Моите коментари
101. Какви мерки ще се предприемат, за да се гарантира, че религиозното образование ще бъде светско, неутрално и балансирано?
102. Как ще бъде гарантирано, че религиозното образование няма да нарушава принципа на отделеност на религиозните институции от държавата?
103. Кои религии ще бъдат включени в учебната програма и как ще бъде осигурено равнопоставено и обективно представяне на всяка от тях, без да се фаворизира една конкретна вяра?
104. Как ще бъде гарантирана подготовката на преподавателите по религиозно образование – какви академични, педагогически и етични изисквания ще бъдат прилагани, както и тяхната компетентност?
105. Как ще бъде гарантирана безпристрастността на преподавателите, така че да не влияят с лични религиозни убеждения върху учениците?
106. Ще бъде ли предметът задължителен или по избор? Ще се осигури ли механизъм за писмен отказ от участие от страна на родители и ученици?
107. Ще се гарантира ли пълноценен алтернативен учебен предмет за учениците, които изберат да не участват в религиозното обучение?
108. Как ще се контролира съдържанието на учебните материали, така че да се избягва насаждането на нетолерантност, предразсъдъци или фанатизъм?
109. Ще се включат ли представители на различните религиозни общности, академични експерти по религиознание и специалисти по междукултурен диалог при разработването на учебното съдържание?
110. Какви ще бъдат индикаторите за измерване на ефективността на този предмет по отношение на междуличностната толерантност, културна осведоменост и гражданска отговорност?
111. Как ще бъдат защитени децата от религиозна дискриминация и от евентуален натиск да приемат убеждения, различни от тези, които изповядват техните семейства?
112. Как ще се гарантира, че участието на децата в религиозното образование ще бъде в съответствие с тяхното право на свобода на съвестта и вероизповеданието, както е установено в Конституцията на Република България (чл. 37)?
113. МОН защо не обяснят ясно границата между преподаване, проповядване и пропаганда?
114. С какво новите промени на МОН ще подготвят децата за реалния живот след завършване на училище?
115. Каква е целта на този предмет? Ако е образователна, то защо не е в плана по история или философия?
116. Ако ще е изучаване на религиите, то кой ще го преподава, с какъв ценз и кадри?
117. Кой и как ще контролира спазването на закона, който забранява религиозна агитация в училищата?
118. По какъв начин МОН ще гарантира, че преподавателите на този предмет няма да бъдат проводник на религиозна нетърпимост или видове радикализирани религиозни течения?
119. Какви конкретни мерки възнамерява да предприеме Министерството на образованието за справяне с тревожните тенденции сред децата – нарастващата агресия, ранното пристрастяване към наркотични вещества, вейпове и хазарт, които вече засягат деца още от 12-годишна възраст?
120. Какъв е този лов на вещици срещу родителите за отсъствия, оценки за поведение, религия и глоби, вместо подобряване на комуникацията?
121. Кога и как МОН възнамерява да обърне внимание на реалните нужди на децата, а не на измислените? Кога МОН планира образованието в България ще стане наистина безплатно и достъпно за всички деца?
71. Защо е задължителна, а не избирателна дисциплина? Какъв е проблемът в избирателната?
72. Какво МОН знае за Илин и неговата идеология, която е заложена в програмата и която е представена пред обществото?
73. За кои религии иде реч? На света има познати около 4200 вида религии?
74. На каква база са решили, че повечето РОДИТЕЛИ искат религиозен брейнуошинг на децата си?
75. При близо 50% функционално неграмотни младежи при завършването, как религията ще им помогне да се реши този проблем?
76. Защо в програмата им за неконфесионално образование всичките примери са от християнството? Ще учат ли децата текстове от Корана, Талмуда, будистки текстове и други?
77. Попове ли смята МОН да вкарат в светските училища?
78. Как мисли МОН да се съобрази с разделението на държавата от религиозните институции по конституция в новия задължителен предмет „религия“?
