Министерски съвет Портал за обществени консултации

Профил на Радостина Хлебарова

Обществени консултации с участието на Радостина Хлебарова

Неактивна

Моите коментари


19.06.2025 16:00 Относно промени в начина оценяване и премахване на възможността за обжалване на оценките от матурите

Наред с предложението за насилствени религиозни индоктринации, в проекта е разписно, че се отнема правото на родителите да проверяват и обжалват оценките от матурите. Правото за обжалвана и прозрачността са базови принципи и права на гражданите във всяка демократична държава.

Предложено и оценяването да се формира и на база някакви неясни "поведенчески" критерии, които ще са напълно недоказуеми и субективни. Реално, предложението казва, че МОН и служителите в системата не могат да грешат. Премахва се прозрачността и се легитимира субективността в оценяването. Дава се практически неоспоримо право на учителят да оценява уменията и знанията на ученика без ясни критерии.

Това ще е още една косвена принуда върху родителите да плащаме за правилните школи и правилните частни уроци и да не смеем да подаваме сигнали за нередности под страх от субективно отношение към детето ни като възможна форма на отмъщение. 

Проблемите в образованието не могат да се решат чрез отнемане на права на родители и деца за сметка на администрацията и работещите в системата.  

19.06.2025 15:51 Относно създаване на нов учебен предмет Религии и Добродетели

И в трите предложени форми на обучение в закона е разписано, че ще има "конфесионални елементи", което означава,че няма светска форма, а фактически задължителното налагане на религиозни въгледи. Ислям и православие се изучава и сега. Информация за религгиите и изобилно съдържание по темата с добродетелите има достатъчно и сега. С предложението всъщност се задължават всички ученици под една или друга форма да изучават вероучение или съдържание с елементи вероучение.

Това не само нарушава правата и свободата на личността, но и отнема, гарантираното от Европейската Харта на правата на човека, право на родителите да възпитават религиозно децата си.

И не само грубо се нарушават правата и свободите на гражданите, но практически избор няма да има - децата ще бъдат разделени по етнически и/или религиозен признак и така ще се формират класове, което ще дискриминира децата, за които няма да има нито материална, нито ресурсна база, за да им се гарантира избор. Родителите много добре знаем как се случва - ще се дадат документи просто за подпис и ще се каже, че няма клас и/или възможност за друга група. Това, ще доведе до религиозно противопоставяне, насилствено налагане на възгледи, потенциални религиозни конфликти, а особено в смесените и отдалечени райони е потенциална опасност за етническия мир и ислямска радикализация.

Малките населени места са децентрализирани и особено в смесените райони няма как да се осъществява контрол какво се случва. Кой може да гарантира, че няма даж се появи финансиране с цел ислямска или православна радикализация? В сегашната динамична ситуация да поставяме бомби със закъснител, да противопоставяме, разделяме и радикализираме децата и съответно - обществото, е риск за националната сигурност на страната. Искаме ли на територията на България религиозни и етнически конфликти? Искаме ли пренасяне на кървави конфликти между шиити и сунити тук? Искаме ли радикален ислям? Искаме ли противопоставяне между протестанти, православни и католици? Искаме ли противопоставяне между тези общности и еврейските, например? Или всички срещу агностици/атеисти? 

Предложеният предмет е опасност за националната ни сигурност, няма как да се осъществи истински избор на практика и ше донесе само конфликти и противопоставяне. Освен това, се харчи обществен финансов и обучителен ресурс без никакво национално съгласие и въпреки многобройните исторически и научни доказателства, че религиозните въгледи не трябва да се внушават насила в светското училище под никакъв предлог. 

 

Моля изчакайте