Моите коментари
Присъединяваме се към изказаните и от други организации притеснения относно пълната забрана за използване на мобилни устройства в училище. Считаме, че подобна стъпка следва да бъде добре осмислена и съобразена и с факта, че това би могло дори да бъде застрашаващо в някои ситуации, особено при деца, които имат по-специфични (здравни) състояния, но и за всяко дете без оглед на здравословното му състояние. Следва да се намери друг механизъм за въвличане на децата в образователния процес, задържане на вниманието и интереса им, ограничаване на използването на мобилни устройства в час.
Фондация "Нашите недоносени деца"
10. Необходимо е да бъде изяснен механизмът за мониторинг и отчетност при прилагане на предвидените промени, включително кои институции носят отговорност за проследяване на ефектите, как ще се събират и анализират данните, по какъв начин ще се извършват корекции, ако се установят неблагоприятни резултати и др.
Фондация "Нашите недоносени деца"
Бихме искали да обърнем внимание и на необходимостта от по-голям контрол върху обученията и курсовете, които преминават педагогическите специалисти при работа с деца със СОП, защото опитът ни до момента показва, че при текущата ситуация повечето от тези обучения не са достатъчно качествени и ефективни и на практика не повишават реално компетенциите на учителите.
Фондация "Нашите недоносени деца"
8. Предлагаме да се включи заявка за разработване на програми за професионално благополучие и подкрепа на учителите - превенция на бърнаут, емоционална подкрепа, достъп до супервизия. Също така считаме за необходимо да се инвестира в продължаваща квалификация на учителите, насочена към прилагане на съвременни педагогически подходи, както при специфична работа с деца със затруднения, така и с деца “в норма”. Подходи, базирани на ефективна работа в клас или в група, така че децата наистина да извличат знания, опит и полезни умения, когато работят по проекти.
Фондация "Нашите недоносени деца"
7. Бихме искали да се насочи вниманието и към необходимостта за въвеждане на структурирани подходи в училище за развитие на социално-емоционалните умения на децата, превенция на тревожност, агресия и изолация в класната стая, чрез работа с екипи от психолози, социални работници и психотерапевти, каквито на много места липсват. Необходимо е да се обърне внимание на изграждането на система за подкрепа на психичното здраве в училище - чрез екипи от психолози и психотерапевти, които да работят активно с действащи програми, а не на базата на административни мерки.
Фондация "Нашите недоносени деца"
6. Фондация "Нашите недоносени деца" подкрепя и предложението на различни организации, защитаващи интересите на деца с увреждания, за въвеждане на образователни асистенти през целия учебен ден, а не само за 1 час дневно.
5. Споделяме опасение относно разделянето на степените на трудност при определяне на необходимостта на децата със СОП да получат подкрепа - средна, ниска, висока. При така предложените изменения следва най-висока подкрепа да получат децата с най-значими затруднения, което е логично. Но това не бива да бъде за сметка на децата, които са определени със средна или ниска степен на затруднения, които имат потенциал за развитие на определени знания и умения, но на практика все така получават малко часове със специалисти. Нали никой не се заблуждава, че от 1 до 3 часа седмично работа с ресурсен учител биха могли да доведат до значим напредък в образованието на тези деца. Всяко дете със затруднения би трябвало да получи максимална и ако е нужно без рамкови ограничения подкрепа, според индивидуалните му нужди и преценката на специалистите, за да може да развие своя пълен потенциал. Присъединяваме се към изказаните опасения и притеснения и от други граждански организации, че предложените промени в обучението на деца със СОП отново дават възможност за сегрегация на учениците по признак необходимост от допълнителна подкрепа. Има риск промените да доведат до групиране на деца с висока интензивност на нуждата от допълнителна работа в сегрегирани групи, а това противоречи на идеите и философията на приобщаващото образование.Има риск промените да доведат до групиране на деца с висока интензивност на нуждата от допълнителна работа в сегрегирани групи, а това противоречи на идеите и философията на приобщаващото образование.
4. Настояваме изрично за прозрачен и ефективен механизъм за контрол на качеството на обучението на педагозите при работа с деца със СОП. По наблюдения от работата ни и споделен опит от семейства, децата със затруднения на много места са на практика изключени от образователния процес. Работата с тях в клас често е силно ограничена, като не им се дават възможности и не им се отделя целенасочено внимание.
Фондация "Нашите недоносени деца"
Фондация “Нашите недоносени деца” се присъединява към становищата на други граждански организации, работещи със и за деца и семейства в България, и изразените притеснения относно заложените промени в ЗПУО и необходимостта те да бъдат обсъдени и обмислени по-задълбочено.
3. Категорично настояваме да се запази и засили участието на родителите при вземане на решения за начина на обучение на дете със СОП. Бихме искали да добавим също така, че следва да се регламентира възможността детето да бъде консултирано и информирано, съобразно възрастта му, при вземането на решения, които го засягат – включително при преместване, санкции, повтаряне на клас, избор на форма на обучение и др.
Фондация “Нашите недоносени деца” се присъединява към становищата на други граждански организации, работещи със и за деца и семейства в България, и изразените притеснения относно заложените промени в ЗПУО и необходимостта те да бъдат обсъдени и обмислени по-задълбочено.
2. Обръщаме внимание на необходимостта от опростяване и улесняване на процедурите за отлагане от първи клас, когато това е необходимо. Както сочи нашият опит от работата ни като организация през годините, все още на много места, отлагането от първи клас не се случва или е свързано със значими затруднения, въпреки наличието на становища на специалисти, които работят с децата. Обръщаме внимание и на възможностите и трудностите за отлагане на първи клас за деца, които имат затруднения и/или дефицити, но нямат поставена официална диагноза от специалист. Изтъкваме необходимостта да се обръща внимание и да се признава мнението на родителите при вземането на тези решения, тъй като семейството следи най-отблизо състоянието и има най-дългосрочни и продължителни наблюдения върху възможностите на детето си. Необходимо е също така да бъде улеснена процедурата за повтаряне на ПУГ особено за децата без диагнози, но с изразени трудности.