Моите коментари
24.03.2025 15:22
Допълнение
Преразглеждане на цялостното ни изгнило законодателство и промяна на текущите наказания за тежки престъпления, за да кореспондират и да са съизмерими с предложените
24.03.2025 15:22
Допълнение
Допълнение: Преразглеждане на цялостното ни изгнило законодателство и промяна на текущите наказания за тежки престъпления, за да кореспондират и да са съизмерими с предложените
24.03.2025 15:08
Предложение 4
§1. В Наказателния кодекс се създава нов член 282а:
Чл. 282а. (1) Длъжностно лице, което умишлено не изпълни задълженията си или злоупотреби с властта си, като не предприеме необходимите действия по законово регламентирани сигнали за жестокост или малтретиране на животни, се наказва с лишаване от свобода от 1 до 5 години и глоба от 5 000 до 20 000 лева.
(2) Ако от деянието са настъпили тежки последици за животното, включително смърт, наказанието е лишаване от свобода от 3 до 8 години и глоба от 10 000 до 50 000 лева, както и лишаване от право да заема държавна длъжност или да упражнява професия, свързана със защита на животни, за срок от 10 години.
(3) Когато деянието по ал. 1 и ал. 2 е извършено в съучастие с други длъжностни лица или е свързано с корупционни практики, наказанието е лишаване от свобода от 5 до 12 години, глоба от 50 000 до 100 000 лева и пълна забрана за заемане на публични длъжности.
(4) Органите на прокуратурата са длъжни да извършат незабавна проверка на всеки сигнал за бездействие от страна на държавен служител по отношение на нарушения срещу животни.
§2. В Закона за държавния служител се създава нов чл. 107а:
Чл. 107а. (1) Държавен служител, който умишлено не предприеме действия по сигнал за жестокост към животни, подлежи на дисциплинарно уволнение и забрана за повторно назначение в държавната администрация за срок от 5 до 10 години.
(2) Независимо от наказателната отговорност по Наказателния кодекс, държавните служители, които са се провалили в изпълнението на задълженията си по защита на животните, носят лична имуществена отговорност, като могат да бъдат осъдени да заплатят обезщетение за вредите, причинени от техните действия или бездействия.
МОТИВИ:
- Засилване на отговорността – В момента липсват сериозни последствия за държавни служители, които бездействат по сигнали за жестокост към животни.
- Превенция – Държавните органи трябва да осъзнаят, че бездействието носи наказателни последици.
- Правосъдие – Не само извършителите на престъпления срещу животни трябва да бъдат наказвани, но и тези, които са длъжни да ги спрат и не го правят.
- Корупция и злоупотреби – Законът предвижда санкции за служители, които умишлено прикриват или пренебрегват случаи на насилие срещу животни.
Призоваваме Народното събрание за спешно приемане на този законопроект, за да се осигури ефективна защита на животните и да се прекрати толерирането на институционално бездействие!
24.03.2025 15:07
Предложение 3
СЪЗДАВАНЕ НА АКТИВНА ЗООПОЛИЦИЯ С РЕАЛНИ ПРАВОМОЩИЯ
МОТИВИ
Настоящият законопроект цели преструктуриране и укрепване на съществуващата зоополиция в България чрез разширяване на нейните правомощия, ресурсно осигуряване и регламентиране на механизми за ефективен контрол. Въпреки съществуването на специализирани звена в рамките на МВР, на практика липсва целенасочена и координирана дейност по разследване и санкциониране на престъпления срещу животни.
Проучванията в криминологията показват, че насилието над животни често е първа стъпка към по-тежки престъпления срещу хора. В тази връзка, превенцията и навременното санкциониране на подобни деяния представлява не само защита на животните, но и важна мярка за обществена сигурност.
Предложените промени ще осигурят ефективен механизъм за разследване, отнемане на малтретирани животни и наказателно преследване на извършителите, както и ще повишат административния капацитет на звената, занимаващи се със защита на животните.
ПРЕДЛОЖЕНИ ИЗМЕНЕНИЯ
§1. В Закона за Министерството на вътрешните работи (ЗМВР) се правят следните изменения и допълнения:
- В Чл. 37 се създава нова алинея (6):
- „(6) В структурата на Главна дирекция „Национална полиция“ се създава специализирано звено „Зоополиция“, което осъществява превенция, контрол, разследване и санкциониране на престъпления и административни нарушения, свързани с нехуманно отношение към животни.“
- В Чл. 39 се създава нова точка 7:
- „7. Зоополицията осъществява проверки по сигнали за жестокост към животни, има право да иззема животни при обосновано съмнение за насилие и да задържа извършители на престъпления срещу животни.“
- Чл. 39а. (1) Зоополицията има следните правомощия:
- Разследване на престъпления по чл. 325б и чл. 325в от Наказателния кодекс (жестокост към животни).
- Изземване на животни от собственици, за които има достатъчно доказателства, че ги малтретират.
- Налагане на административни санкции и глоби при нарушения на Закона за защита на животните.
- Достъп до частни имоти при обосновано съмнение за насилие над животни, с предварително разрешение от съдебен орган.
- Временна забрана за отглеждане на животни на лица, срещу които има влязла в сила присъда за насилие над животни.
- Съдействие на прокуратурата при водене на наказателни производства.
- Взаимодействие с Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ), общините и неправителствени организации за осигуряване на грижи за иззети животни.
- Използване на видеонаблюдение и други технически средства за доказване на насилие над животни.
- Създава се Чл. 39а:
§3. В Закона за защита на животните се правят следните изменения и допълнения:
- В Чл. 69 (Правомощия на контролните органи) се добавя нова ал. (3):
- (3) Органите на Зоополицията имат право да конфискуват животни и да издават заповеди за временно или окончателно прекратяване на дейността на развъдници, приюти или стопанства, в които се установят системни нарушения.