79. В какви срокове възнамерявате да си подадете оставката, за това което правите с образованието и религията?
80. Планира ли МОН да подготвят наличните учители, които да преподават религия, как точно ще стане?
81. Кога и как ще минат нужното обучение “специалистите по религия” за следващата година?
82. Има ли също достатъчно специалисти, които да подготвят учителите по други религии, например за деца, изповядващи ислям, юдаизъм и т.н.?
83. Как ще се избегнат разделението и конфликтите на база верски различия, при положение, че всяка религия претендира да е единствено правилната?
84. Как ще се избегне стигматизацията на децата от атеистични семейства, ако се приема, че само религиозните са носители на нравственост?
85. Как МОН ще гарантира, че децата с различна сексуална ориентация няма да станат обект на още по-голям тормоз? Каква е целта на цялото занятие и кой ще поема отговорност за очаквания виден и от сега провал?
86. Има ли МОН поглед върху проучвания за отражението на подобни предмети в други държави?
87. Кога МОН планира да започне да си върши работата, а не само да въвежда фиктивни, частични промени без качествени резултати?
88. Какви са точните критерии за оценка на поведението? Какви гаранции дава МОН, че оценяването на поведението няма да бъде субективно?
89. Ще се преподават ли протестантски деноминации, децата от католически семейства какво ще правят, деца от мюсюлмански или еврейски семейства?
90. Защо МОН ще задълбочава религиозната неравнопоставеност?
91. Отделни паралелки за деца от други религии ли ще има?
92. Деца от семейства на агностици? Какво ще правят?
93. По какъв начин новите промени искани от МОН ще направят изучавания материал по-интересен за децата?
94. Как ще се избегне забраната за пропагандиране на религии в училище, заложена в нашето законодателство?
95. При несъгласие от страна на родителите на някои деца да изучават определена тема, как ще се процедира?
96. От кой клас ще започне обучението по този предмет? До кой клас?
97. Как ще се оценяват учениците?
98. Кой ще контролира учителите да не промиват мозъците на децата с рашистки идеи?
99. Къде ще се публикува подробна информация за съдържанието на предмета по класове, за да се следи от обществото?
100. Кой ще квалифицира учителите и къде можем да проверяваме дали даден учител има нужната квалификация?
45. Какво точно ще учат децата, чиито родители не искат да посещават религия?
46. Защо не се учи чисто информативно за всички религии, паралели между тях?
47. Тези часове допълнителни ли ще са или ще отпаднат други от програмата?
48. Как ще се преподава религия в класове с деца с повече от 3-4 религии. Ако ги делят на групи, това може да създаде противопоставяне и конфликти. Как ще управляват тези конфликти между децата и в последствие с родителите?
49. Кой и как ще се финансира преподаването на религия в училище?
50. На базата на какви изследвания МОН взема това решение за въвеждане на религия? Ако може да не се използват анкети от медиите, а изследвания базирани на науката, която МОН управлява!
51. Защо не се допуска алтернатива при изучаването предмета религия?
52. Няма ли по-важни неща, с които да се занимаят от МОН?
53. Как, какво и кой точно ще (се) преподава по етика в начален курс?
54. МОН осъзнава ли, че религиозното обучение е в разрез с Конституцията?
55. Какво ще се изучава по предмет “религия” и кой ще изготви учебен план?
56. В кои класове ще се изучава и в колко часа?
57. Това допълнителни часове ли ще са към програмата или ще бъдат сложени на мястото на нещо друго (какво ще е то)?
58. При въвеждане на пълна забрана на телефоните в училище, по какъв начин децата ще имат връзка с родителите си?
59. По конституция училището не е ли светско? Въвеждането на религия не нарушава ли основния закон?
60. Това значи ли, че следва свикване на ВНС за промяна на Конституцията?
61. За сметка на кой предмет ще се добави още един час към програмата, при положение, че всички знаем за каква натовареност от брой часове говорим?
62. Къде, в чии хотели, срещу какви пари ще се обучават новите “учители” по религия?
