Моите коментари
2.8 Мерки за насърчаване на подобряването на безопасността и здравето на работниците, съгласно член 12 на Директива 89/391/ЕИО - Работодателят трябва да гарантира, че работниците получават подходящо обучение по безопасност и здраве
Наредба № РД-07-2 от 16.12.2009 г. за условията и реда за провеждането на периодично обучение и инструктаж на работниците и служителите по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд
Чл. 2. (2) Работодателят писмено определя:
1. видовете обучения и инструктажи;
2. лицата, които ще бъдат обучавани и/или инструктирани;
3. програма за провеждане на обучението и/или инструктажа;
4. лицата, които ще провеждат обучението и/или инструктажа.
Чл. 3. Работодателят не допуска до работа работник и служител, който не притежава необходимите знания и умения и/или не е инструктиран по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд.
Чл. 6. (1) Обучение по безопасност и здраве при работа се провежда на:
1. длъжностните лица, които ръководят и управляват трудовите процеси;
2. длъжностните лица и на специализираните служби по чл. 24 на Закона за здравословни и безопасни условия на труд;
3. лицата, които са определени от работодателя да провеждат инструктажите по безопасност и здраве при работа;
4. членовете на комитета/групата по условия на труд;
5. работниците и служителите, работата на които е свързана с използване, обслужване и поддържане на машини и други технически съоръжения, за които се изисква правоспособност за работа;
6. работници и служители, заети в дейности, които създават опасност за тяхното или на други лица здраве и живот.
Чл. 12. (2) Инструктажът по ал. 1 се провежда в деня на постъпване на работа по утвърдена от работодателя програма
2.11 Минимални изисквания за безопасност и здраве на работниците при използването на работно оборудване от тях, съгласно член 5 на Директива 2009/104/EО - Инспекция на работното оборудване — оборудването подлежи на инспекция след инсталиране, и на периодични проверки от компетентни лица
Наредба № 7 от 23.09.1999 г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работното оборудване
Чл.168а (4) След реконструкция и други промени в производствените процеси, продължителен период на престой, възникване на извънредни обстоятелства, като природни бедствия, аварии и др., които могат да имат вредни последици за безопасността на работното оборудване, работодателят осигурява извършването на извънредни проверки и при необходимост изпитвания с цел да се гарантира спазването на изискванията за безопасност и здраве при работа и своевременното откриване и отстраняване на възникнали неизправности.
(5) Когато в нормативни актове не е предвидено друго, проверките по предходните алинеи се извършват от наети от работодателя лица с необходимата квалификация, които могат да бъдат от състава на съответната организация или извън нея.
(6) За резултатите от проверките се съставя протокол, който се съхранява в досие съгласно чл. 10, което се предоставя на контролните органи при поискване.
(7) Когато работното оборудване се използва извън предприятието, то се придружава от копие на протокола или от друг документ за последната извършена проверка.
Наредба № 5 от 11.05.1999 г. за реда, начина и периодичността на извършване на оценка на риска
Чл. 20. (1) Оценяването на риска се документира по ред и начин, определен от работодателя.
(2) Документацията се съхранява от работодателя.
(3) Документацията по оценяване на риска трябва да удостоверява:
1. че е съставена програма за оценяване на риска;
2. начините, средствата, обхвата и степента на изпълнение на програмата;
3. идентифицираните опасности и рискове, включително специфични или необичайни рискове;
4. групите работници и служители, изложени на рискове;
5. оценката на елементите на риска;
6. взетите решения при оценяването на риска, вкл. информацията, на която те се основават;
7. използваните нормативна уредба и информация съгласно чл. 10;
8. използваните данни от наблюдения, изследвания и проучвания от специализирани лаборатории и звена;
9. препоръчаните мерки от оценителите;
10. приетите мерки, срокове и отговорни лица за предотвратяване, намаляване, ограничаване и контрол на риска и начини на контрол на изпълнението на тези мерки;
11. условията за преразглеждане на оценката съгласно чл. 11
Моите коментари
Подкрепяме направеното предложение по отношение на чл.50, ал.2 да бъде премахнат текстът „и не повече от 5 ха за всеки вид зеленчукови култури от приложение № 5.“
Мотиви:
В Стратегическия план е заложено ограничение за общата площ на интервенцията до 50 ха, което е достатъчна мярка за регулация. Въвеждането на допълнителен лимит от 5 ха на култура, който бе приет през 2023 г., не намира логично обосновка и създава редица затруднения за земеделските производители. Представяме следните аргументи:
Възможност за злоупотреби съществува при всякакви мерки и схеми, но те подлежат на контрол и разследване от съответните органи, а не чрез законодателни рестрикции.
