Моите коментари
В чл. 145, ал. 2 след думите „по чл. 142, ал. 3, т. 1“ се поставя запетая и се добавя „на учениците в VIII клас в математическите гимназии и в природоматематическите гимназии, извън приетите в V клас,“.
Нормата е противоконституционна, освен, че противоречи на ЗПУО.
Противоречи на чл. 6 от Конституцията и на чл. 3, ал.2, т.1., т.3 и т.4. от ЗПУО.
Или всички деца полагат изпити по НВО спрямо, които се определя приема в VIII клас или НВО да отпадне за всички деца.
В останалите специализирани училища децата държат изпити по НВО и кадидатсват на „общо основание“ за оставане в тези училища.
Не може децата приети в математически училища след пети клас да са изключени от системата на външно оценяване. В крайна сметка изпита за прием в пети клас на тези „специализирани“ училища е само по математика. Т.е. изпит по български и двойка да имат няма значение, няма да готвят биология, химия или география за природоматематически гимназии, защото са приети в V клас?
Нормата следва да отпадне.
Ако нормата не отпадне, следва да има отложено влизане в сила с поне 5 години, за да осигури равен достъп на децата, които са в момента в 4, 5 и 6 клас и ще бъдат поставени в неравностойно положение спрямо децата кандидатсвали и приети миналата или тази година. Подготовката за изпитите за математическите състезания за прием след 4 клас НПМГ или СМГ е две години, което касае децата и от втори и трети клас от тази годинина.
Чл. 48. (1) Спортните училища осигуряват общообразователна подготовка и специализирана подготовка в областта на спорта, а в средната степен на образование - и професионална подготовка в професионално направление "Спорт".
Липсат текстове, в които да се посочи в каква професионална подготовка ще предоставят новите специализирани училища и в кое професионално направление., съгласно националните и европейски класификатори. Когато се разширява кръга на специализираните училища следва да се посочат мотиви съотносими с критериите за другите училища поставени в същата категория.
Относно промените в Чл. 39. (1) Специализирани са училищата за подготовка на кадри в областта на спорта, изкуствата, културата и за нуждите на вероизповеданията.
Досегащният текст определя като специализирани училища, които са или включени в списък на защитени професии, или за разширено изучаване на дисциплини извън Европейската квалификационна рамка за ключови компетентности.
Математиката и прородоматематическите науки са част от Европейската референтна рамка - математическа компетентност и компетентност в областта на точните науки, технологиите и инженерството.
С тези промени излиза, че на ключовите компетености определени на ниво ЕС в България ще се изучават само в специализираните училища.
Още повече в мотивитие към тази промяна представен от МОН на www.strategy.bg е записано:
„Към момента училищата с профил „Математически“ и/или „Природни науки“ имат право да осъществяват държавен план-прием след завършен IV клас и да обучават ученици за придобиване на разширена подготовка в областта на математиката и природните науки в прогимназиалния етап на основното образование. Ученици, завършили основно образование в такива училища, на общо основание отново кандидатстват за прием в същите училища.
В преобладаващата част от случаите се прилагат рутинни практики за оценяване, фокусирано върху оценката, без да се дава информация за напредъка на ученика към определен момент, а това пречи да се установяват силните и слабите му страни като предпоставка за отчитането на неговия прогрес в постигане на целите, да се направят необходимите констатации, да се анализират причините и да се препоръчват конкретни стъпки, за да се намали „незнанието“. Сравнително слабо е използвано формиращото оценяване в системата, особено в класовете след начален етап. Не се оценяват в достатъчна степен социално-емоционални и социално-поведенчески умения.“
Промените целят, според записаното от МОН само на учениците в специализираните математически училища да се прилагат системи за проследяване и адаптиране към средата, което противоречи на целите на ЗПУО.
Къде остава равния достъп до образование и равнотото третирание на учениците?
Препоръка: да се оставят ткестовете в настоящият вид или да се представят мотиви и/или добри практитки от други страни членки на ЕС доколко това не е ограничаване на достъпа до качествено образование на всички деца, съобразно етапите на обучение.