потребности, както и факторите, които водят до прекомерно професионално изхабяване и прегаряне на педагогическите специлисти.
 
Моят скромен апел е да се затвърди на ниво ЗПУО, чрез нужните промени и доколкото е възможно, следното:
 
  • реалното и устойчиво намаляване на отсъствията на учениците: истинска борба с явлението "мървти души" в училище >> защото и най-добрите мерки от страна на МОН и обществото са напразно ако учениците, които най-много се нуждаят от тях отпадат тихо или отсъстват от голяма част от занятията. Борбата с хроничното отсъствие и отпадането трябва да бъдат непрестанно в полезрението и действията на държавата.
  • постигането на нула глад в училище: всеки ученик, независимо от възрастта си, да може да се храни безплатно или с частична субсидия в училище >> защото на празен корем, никое дете не може да се съсредоточи върху обучението си. България е една от страните с най-високи нива на детска бедност в ЕС.
  • адресирането на системни фактори, вкл. правила и изисквания в нормативната и поднормативната уредба, които допринасят за прекомерното психическо изхабяване на педагогическите специалисти, вкл. новопостъпилите в професията. >> защото депресирани, хронично преуморени и нещастни учители, колкото и добре платени, трудно биха могли да дадат най-доброто от себе си на учениците.
  • същественото, качествено, подобряване на рамката за ученическо участие. По-детайлен анализ може да намерите тук: https://docs.google.com/document/d/e/2PACX-1vTPMC28o6wHvpkIWqf7nHXNVLNl56qmGj82ZLnqePKrQCOKcl0i2k4Df1CVehG1vHIJg4p-6rTqxNxE/pub >> защото демокрация и републикански добродетели се учат чрез личен пример и практика.
 
По-подробен анализ на социалния аспект на образователната система може да намерите тук: https://www.marginalia.bg/slab-2-za-sotsialnata-sistema-v-uchilishte/
 
При всеки случай, присъствието е основополагащо, след което идва ролята на по-силната социална система в училище, вкл. чрез добра езикова подкрепа. Подобреното участие в училищното самоуправление са третият слой, който ще затвърди духа на училището като република на грижата и знанието. Понастоящем, смятам че в повечето случаи губим невероятния шанс училищата да бъдат истински тренировъчни арени за гражданското образование.
 
Извинявам се предварително за пропуснати грешки или недоглеждания от моя страна. Там където предложенията за изменение на ЗПУО покриват споменатите от мен точки, мога само да стискам палци те да предизвикат промени на терен.
 
Мисля, че търсенето и приемането на истината, без идеологически или други комплекси, е най-добрият шанс системата да започне да се оправя.
 
С уважение.

Моля изчакайте