Високата ставка по мярката е по-голяма от тази за биологично производство, което може да доведе до отлив на фермери от биопроизводството към устойчиви сортове. Тази опасност бе валидна през предходната година, но към момента ставката по Операция 2 „Насърчаване отглеждането на устойчиви сортове“ е значително понижена, което елиминира този риск.С предишното изменение на наредбата, ограничението от 5 ха, което първоначално бе за всички култури, остана само за зеленчуковите култури. Това доведе до неравнопоставеност между производителите на зеленчуци и овощари. Зеленчукопроизводството често изисква разнообразие от култури на площ под 5 ха, а тези ограничения възпрепятстват диверсификацията и развитието на стопанствата. Освен това, производителите инвестират значителни средства в нови технологии и техника, за да отговорят на пазарните изисквания, което прави изкуствените ограничения нецелесъобразни.Първите две години от прилагането на мярката показаха слаб интерес и ниска усвояемост, което се дължи предимно на допълнителните ограничения в националното законодателство, които не са заложени в Стратегическия план. Именно поради това считаме, че ограничението от 5 ха следва да бъде премахнато, за да се насърчи по-широкото участие на фермерите, особено при по-ниската ставка на подпомагане
Моите коментари
Като национална организация, представляваща интересите на земеделските производители, Български фермерски съюз оценява високо предприетите стъпки за облекчаване на процедурите за улесняване на достъпа до водни ресурси, от които зависи устойчивото развитие на селското стопанство.
Проектът за изменение на Закона за водите съдържа редица положителни промени, които ще имат пряко отражение върху работата на фермерите. Въвеждането на облекчен режим за ползване на води от язовири – публична общинска собственост – за целите на напояването е важна мярка, която поставя управлението на този ресурс в ръцете на местната власт и приближава решенията до земеделските производители. Същевременно предвиденото преминаване към уведомителен режим за водовземане от река Дунав за регистрирани земеделски стопани е сериозна крачка към намаляване на бюрократичната тежест и осигуряване на по-бърз и предвидим достъп до вода.
Българският фермерски съюз приветства и въвеждането на ясни срокове за становища от институциите, както и отпадането на част от изискваните документи, които досега затрудняваха и забавяха процедурите. Създаването на регистър на напояваните площи, както и публичните регистри за уведомленията за водовземане, ще допринесат за повече прозрачност и по-добра координация между държавните и общинските органи.
Въпреки положителните страни на законопроекта, Съюзът счита за важно да бъдат отчетени и някои потенциални затруднения. На първо място, прехвърлянето на значителни правомощия към общините носи риск от различни практики в отделните населени места, което може да доведе до неравнопоставеност между фермерите. Необходимо е да се изгради единна рамка, която да гарантира последователност и предвидимост в условията за водоползване в цялата страна. Също така следва да се обърне внимание на финансовата и административната тежест за земеделските производители при прилагането на новите изисквания, така че те да не доведат до затруднения за по-малките стопанства.
Българският фермерски съюз подкрепя философията на законопроекта и счита, че той е стъпка в правилната посока за осигуряване на по-ефективно, модерно и устойчиво управление на водните ресурси в България. За нас е особено важно тези промени да бъдат прилагани справедливо, последователно и в диалог със земеделските производители, така че да гарантират баланс между нуждите на сектора и опазването на водните ресурси.