Моите коментари
Предложените промени са резонни, но предвид кратките срокове, бързането да минат всички текстове общо се създава възможност за натрупване на много грешки.
Не са налице сведения за предварително създадени работни групи по всяка една от предложените за промени области с участието на специалисти , където да са индикирани проблемите.
Необходимо е да не се бърза с внасянето и общото разглеждане, докато не се мине по процедурата на обсъждане на спецификите във всеки един от проблемите. Прецизиране на текстовете без възможност за различни тълкувания.
Част 3
(7) Движимите вещи, предоставени за управление на институциите по ал. 1, т. 1 – 6 до влизане в сила на закона, преминават в собственост на държавата и се управляват от Националния център за кариерно ориентиране.
Коментар: Част от движимите вещи са придобити със средства предоставени от общините. Не е посочено как държавата ще придобие вещи общинска собственост и как ще се оформи това. Ако не се отнася за тях в текстът следва да се прецизира, че придобиването ще е само по отношение на вещите придобити с държавни средства. Не е ясно какви ще са критериите и документите, по които ще се определя собствеността.
От изложените мотиви, цели и очаквани резултати не става ясно до каква степен ще бъдат засегнати интересите на определени групи. Единственото пришито механично определение е „педагогически специалисти“ без обосновка от резонна необходимост.
Позовавайки се на становището на Администрацията на МС по предложените като цяло промени, смятаме, че е необходимо цялостно задълбочено проучване на ситуацията в частта кариерно ориентиране, еднозначно дефиниране на текстовете съпроводено с анализ на риска и отражение върху засегнатите страни.
Добър модел е досега съществуващите самостоятелни звена да обединят териториално управлението на кариерните услуги в близките области, предвид вече натрупан опит и позиции, разпознаваемост и капацитет.
Надяваме се предложенията и коментарите да бъдат обсъдени и взети под внимание, като оставаме на разположение за съдействие и отговори.
ЧАСТ 2
Коментар: Спорен е въпроса за мястото § 144 ал.1 и 2, като текст в закон, дори и в Преходни и заключителни разпоредби:
Сливането на общински структури в държавна по наше мнение е противоречиво. Поражда редица въпроси и бъдещи административни проблеми.
§ 144. (1) Националният център за кариерно ориентиране се създава чрез сливане на:
1. Център за подкрепа на личностно развитие – кариерно ориентиране и консултиране
– София;
2. Център за подкрепа на личностно развитие – кариерно ориентиране и консултиране
– Варна;
3. Център за подкрепа на личностно развитие – кариерно ориентиране и консултиране
– Видин;
4. Център за подкрепа на личностно развитие – кариерно ориентиране и консултиране
– Габрово
5. Център за подкрепа на личностно развитие – кариерно ориентиране и консултиране
– Кърджали
6. Център за подкрепа на личностно развитие – кариерно ориентиране и консултиране
– Пазарджик.
(2) След влизане в сила на закона Националният център за кариерно ориентиране правоприемник на правата и задълженията на институциите по ал. 1, т. 1 – 6 .
Коментар: Тези действия са свързани с редица формални и не дотам формални прекратявания на редица функции на структурите, изискващи време и ресурс.
(3) Дейността по кариерно ориентиране и консултиране на заварените към влизане в сила на този закон центрове за подкрепа за личностно развитие, извън тези по ал. 1, след влизане в сила на закона продължава да се осъществява от Националния център за кариерно ориентиране.
(4) Трудовите правоотношения на лицата, заемащи длъжността „кариерен консултант“, в институциите по ал. 1 и 3, се уреждат при условията и по реда на чл. 123 от Кодекса на труда.
Предложение: Трудовите правоотношения на лицата, заемащи длъжността „кариерен
консултант“, в институциите по ал. 1 и 3, и директор по ал.1 като част от броя кариерни консултанти съгласно заповед на министъра, се уреждат при условията и по реда на чл. 123 от Кодекса на труда.
(5) Лицата по ал. 4 ползват правата на педагогически специалисти след влизане в сила
на изискванията за заемане на длъжност „кариерен консултант“ в държавния образователен стандарт за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти, ако отговарят на тези изисквания.
Коментар: Съгласно класификатора на длъжностите не е ясна връзката между „кариерен консултант“ и квалификацията „педагогически специалист“, в чл.211 от Закона за предучилищното и училищното образование не са предложени промени кореспондиращи със създаването на НЦКО.
Съгласно Националния класификатор на професиите и длъжностите, кариерните консултанти се намират в Клас 24: „Стопански и административни специалисти“, подклас 2423- специалисти по управление на персонала и кариерно развитие с код: 6009 (с който са назначени всички кариерни консултанти). В клас 23 са Преподаватели с подклас други преподаватели. Този коментар поражда въпрос за промяна на НКПД в тази част, за да си кореспондира с така желаните промени .
