Министерски съвет Портал за обществени консултации

Профил на Веселина Стоянова

Обществени консултации с участието на Веселина Стоянова

Неактивна

Моите коментари


23.06.2025 10:20 Против предложената промяна в чл. 107, ал. 1 от Закона за предучилищното и училищното образование

Становище на Фондация Елия – организация в подкрепа на деца с разстройства от аутистичния спектър и техните семейства

Против предложената промяна в чл. 107, ал. 1 от Закона за предучилищното и училищното образование

Като организация, подкрепяща семействата с деца с разстройства от аутистичния спектър (РАС), заставаме зад правото на родителите/настойниците на децата със специфични образователни потребности (СОП) да избират формата на обучение за своите деца, като имат подкрепата на компетентни специалисти, но не и ограничение или отнемане на това право.

Родителят е правният представител и носи отговорност за детето си – Правото и задължението за вземане на решения, свързани със здравето, развитието, възпитанието и образованието на детето са конституционно и законово признати в Република България. Отнемането на правото за избор на формата на обучение, нарушава този фундаментален принцип. В същото време родителят най-добре познава специфичните особености на детето със СОП и трябва да има водеща и заключителна роля в този избор. Всяко дете със СОП има уникален профил, нужди и темпо на развитие и родителят е единствения, който в дълбочина познава моментното състояние, способите за развитие, социалните и медицински фактори, както и подходите за развитие на образователния процес на своето дете. Никой външен специалист, включително и екипа за подкрепа на личностно развитие (ЕПЛР), не познава в такава дълбочина спецификите на детето така, както родителя.

На този етап образователната система не е подготвена да предложи адекватни условия за обучение на деца с РАС, тъй като в училищата и детските градини не се осигуряват асистенти, липсват подходящо оборудвани помещения за качествено протичане на учебния процес, учителите не са подготвени, дори екипите за подкрепа не винаги имат уменията и средствата да се справят с конкретни ситуации, поради което родителите са пряко ангажирани в този процес. Не се предоставят комуникационни средства на невербалните деца и няма обучени кадри, които да въвеждат Допълваща и алтернативна комуникация, липсват поведенчески терапевти, които да подпомогнат детето да се интегрира в училищната среда като развива добри социални умения. Следователно проблема произтича от готовността на системата и компетенциата на специалистите, че да се оставя избора на формата на обучение и окончателното решение в техните ръце. Такова решение би създало предпоставки специалистите да избират формата на обучение, която е най-удобна за системата, а не такава, която да е най-подходяща за детето. Ето защо правилното решение е екипа за подкрепа да консултира и информира за всички възможности, а родителите да вземат информирано решение в интерес на своите деца, съобразено с техните специфични нужди и особености.

Веселина и Станислав Стоянови - Съучредители на Фондация Елия

 

Моля изчакайте