Министерски съвет Портал за обществени консултации

Профил на Elena Chapalova

Обществени консултации с участието на Elena Chapalova

Неактивна

Моите коментари


16.06.2025 22:11 Несъгласие с предложената редакция на чл. 107 за ЗПУО

Първо и най-напред - напълно подкрепям становището на фондация "Живот със синдром на Даун" и смятам, че описва най-пълноценно аргументите срещу новата редакция и правото на родители да участват в избора на форма за обучение на детето.

Родителите на децата със СОП трябва да бъдат неразделна част от екипа за подкрепа. Въпреки че те не са обучени професионално и често пъти могат да имат и не съвсем обективна и реалистична представа за възможностите на детето, те в дълбочина познават особеностите на детето, начина му на усповяване на информация, силните му и слаби страни и могат да имат много по-ясен поглед върху това с каква форма на обучение детето би се справило най-добре. Общувайте с много други семейства с деца със специални потребности, наблюдявам, че масово на децата не им се дава достатъчно време да се адаптират към системата, често дори екипът за подкрепа подценява сложностите в началото, когато детето за пръв път се сблъсква с образователната система. В този момент детето много лесно може да бъде етикетирано със статут на несправящо се, невписващо се и пречещо на другите деца. Това, за съжаление, в комбинация с липса на адекватна подкрепа към учителите в системата почти винаги води до изключване на детето от класа и преминаване към индивидуална форма за обучение. 

Учителите имат нужда от максимална подкрепа от различни специалисти, както и от различни надграждащи обучения, достъп до тяснопрофилирани специалисти на регулярна база, до които могат да се допитват, за да помогнат на детето да се адаптира - да развива своя потенциал, без да пречи на образователния процес и другите деца. Но на пракитка учителите не получават адекватна подкрепа, често пъти дори няма комуникация между учителя и екипа за подкрепа, който просто работи с детето в кабинетна среда.

Всичко това създава предпоставки за принудително преминаване към индивидуална форма, тъй като при липса на подкрепа към всички страни детето действително се справя сложно и не успява да бъде приобщено.

Ограниченията на системата постоянно поставят родителите в позицията, в която те трябва да отстояват правата на детето на ежедневна база. А предложението да им бъде отнето правото да участват в избора на форма за обучение нарушава правата на семейството из основи. Като родител на дете със СОП, категорично съм против тази редакция и изразявам пълно несъгласие с нея.

Моля изчакайте