Министерски съвет Портал за обществени консултации

Профил на Дорка Петкова

Обществени консултации с участието на Дорка Петкова

Неактивна

Моите коментари


04.04.2025 22:16 Цивилизацията започва с грижата за слабите

Реших да публикувам коментара на bethechange, защото подкрепям неговите искания, ясно аргументиран е и точен, както всички останали, но се получи бъг в системата и се публикува два пъти.

В ситуация, в която насилието над животни продължава да бъде третирано като морален проблем, а не като индикатор за обществена патология, предложените изменения в Наказателния кодекс звучат като формален отговор, а не като реална намеса. Ако искаме да постигнем реална промяна, подходът не може да бъде половинчат. Той трябва да бъде смел, последователен и израз на морална зрялост.
 
Защо не въведем задължително образование по хуманно отношение към животните в училищата, като част от гражданското и етичното възпитание? Едно общество не изгражда своята етика само чрез наказания, а чрез формиране на съпричастност от ранна възраст. Когато децата растат с разбирането, че болката на едно живо същество има значение, тогава няма да се налага да поправяме възрастни, които са изгубили тази чувствителност.
 
Не можем повече да гледаме на приютите за животни като на крайна мярка или временен склад за страдание. Защо да не се създаде държавна програма за рехабилитация и реинтеграция на пострадали животни, управлявана съвместно с неправителствения сектор? Тези места могат да се превърнат в центрове за обучение, терапия, дори и за възстановяване на хора, преживели травма – защото взаимодействието с животни лекува. 
 
Вместо да гледаме на наказанието като единствено средство, защо не въведем съдебно наложени програми за обучение и общественополезен труд, свързан с грижата за животни, като алтернативна или допълнителна санкция? Така извършителите ще се изправят лице в лице с онова, което са разрушили – и ще им бъде даден шанс да разберат, че състраданието е избор.
 
Нужно е да се създаде и звено за спешно реагиране, което не просто разследва престъпления, а извежда животни от опасна среда. Не можем да чакаме административни срокове, когато става дума за спасяване на живот. Подобна структура може да бъде мобилна, дежурна, подкрепена от ветеринарни специалисти и психолози – защото в тези случаи често става дума и за защита на деца, възрастни или уязвими групи.
 
Не е достатъчно да увеличим наказанията – трябва да покажем, че животът, макар и нечовешки, има стойност отвъд закона. Когато защитим онези, които не могат да говорят, ние не просто прилагаме правото – ние го одухотворяваме. Истинският напредък на едно общество не се измерва само по това колко сурово наказва, а по това кого и как защитава.
 
Време е да поставим въпроса не само в рамките на наказателното право, а в рамките на културата, възпитанието и ценностите ни. Законът трябва да бъде последната защита – но първата стъпка винаги е в сърцето. Ако този проект иска да постигне нещо повече от статистическа отчетност, той трябва да промени философията, с която гледаме на живота, на отговорността и на болката на другия – дори когато този „друг“ няма човешки глас.
04.04.2025 21:49 Аргументирано становище относно неефективността на предлаганите промени в чл. 325б от НК и предложен

1. Промяна в правния статут на животните

Животните следва да бъдат дефинирани законодателно като чувстващи същества, различни от неодушевени движими вещи. Подобна промяна ще осигури по-адекватна защита, съобразена с европейските и международни практики, и ще позволи по-ефективна превенция и наказване на престъпленията спрямо тях.

 

2. Създаване на специализирано звено за контрол (зоополиция)

Необходимо е създаването на специализирана структура към органите на реда с ясни и достатъчни правомощия, компетентност и бюджет за контрол и разследване на престъпления, свързани с насилие и жестокост към животни. Това ще увеличи ефективността на правоприлагането и ще намали значително броя на тези престъпления.

 

3. Публичен регистър на осъдени за престъпления срещу животни

Предлага се въвеждането на публичен и достъпен регистър на лица, осъдени за престъпления по чл. 325б от НК. Подобна мярка ще има превантивен ефект, ще осигури прозрачност и ще подобри защитата на животните, както и ще предостави необходимата информация на институции и организации, работещи с животни.

 

4. Съществено увеличаване на наказанията

Предлага се завишаване на наказанието за прояви на особена жестокост и рецидив по чл. 325б НК до лишаване от свобода от 15 до 20 години без възможност за условно освобождаване или замяна. Подобно наказание е адекватно с оглед сериозността на престъплението и е съобразено с опасността, която извършителите на такива деяния представляват за обществото като цяло.

 

5. Задължителна психологическа експертиза на извършителите

При доказани случаи на жестокост и насилие към животни е необходимо законово въвеждане на задължителна психологическа или психиатрична експертиза на извършителите. Такава мярка ще способства за установяването и превенцията на потенциално опасни поведенчески модели и ще спомогне за ефективната ресоциализация или предприемане на подходящи мерки спрямо извършителите.

 

Обосновка: Защо настоящите законодателни предложения са недостатъчни и обречени на ограничена ефективност

Настоящите изменения на чл. 325б НК, макар и стъпка в правилната посока, не отговарят на реалните измерения на проблема с насилието над животни. Увеличението на наказанието с едва една година (от 4 на 5 години по основния състав) и без съществена реформа в структурата на превенцията, контрола и правоприлагането, няма да доведе до реален спад на престъпленията.

