Министерски съвет Портал за обществени консултации

Профил на Lubomir Petkov

Обществени консултации с участието на Lubomir Petkov

Неактивна

Моите коментари


08.01.2025 09:14 Предложение по чл. 18 /1/ и чл. 26 /4/ ЗНА, Част 3
За да се обезпечи в пълна степен професионализмът в работата на Системата и пряко да се повлияе към повишаване на общественото доверие в нея, следва да се въведе мярка, която да преустанови противоречивата съдебна практика, постановявана по случаи, почиващи на еднакви обстоятелства. Това може да се постигне единствено със задължаването на съдиите, постановяващи актове като последна инстанция, да уеднаквяват съдебната практика по решаването на такива въпроси, когато същата е противоречива, или когато такава липсва. Следва такива магистрати да са задълженин служебно да следят за необходимостта да уеднаквяват съдебната практика и да са задължени да го правят, когато има такова искане от страна в производството.
Всички магистрати, постановяващи актове не като последна инстанция, следва да се съобразяват
задължително с уеднаквената съдебна практика, а когато такава няма, да включват в мотивите си
такава констатация. ИВСС следва да следи и да прилага предвидените мерки и за нарушения на
такива задължения. Такива мерки могат да се предвидят, освен с подходящи текстове в ЗСВ, така и с промени във всички процесуални закони, тъй като следва да се въведат във всички съдебни
производства.
Считаме, че за да се изпълнят в някаква степен поставените цели на Проекта, в същия следва да се предвидят норми, чрез които да се въведат гореописаните предложения. Те няма да са
достатъчни за пълноценното постигане на целта, но ще поставят основа за следващи промени, с
които тя да бъде осъществена пълноценно.
Общественият контрол върху Системата, както и върху всички останали обществени институции, следва да се осъществява ефективно и от лица, които не са част от тези институции.
Сегашното положение, Системата да се контролира от хора, които са част от нея, гарантира ниска
ефективност на осъществявания контрол. Липсата на правомощия на контролните органи да следят
и санкционират ниското качество на работа на магистратите е главната причина за непрестанно
понижаващото се доверие на Обществото в Системата - факт, който се констатира от години в
официалните документи на външни (за България) наблюдатели и се усеща ежедневно от основните
“потребители на услугите” на Системата - гражданите.
 
Председател: Любомир Петков
08.01.2025 09:13 Предложение по чл. 18 /1/ и чл. 26 /4/ ЗНА, Част 2
Обвързването на получените възнаграждения с качеството на работата е един от малкото
реално въздействащи стимули за стремеж към такова качество, за всяка професионална дейност в
Обществото. Системата е една от малкото останали обществени структури, в които все още този
принцип за стимул към качество на работата на лицата, ангажирани да изпълняват длъжности там.
При трайно допускане на некачествена работа, въпреки мерките чрез намаляване на
възнагражденията, такива лица следва да бъдат отстранявани от длъжност. Всички тези
принудителни действия следва да се извършват (на този етап) от ИВСС, като се предвидят изрично
в ЗСВ такива негови правомощия. Ако такива правомощия се предвидят и ИВСС започне да гиприлага, това несъмнено ще доведе до конфликти на лично ниво между членовете на ИВСС и магистратите, върху които такива мерки започнат да се прилагат. За да се постигне минимален ефект от такива конфликти, следва да се предвиди в ЗСВ, че членовете на ИВСС не могат да са били лица с длъжности в Системата, както и невъзможност за заемане на такива длъжности от лица, които са били членове на ИВСС, както и членовете на ИВСС да преустановяват тези свои длъжности, ако изпаднат в конфликт на интереси с което и да било лице на длъжност в Системата, което може да бъде обект на проверка. Съществуващото в момента положение, при което членове на ИВСС са основно магистрати, които следва да проверяват други магистрати, считаме за изключително неефективно и не гарантиращо реален обществен контрол върху работата на магистратите. Липсата на изрични правомощия на ИВСС да проверява качеството на работата в Системата (което е реалната и основна причина за ниското обществено доверие към нея) към момента се “оправдава” със спазване на принципа на независимост на магистратите. Този принцип може да се спази, ако проверките на ИВСС срещу качеството на работа на магистратите се
осъществяват след приключването на призводствата, в които са издавани актовете на
проверяваните магистрати. За да се запази силата на актовете им, следва да се предвиди, че влезли в сила актове не може да се променят само въз основа на акт на ИВСС, който ги обсъжда.
 
08.01.2025 09:11 Предложение по чл. 18 /1/ и чл. 26 /4/ ЗНА, Част 1
До Министерски съвет на Република България
бул. „Княз Александър Дондуков“ №1, 1594 София, Tел. (+359 2) 940 29 99
Е-mail: ms_register@government.bg
 
Предложение по чл. 18 /1/ и чл. 26 /4/ ЗНА
 
относно: Проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за съдебната власт,
предложен за становища в Портала за обществени консултации strategy.bg
за периода 19.12.2024 - 08.01.2025 г.
 
от Сдружение ОБЕДИНЕНИЕ 29, ЕИК 206554439
 
гр. Пловдив, ул. Пушкин № 4, ет.4, ап.8,
чрез Председателя Любомир Ангелов Петков
 
Уважаеми дами и господа Министри,
Уважаеми г-н Министър - председател,
 
В Устава на сдружението ни са положени и следните цели: Развит иет о и ут върж даванет о на граж данскот о общест во, граж данскот о участ ие и доброт о управление; като са предвидени и следните дейности, чрез които целите да се постигат: 
- Изготвяне и внасяне на Предложения за усъвършенст ване на законодат елството; 
- Участие в обществените консултации при
изработката на проекти за нормативни актове. Във връзка с тези цели и дейности, правим
следното Предложение:
 
В Частичната предварителна оценка на въздействието към Проекта са заложени и следните
Проблеми за решаване: "Постигане на напредък по законодателните изменения, насочени към подобряване на функционирането на Инспектората към Висшия съдебен съвет (ИВСС) и избягване на риска от
политическо влияние, по-специално чрез включване на съдебнит е органи в подбора на неговите членове."
Считаме, че предложените в Проекта промени са НЕдостатъчни да решат тези Проблеми,
както и да постигнат заложената цел: “изграждане на нова правна рамка, позволяваща значително
подобряване на ефект ивността на съдебната система” .
Аргументи:
Изключително ниското ниво на доверие на Обществото в съдебната система (установено
многократно в доклади на международни организации, публикувани и обсъждани в медиите, и които са известни както на органите на съдебната система (Системата, по-долу), така и на органите
на изпълнителната власт) изискват спешни и дълбоки промени. Тези промени следва да установят ефективни механизми за ограничаване на негатовното влияние върху престижа на онези лица, изпълняващи длъжности на правораздаване и правоприлагане в Системата (по-долу: магистрати), които действат непрофесионално. Под “непрофесионално” имаме предвид: системно
несъобразяване на актовете им със закона, доказателствата и съдебната практика. Такива лица
следва да бъдат принуждавани да променят професионалното си поведение в посока повишаване на професионализма си, главно чрез намаляване на получаваните от тях възнаграждения. Считаме, че несъобразяването със закона, или доказателствата, или съдебната практика от магистрати, са основна причина за липсата на нормално обществено доверие в Системата, поради което представляват “действия, които накърняват престижа на съдебната власт” по смисъла на чл. 132а, ал. 6 КРБ.
 

Моля изчакайте