Моите коментари
Във връзка с предложената промяна, която цели изваждането на родителите от процеса на вземане на решение относно формата на обучение на деца със специални образователни потребности (СОП), изразяваме категоричното си несъгласие и притеснение от подобна мярка.
Родителите познават най-добре индивидуалните особености, потребности и способности на своето дете. Те са тези, които го подкрепят ежедневно и следят отблизо развитието му. Изключването им от процеса на избор на форма на обучение противоречи на принципа за най-добрия интерес на детето, заложен в редица международни и национални документи, включително Конвенцията за правата на детето.
Образователният процес трябва да бъде прозрачен, съвместен и насочен към приобщаване, а не към изолиране. Решенията, които засягат децата със СОП, трябва да се вземат в партньорство между семейството, училището и специалистите, а не еднолично от институциите. Изваждането на родителите подкопава доверието между тях и системата.
Всяко дете със СОП е уникално. Автоматичното прилагане на административни решения без участието на родителите крие риск от неподходяща образователна среда, което може да доведе до изоставане, демотивация или дори отпадане от училище. Родителите трябва да имат право да възразяват, ако считат, че дадена форма не е в интерес на тяхното дете.
Според Конституцията на Република България и Закона за предучилищното и училищното образование, родителите имат право и отговорност да участват в избора на образователен път за своите деца. Промяната, която ги изключва, противоречи на съществуващото законодателство и представлява ограничаване на граждански права.