63. Кой ще пише и печата учебниците по религия?
64. Защо МОН иска да насилва децата с делюзии и фалш?
65. Всяко такова решение трябва да почива на анализ и изследване, а не на интуитивни решения. Какво и кога е направено проучване от МОН за нуждата от религиозното образование в българското училище?
66. В кои класове е предвидено да се учат другите грехове освен хомосексуалния секс, които се наказват със смърт?
67. Кога ще има здравно образование?
68. За мен Религия или Вероучение трябва да бъде свободно избираема дисциплина. По призвание ставаш вярващ, а не на сила. Кое налага вероучението да е задължително?
69. МОН, защо не попитате родителите атеистите какво религиозно образование искат?
70. Дали и по какъв начин ще бъде заложен принципът на толерантност между различните религии?
21. Защо религия, а не психология, където възпитанието в ценностите и добродетелите са научно обосновани, а не митологизирани?
22. Кой и защо иска този предмет да се учи от децата?
23. Как ще осигурят равнопоставеност на различните религии и атеизма? Или ще се набляга главно на православието?
24. Вярата започва от семейството, а не от Министерството и защо МОН иска да обърква мозъците на децата с религиозни догми?
25. Какво ще се преподава за предбрачния секс, защото в Стария завет заръката е извършващите го да бъдат убивани с камъни?
26. Когато изкуствения интелект и квантовите компютри превземат света - на кой Бог да се молим за икономически растеж и намиране на работа?
27. Защо в държава, в която църквата винаги е била и е отделена от държавата ще се изучава вероучение?
28. Кому е нужно в училище да се внася напрежение, конфликти и взаимни обвинения по една толкова лична и чувствителна тема като религиозните вярвания?
29. Няма стратегически и визионерски документ, който да казва, че предметът религия ще реши актуален проблем на образованието. Защо при наличието на редица анализи и документи, които сочат за реалните проблеми и пътищата им за разрешаване не се предприемат мерки от страна на МОН и не се осигуряват политически цели за постигането им?
30. Как часовете по религия ще съобразяват с уроци по физика, химия, анатомия и биология от гледна точка на произход на човека? Как ще слагат в главите на деца абсолютно диаметрални по смисъл догми?
31. Господ дава избор, а МОН защо задължават?
32. В публикуваните програми от МОН има скандални неща, които противоречат на законите на държавата - като налагането на смъртно наказание за еднополови отношения, например. Как ще се разглеждат такива казуси? Как ще се разглеждат твърдения, които противоречат на убежденията на нерелигиозните семейства, например, че "всички сме божии чеда"?
33. Как ще се съгласуват взаимно противоречащи си тези на програмите по религия и другите предмети, например, създаването на човека от кал и на жената от ребро в единия час и теорията за еволюцията в другия? Сътворението на света за 7 дни и часовете по физика и астрономия?
34. Защо вместо религия и добродетели няма часове по безопасност, действия при аварийни ситуации, опазване на околната среда (вкл да не си купуваме пластмасови бутилки с вода всеки ден, а да си носим многократни), здравословен начин на живот (хранене, спорт) и тн наистина полезни теми?
35. Пребиването с камъни в кой клас ще го учат?
36. Към кого е поетият политически ангажимент да се вкара религията в училище, защото е явно, че изпълнява някакъв ангажимент?
37. Защо ще се набляга на традиции, които не присъстват в Библията и дори противоречат на нея?
38. Кой точно ще преподава религия и каква гаранция имаме, че е човек на вярата, а не просто на заплатата?
39. Защо държавата се меси в нещо толкова лично като вярата, вместо да остави това на семейството?
40. Защо ще се пълнят главите на децата с разни измислени религии, вместо християнството?
41. Всеки клас (1-12) ли ще има такъв предмет и какво различно ще се учи всеки клас? 2. Ще има ли отсъствия и оценки?
42. Кой изготвя учебници, материала, кой го одобрява?
