06.06.2025 07:47
Промяна в чл. 107 от Закона за изменение на Закона за предучилищно и училищно образование, която огр
Предложената промяна в чл.107 от Закона за изменение на ЗПУО, която ограничава или по скоро премахва ролята на родителите да избират формата на обучение за децата си със специални образователни потребности (СОП), за сметка на решение, взето от екипа за личностно развитие, нарушава редица нормативни документи и принципи, както от българското законодателство, така и от Европейското:
1. Конституция на Република България:
- Чл.53, ал.1: "Всеки има право на образование." Макар и общо формулирано, това право се тълкува и в контекста на правото на родителите да определят възпитанието и образованието на своите деца, особено когато става въпрос за деца със СОП и нуждите им от адекватна подкрепа.
- Чл.4, ал.1: "Република България е правова държава." Принципът на правовата държава изисква законите да бъдат ясни, точни и непротиворечиви, както и да спазват основните права и свободи на гражданите. Отнемането на родителското право на избор може да се разглежда като посегателство върху тези принципи.
- Чл.6, ал.2: "Всички граждани са равни пред закона. Не се допускат никакви ограниения на правата или привилегии, основани на раса, народност, етническа принадлежност, пол, произход, религия, образование, убеждения, политическа принадлежност, лично и обществено положение или имуществено състояние." Въпреки, че не е пряко нарушение на тази разпоредба, ограничаването на правата на родителите на деца със СОП може да повдигне въпроси относно развенство и дискриминация.
2. Закон за предучилищно и училищно образование:
- Чл.2, ал.(2): «Участниците в образователния процес са децата, учениците, учителите, директорите и другите педагогически специалисти, както и родителите.''
В чл.3 са изброени принципите в системата на предучилищното и училищното образование. Още в Чл. 3, ал.(1): ''Образованието като процес включва обучение, възпитание и социализация.'' са заложени възпитанието и социализацията на децата със СОП.
- В чл.3, ал.2 са изброени принципите на приобщаващото образование, което цели да осигури равен достъп и възможности за всички деца, включително тези със СОП. Изключването на родителите от процеса на вземане на решения относно формата на обучение на техните деца със СОП може да се разглежда като противоречие на тези принципи, тъй като родителите най - добре познават нуждите и възможностите на детето си.
- Чл. 12, ал.2 Изборът по ал. 1 за малолетните се извършва вместо тях и от тяхно име от техните родители, а за непълнолетните - от учениците със съгласието на техните родители.
В обощение, промяната в чл.107 на ЗПУО, която ограничава родителския избор за формата на обучение на деца със СОП, може да бъде тазглеждана като противоречаща на основни принципи, залегнали в редица европейски и международни правни инструменти , целящи да гарантират правото на образование, недискриминация и участието на хората с увреждания и техните семейства.
Моля Ви да преразгледате отново предложението за промяна в чл.107 и да се запази ролята на родителя при избор на формата за обучение.