Моите коментари
Като родител на дете със специални образователни потребности, изразявам своето несъгласие и тревога по повод предложената промяна, при която формата на обучение вече се определя изцяло от екипа за подкрепа за личностно развитие, а родителите се изключват от процеса .
Родителите са най-добре запознати с индивидуалните нужди и потенциал на своите деца. Автоматичното им изключване противоречи на основния принцип “най-добрия интерес на детето” заложен в чл. 3, ал. 2 от ЗПУО и българската Конституция .
Липсата на възможност за информирано съгласие подкопава доверието между семейство и образователната система.
Формата на обучение трябва да бъде персонализирана спрямо индивидуалните нужди – училищният екип може да вземе неправомерно решение, което да навреди на развитието и мотивацията на детето .
Реални случаи показват, че без активното участие на родителя често се налагат неподходящи мерки – пример за това е, когато ресурсен учител или психолог не се вземат предвид.
Предложеното отнемане на родителски права противоречи на чл. 4, ал. 1 от Конституцията, която изисква ясни, точни и недискриминационни закони .
Това може да доведе до административен произвол, липса на прозрачност и дори предпоставки за корупция в образователния процес .
Предлагам промяната да бъде реформирана по следния начин:
„Формата на обучение се определя от родителя и екипа за подкрепа за личностно развитие, при съблюдаване на изискванията на ЗПУО, след провеждане на задължителни консултации и информирано съгласие.“
Това ще гарантира:
Равноправие между родител и екип;
Прозрачност в решенията;
Защита на права и интереси на децата със СОП.