Министерски съвет Портал за обществени консултации

Профил на д-р Ева Жечева

Обществени консултации с участието на д-р Ева Жечева

Неактивна

Моите коментари


02.04.2025 21:53 Коментар във връзка със създаването на звено по мрежова и информационна сигурност

В заключение

Интересно е защо срока е само 14 (четиринадесет) дни. Бърза ли се за някъде? Вероятно ДА!. Все пак мандатите на важните ръководители изтичат скоро! Трябва ли да се мисли в посока, че тази промяна на УП е свързана с неща, които умишлено се крият от обществеността?

Европейския съюз ще отпуска милиарди за отбрана „ФАКТ“, но въпроса е кой че контролира усвояването на тези средства. Не разбирам защо компетентните органи не се самосезират. По мое лично мнение се правят промени за гарантиране контрола на бъдещи финансови потоци (за повечето от предлаганите промени), все пак в ИТ, киберсигурност, въоръжение и сигурност като цяло предстои да се усвояват доста сериозни средства. Не следва да се пренебрегва и факта, че скоро се заговори за повишаване на средствата за отбрана над 2% от БВП, вероятно това предстои и някой трябва да „ЯХНЕ“ тази вълна, не трябва да има издънки.

Не мисля, че в основния обем предлаганите промени са в интерес на МО, Въоръжените сили и на националната сигурност като цяло! 

 
 
02.04.2025 21:51 Коментар във връзка със създаването на звено по мрежова и информационна сигурност

До тук ли спират функциите/отговорностите по МИС в МО?

Вероятно функциите на Началника на отбраната по чл. 13, ал.4 от ЗКС са „преизпълнени“ и той може да поеме и МИС-а по отношение на електронните услуги (което между другото са задължения на администрацията по друг закон).

Интересен е факта, че НО организира поддържането на способности по киберотбрана, а министъра на отбраната организира изграждането на тези способности и как това се връзва с факта, че в доклада е посочено, че „с цел обезпечаване работоспособността и защитата на интегрираната информационна инфраструктура на МО се възлага нейното поддържане, развитие и наблюдение да се извършва от КИПКО“.

Как така МО възлага изграждане на информационни системи на структура, подчинена на НО (който отговаря за въоръжените сили, сиреч Българската армия), а самият Началник на отбраната отговаря за тяхното поддържане. Да не говорим за факта, че в закона става дума за системите за управление на отбраната и въоръжените сили (да не споменавам тези за националната сигурност). Аз разбирам, че в МО не правят разлика между „предоставянето на административни услуги по електронен път и обмен на електронни документи между административните органи“ и „системите за управление на отбраната и въоръжените сили“.

Това не мога да го разбера! – компетентностите по отношение на законосъобразност, ефективност и т.н. не са в моя кръгозор на познания. Считам за приложимо за тези проблеми да се изкажат компетентни органи/структури.

02.04.2025 21:50 Коментар във връзка със създаването на звено по мрежова и информационна сигурност

Коментар във връзка със създаването на звено по мрежова и информационна сигурност

До сега изобщо имало ли е назначена структура/звено/отговорник по мрежова и информационна сигурност или как точно са изпълнявани изискванията за Наредбата за минималните изисквания за мрежова и информационна сигурност (макар, че същата трябва да се актуализира)?

Как така дейности/отговорности/функции, които се вменяват с друг закон/подзаконов нормативен акт се вписват като функции в това предложения. Утре например се промени наименованието „отговорник по МИС“ и стане „отговорник по киберсигурност“ (както вероятно ще стане, след като МИС изчезна в новия Закон за киберсигурност), тогава пак ли ще предлага промяна на Устройствения правилник на МО?

До толкова ли стига правната експертиза във МО? Не е редно да се говори така, но те (юристите в МО) и от „киберсигурност“ ли станаха експерти, може и от МИС и от информационно обслужване?

На следващо място е записано в доклада, че „Изпълнението на функциите за мрежова и информационна сигурност от специализирана дирекция ще допринесе за по-висока оперативна ефективност, като по този начин ще се осигури надграждане на натрупания опит и връзка с други функции“. Въпросът е какви са тези функции, или това е поредния лозунг, като „осигури надграждане на натрупания опит“ – е господа какъв е този опит и с какво по-точно ще се надгради?

За следващия коментар аз самият съм объркан, а именно къде точно му е мястото на коментара и най-важното „за пореден път се потвърждава тезата, че по отношение на МИС в министерството на отбраната са некомпетентни“. Как така се възлагат функции по МИС на дирекция „Комуникационни и информационни системи и киберотбрана“ само свързани с предоставянето на административни услуги по електронен път и обмен на електронни документи между административните органи по смисъла на ЗКС.

 

02.04.2025 21:28 Коментар по предложените изменения

Коментар по разделянето на дирекция „Правно-нормативна дейност в отбраната“, чрез отделяне на дирекция „Правно осигуряване на обществените поръчки в отбраната“.

Не съм запознат дали има друг административен орган с 2 (две) правни дирекции или поне разделени на този принцип и как така и двете образования се оказаха специализирани дирекции. Какво точно им е специализираното? Във всички останали административни органи правната дейност е специализирана, все пак във всички ведомства се правят обществени поръчки. Не искам да съм злословен, но това за мен е поредния пример за изпълнение на основния принцип „Разделяй-владей“. Какво точно? – има компетентни органи.

 

 

Моля изчакайте