Моите коментари
23.06.2025 18:24
Атестиране на педагогическите специалисти
Предложените промени създават риск от въвеждане на "страхова атмосфера и несигурност сред педагогическите специалисти", вместо да се стимулира качество чрез доверие, сътрудничество, професионализъм и развитие.
Какво може да се направи?
Въвеждане на ясна, прозрачна и професионално обоснована методика за оценяване;
Запазване и усъвършенстване на подкрепящите механизми при трудности в професионалното изпълнение;
Превръщане на оценяването в инструмент за насърчаване на развитие, а не за административно отстраняване.
Широко обсъждане на критериите с участието на учители, директори, синдикати и професионални общност
23.06.2025 18:24
Атестиране на педагогическите специалисти
Предложените промени създават риск от въвеждане на "страхова атмосфера и несигурност сред педагогическите специалисти", вместо да се стимулира качество чрез доверие, сътрудничество, професионализъм и развитие.
Какво може да се направи?
Въвеждане на ясна, прозрачна и професионално обоснована методика за оценяване;
Запазване и усъвършенстване на подкрепящите механизми при трудности в професионалното изпълнение;
Превръщане на оценяването в инструмент за насърчаване на развитие, а не за административно отстраняване.
Широко обсъждане на критериите с участието на учители, директори, синдикати и професионални общност
23.06.2025 18:24
Атестиране на педагогическите специалисти
Предложените промени създават риск от въвеждане на "страхова атмосфера и несигурност сред педагогическите специалисти", вместо да се стимулира качество чрез доверие, сътрудничество, професионализъм и развитие.
Какво може да се направи?
Въвеждане на ясна, прозрачна и професионално обоснована методика за оценяване;
Запазване и усъвършенстване на подкрепящите механизми при трудности в професионалното изпълнение;
Превръщане на оценяването в инструмент за насърчаване на развитие, а не за административно отстраняване.
Широко обсъждане на критериите с участието на учители, директори, синдикати и професионални общност
23.06.2025 18:24
Атестиране на педагогическите специалисти
Предложените промени създават риск от въвеждане на "страхова атмосфера и несигурност сред педагогическите специалисти", вместо да се стимулира качество чрез доверие, сътрудничество, професионализъм и развитие.
Какво може да се направи?
Въвеждане на ясна, прозрачна и професионално обоснована методика за оценяване;
Запазване и усъвършенстване на подкрепящите механизми при трудности в професионалното изпълнение;
Превръщане на оценяването в инструмент за насърчаване на развитие, а не за административно отстраняване.
Широко обсъждане на критериите с участието на учители, директори, синдикати и професионални общност
23.06.2025 18:24
Атестиране на педагогическите специалисти
Предложените промени създават риск от въвеждане на "страхова атмосфера и несигурност сред педагогическите специалисти", вместо да се стимулира качество чрез доверие, сътрудничество, професионализъм и развитие.
Какво може да се направи?
Въвеждане на ясна, прозрачна и професионално обоснована методика за оценяване;
Запазване и усъвършенстване на подкрепящите механизми при трудности в професионалното изпълнение;
Превръщане на оценяването в инструмент за насърчаване на развитие, а не за административно отстраняване.
Широко обсъждане на критериите с участието на учители, директори, синдикати и професионални общност
23.06.2025 18:24
Атестиране на педагогическите специалисти
Предложените промени създават риск от въвеждане на "страхова атмосфера и несигурност сред педагогическите специалисти", вместо да се стимулира качество чрез доверие, сътрудничество, професионализъм и развитие.
Какво може да се направи?
Въвеждане на ясна, прозрачна и професионално обоснована методика за оценяване;
Запазване и усъвършенстване на подкрепящите механизми при трудности в професионалното изпълнение;
Превръщане на оценяването в инструмент за насърчаване на развитие, а не за административно отстраняване.
Широко обсъждане на критериите с участието на учители, директори, синдикати и професионални общност
23.06.2025 18:24
Атестиране на педагогическите специалисти
Предложените промени създават риск от въвеждане на "страхова атмосфера и несигурност сред педагогическите специалисти", вместо да се стимулира качество чрез доверие, сътрудничество, професионализъм и развитие.
