Моите коментари
Също така обръщаме внимание, че в чл. 10, ал. 1 от действащата Наредба стои старото заглавие на Директива 2006/22/ЕО, а именно „Директива 2006/22/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 г. относно минималните условия за изпълнение на регламенти (ЕИО) № 3820/85 и (ЕИО) № 3821/85 на Съвета относно социалното законодателство, свързано с дейностите по автомобилния транспорт, и за отмяна на Директива 88/559/ЕИО на Съвета (ОВ L 102 от 11.04.2006 г., стр. 35-44, специално издание на български език: Глава 07, Том 15, стр. 187-195)“, което е изменено с чл. 2 на Директива (ЕС) 2020/1057 на Европейския парламент и на Съвета от 15 юли 2020 година за определяне на специфични правила във връзка с Директива 96/71/ЕО и Директива 2014/67/ЕС за командироването на водачи в сектора на автомобилния транспорт и за изменение на Директива 2006/22/ЕО по отношение на изискванията за изпълнение и Регламент (ЕС) № 1024/2012
Има още множество пропуски, неточности и грешки при опита за въвеждане в националното законодателство на посочените по-горе европейски документи, за това считаме, че предложения проект трябва да се оттегли и преразгледа преди да бъде приет. Изразяваме нашата готовност за съдействаме, ако е необходимо при изготвянето н нов проект.
С уважение
Дамян Войновски
Изпълнителен директор на БИТСА
Становище на БИТСА по проекта на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № Н-14 от 27.08.2009 г. за начина на провеждане, обхвата и организацията на контролните проверки на пътя и в предприятията и за класифицирането на превозвачите и на лицата, извършващи превози за собствена сметка.
В мотивите към проекта е посочено че проекта се цели да бъдат въведени в националното законодателство изискванията на Директива (ЕС) 2022/1999 на Европейския парламент и на Съвета от 19 октомври 2022 година относно единните процедури за проверка на автомобилния превоз на опасни товари (OB, L 274 от 24.10.2022 г.) (Директива (ЕС) 2022/1999) и да се осигурят мерки за прилагането на Регламент за изпълнение (ЕС) 2022/695 на Комисията от 2 май 2022 година за установяване на правила за прилагането на Директива № 2006/22/ЕО на Европейския парламент и на Съвета по отношение на общата формула за изчисляване на степента на риска за транспортните предприятия (OB, L 129 от 3.5.2022 г.) и на Регламент за изпълнение (ЕС) 2022/694 на Комисията от 2 май 2022 година за изменение на Регламент (ЕС) 2016/403 по отношение на нови тежки нарушения на правилата на Съюза, които могат да доведат до загуба на добрата репутация на автомобилния превозвач (OB, L 129 от 3.5.2022 г.).“.
В същото време в сега действащата наредба, на първо място в чл. 8 е посочено, че „Контролните проверки за осъществяване на автомобилните превози в съответствие с изискванията на Закона за автомобилните превози, подзаконовите нормативни актове по прилагането му и регламенти (ЕО) № 561/2006 и (ЕС) № 165/2014) се организират и извършват от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИА "АА")“. Никъде не става ясно, че се извършват проверки в съответствие с Директива (ЕС) 2022/1999 на Европейския парламент и на Съвета от 19 октомври 2022 година. В Директивата има и други изисквания освен обмен на информация, докладване за тежки нарушения и контролен лист. Считаме, че предложените текстове нямат пълно съответствие за въвеждане в националното законодателство на Директива (ЕС) 2022/1999 на Европейския парламент и на Съвета от 19 октомври 2022 година.
На второ място искаме да уточним, че Наредба Н-14/27.08.2009 г. на МТС транспонира Директива 2014/45 на ЕП и на Съвета относно крайпътната техническа проверка на изправността на търговски превозни средства, които се движат на територията на Съюза, и за отмяна на Директива 2000/30/ЕО. В цитираната директива е посочен обхвата на проверките, изчисляване на тежестта на нарушенията съгласно извършваните проверки, изискванията към проверяващите, формула по която се изчислява общата степента на риска на предприятието и формула за изчисляване на годишната степен на риска. Тези формули за определяне на риска са съобразени с таблицата на нарушенията към директивата и нямат нищо общо с определянето на репутацията на превозвача както е определено в Регламент (ЕС) 2016/403 на Комисията от 18 март 2016 година за допълнение на Регламент (ЕО) № 1071/2009 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на класификацията на тежките нарушения на правилата на Съюза, които могат да доведат до загуба на добрата репутация на автомобилния превозвач, и за изменение на приложение III към Директива 2006/22/ЕО на Европейския парламент и на Съвета и съответно формулата в Регламент за изпълнение (ЕС) 2022/695 на Комисията от 2 май 2022 година за установяване на правила за прилагането на Директива № 2006/22/ЕО на Европейския парламент и на Съвета по отношение на общата формула за изчисляване на степента на риска за транспортните предприятия, които имат съвсем други цели. Нашето виждане е, че посочените два регламента имат отношение към Наредба № 33 от 03.11.1999 г. за обществен превоз на пътници и товари на територията на Република България и Наредба № 11 от 31.10.2002 г. за международен автомобилен превоз на пътници и товари, Издадена от министъра на транспорта и съобщенията, защото те касаят репутацията на превозвача.