Моите коментари
По съшество:
- С чл. 51а, се създава Национален център по кариерно ориентиране (НЦКО). По-надолу в допълнителните разпоредби е написано, че този център се създава при обединението на (там са посочени конкретно) самостоятелните центрове за кариерно ориентиране. За мен поне не става ясно, ще има ли все пак структури на местно ниво, които да прилагат политиките на територията на отделните области. Приветствам създаването на НЦКО, но смятам, че за да е ефективна организацията, дейността и контрола, е необходимо все пак да има и местни структури. Така бе при създаване на системата за кариерно ориентиране в училищното образование през 2012 г. когато бяха обособени 28 областни центрове за кариерно ориентиране.
- В чл.51а (3) е посочено, че мястото на работа на кариерните консултанти (КК) може да бъде определяно на територията на цялата страна. Какво сте искали да кажете с този текст? Че КК ще трябва да работят и в останалите общини на областния град, както беше до момента, или че ще могат да бъдат командировани и в други области?
- Видяхме в становището на МС относно предвидените промени, че е необходимо да се привлекат в обсъжданията в работните групи всички заинтересовани страни. Моята молба също е такава. Освен обсъждането на настоящите промени, предстои да се изготви правилник за дейността на НЦКО, да се допълват и коригират наредби. Смятам, че присъствието на кариерни консултанти, които имат 13 години опит в реализирането на политиките и дейностите по кариерно ориентиране в работните групи е не само желателно, но и наложително. До момента, поне аз, не съм информиран за подобна инициатива.
Колеги, това е закон. Ако сега не се направи както трябва, следващата възможност за корекция няма да бъде възможна в близко бъдеще. Половинчат Закон ще доведе до обратния на търсения ефект и подозирам отлив на кариерни консултанти от системата. А вече изгубихме достатъчно квалифицирани колеги, за да можем да си го позволим.
С уважение, Пенко Атанасов!