Министерски съвет Портал за обществени консултации

Профил на Асен Асенов

Обществени консултации с участието на Асен Асенов

Неактивна

Моите коментари


11.02.2025 09:15 Становище

 

Становище

от Асен Асенов

 

По Проекта на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 10/23 год. за условията и реда  за прилагане на интервенциите в областта на околната среда и климата и хуманното отношение към животните, включени в Стратегическия план за развитието на земеделието  и селските райони за периода 2023-2027 г.

 

Запознах се с  публикуваните за обсъждане текстове  на проекта за изменение на Наредба № 10/23 год. и Доклада на д-р Лозана Василева – зам.министър на МЗХ. Като цяло предприетата тенденция за намаляване на административната тежест и „бумащината“ е добра.

Считам обаче, че част от предложените изменения са неудачни и не следва да се приемат особено в сегашната епизоотична обстановка.

От една страна е видно, че през изтеклата 2024 год. и първия месец на 2025г. е налице влошена епизоотична обстановка в страната- наличие на множество огнища на заболели ЕПЖ и ДПЖ с разнообразни заболявания.

Тази висока заболеваемост, с всички произтичащи от това последици и повишена опасност от влошаване на живота и здравето на животните и на хората,  е възникнала в рамките на сега действащата законодателна рамка.  Тя дава широки правомощия на ветеринарните лекари за  лична преценка, надзор и лечение на поверените им животни в ЖО. Въпреки това обективният факт – нараснала заболеваемост- е налице.

От друга страна следва да отчетем и обективните фактори за това- недостатъчен брой ветеринарни специалисти, които пълноценно и всеобхватно да могат да изпълняват всички дейности, възложени им по ЗВД, Стратегическия план и ДПП.

В тази връзка за мен е необяснимо, а считам и нецелесъобразно, предлаганото изменение в  чл.70 ал.3 т.4 от Наредбата с което на ветеринарните лекари им се вменява още едно съществено задължение- „преценка от страна на регистрирания ветеринарен лекар  обслужващ ЖО  за необходимостта от вземане на проби за лабораторни изследвания в т.ч. и кръвни проби, като част от диагностиката за определяне здравния статус на животните с оглед правилна преценка за кои болести да бъдат включени ваксини в имунопрофилактичния  план “- както е записано в мотивите на доклада на зам.министър Василева.

Считам, че това изменение  на чл.70  ал.3 т.4 от Наредбата  трябва да отпадне.

С него се дава възможност от една страна на ветеринарния лекар да прави една абсолютно субективна преценка на здравния статус на животните, която може да бъде и погрешна, особено при наблюдаване и лечение на голям брой животни. Това от своя страна може да доведе до непредвидими икономически и здравни последици.

От друга страна- когато законодателят му е дал тази възможност за „преценка“, дори и тази преценка да се окаже погрешна това, ще послужи за основание да отпадне личната отговорност на ветеринарния лекар от тази погрешна преценка и грешката ще остане за сметка на нас фермерите.

Считам, че колкото  повече ОБЕКТИВНИ, а не субективни, критерии за преценка се залагат от Законодателя в Наредбата, толкова повече ще се постигнат нейните цели и тези на Стратегическия план за програмния период 2023-2027.

В резултат на предлаганата промяна отпада един от малкото обективни и задължителни критерии- „ ваксинирането на животните „ и се заменя със субективната преценка на съответния ветеринарен лекар .

Освен това, дали  дейността по ваксинацията е извършена и успешна от ветеринарния лекар , може да бъде преценено само с вземане на кръвни проби за лабораторни изследвания и то когато тези проби не се вземат самоцелно, а по критериите предвидени в нормативната уредба.

Ето защо НЕ СЛЕДВА ДА ОТПАДА действащото до сега правило с посочване съотношението общ брой животни/ към  броя животни, от които следва да се вземат кръвните проби за изследване.

        

Асен Асенов

 

……………….

Моля изчакайте