10.07.2025 13:07
Неравнопоставеност между служителите
След като се цитира закона за МВР и се правят съпоставки между двете министерства - а именно МО и МВР, тогава защо при намаляне на полагаемото намалено служебно време след даване на 24-часово дежурство, никъде не се упоменава за увеличение на левовата равностойност за дежурството (извънредния труд), както е при служителите на МВР? Тъй като на военнослужещите, на които не е записано в длъжностната характеристика като задължение да дават дежурства се заплащат подигравателните 13 лева за даване на дежурство в делничен ден (от Понеделник до Петък), 19.50 лв за празничен ден (Събота и Неделя или почивен ден след празник) и 26 лв. за Националният празник 3-ти Март. Като нека не забравяме, че в тази сума ВЛИЗА и нощния труд, който според тези данни възлиза на стойности несъответстващи на нито един нормативен документ регламентиращ заплащането на нощния труд. Към тях прибавяме и 14.80 лв., които са крайно недостатъчни за закупуването на хранителни продукти за изхранване на средностатистическия военнослужещ през 24-часово дежурство. Нека сумираме стойностите за дежурство и за храна:
- 27.80 лв. за делнично дежурство ( от Понеделник до Петък);
- 34.30 лв. за празнично дежурство (Събота и Неделя или последващ почивен ден след празник);
- 40.80 лв. за Националния празник, а именно 3-ти Март.
За сравнение служителите на МВР получават възнаграждение за всеки положен час извънреден труд, който е регламентиран в наредба № 8121з-1060/26.09.2019 г., възлизащ средно на 22,50 лв./час. Това означава, че при явяване по време на разположение започва да тече извънреден труд. Ако служителят е акумулирал 12 часа извънреден труд за месеца: 12х22,50=270 лв. Нека подчертаем, че това са часове за цял месец. Един военнослужещ акумулира 24 часа само от едно дежурство, за което вече видяхме колко получава, като освен неадекватната сума вече ще бъде "глобен" с един ден намалено служебно време.
Нека обърнем внимание, че за служителите на МВР допълнителното възнаграждение е обвързано с процент от средната заплата за второто тримесечие на предходната година.
За служителите на МО обаче, въз основа на наредба Н-15/27.04.2010 г. има забити суми, без да се зачитат часовете положен извънреден труд. Също така не е описано как се формулира тази сума, нито с какво е обвързана. Просто някога някой така е решил...
След изложените факти е редно да се вземе впредвид или увеличение на допълнителното възнаграждение за носене на дежурство спрямо намаляне на компенсирането с намалено служебно време, или изплащане на пълната левова/еврова равностойност за отменения ден.
Също така е добре да се разработи система, която да изчислява извънредния труд, съответно и да се поставят процентни съотношения, които да се обвържат с определена заплата, за да бъдат подобаващо компенсирани служителите на МО, които отсъстват от домовете и семействата си, даващи дежурства към момента за подигравателни суми.
Заедно с това се описва тенденция за нарастващ дефицит достигащ приблизително 63% до 2033. С деструктивната политика, която МО води срещу себе си, както е видимо и в сегашните предложения - този процент ще се достигне много преди посочената дата. Вместо да се правят отчаяни опити за привличане на външни кадри, чието обучение и период на приемственост в най-добрия случай би отнел година за войнишкия/матроския състав и повече от 5 години за офицерския състав е добре да се насочат усилията към подобряване на условията на труд към вече обучените кадри, с принос към тази система.