Какво може да се направи?
Въвеждане на ясна, прозрачна и професионално обоснована методика за оценяване;
Запазване и усъвършенстване на подкрепящите механизми при трудности в професионалното изпълнение;
Превръщане на оценяването в инструмент за насърчаване на развитие, а не за административно отстраняване.
Широко обсъждане на критериите с участието на учители, директори, синдикати и професионални общност
23.06.2025 18:19
Атестиране на педагогическите специалисти
1. Относно премахването на атестацията и въвеждането на ежегодно оценяване:
По-гъвкав и актуализиран подход към оценяване на педагогическия труд е необходим. Трябва да се търси алтернатива на формализираното атестиране, стига новата система да бъде обективна,прозрачна, балансирана и насочена към развитие.
2. Липса на яснота относно методиката на оценяване:
В законопроекта липсва конкретна методика и обосновани критерии за това как ще се извършва оценяването, особено при условие, че е записано, че „педагогическата работа не може да се оценява въз основа на задължителната документация“. Това създава риск от субективност, неравнопоставеност и възможност за административен произвол.
3. Премахване на подкрепящите механизми при ниска оценка:
Сериозна тревога буди предложението да се отменят:
* анализът на причините за ниска оценка;
* изготвянето на план за методическо подпомагане;
* назначаването на наставник.
Това е в противоречие с принципите на професионално развитие чрез подкрепа, заложени в съвременните педагогически и управленски практики. Вместо възможност за подобрение, се въвежда наказателен модел, който не предлага изход, а води директно до санкция.
4. Автоматично освобождаване при най-нисък резултат:
Предложението учители, директори и други педагогически специалисти да бъдат освобождавани от длъжност при най-ниска оценка, без етап на подкрепа, рехабилитация или обжалване, е крайно несправедливо и демотивиращо. Това противоречи на принципите на развитие, управленска етика и добри практики в образователните системи на ЕС.
23.06.2025 18:19
Атестиране на педагогическите специалисти
1. Относно премахването на атестацията и въвеждането на ежегодно оценяване:
По-гъвкав и актуализиран подход към оценяване на педагогическия труд е необходим. Трябва да се търси алтернатива на формализираното атестиране, стига новата система да бъде обективна,прозрачна, балансирана и насочена към развитие.
2. Липса на яснота относно методиката на оценяване:
В законопроекта липсва конкретна методика и обосновани критерии за това как ще се извършва оценяването, особено при условие, че е записано, че „педагогическата работа не може да се оценява въз основа на задължителната документация“. Това създава риск от субективност, неравнопоставеност и възможност за административен произвол.
3. Премахване на подкрепящите механизми при ниска оценка:
Сериозна тревога буди предложението да се отменят:
* анализът на причините за ниска оценка;
* изготвянето на план за методическо подпомагане;
* назначаването на наставник.
Това е в противоречие с принципите на професионално развитие чрез подкрепа, заложени в съвременните педагогически и управленски практики. Вместо възможност за подобрение, се въвежда наказателен модел, който не предлага изход, а води директно до санкция.
4. Автоматично освобождаване при най-нисък резултат:
Предложението учители, директори и други педагогически специалисти да бъдат освобождавани от длъжност при най-ниска оценка, без етап на подкрепа, рехабилитация или обжалване, е крайно несправедливо и демотивиращо. Това противоречи на принципите на развитие, управленска етика и добри практики в образователните системи на ЕС.
23.06.2025 18:19
Атестиране на педагогическите специалисти
1. Относно премахването на атестацията и въвеждането на ежегодно оценяване:
По-гъвкав и актуализиран подход към оценяване на педагогическия труд е необходим. Трябва да се търси алтернатива на формализираното атестиране, стига новата система да бъде обективна,прозрачна, балансирана и насочена към развитие.