 

Причините са следните:

 

Липса на правна промяна в статута на животните – Докато животните се третират като вещи, наказателноправната защита е формална и лишена от морална и хуманна стойност. Този подход е остарял и не позволява пълноценна защита срещу жестокост, а също така ограничава интервенцията на институции и съдилища.

 

Неефективност при прилагането на закона – Самото завишаване на санкциите не гарантира превенция, когато липсват реални механизми за разследване и доказване. Без специализирани структури (напр. зоополиция), случаите често остават ненаказани поради процесуални пропуски или неглижиране от органите на реда.

 

Наказание без превенция – Дори при по-високи санкции, липсата на психологическа оценка и последващи мерки за наблюдение или терапия оставя предпоставки за рецидив. Наказателното право трябва да служи не само за възмездие, но и за превенция на бъдещи вреди.

 

Липса на обществена прозрачност – Отсъствието на регистър на осъдени лица създава условия за безнаказано повторение на престъпления, включително от страна на хора, които работят или имат достъп до животни.

 

Прекалено меки наказания при тежки случаи – Максималната граница от 8 години при квалифицираните състави е несъразмерна с тежестта на определени престъпления, особено когато са извършени публично, с изключителна жестокост или по садистичен начин. Подобни действия свидетелстват за висока степен на обществена опасност и изискват строги, безкомпромисни санкции.

 

Следователно, без допълнителни, системни и практично приложими мерки като горепосочените, промените в НК ще останат частични, трудно приложими и лишени от реален възпиращ ефект.

04.04.2025 21:49 Аргументирано становище относно неефективността на предлаганите промени в чл. 325б от НК и предложен

1. Промяна в правния статут на животните

Животните следва да бъдат дефинирани законодателно като чувстващи същества, различни от неодушевени движими вещи. Подобна промяна ще осигури по-адекватна защита, съобразена с европейските и международни практики, и ще позволи по-ефективна превенция и наказване на престъпленията спрямо тях.

 

2. Създаване на специализирано звено за контрол (зоополиция)

Необходимо е създаването на специализирана структура към органите на реда с ясни и достатъчни правомощия, компетентност и бюджет за контрол и разследване на престъпления, свързани с насилие и жестокост към животни. Това ще увеличи ефективността на правоприлагането и ще намали значително броя на тези престъпления.

 

3. Публичен регистър на осъдени за престъпления срещу животни

Предлага се въвеждането на публичен и достъпен регистър на лица, осъдени за престъпления по чл. 325б от НК. Подобна мярка ще има превантивен ефект, ще осигури прозрачност и ще подобри защитата на животните, както и ще предостави необходимата информация на институции и организации, работещи с животни.

 

4. Съществено увеличаване на наказанията

Предлага се завишаване на наказанието за прояви на особена жестокост и рецидив по чл. 325б НК до лишаване от свобода от 15 до 20 години без възможност за условно освобождаване или замяна. Подобно наказание е адекватно с оглед сериозността на престъплението и е съобразено с опасността, която извършителите на такива деяния представляват за обществото като цяло.

 

5. Задължителна психологическа експертиза на извършителите

При доказани случаи на жестокост и насилие към животни е необходимо законово въвеждане на задължителна психологическа или психиатрична експертиза на извършителите. Такава мярка ще способства за установяването и превенцията на потенциално опасни поведенчески модели и ще спомогне за ефективната ресоциализация или предприемане на подходящи мерки спрямо извършителите.

 

Обосновка: Защо настоящите законодателни предложения са недостатъчни и обречени на ограничена ефективност

Настоящите изменения на чл. 325б НК, макар и стъпка в правилната посока, не отговарят на реалните измерения на проблема с насилието над животни. Увеличението на наказанието с едва една година (от 4 на 5 години по основния състав) и без съществена реформа в структурата на превенцията, контрола и правоприлагането, няма да доведе до реален спад на престъпленията.

 

Причините са следните:

 

Липса на правна промяна в статута на животните – Докато животните се третират като вещи, наказателноправната защита е формална и лишена от морална и хуманна стойност. Този подход е остарял и не позволява пълноценна защита срещу жестокост, а също така ограничава интервенцията на институции и съдилища.

 

Неефективност при прилагането на закона – Самото завишаване на санкциите не гарантира превенция, когато липсват реални механизми за разследване и доказване. Без специализирани структури (напр. зоополиция), случаите често остават ненаказани поради процесуални пропуски или неглижиране от органите на реда.

 

Наказание без превенция – Дори при по-високи санкции, липсата на психологическа оценка и последващи мерки за наблюдение или терапия оставя предпоставки за рецидив. Наказателното право трябва да служи не само за възмездие, но и за превенция на бъдещи вреди.

 

Липса на обществена прозрачност – Отсъствието на регистър на осъдени лица създава условия за безнаказано повторение на престъпления, включително от страна на хора, които работят или имат достъп до животни.

 

Прекалено меки наказания при тежки случаи – Максималната граница от 8 години при квалифицираните състави е несъразмерна с тежестта на определени престъпления, особено когато са извършени публично, с изключителна жестокост или по садистичен начин. Подобни действия свидетелстват за висока степен на обществена опасност и изискват строги, безкомпромисни санкции.

 

Следователно, без допълнителни, системни и практично приложими мерки като горепосочените, промените в НК ще останат частични, трудно приложими и лишени от реален възпиращ ефект.

Моля изчакайте