Министерски съвет Портал за обществени консултации

Профил на Калоян Ковачев

Обществени консултации с участието на Калоян Ковачев

Неактивна

Моите коментари


23.09.2025 17:20 С предложената разпоредба на чл. 13 се препятства гарантираните права от Конвенцията на ООН

На следващо място, следва да отбележим, че с предложената в Проекта разпоредба на чл. 13 се препятства гарантираните права от Конвенцията за правата на детето, приета от ОС на ООН на 20.11.1989 г., ратифицирана от Република България с решение на ВНС от 11.04.1991 г. - ДВ, бр. 32 от 23.04.1991 г., обн., ДВ, бр. 55 от 12.07.1991 г., в сила от 3.07.1991 г.

Съгласно чл. 31 от Конвенцията за правата на детето:

1. Държавите - страни по Конвенцията, признават правото на детето на отдих и почивка, на участие в игри и дейности за отмора, подходящи за възрастта му, и на свободно участие в културния живот и изкуствата.

2. Държавите - страни по Конвенцията, зачитат и развиват правото на детето на пълноценно участие в културния и творческия живот и насърчават предоставянето на подходящи и равни възможности за културна и творческа дейност, отдих и отмора.

Водени от тези разбирания, редица европейски държави ограничават достъпа до атракционни услуги по критерия „подходяща възраст“, съобразявайки възможните рискове за ползвателите на атракциони с техническите характеристики на атракционните съоръжения и физическите дадености на ползвателя – ръст, тегло и др.

В този смисъл, ползвател на дадена атракционна услуга не може да бъде лице, което не отговаря на изискванията на атракционното съоръжения за възраст, ръст и тегло, за да се гарантира безопасността на този ползвател. Това е широко разпространен принцип за осигуряване безопасността на ползвателите на атракциони в световен мащаб. Считаме, че той следва да бъде приложен пряко и в законодателството уреждащо тези обществени отношения в страната ни, без да се въвеждат допълнителни административни тежести за доставчиците на атракционни услуги.

Въвеждането на допълнително изискване в чл. 13 от Проекта за подписване и представяне на декларация от пълнолетно лице, отнасяща се за лице под 14 години – ползвател на атракцион, би могло да ограничи правото на това лице за достъп до игри и дейности за отмора, ако тези дейности са подходящи за неговата възраст. Това може да доведе до пряко нарушение на Конвенцията за правата на детето от страна на Република България като страна, която я е ратифицирала и се е задължила да я спазва. Следва да подчертаем и че съгласно чл. 28 от Закона за нормативните актове, Проектът на закон или кодекс, трябва да съответства с правилата на Конвенцията за защита на правата на човека и основните свободи и с практиката на Европейския съд по правата на човека.

Още повече въвеждането за изискване за предоставяне на такава декларация, нейното съхранение и защитата на личните данни, попълнени в нея, създава допълнителна административна тежест за доставчиците на атракционни услуги.

Представянето, попълването и съхранението на тази декларация ще доведе до невъзможност доставчика на атракционна услуга да обезпечи изпълнението ѝ, преди да е администрирал декларациите на всички ползватели на услугата, спазвайки действащото в страната законодателство, гарантиращо защитата на личните данни и обработката на документи.  Тази административна „тежест“ на практика ще забави изпълнението на услугата и ще е предпоставка за претенции за неточното ѝ изпълнение от страна на ползвателите към доставчика.

Следва да отбележим и че самото предоставяне на декларация от пълнолетно лице по никакъв начин не гарантира живота и здравето на непълнолетното лице, използващо атракцион, който не е подходящ за неговата възраст, и в случай, че недборосъвестен доставчик на атракционни услуги допусне непълнолетен ползвател до съответния атракцион.

Предвид гореописаното, изразяваме становище, че най-добрата мярка, гарантираща безопасността на ползвателите на атракционни услуги под 14-годишна, е ограничаването използването на атракциони, които не са подходящи за тези ползватели, а това от своя страна да бъде съобщавано на ползвателите и на техните пълнолетни придружители по подходящ и категоричен начин.

23.09.2025 17:13 Относно ползването на тези услуги от деца под 14 години
Считаме, че предложения законопроект съдържа разпоредби, които ако влязат в сила ще затруднят предоставянето на атракционни услуги в страната. От една страна това ще доведе до ограничаване на свободната търговска инициатива в Република България, а от друга ще създаде предпоставка за нарушаване на гарантираните права и свободи на децата, съгласно ратифицираните от страната ни международни договори.
 
С цел систематизиране на настоящото становище, прилагаме към него публикувания Проект с нанесени редакции от наша страна, като бихме искали да обърнем по-подробно внимание на два момента от Проекта касаещи въвеждане на изискване за застраховка на доставчиците на атракционни услуги и ползването на тези услуги от деца под 14 години.
 
На първо място, считаме, че в процеса на създаване на така предложената разпоредба на чл. 8, ал.1 от Проекта, а именно : „Доставчиците на атракционни услуги по чл. 2 застраховат отговорността си спрямо лицата, ползващи услугата и спрямо трети лица.“ не е приложен един от основните аналитични инструменти на законотворчеството, а именно прилагане на оценка на въздействие на предложената разпоредба, съгласно изискванията на Глава Втора от Закона за нормативните актове . Оценката на въздействието гарантира, че процесът на вземане на решения и приемането на законодателство се базира на практики и данни, както и че предлаганата нормативна промяна съответства на целите на предложеното регулиране на обществените отношения.
В настоящия случай липсва анализ доколко е възможно въобще въвеждането на специфична застраховка за доставчиците на атракционни услуги, предвид това, че към настоящия момент такава не се предлага от осъществяващите застрахователна дейност в страната застрахователни дружества. Липсата на такъв застрахователен продукт ще доведе или до установяването на много дълъг период между приемането на закона от парламента и влизането му в сила (vacacio legis), докато се въведе подходящ застрахователен продукт, което ще постави под риск обществените отношения по предоставянето на атракционни услуги, или на практика ще преустанови дейността на доставчиците на тези услуги под страх от налагане на административнонаказателна отговорност, предвидена в разпоредбата на  чл. 30 от Проекта, ако той влезе незабавно в сила след приемането му като закон от Народното събрание на Република България.
Предвид гореописаното, изразяваме становище, че за да се гарантира отговорността на доставчиците на атракционни услуги спрямо техните ползватели, в най-кратки срокове след приемане и обнародване на Проекта като закон, единственият възможен и приложим вариант е застраховката „Злополука“, такава каквато се прилага на пътниците в обществения транспорт. Тази застраховка би обезщетила ползвателите на всички атракциони, без значение дали атракционните услуги се извършват с моторни, пътни превозни средства или без, защото по същество всички атракциони имат определен брой места и капацитет на използване на съоръженията, с които се предоставят атракционните услуги. Такъв тип застрахователен продукт е наличен и се предлага от застрахователните дружества в страната, като документът доказващ, че едно лице е бил ползвател на атракционна услуга е билета издаден от доставчика на тази услуга. Основни покрити рискове на тази застраховка са смърт от злополука или инвалидност вследствие злополука, каквито по същество са и рисковете, които вносителят на Проекта цели да покрие с въвеждането на изискване за застраховка.

Моля изчакайте