(6) Лицата по ал. 4, които не отговарят на изискванията по ал. 5, са длъжни да придобият необходимото образование и професионална квалификация в срок до две години след влизане в сила на изискванията за заемане на длъжността „кариерен консултант“, приети с държавния образователен стандарт за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти.
Предложение: Лицата по ал. 4, които не отговарят на изискванията по ал. 5, и нямат минимум 5 години опит в кариерното ориентиране са длъжни да придобият необходимото образование и професионална квалификация в срок до две години след влизане в сила на изискванията за заемане на длъжността „кариерен консултант“, приети
с държавния образователен стандарт за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти.
Коментар: Придобиването на квалификация може да бъде валидирано чрез специално създадена програма за квалификация на МОН, при условие, че са ясни критериите за заемане на длъжността.
ЧАСТ 1
Очакваната в продължение на тринадесет години промяна в статута на кариерните консултанти и бъдещето на кариерното ориентиране като държавна политика, са на път да се случат. Важно е, че се обръща внимание на тази определена като приоритетна област. В продължение на целия период от 2012 г. до момента, качеството на кариерните услуги в средното образование претърпя своето развитие в положителен аспект. Създаде се капацитет със средства от ЕС, с държавно и общинско участие. Създаването на самостоятелни кариерни центрове се доказа като добре работеща структура, спазвайки правилата и нормите създадени в специално подготвена Програма за кариерно ориентиране. За съжаление териториалната диспропорция, липсата на държавен образователен стандарт за кариерно ориентиране и неуточненото място в системата на средното образование създаваха редица трудности в годините по региони.
Очакванията след запознаване с предложените промени в Закона за предучилищното и училищното образование, представиха много въпросителни.
Стараейки се да намерим паралел между визията на МОН преди тринадесет години при проектното създаване на дейността и критериите към онзи момент за назначаване на кариерни консултанти, си задаваме въпросите:
Текстовете в предложените промени са формулирани твърде общо без конкретика, непрецизирани и даващи воля на въображението при тълкуване. Ето защо ще си позволим без претенции за правна компетентност, но от позицията на тринадесетгодишен опит, да обърнем внимание и предложим промени в някои от тях. Тук разсъжденията и предложенията са в конкретиката на закона, с ясната мисъл, че предстоят поднормативни актове за пълнота на действието в изработката на които се надяваме да бъдат включени кариерни консултанти с опит в тази специфична дейност.
§ 19. Създава се чл. 51а:
„51а. (1) Създава се Национален център за кариерно ориентиране като специализирано обслужващо звено по чл. 50, ал. 1, т. 2 и 3, който може да извършва и дейности по чл. 49, ал. 1, т. 2.
Предложение: (1) Създава се Национален център за кариерно ориентиране като специализирано обслужващо звено по чл. 50, ал. 1, т. 2 и 3, който извършва дейности по чл. 49, ал. 1, т. 2.
(2) Националният център за кариерно ориентиране извършва дейности по провеждане на държавната политики в областта на кариерното ориентиране и консултиране, на организационното подпомагане и методическото ръководство на кариерното ориентиране и консултиране, осъществявано от центровете за подкрепа за личностно развитие и от училищата, както и квалификацията на кариерните консултанти в тях.
Коментар: В този текст личи изместване на функциите на кариерните консултанти от досега осъществяваните и отваряне на нови позиции в училищата, както и изместване на предмета на дейност, свързан с пряката им досегашна дейност и квалификация.
(3) Кариерните консултанти в Националния център за кариерно ориентиране извършват кариерно ориентиране и консултиране и мястото им на работа може да бъде определяно на територията на цялата страна.
Коментар: ал. 3 противоречи на намеренията в ал.2, като същевременно не дава еднозначно тълкуване на формулировката „ на територията на цялата страна“
Предложение: Кариерните консултанти в НЦКО извършват кариерно ориентиране и консултиране на територията на областта в която са ситуирани според пропорционално на броя на ученици на областно ниво.
(4) Директорът на Националния център за кариерно ориентиране сключва и прекратява трудовите правоотношения с кариерните консултанти в специализираното обслужващо звено.
(5) Устройството и дейността на Националния център за кариерно ориентиране се уреждат с правилник, издаден от министъра на образованието и науката.“
Предложение: (5) Устройството и дейността на Националния център за кариерно ориентиране се уреждат с правилник създаден с участието на кариерни консултанти, издаден от министъра на образованието и науката.“