43. Каква е гаранцията, че ще се преподава еднакво от всички преподаватели?
44. Кой ще преподава религия на децата?
120 въпроса от родители и граждани относно предложението за въвеждане на задължителен час по религия, на голяма част от които все още няма отговор от МОН. Въпросите са събрани от Национална мрежа за децата и са връчени на министъра на образованието и науката на 24 април 2025г.
1. Каква е целта на задължителното изучаване на религия според МОН? Коя е причината поради която, в случа, че се смята, че тя прави децата по-добри, няма нито едно научно доказателство, че религиозните хора са по-морални, по-малко агресивни и като цяло по-добри от нерелигиозните?
2. На базата на какви изследвания е преценено, че въвеждането на задължително изучаване на религия, ще направи децата по-добри и разбиращи?
3. По какъв начин се планира да се измерват постигането на целите от обучението по религия, в това число и децата да са по-добри?
4. Колко от родителите са избрали избираемия предмет "Религия" до този момент? Тези данни показват истинската картина на родителските предпочитания много по-добре от всякакви набързо проведени допитвания с неясно формулирани въпроси.
5. По какъв начин се планира да се организира обучението по предмета "Религия и добродетели", ако в едно училище има само една паралелка в съответния клас и в нея 6 деца избират православие, 4 - католицизъм, 5 - ислям, 6 - етика, 1 е еврейче и 1 - китайче? Как ще се гарантира свободата на избор? А ако в голямо училище има само 2 деца, които избират нещо различно от масовия избор, как ще се подсигури тяхното право на избор?
6. По какъв начин се преподава религия на деца със специални потребности и увреждания, като се има предвид, че те са абсолютно уязвими на внушение?
7. Освен с децата от други религии, какво правим с децата от нерелигиозни, атеистични или агностични семейства?
8. Децата, които не са православни, не са кръстени, не познават идеята за Бог и семействата им не желаят на 6-7 години да я познават, какво ще прави МОН с тях?
9. В случаите когато родителите са атеисти и не желаят детето им да изучава религия, ще имат ли право на отказ от този час?
10. Как ще се доказва кой каква религия изповядва и кой е атеист? Ако родителите не желаят този предмет има ли начин как да заявят/декларират, че са атеисти? Какво ще се случва в тези случаи? Как ще се процедира с хората, които не желаят да обявяват религията си?
11. Религията ще се въведе с нов час, в и без това безумно претъпканата програма, или ще вземем от несъществените часове като БЕЛ и математика?
12. За сметка на кои други часове ще бъдат часовете по религия в програмата?
13. Как на фона, твърденията, че няма време да се намали броят на отсъствията по семейни причини, защото нямало достатъчно учебно време, се намери такова време за религия?
14. По какъв начин ще се въведат задължителен предмет религия без да е ясна целта и учебното съдържание?
15. Ние сме в челото по аборти на тийнейджъри, на деца злоупотребяващи с алкохол, упойващи вещества и тютюнопушене, по какъв начин религията ще се справи с това? Моля да поясните с ясни мотиви и нагледни примери?
16. Добродетели трябва да се възпитават във всички предмети от добре подготвени учители. Ние и сега имаме проблем с това в училище, а как ще подготвите тези които ще преподават религия?
17. В епохата на изкуствения интелект ще се очаква ли децата да вярват в нещо, в което и бабите им не са вярвали?
18. Не е въпрос, а настояване. Религиите трябва да се изучават чисто информативно, без задълбаване в постулати, догми и отречени отдавна от реалния живот безумия. Това ще помогне да няма настройване един срещу други, няма да го има издевателството на мюсюлмани да преподаваш християнство, както и обратното. И най-вече, да се наблегне основно на добродетелите и възпитанието. Те нямат религия.
19. Как точно този предмет „религия“ ще има между предметна връзка с природонаучните предмети?
20. Защо налагаме религията в една светска държава, където по Конституция има свобода на вероученията (напомнете, че в етиката също е заложено православието)?