- Създава се нов Чл. 70а:
- Чл. 70а. (1) При доказано насилие над животни или условия, застрашаващи тяхното здраве и живот, Зоополицията може да:
- Разпореди незабавно изземване на животното.
- Наложи глоба на собственика до 30 000 лв.
- Издаде забрана за отглеждане на животни за срок от 5 до 10 години.
- Инициира наказателно преследване по реда на Наказателния кодекс.
§4. В Закона за местното самоуправление и местната администрация се правят следните изменения:
- Създава се Чл. 56а:
- (1) Кметовете на общини организират съвместни проверки със Зоополицията и БАБХ за контрола върху отглеждането на животни на територията на съответната община.
- (2) Общините осигуряват места за настаняване на иззети животни и съдействат за тяхното осиновяване.
24.03.2025 15:01
Предложение 2
(1) Регистърът за малолетни и непълнолетните лица се поддържа при съобразяване на принципа за защита на личните данни, като достъпът до него е ограничен за:
- Съдебни и разследващи органи;
- Органи на Министерството на вътрешните работи;
- Държавни агенции и институции, занимаващи се със закрила на детето;
- Компетентни общински органи, отговорни за социални и корекционни мерки;
- Образователни институции в случаите, когато лицето е ученик и има доказана опасност за други деца или обществото.
(2) Лицата, вписани в регистъра, подлежат на:
- Задължителен мониторинг от социалните служби и инспекторатите по образование;
- Включване в задължителни корекционни програми или поправителни институции по реда на специалния закон;
- Забрана за отглеждане, осиновяване и контакт с животни за срок, определен от съда, но не по-кратък от 10 години.
§4. В Закона за защита на животните се правят следните допълнения:
- В чл. 62 се създава нова алинея 3:
"(3) Когато компетентните органи установят, че животни се намират в среда на насилие или системни нарушения на хуманното отношение, същите подлежат на незабавно изземване, а на собственика се налага забрана за притежание на животни за срок от 5 до 15 години." - В чл. 63 се създава нова алинея:
"(4) Лице, осъдено за престъпление по чл. 325б или чл. 325в от НК, няма право да притежава, отглежда или работи с животни за срок, определен от съда, но не по-кратък от 10 години."
МОТИВИ
С настоящия законопроект се предлага значително завишаване на наказанията за особено тежки случаи на насилие над животни, с оглед високата обществена опасност на тези деяния и тяхната доказана връзка с бъдещи престъпления срещу хора.
Предложените мерки включват:
- Повишаване на наказанията, за да имат реален възпиращ ефект.
- Въвеждане на доживотен затвор за организирани групи и системни садистични престъпления.
- Изземване на животни от насилници, за да се предотврати по-нататъшно малтретиране.
- Въвеждане на регистър на насилниците, за да се ограничи контактът им с животни.
- Принудителна рехабилитация за малолетни и непълнолетни извършители.
Считаме, че приемането на този законопроект ще изведе българското законодателство на по-високо ниво и ще покаже ангажираност към защитата на обществото и неговите най-уязвими членове.
24.03.2025 15:00
Предложение
§1. В чл. 325б от Наказателния кодекс (НК) се правят следните изменения и допълнения:
- Алинея 1 се изменя така:
"(1) Който умишлено причини смърт, тежко или продължително страдание на гръбначно животно чрез проява на жестокост, се наказва с лишаване от свобода от 5 до 10 години и глоба от 20 000 до 50 000 лева." - Създава се нова алинея 2:
**"(2) Ако деянието е извършено: - с особена жестокост;
- в съучастие с други лица;
- по начин, записан, заснет или разпространен чрез информационни и комуникационни технологии;
- с користна цел или срещу заплащане;
- повторно;
наказанието е лишаване от свобода от 8 до 15 години и глоба от 50 000 до 100 000 лева."** - Досегашната алинея 2 става алинея 3 и се изменя така:
"(3) Ако деянието по ал. 1 или ал. 2 е извършено от лице, което действа в условията на организирана престъпна група или е осъждано за тежко умишлено престъпление, наказанието е лишаване от свобода от 10 до 20 години или доживотен затвор без замяна." - Създава се нова алинея 4:
"(4) Съдът задължително постановява конфискация на животните, намиращи се в собственост или владение на осъдения, както и забрана за отглеждане, отглеждане с търговска цел или контакт с животни за срок от 10 до 20 години."
§2. В чл. 325б се създава нова алинея 5:
"(5) Когато деянието по ал. 1 – 3 е извършено от лице, ненавършило 18 години, съдът задължително постановява неговото настаняване в поправителен дом, специализирана институция или задължителна рехабилитационна програма за срок не по-малък от 2 години."
§3. В чл. 325в се създават нови алинеи:
"(3) Създава се национален регистър на лицата, осъдени за престъпления по чл. 325б и чл. 325в, който се поддържа от Министерството на вътрешните работи и е достъпен за държавни институции, общини и органи на реда."
"(4) В Националния регистър по ал. 3 се вписват и малолетни и непълнолетни лица, за които е установено по безспорен начин чрез влязъл в сила административен акт, съдебно решение или прокурорско постановление, че са извършили акт на жестокост към гръбначно животно, независимо дали са осъдени."
24.03.2025 14:57
Това не е реална промяна!!!
Този проект е меко казано недостатъчен и абсурден! Насърчава извършването на нови тежки престъпления, засилва чувството на безнаказаност и недосегаемост на садистите и показва ясното желание на входиралите го, да продължат да толерират нарастващата престъпност и извращения!