27.05.2025 15:20
Относно избор на обучителна форма за ученици със СОП
Като родител на дете със специални образователни потребности (СОП), изразявам сериозни притеснения относно предложената промяна в чл. 107 от Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование, публикуван на 23 май 2025 г. Тази промяна, която отнема на родителите правото да избират форма на обучение за своето дете и я вменяват на РЦППО, от една страна противоречи на чл. 12 от същия закон, а от друга - на Конституцията на Република България.
**1. Противоречие с чл. 12 от Закона за предучилищното и училищното образование**
Чл. 12 от Закона за предучилищното и училищното образование гарантира правото на децата със СОП да получават подкрепа за личностно развитие, съобразена с техните индивидуални потребности. Тази подкрепа се осигурява чрез индивидуални образователни планове, които се изготвят в сътрудничество между родители, специалисти и образователни институции.
Предложената промяна в чл. 107 обаче предвижда възможността за преместване на ученици със СОП в други училища без предварително съгласие и участие на родителите в процеса. Това би могло да доведе до ситуации, в които решения, касаещи образованието и развитието на детето, се вземат без необходимото участие на семейството, което е основен партньор в образователния процес.
**2. Противоречие с Конституцията на Република България**
Конституцията на Република България в чл. 47, ал. 1 прогласява правото и задължението на родителите да отглеждат и възпитават децата си. Това включва и правото да участват активно в процесите, които засягат образованието и развитието на техните деца.
Предложената промяна в чл. 107 би могла да наруши това основно право, като ограничи възможността на родителите да участват в решенията относно образованието на техните деца със СОП. Това би било в противоречие с принципа на правовата държава, залегнал в чл. 4, ал. 1 от Конституцията, който изисква законите да бъдат ясни, точни и непротиворечиви.
В заключение: считам, че предложената промяна в чл. 107 от Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование не съответства на принципите на приобщаващото образование, залегнали в чл. 3, ал. 2 от същия закон, и може да наруши основни конституционни права на родителите. Призовавам за преосмисляне на тази промяна и за осигуряване на активно участие на родителите в процесите, свързани с образованието на техните деца със СОП.