2. Липса на яснота относно методиката на оценяване:
В законопроекта липсва конкретна методика и обосновани критерии за това как ще се извършва оценяването, особено при условие, че е записано, че „педагогическата работа не може да се оценява въз основа на задължителната документация“. Това създава риск от субективност, неравнопоставеност и възможност за административен произвол.
3. Премахване на подкрепящите механизми при ниска оценка:
Сериозна тревога буди предложението да се отменят:
* анализът на причините за ниска оценка;
* изготвянето на план за методическо подпомагане;
* назначаването на наставник.
Това е в противоречие с принципите на професионално развитие чрез подкрепа, заложени в съвременните педагогически и управленски практики. Вместо възможност за подобрение, се въвежда наказателен модел, който не предлага изход, а води директно до санкция.
4. Автоматично освобождаване при най-нисък резултат:
Предложението учители, директори и други педагогически специалисти да бъдат освобождавани от длъжност при най-ниска оценка, без етап на подкрепа, рехабилитация или обжалване, е крайно несправедливо и демотивиращо. Това противоречи на принципите на развитие, управленска етика и добри практики в образователните системи на ЕС.
23.06.2025 18:19
Атестиране на педагогическите специалисти
1. Относно премахването на атестацията и въвеждането на ежегодно оценяване:
По-гъвкав и актуализиран подход към оценяване на педагогическия труд е необходим. Трябва да се търси алтернатива на формализираното атестиране, стига новата система да бъде обективна,прозрачна, балансирана и насочена към развитие.
2. Липса на яснота относно методиката на оценяване:
В законопроекта липсва конкретна методика и обосновани критерии за това как ще се извършва оценяването, особено при условие, че е записано, че „педагогическата работа не може да се оценява въз основа на задължителната документация“. Това създава риск от субективност, неравнопоставеност и възможност за административен произвол.
3. Премахване на подкрепящите механизми при ниска оценка:
Сериозна тревога буди предложението да се отменят:
* анализът на причините за ниска оценка;
* изготвянето на план за методическо подпомагане;
* назначаването на наставник.
Това е в противоречие с принципите на професионално развитие чрез подкрепа, заложени в съвременните педагогически и управленски практики. Вместо възможност за подобрение, се въвежда наказателен модел, който не предлага изход, а води директно до санкция.
4. Автоматично освобождаване при най-нисък резултат:
Предложението учители, директори и други педагогически специалисти да бъдат освобождавани от длъжност при най-ниска оценка, без етап на подкрепа, рехабилитация или обжалване, е крайно несправедливо и демотивиращо. Това противоречи на принципите на развитие, управленска етика и добри практики в образователните системи на ЕС.
23.06.2025 18:19
Атестиране на педагогическите специалисти
1. Относно премахването на атестацията и въвеждането на ежегодно оценяване:
По-гъвкав и актуализиран подход към оценяване на педагогическия труд е необходим. Трябва да се търси алтернатива на формализираното атестиране, стига новата система да бъде обективна,прозрачна, балансирана и насочена към развитие.
2. Липса на яснота относно методиката на оценяване:
В законопроекта липсва конкретна методика и обосновани критерии за това как ще се извършва оценяването, особено при условие, че е записано, че „педагогическата работа не може да се оценява въз основа на задължителната документация“. Това създава риск от субективност, неравнопоставеност и възможност за административен произвол.
3. Премахване на подкрепящите механизми при ниска оценка:
Сериозна тревога буди предложението да се отменят:
* анализът на причините за ниска оценка;
* изготвянето на план за методическо подпомагане;
* назначаването на наставник.
Това е в противоречие с принципите на професионално развитие чрез подкрепа, заложени в съвременните педагогически и управленски практики. Вместо възможност за подобрение, се въвежда наказателен модел, който не предлага изход, а води директно до санкция.
4. Автоматично освобождаване при най-нисък резултат:
Предложението учители, директори и други педагогически специалисти да бъдат освобождавани от длъжност при най-ниска оценка, без етап на подкрепа, рехабилитация или обжалване, е крайно несправедливо и демотивиращо. Това противоречи на принципите на развитие, управленска етика и добри практики в образователните системи на ЕС.